MuscleMeat

Benchpresslog from lazy huggybear

Bullshit. Gewoon pure bullshit. Daar gaat het wel over. Je traint een jaar, en je hebt een hoop bereikt. En je voelt je ontzettend goed als je andere mensen naar beneden haalt. Niet doen. Maakt je derde been niet langer.

Lees de post van neonak nog maar 's.

Daar heb ik het helemaal niet over. Ik voel me niet ontzettend goed als ik mensen naar beneden haal. Moet ik het nog een keer zeggen?

Hoe dan ook, dit was mijn vraag:

'Ik snap niet hoe je maar 215 kg kan drukken terwijl je jarenlang traint, only benchpress doet, geared en super heavy weight bent.'

Redelijk fatsoenlijk, al zeg ik het zelf. Volgens mij ben ik duidelijk en stel ik een normale vraag. Ik kan inderdaad niet begrijpen dat iemand die zo lang traint, alleen benchpress doet, geared en SHW is maar 215kg drukt. Ik vraag naar het waarom en het hoe, en indirect geef ik aan dat er aan huggy's trainingsmethodes wat mist. Aangezien hij wel overal roept over waarom hij doet wat hij doet en dat ik sterke redenen heb om aan te nemen dat hij beter iets anders kan doen wat waarschijnlijk zeer positief zal uitvallen.

Waarom dan je manier van reageren? Wanneer je oprechte interesse hebt stel je toch een beleefde vraag. Jouw reactie insinueert het tegenovergestelde van interesse.

Waarom voel je je dan toch zo genoodzaakt om te reageren? Want je bent er wel selectief in bij wie je zo reageert. Er zijn anderen die ook lang trainen en daarin relatief weinig progressie hebben gemaakt, maar daar klaag je niet.

Show me, and I will commence my RAGGGEEEEEEEEE.

Denk dat niemand het maximale eruit haalt, ook al denken sommigen dat misschien van hunzelf.
Ik snap niet waarom je zo tegen Huggy praat. Hij doet niet of ie de man is oid, en hij zegt niet dat hij ubersterk is.
Ik heb je in de auto niet over mijn stats gehoord, die zijn kankertreurig voor 13 jaar fitness.

'Het maximale er uit halen' moet je niet letterlijk nemen. Het gaat er om dat je voor jouw doelen, omgeving, situatie, ervaring etcetc een redelijke progressie maakt. Als huggybear verteld dat hij trainingsschema A doet en daar heilig van overtuigd is ,via de verkeerde redeneringen, dat dat werkt, en ik denk dat hij beter B of C kan doen dan mag ik dat toch gewoon zeggen?

En verder heb ik ook geen aanleiding gehad om echt zware kritiek te hebben op jouw stats. Daar is weinig tot geen reden toe. Het verschil ligt in het feit dat jij je ergens bewust bent van wat je doet en wat je fout of goed doet, dat is een belangrijke stap. Reden waarom je nu 5/3/1 doet, of dat je langzaam je PP probeerd op te bouwen, of dat je niet elke weekt maxed op de regular deadlift. Huggy is zich bewust van trainingsgerelateerde dingen maar niet altijd de juiste. En ik ben van mening dat hij met dezelfde efford meer resultaten kan boeken zonder drastisch zijn leven hoefen te veranderen.

Huggy kan veel beter trainen en zou dat ook moeten doen.

Oh grote krachtsportgoeroe:bow2: Help dit verloren schaap die zich lazy huggy bear noemt. Straal uw positieve energie opdat zijn karma groeit en bloeit! Verlicht hem en eventueel de rest van het benchpress- en powerliftgepeupel, met uw onmetelijke kennis, en vertel hem hoe hij dan WEL zou moeten trainen. Wellicht dat hij middels uw hulp de verloren jaren inhaalt en op het komende EK in oktober 230, 240 of misschien 250 duwt:eek:? Uw inbreng zal tevens bijdragen aan een POSITIEVE wending van dit log. Verblijd ons allen, uw nederige lezers:bow:

Daar heb ik het helemaal niet over. Ik voel me niet ontzettend goed als ik mensen naar beneden haal. Moet ik het nog een keer zeggen?

