Fitness Seller

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #7.581
Train movements

Ik kwam een interessant artikel tegen van Robbert Wolters.
Ook al hebben we in het verleden een "botsing" gehad, desondanks vind ik zijn artikelen altijd de moeite waard.

"Train movements not muscles is een veel gehoorde uitspraak en zeker van toepassing op krachtsport. Je zult je moeten bekwamen in de specifieke lifts die je in een wedstrijd tegenkomt om er sterk in te worden. Een vuistregel in de sport is dat je een beweging tussen de 8000 en 10.000 keer moet herhalen om deze te kunnen perfectioneren. Daarmee is ook meteen duidelijk dat motor learning, zoals je dit ook kunt noemen, niet iets is alleen voor beginners. Zodra je meer gewicht gebruikt, zwaarder wordt of variaties aanbrengt in een beweging door toevoeging van boards, bands, kettingen of een andere voetstand of handpositie veranderd een beweging. Je zult dus veel moeten herhalen om je spieren optimaal samen te laten werken. Sterk worden kost tijd".

http://loods2.actieforum.com/t19-getting-stronger

Dit sluit eigenlijk aan bij mijn eerdere comment vandaag...

Train movements, not muscles & train like you compete and compete like you train...goede handvaten voor mijn training :)!

Laatst bewerkt:
  • #7.582
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

"Use three different grips"

Er wordt in Bench Press artikelen vaker over “three different grips” gesproken.
Zoals de meesten van jullie ongetwijfeld weten doe je door de positie van je handen te verplaatsen op de halter net weer een andere groep accentueren. Bij een zogenaamde Wide Grip ligt het accent meer op je schouders en bij een zogenaamde Close Grip weer meer op je triceps. Door dus met verschillende grips te trainen, train je optimaal de spiergroepen (borst, schouders en triceps) die bij het bankdrukken van wezenlijk belang zijn!

Grip 1) Close Grip.
Hierbij wordt de (wijs)vinger op het gladde gedeelte van de halter geplaatst.
Er wordt overigens aanbevolen om bij een Close Grip met je pinken niet smaller dan schouderbreedte te gaan (omdat je polsen dan niet meer recht onder de halter staan) om overbelasting en blessures aan je polsen te voorkomen.

Grip 2) Pinky Grip (ook wel Medium Grip genoemd).
Hierbij wordt de pink op de merklijn van de halter geplaatst.

Grip 3) Index Finger Grip (ook wel Wide Grip genoemd).
Hierbij wordt de wijsvinger op de merklijn van de halter geplaatst.
Dit is overigens de wijdste grip die op wedstrijden is toegestaan.

Olympic-Barbell.jpg

Index finger = wijsvinger als ik me niet vergis. Dus dan moet het je wijsvinger op de ringen zijn?

• #7.584
Index finger = wijsvinger als ik me niet vergis. Dus dan moet het je wijsvinger op de ringen zijn?

Uiteraard! :o Heb het meteen gecorrigeerd! :)
Tis de greep die ikzelf ook toepas...met de wijsvingers op de merklijnen (snap niet dat ik ringvinger in eerste instantie schreef...zal wel met de leeftijd te maken hebben ;))
Had me handen vol aan het plaatsten van die foto...de tekst schiet er dan bij in...zo zie je maar weer dat ik niet geschikt ben om twee dingen tegelijk te doen :rolleyes:

Laatst bewerkt:
  • #7.585
Goed artikel over board press...waarom het verstandiger is om de voorkeur te geven aan boards dan aan een pinpress in een powerrack en waarom het verstandiger is om boards te gebruiken als je met een shirt traind!

A Board with your Bench Press?

Weak points. Using partial range of motion is an old tried and true training trick. You can use the power rack for this, but that is best left for deadlift rack pulls because the deadlift has no eccentric before the lift. Even lowering the weight to pins and then pressing it back up is different as you loose tightness and unload your muscles when the bar touches the pins. This is why high box squats are different than partial squats to pins in the power rack. For the Bench Press, the board press is much superior to the power rack pin press because you must lower the weight, establishing the right groove, staying tight, and developing some stretch reflex. Trying to start a dead stop weight off pins usually causes your shoulders to extend forward, and causes elbow and shoulder problems. Some get a lot out of pin presses, but some people get a lot out of suffering.

That Groove Thing. Learning to hold your groove on the descent is more than half the battle of a big bench. The bar path going up should be very close to the bar path going down. The Russians advocate learning a lift in segments, and so do we. When learning to use a Bench Press Shirt THERE IS NO BETTER WAY TO TRAIN than down the boards. Trying to use a new shirt for full ROM is a very difficult approach. You will be overwhelmed by the weight and getting it to touch. The key here is to get your shirt pulled down as low as possible in the front, and secure it in place with your belt and by pushing out with your abs against your belt.

