Beste EmileV...je hebt volkomen gelijk...215 (shirted) en zo'n 180 raw is niet veel voor een SHW

...nergens in mijn log zul je kunnen lezen dat ik beweer dat ik sterk ben of goed ben in bankdrukken!
Ik zeg ook niet dat jij dat beweerd, mijn punt gaat om het feit dat jij je trainingsmethoden wel verdedigd maar ik ben van mening dat je met een andere trainingsmethode meer resultaat zal halen. Dat is het punt. Het gaat niet om wat iemand zegt of om wat iemand kan. Al drukte je 10x40 of 8x300.
Ik probeer er wel sterk & goed in te worden...maar er is nog een lange weg te gaan. Als ik overigens bij forumrecord's kijk, wil ik in alle bescheidenheid kwijt dat er niet zo gek veel krachtsporters op dit forum zijn die meer benchen dan ik...terwijl de meesten beduidend jonger zijn dan ik en er soms heel geavanceerde trainingsmethoden op na houden.
Wat wil je daar mee zeggen? Serieus, wat wil je daar mee zeggen? Dus omdat je op 'DBB' de sterkste bencher bent, is jouw trainingsmethodiek feilloos? Dit stukje neem ik dan ook niet mee in mijn bottenkrakende eindconclusie.
Ik doe - met ruime tussenperiodes's - al vrij lang aan krachtsport, maar sinds 2007 pas serieus bankdruk wedstrijdgericht trainen.
Toen ik de eerste keer bij mijn trainer Leon Smeets kwam drukte ik 1x160kg...inmiddels toch al zo'n 5x...ik ben niet trots maar ook niet geheel ontevreden over deze progressie in 2 jaar tijd...ik ben met 40 niet meer zo'n jonge god als jij en -
Ok. Dit verhaal kennen we naderhand wel. Alle respect voor je progressie, en zoals iemand eerder al zei, progressie hoe marginaal ook, is progressie en daar ben ik het mee eens. Je had er meer uit kunnen halen maar in toekomst kan je er ook meer uit halen.
wellicht helemaal ten overvloedde - train ik op "eigen kracht" ofwel "puur natuur" als je snapt wat ik bedoel (ik moet een beetje voorzichtig zijn in mijn uitlatingen, anders zit ik straks weer mijn vingers stuk te typen omdat ik ongewild in een discussie over "juice" verwikkeld ben

)
Brrrrrrrrrrrr. Juice? Waar wie watiasnicm21-3m-rim2-3irm2e. Making no ****ing sense. Natuurlijk weet ik dat je natural bent, maar is dat een 'verklaring' waarom je -maar- van 1x160 naar 5x160 bent gegaan in 2 jaar terwijl de bench het enigste is wat je traint? Je hebt een akelig dogma in je hoofd die er vlot uit moet.
Ik train verder vrij conventioneel (5x5 / 3x3) en doe vooral de basicexercises omdat ik tot de ontdekking ben gekomen dat voor mij less = more geld...maar als jij - zoals Denkemenke terecht opmerkt - tips hebt om me op het EK 250kg te laten drukken, hoor ik het heel graag!
Dat zal je inderdaad horen maar heb ik ook al subtiel aangegeven in vorige posts. Het hele less=more is inderdaad een goede. En is ook logisch voor een relatief ervaren en master lifter. Daar heb je dus gelijk in. Maar ik zie niet in waarom dat argument pleit voor een 5x5/3x3 Rippetoe aanpak voor een ervaren master lifter.
Kritiek is overigens altijd welkom in mijn log...maar Emile V...je bent inmiddels ook al een behoorlijke Heavy Weight (zo'n 120kg), en je laat je nogal vaker regelmatig "laatdunkend" over anderen uit...maar ik vind jou stats (3x8x80 en 11x100 BD

) eerlijk gezegd maar tegenvallen voor iemand met zo'n groot
EGO 
.
Ok. Dit is hardnekkig. Ik ben 106 kg. Ik weet niet wat "laatdunkend" is. Ik heb 2x in mijn leven conventional gebenchpressed dus dan is 11x100 niet geheel onlogisch. En wat is dat gezeik met ego altijd? En dat ik mijn stats gebruik als stok tussen de deur in discussies? Volgens mij ben ik juist een van de weinigen die niet zijn stats over heel DBB bukkake'd.
Ik citeer nu een bekende powerlifter op dit forum: Minder (dom) lullen, harder trainen

want blijkbaar is jouw body niet gewend aan zware gewichten bij benchen, zoals je zelf in je log schrijft...daarom...druk eerst maar eens die 215kg (en dat mag in shirt hoor) en dan hoor ik graag weer van je