Hoe dan ook, dit was mijn vraag:

'Ik snap niet hoe je maar 215 kg kan drukken terwijl je jarenlang traint, only benchpress doet, geared en super heavy weight bent.'

Redelijk fatsoenlijk, al zeg ik het zelf. Volgens mij ben ik duidelijk en stel ik een normale vraag. Ik kan inderdaad niet begrijpen dat iemand die zo lang traint, alleen benchpress doet, geared en SHW is maar 215kg drukt. Ik vraag naar het waarom en het hoe, en indirect geef ik aan dat er aan huggy's trainingsmethodes wat mist. Aangezien hij wel overal roept over waarom hij doet wat hij doet en dat ik sterke redenen heb om aan te nemen dat hij beter iets anders kan doen wat waarschijnlijk zeer positief zal uitvallen.

Show me, and I will commence my RAGGGEEEEEEEEE.

'Het maximale er uit halen' moet je niet letterlijk nemen. Het gaat er om dat je voor jouw doelen, omgeving, situatie, ervaring etcetc een redelijke progressie maakt. Als huggybear verteld dat hij trainingsschema A doet en daar heilig van overtuigd is ,via de verkeerde redeneringen, dat dat werkt, en ik denk dat hij beter B of C kan doen dan mag ik dat toch gewoon zeggen?

En verder heb ik ook geen aanleiding gehad om echt zware kritiek te hebben op jouw stats. Daar is weinig tot geen reden toe. Het verschil ligt in het feit dat jij je ergens bewust bent van wat je doet en wat je fout of goed doet, dat is een belangrijke stap. Reden waarom je nu 5/3/1 doet, of dat je langzaam je PP probeerd op te bouwen, of dat je niet elke weekt maxed op de regular deadlift. Huggy is zich bewust van trainingsgerelateerde dingen maar niet altijd de juiste. En ik ben van mening dat hij met dezelfde efford meer resultaten kan boeken zonder drastisch zijn leven hoefen te veranderen.

Oké. Tuurlijk mag je wat zeggen. Maar k heb al wel eens eerder tegen je gezegd, dat je ook gewoon normaal kan praten toch. Niet gelijk zo'n verwijtende toon, niet gelijk zo aanvallend. Ik snap dat je er niet graag doekjes om windt, en dat je recht voor z'n raap bent. Prima. Maar je hoeft je niet altijd op te stellen als de alwetende, verwijtende evil hater.

Ik lees in alle logs dat je irl gewoon normaal bent. Naja prima. Doe dat op internet dan ook. Nergens voor nodig toch?

En daarbij, kennelijk zijn je bedoelingen goed, maar op deze toon zullen mensen zich snel aangevallen voelen, en er niet serieus op in gaan.

dus.

• Topic Starter Topic Starter
Ik snap niet hoe je maar 215 kg kan drukken terwijl je jarenlang traint, only benchpress doet, geared en super heavy weight bent.

Ben ik paar "uurtjes" niet meer op DBB geweest, zie ik dat er een pittige discussie over mijn persoontje "oan de geng" is ;)

Beste EmileV...je hebt volkomen gelijk...215 (shirted) en zo'n 180 raw is niet veel voor een SHW :o...nergens in mijn log zul je kunnen lezen dat ik beweer dat ik sterk ben of goed ben in bankdrukken!
Ik probeer er wel sterk & goed in te worden...maar er is nog een lange weg te gaan. Als ik overigens bij forumrecord's kijk, wil ik in alle bescheidenheid kwijt dat er niet zo gek veel krachtsporters op dit forum zijn die meer benchen dan ik...terwijl de meesten beduidend jonger zijn dan ik en er soms heel geavanceerde trainingsmethoden op na houden.