Bron: http://www.vitalics.com/articler/mode3/305/

Het is maar een mening van JAck Reape natuurlijk(!) maar ik ben het er wel mee eens denk ik.
Je voelt het zelf snel genoeg als je het eens probeert.
Pin-presses zijn zo verrekte zwaar en belastend!
Als je er tegen kunt, prima.
Maar als je wat meer km's op je lijf hebt staan is het misschien beter er ver weg van te blijven. ;)

Even een stukje over boards uit dat artikel:

Board Construction.
Go to Home Depot and buy some 2x6s.
A 2x6 is 1.5 inches thick.
So a 1 board reduces the ROM by 1.5 inches, a 2 board by 3 inches, etc.

Luc..?:windup:

• #7.587
Het is maar een mening van JAck Reape natuurlijk(!) maar ik ben het er wel mee eens denk ik.
Je voelt het zelf snel genoeg als je het eens probeert.
Pin-presses zijn zo verrekte zwaar en belastend!
Als je er tegen kunt, prima.
Maar als je wat meer km's op je lijf hebt staan is het misschien beter er ver weg van te blijven. ;)

Even een stukje over boards uit dat artikel:

Board Construction.
Go to Home Depot and buy some 2x6s.
A 2x6 is 1.5 inches thick.
So a 1 board reduces the ROM by 1.5 inches, a 2 board by 3 inches, etc.

Luc..?:windup:

Het verhaal van Jack, bevestigd hetgeen ik schreef in het log van Nick...dat het verstandiger is om met boards te beginnen als je overstapt naar shirted benchen. Je hebt een punt om naar toe te werken, je kunt de halter goed stilleggen en het voorkomt blessures. Pin Press zou nooit mijn voorkeur hebben...het is zoals in het artikel staat...een powerrack is meer geschikt voor (deadlift) rack pulls omdat zoals Jack terecht opmerkt erbij de deadlift geen sprake van een eccentrische fase is voordat je de halter tild...bij het bankdrukken laat je eerst de halter zakken - eccentrische fase - en vervolgens krijg je dan de concentrische fase ofwel het uitdrukken.
Met deze kennis in het achterhoofd wat allemaal op bepaalde logica is gebasseerd lijkt het mij verstandiger om te kiezen voor een boardpress i.p.v. een pin/rackpress, toch? :)

Vandaag ook samen met Leon Smeets naar Grijze Grubben geweest...ik kende het gehucht ook nog niet, maar het is een idyllisch landelijk plekje in het Zuidlimburgse Heuveland. We gingen op uitnodiging van Alex Moonen kijken naar de verrichtingen van diverse leden van het Strong Man Team Limburg. Op 8 mei is de SM van Limburg en Leon is gevraagd om dan als scheidsrechter tijdens het onderdeel squat te fungeren. Het zag er allemaal netjes uit en er zijn concrete afspraken gemaakt. Behalve het squatten werd er ook nog autotrekken gedaan en gestoeid met stones en wheelflips. Ik zag dat er letterlijk bloed, zweet en tranen werden geïnvesteerd. Deze jongens trainen allemaal stuk voor stuk keihard en de sfeer onderling is erg motiverend. Het liet zien dat je voor SM heel erg allround moet zijn...kracht, techniek, snelheid, conditie en last but not least karakter zijn eigenschappen die je ervoor moet hebben, en dat verdient respect! :thumbs:

• #7.588
Heavy Bench Press Day (bij Leon Smeets).

Bench Press (Paused Reps):
20x20, 2x8x70, 5x100, 5x130, 3x160, 3x162,5 & 3x 165kg.

Board Press (Pinky Grip):
5x140, 5x145 & 5x150...laatste rep was op eens de "accu leeg"...triceps waren op, goed als er dan iemand achter je staat! ;)

Op de weg naar huis langs Haeflandsport nog effies Latt Pull Down gedaan...20x60, 10x80 & 6x6x100kg.

Doelstelling is om op de heavy bench press day tot 3x170 te gaan (geen schokkende dingen...ben wel van plan om in het nieuwe seizoen nog op 3x175-180 uit te komen, uiteraard paused beurten, geen gooi en smijtwerk ;))...in de meivakantie een weekje naar de Ardennen en als ik terugkom beginnen we weer met shirt press i.v.m. de wedstrijd de Open Bank op 5 juni.

Lijkt me een vrij "lichte" heavy bench press day voor jou beer.
Maar wel de juiste manier denk ik.
Opeens je accu leeg, dat ken ik!
Zal de leeftijd wel zijn René.

3x180 wordt uiteraard ook een eitje voor jou, René.
Toch weer een lekker traininkje.
Twee sportscholen af voor drie oefeningen :D

Heavy Bench Press Day (bij Leon Smeets).

Bench Press (Paused Reps):
20x20, 2x8x70, 5x100, 5x130, 3x160, 3x162,5 & 3x 165kg.