! Succes overigens!
Minder dom lullen? Dus ik moet eerst 215kg drukken voor dat kritiek mag leveren? Wat een klote argument. Nee, wacht.... Nee toch niet.
Alle andere lezers van mijn log die zich in deze discussie hebben gemengd, zoals Denkemenke, Marrkos, Neonak en Strongman, (iedereen in alfabetische volgorde genoemd) sorry als ik iemand vergeet te vermelden...thnx voor jullie support...ik waardeer dit zeer!!!
Ik heb nog geen post gezien van jou waar je niet iets positiefs moet zeggen. Je kronkelt je zelf in de meest onmogelijke posities om toch nog iets positiefs te zeggen. Ik wil -en anderen hoop ik ook- 24/7 complimentjes krijgen, geef mij maar een compliment wanneer ik het verdiend heb en wanneer je het meent.
Precies...de toon maakt de muziek...je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn...maar elkaar wat meer respecteren kan geen kwaad, hetgeen ik bij bepaalde personen hier op dit forum mis...ik accepteer kritiek...maar laat dan ook zien hoe het dan wel beter kan! En laat het niet alleen maar bij woorden...maar toon e.e.a. d.m.v. daden aan...m.a.w. laat zien dat je je beweringen waar kunt maken!
e.e.a d.m.v m.a.w. W.t.f.
Alright. Je traint 5x5 en 3x3 het hele jaar door je en maxed alleen op de wedstrijd. Dat is allemaal leuk en aardig maar is niet hoe je lichaam werkt.
Zoals ik eerder typte, vereist een 1rm andere neuro-musculaire connecties, andere mindset. En het heeft een andere invloed op botten/spieren/zenuwen etcetcetetc. It's whole different ballgame dan 5x5 of 3x3.
Ik snap niet waar je juist dát niet zou trainen. In PL draait het allemaal om 1rm. Train daar dan ook voor. Het is alsof je een Tour de France gaat rijden om sneller te worden op de Keirin.
Daarnaast heb je al gezegd dat less=more en dat is een logische uittreksel van het feit dat je lichaam nauwelijks reageerd op grote volumaire prikkels. Alleen dat feit al zegt mij dat 5x5, wat relatief veel volume is, weining uit zal halen.
Ten derde heb ik het gevoel dat je weining kijkt naar je weakpoints. Is je lockout slecht? Is je legdrive slecht? Is je liftoff slecht? Werk juist daar aan. Focus op je weakpoint met zware lowrep highset oefeningen en doe highrep lowset conditioning.
Als volgende heb ik het gevoel dat je weinig uit je suit haalt, er is een reden waarom ze bij westside -en niet alleen westside- zo ongelovelijk veel met bands en chains werken. Waarom ze boardpresses en floorpresses doen. En nou niet meteen gaan janken over juice.
Als ik wat trainingen bekijk dan zie ik het volgende:
Bench 5x5 of 3x3 of whatever.
Rows weer 5x5.
Plate raises 3x10 oid.
En dat is het. Dat slaat als een literaire lul op de spreekwoordelijke drumstel. Waar is je rear/side delt conditioning? Of je rotator cuff werk? Abs? Chest? Biceps? Lats? Iets? Wtf? Je doet alleen maar benchpress. Je hebt zoveel tijd om het goed te doen maar je doet maar wat. Uit de wilde weg.
Je bent een geared master benchpresser, traing dan ook als eentje. Begin niet een week van te voren te trainen met gear, dat is te laat en dan haal je niet het maximale er uit.
Daarnaast heb je 3x in de week tijd om te benchen, maar je kan niet 3x maxen of 3x5x5 of 3x3x3 doen. Ga dan wat conditioning doen voor je chest/shoulders/triceps. Je hebt zoveel tijd om zo weinig te doen. Ga speedreps doen. Nu ik je log doorblader zie ik her en der ook klaagzangen over pijntjes hier en daar. En dat vind ik niet zo verwonderlijk als jij 3x in de week redelijk heavy pressed. Dat is niet nodig terwijl er betere alternatieven zijn.
Voorbeeld: Ga een max dag doen, een speeddag en een conditioning dag.
Max dag: naar een 1rm toewerken op de regular BP/andere oefening die direct jouw bench gaat helpen. Noem een boardpress, floorpress of een reversed band benchpress. Probeer iets te zoeken wat jouw weakness van de reguliere bench aanpakt.
Speeddag: Speedreps op 50/60%. Science.
Condition: 5x5 voor mijn part. Of wat repouts met 70/80%. Verder veel aandacht aan reardelts/chest/triceps/biceps whatever. Highrepz.
Dat was het. Pompompom.