Ik doe - met ruime tussenperiodes's - al vrij lang aan krachtsport, maar sinds 2007 pas serieus bankdruk wedstrijdgericht trainen.
Toen ik de eerste keer bij mijn trainer Leon Smeets kwam drukte ik 1x160kg...inmiddels toch al zo'n 5x...ik ben niet trots maar ook niet geheel ontevreden over deze progressie in 2 jaar tijd...ik ben met 40 niet meer zo'n jonge god als jij en - wellicht helemaal ten overvloedde - train ik op "eigen kracht" ofwel "puur natuur" als je snapt wat ik bedoel (ik moet een beetje voorzichtig zijn in mijn uitlatingen, anders zit ik straks weer mijn vingers stuk te typen omdat ik ongewild in een discussie over "juice" verwikkeld ben :p)

Ik train verder vrij conventioneel (5x5 / 3x3) en doe vooral de basicexercises omdat ik tot de ontdekking ben gekomen dat voor mij less = more geld...maar als jij - zoals Denkemenke terecht opmerkt - tips hebt om me op het EK 250kg te laten drukken, hoor ik het heel graag!

Kritiek is overigens altijd welkom in mijn log...maar Emile V...je bent inmiddels ook al een behoorlijke Heavy Weight (zo'n 120kg), en je laat je nogal vaker regelmatig "laatdunkend" over anderen uit...maar ik vind jou stats (3x8x80 en 11x100 BD ???) eerlijk gezegd maar tegenvallen voor iemand met zo'n groot EGO :p. Ik citeer nu een bekende powerlifter op dit forum: Minder (dom) lullen, harder trainen :D want blijkbaar is jouw body niet gewend aan zware gewichten bij benchen, zoals je zelf in je log schrijft...daarom...druk eerst maar eens die 215kg (en dat mag in shirt hoor) en dan hoor ik graag weer van je :)! Succes overigens!

Alle andere lezers van mijn log die zich in deze discussie hebben gemengd, zoals Denkemenke, Marrkos, Neonak en Strongman, (iedereen in alfabetische volgorde genoemd) sorry als ik iemand vergeet te vermelden...thnx voor jullie support...ik waardeer dit zeer!!!:)

Ik snap niet hoe je maar 215 kg kan drukken terwijl je jarenlang traint, only benchpress doet, geared en super heavy weight bent.

???

Je had het ook zo kunnen zeggen:
"Hé netjes dat je je doelstelling gehaald hebt. Wel zou ik gezien je trainingsjaren en je BW verwachten dat je hier nog meer uit kan halen? Herken je dat enigzins, als ik dat zo zeg?"

Oftewel het is de toon die de muziek maakt. En jou toon is nogal respectloos.
Niet nodig snotterneus .....oeps....;) no offence

Wellicht ten overvloede, en aan de late kant, maar ik wil toch even reageren op de voorgaande weetikhoeveelberichten hier...

Ik ervaar van sommigen op het forum ook de manier van schrijven als zeer onsympathiek, en respectloos.
De aardige gast die ik ben, zoek ik dan altijd naar oorzaken waarom dat zo is, en of de schrijver het toch niet anders bedoelt heeft. ;)

Ik kom zelf uit Zeeuws Vlaanderen, en spreek vanzelfsprekend in dialect, Nederlands.
Ik heb gemerkt dat mijn taalgebruik in de berichten die ik plaats ook wel eens "verkeerd" gelezen worden.
Ik ben er meer dan eens achter gekomen dat dit te wijten was aan mijn manier van spreken, en automatisch ook van schrijven...

Ik probeer door het veelvuldig gebruik van de beschikbare smilies, te voorkomen dat ik verkeerd begrepen word, en dat mijn berichten "goed" overkomen, of toch in ieder geval op de manier waarop ik het heb bedoelt te zeggen... :D

Nou is niet iedereen Neerlandicus natuurlijk, en kunnen de meeste mensen niet zo perfect Nederlands schrijven als eigenlijk wel wenselijk zou zijn.
Alhoewel...
Misschien snappen "we" er dan helemaal niets meer van! :rolleyes:

Ik ben opgegroeid in een tijd dat je eigen lichaamsgewicht drukken op de bank werd beschouwd als "goed" door nationale powerlifters, en dat de Nederlandse top geen 200kg kon drukken.
Ik heb het al eens eerder gemeld, dat ik in dezelfde sportschool trainde als Albert harms, die toendertijd meedeed aan de wereldkampioenschappen powerlifting voor masters.
Albert vertelde mij toen een verhaal over de prestaties van de Nederlanders op nationaal niveau.
Gerard DuPrie en de mannen uit "hun" tijd, drukten toen op de bank zo'n 180kg, en waren allemaal aan elkaar gewaagd.
Tot de "stormachtige" intrede van de anabolica e.d. producten, waarna een groot gedeelte van de mannen plotseling boven de 200kg begonnen te drukken.
Albert is daar toen, volgens eigen zeggen, niet in meegegaan, en kon dus op een gegeven moment niet meer mee...
De familie Harms zijn van nature allemaal sterke kerels, en door hun harde trainingen werden het echt wel sterke jongens door de jaren.

Laat de techniek wat verbeterd zijn, net als het eten, en het besef van herstel e.d. maar ik denk dat de zelfde regels nog steeds gelden als 20 jaren geleden.
Huggy weegt veel (net als ik... :o ) maar daar is natuurlijk een groot gedeelte overgewicht bij.
Hij drukt 180kg raw, dat is gewoon goed voor een natural.
Een echte natural éh!
Niet iemand die al 10 jaar heeft lopen snoepen en spuiten, en nu een jaar "natural?!" is!!!

Ik ben benieuwd naar de fantastische trainings principes van Emile omdat ik me ook wat meer wil gaan toeleggen op het bankdrukken, en het helemaal niet erg zou vinden om een eindje over de 200kg te gaan drukken.
Ik had eerst m'n doel op 180kg gesteld, maar ik ben nogal flexibel! ;)

Huggy is zich bewust van trainingsgerelateerde dingen maar niet altijd de juiste. En ik ben van mening dat hij met dezelfde efford meer resultaten kan boeken zonder drastisch zijn leven hoefen te veranderen.

Net als Hummer ben ik ook zeer flexibel :roflol: en kijk ik reikhalzend uit naar jouw fantastische trainingsprincipes!!!

Net als Hummer ben ik ook zeer flexibel :roflol: en kijk ik reikhalzend uit naar jouw fantastische trainingsprincipes!!!
Ik heb trouwens ook even in de lijst van forum records gekeken, en die "geared" banken intereseren me (nog) niet zo veel, maar je RAW prestatie brengt je toch in goed gezelschap vind ik hoor.
Is die beurt van Chewie met 170kg geared?!
Vanwege de elleboog toestanden ofzo dan..?
Mag dat ook niet dan..?
Volgens mij red hij die 170kg ook wel zonder z'n elleboog pannenkoeken...
Jammer dat die spoiler van jou geen filmpje is Huggy.

Heerlijk logje dit:D Echt een genot om deze discussie te volgen:popcorn:

???

Je had het ook zo kunnen zeggen:
"Hé netjes dat je je doelstelling gehaald hebt. Wel zou ik gezien je trainingsjaren en je BW verwachten dat je hier nog meer uit kan halen? Herken je dat enigzins, als ik dat zo zeg?"

Oftewel het is de toon die de muziek maakt. En jou toon is nogal respectloos.
Niet nodig snotterneus .....oeps....;) no offence

Precies...de toon maakt de muziek...je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn...maar elkaar wat meer respecteren kan geen kwaad, hetgeen ik bij bepaalde personen hier op dit forum mis...ik accepteer kritiek...maar laat dan ook zien hoe het dan wel beter kan! En laat het niet alleen maar bij woorden...maar toon e.e.a. d.m.v. daden aan...m.a.w. laat zien dat je je beweringen waar kunt maken!

Oja...EmileV...Mike is toevallig één van de personen op dit forum die wel meer bencht dan ik...er is altijd baas boven baas.

Beste EmileV...je hebt volkomen gelijk...215 (shirted) en zo'n 180 raw is niet veel voor een SHW :o...nergens in mijn log zul je kunnen lezen dat ik beweer dat ik sterk ben of goed ben in bankdrukken!