Board Press (Pinky Grip):
5x140, 5x145 & 5x150...laatste rep was op eens de "accu leeg"...triceps waren op, goed als er dan iemand achter je staat! ;)

Op de weg naar huis langs Haeflandsport nog effies Latt Pull Down gedaan...20x60, 10x80 & 6x6x100kg.

Doelstelling is om op de heavy bench press day tot 3x170 te gaan (geen schokkende dingen...ben wel van plan om in het nieuwe seizoen nog op 3x175-180 uit te komen, uiteraard paused beurten, geen gooi en smijtwerk ;))...in de meivakantie een weekje naar de Ardennen en als ik terugkom beginnen we weer met shirt press i.v.m. de wedstrijd de Open Bank op 5 juni.

Wanneer ga jij eens een gooi wagen naar de 200 Touch and Go ( wordt tijd voor een rijstevlaai)

• #7.592
Lijkt me een vrij "lichte" heavy bench press day voor jou beer.
Maar wel de juiste manier denk ik.
Opeens je accu leeg, dat ken ik!
Zal de leeftijd wel zijn René.

Nu het NK voorbij is zie ik geen noodzaak om "vol gas" door te gaan...het heeft geen zin om iedere training tot het uiterste te willen gaan. Over paar weken richting de Open Bank, druk ik weer wat dieper het gaspedaal in ;)

Tis heel vreemd met die "accu"...tis net alsof iemand de "stekker eruit trekt en er opeens geen stroom meer is"
Ach wat wil je ook met oude, versleten batterijen.
Zelfs Duracel gaan geen 40+ jaar mee, toch? ;)

---------- Toegevoegd om 16:14 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:12 ----------

3x180 wordt uiteraard ook een eitje voor jou, René.
Toch weer een lekker traininkje.
Twee sportscholen af voor drie oefeningen :D

En dan zeggen ze wel eens dat ik "lui" ben ;)
Eerst maar eens 3x175, dat moet lukken...3x180 is weer een ander verhaal en zal wel wat meer tijd nodig hebben. Let wel...ik heb het over paused reps :).

---------- Toegevoegd om 16:17 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:14 ----------

Wanneer ga jij eens een gooi wagen naar de 200 Touch and Go ( wordt tijd voor een rijstevlaai)

Als ik die 3x180 paused reps aankan, ga ik voor de 200 toch and go, O.K? ;) Je zult het wellicht niet begrijpen, maar voor mij teld wat ik op een training kan (en zeker een touch & go beurt) niet zozeer...wat ik onder wedstrijdomstandigheden kan laten zien, dat is voor mij doorslaggevend :). Rijstevlaai met slagroom vinden we altijd wel een reden voor, toch? ;)

Als ik die 3x180 paused reps aankan, ga ik voor de 200 toch and go, O.K? ;) Je zult het wellicht niet begrijpen, maar voor mij teld wat ik op een training kan (en zeker een touch & go beurt) niet zozeer...wat ik onder wedstrijdomstandigheden kan laten zien, dat is voor mij doorslaggevend :). Rijstevlaai met slagroom vinden we altijd wel een reden voor, toch? ;)

Ok, gelijk heb je natuurlijk. Ik had gewoon zin in rijstevlaai.:D zonder slagroom hé..............

• #7.594
Ok, gelijk heb je natuurlijk. Ik had gewoon zin in rijstevlaai.:D zonder slagroom hé..............

Rijstenvlaai zonder slagroom, bah, jakkes, dat is als bier zonder schuim!:kots:

Ter informatie...wat de Open Bankdrukwedstrijd betreft op zondag 5 juni bij Atlas...inschrijving sluit uiterlijk 25 mei, wie zich daarna nog wil opgeven is te laat! Ik heb me inmiddels al opgegeven...beter te vroeg dan te laat, hé ;)

• #7.595
Vandaag mijn eigen slingshot ontvangen...maandagavond 23.00 besteld (bij Robbert Wolters), woensdagmorgen in de brievenbus. Slingshot is in originele U.S. verpakking, ziet er netjes uit. Snelle service! :)

Laatst bewerkt:
Vandaag mijn eigen slingshot ontvangen...maandagavond 23.00 besteld (bij Robbert Wolters), donderdagmorgen in de brievenbus. Slingshot is in originele U.S. verpakking, ziet er netjes uit. Snelle service! :)

uhm, ik ken een slingshot wel uit het kitesurfen.maar wat is het dat je ermee gaat doen m.b.t. bankdrukken?

• #7.597
Laatst bewerkt:
Ik heb dat ding al een tijdje in mijn bezit. Ik ben er tot nu toe nog niet toe gekomen om er een serieuze training mee neer te zetten. Ik denk dat René niet kan wachten om de slingshot eens tot het uiterste te testen. Hij zal ons hiero wel uitvoerig over berichten. Toch?

Terug
Naar boven