Ik zeg ook niet dat jij dat beweerd, mijn punt gaat om het feit dat jij je trainingsmethoden wel verdedigd maar ik ben van mening dat je met een andere trainingsmethode meer resultaat zal halen. Dat is het punt. Het gaat niet om wat iemand zegt of om wat iemand kan. Al drukte je 10x40 of 8x300.

Ik probeer er wel sterk & goed in te worden...maar er is nog een lange weg te gaan. Als ik overigens bij forumrecord's kijk, wil ik in alle bescheidenheid kwijt dat er niet zo gek veel krachtsporters op dit forum zijn die meer benchen dan ik...terwijl de meesten beduidend jonger zijn dan ik en er soms heel geavanceerde trainingsmethoden op na houden.

Wat wil je daar mee zeggen? Serieus, wat wil je daar mee zeggen? Dus omdat je op 'DBB' de sterkste bencher bent, is jouw trainingsmethodiek feilloos? Dit stukje neem ik dan ook niet mee in mijn bottenkrakende eindconclusie.

Ik doe - met ruime tussenperiodes's - al vrij lang aan krachtsport, maar sinds 2007 pas serieus bankdruk wedstrijdgericht trainen.
Toen ik de eerste keer bij mijn trainer Leon Smeets kwam drukte ik 1x160kg...inmiddels toch al zo'n 5x...ik ben niet trots maar ook niet geheel ontevreden over deze progressie in 2 jaar tijd...ik ben met 40 niet meer zo'n jonge god als jij en -

Ok. Dit verhaal kennen we naderhand wel. Alle respect voor je progressie, en zoals iemand eerder al zei, progressie hoe marginaal ook, is progressie en daar ben ik het mee eens. Je had er meer uit kunnen halen maar in toekomst kan je er ook meer uit halen.

wellicht helemaal ten overvloedde - train ik op "eigen kracht" ofwel "puur natuur" als je snapt wat ik bedoel (ik moet een beetje voorzichtig zijn in mijn uitlatingen, anders zit ik straks weer mijn vingers stuk te typen omdat ik ongewild in een discussie over "juice" verwikkeld ben :p)

Brrrrrrrrrrrr. Juice? Waar wie watiasnicm21-3m-rim2-3irm2e. Making no ****ing sense. Natuurlijk weet ik dat je natural bent, maar is dat een 'verklaring' waarom je -maar- van 1x160 naar 5x160 bent gegaan in 2 jaar terwijl de bench het enigste is wat je traint? Je hebt een akelig dogma in je hoofd die er vlot uit moet.

Ik train verder vrij conventioneel (5x5 / 3x3) en doe vooral de basicexercises omdat ik tot de ontdekking ben gekomen dat voor mij less = more geld...maar als jij - zoals Denkemenke terecht opmerkt - tips hebt om me op het EK 250kg te laten drukken, hoor ik het heel graag!

Dat zal je inderdaad horen maar heb ik ook al subtiel aangegeven in vorige posts. Het hele less=more is inderdaad een goede. En is ook logisch voor een relatief ervaren en master lifter. Daar heb je dus gelijk in. Maar ik zie niet in waarom dat argument pleit voor een 5x5/3x3 Rippetoe aanpak voor een ervaren master lifter.

Kritiek is overigens altijd welkom in mijn log...maar Emile V...je bent inmiddels ook al een behoorlijke Heavy Weight (zo'n 120kg), en je laat je nogal vaker regelmatig "laatdunkend" over anderen uit...maar ik vind jou stats (3x8x80 en 11x100 BD ???) eerlijk gezegd maar tegenvallen voor iemand met zo'n groot EGO :p.

Ok. Dit is hardnekkig. Ik ben 106 kg. Ik weet niet wat "laatdunkend" is. Ik heb 2x in mijn leven conventional gebenchpressed dus dan is 11x100 niet geheel onlogisch. En wat is dat gezeik met ego altijd? En dat ik mijn stats gebruik als stok tussen de deur in discussies? Volgens mij ben ik juist een van de weinigen die niet zijn stats over heel DBB bukkake'd.

Ik citeer nu een bekende powerlifter op dit forum: Minder (dom) lullen, harder trainen :D want blijkbaar is jouw body niet gewend aan zware gewichten bij benchen, zoals je zelf in je log schrijft...daarom...druk eerst maar eens die 215kg (en dat mag in shirt hoor) en dan hoor ik graag weer van je :)! Succes overigens!

Minder dom lullen? Dus ik moet eerst 215kg drukken voor dat kritiek mag leveren? Wat een klote argument. Nee, wacht.... Nee toch niet.

Alle andere lezers van mijn log die zich in deze discussie hebben gemengd, zoals Denkemenke, Marrkos, Neonak en Strongman, (iedereen in alfabetische volgorde genoemd) sorry als ik iemand vergeet te vermelden...thnx voor jullie support...ik waardeer dit zeer!!!:)

Ik heb nog geen post gezien van jou waar je niet iets positiefs moet zeggen. Je kronkelt je zelf in de meest onmogelijke posities om toch nog iets positiefs te zeggen. Ik wil -en anderen hoop ik ook- 24/7 complimentjes krijgen, geef mij maar een compliment wanneer ik het verdiend heb en wanneer je het meent.

Precies...de toon maakt de muziek...je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn...maar elkaar wat meer respecteren kan geen kwaad, hetgeen ik bij bepaalde personen hier op dit forum mis...ik accepteer kritiek...maar laat dan ook zien hoe het dan wel beter kan! En laat het niet alleen maar bij woorden...maar toon e.e.a. d.m.v. daden aan...m.a.w. laat zien dat je je beweringen waar kunt maken!

e.e.a d.m.v m.a.w. W.t.f.

Alright. Je traint 5x5 en 3x3 het hele jaar door je en maxed alleen op de wedstrijd. Dat is allemaal leuk en aardig maar is niet hoe je lichaam werkt.

Zoals ik eerder typte, vereist een 1rm andere neuro-musculaire connecties, andere mindset. En het heeft een andere invloed op botten/spieren/zenuwen etcetcetetc. It's whole different ballgame dan 5x5 of 3x3.

Ik snap niet waar je juist dát niet zou trainen. In PL draait het allemaal om 1rm. Train daar dan ook voor. Het is alsof je een Tour de France gaat rijden om sneller te worden op de Keirin.

Daarnaast heb je al gezegd dat less=more en dat is een logische uittreksel van het feit dat je lichaam nauwelijks reageerd op grote volumaire prikkels. Alleen dat feit al zegt mij dat 5x5, wat relatief veel volume is, weining uit zal halen.

Ten derde heb ik het gevoel dat je weining kijkt naar je weakpoints. Is je lockout slecht? Is je legdrive slecht? Is je liftoff slecht? Werk juist daar aan. Focus op je weakpoint met zware lowrep highset oefeningen en doe highrep lowset conditioning.

Als volgende heb ik het gevoel dat je weinig uit je suit haalt, er is een reden waarom ze bij westside -en niet alleen westside- zo ongelovelijk veel met bands en chains werken. Waarom ze boardpresses en floorpresses doen. En nou niet meteen gaan janken over juice.

Als ik wat trainingen bekijk dan zie ik het volgende:

Bench 5x5 of 3x3 of whatever.
Rows weer 5x5.
Plate raises 3x10 oid.

En dat is het. Dat slaat als een literaire lul op de spreekwoordelijke drumstel. Waar is je rear/side delt conditioning? Of je rotator cuff werk? Abs? Chest? Biceps? Lats? Iets? Wtf? Je doet alleen maar benchpress. Je hebt zoveel tijd om het goed te doen maar je doet maar wat. Uit de wilde weg.

Je bent een geared master benchpresser, traing dan ook als eentje. Begin niet een week van te voren te trainen met gear, dat is te laat en dan haal je niet het maximale er uit.

Daarnaast heb je 3x in de week tijd om te benchen, maar je kan niet 3x maxen of 3x5x5 of 3x3x3 doen. Ga dan wat conditioning doen voor je chest/shoulders/triceps. Je hebt zoveel tijd om zo weinig te doen. Ga speedreps doen. Nu ik je log doorblader zie ik her en der ook klaagzangen over pijntjes hier en daar. En dat vind ik niet zo verwonderlijk als jij 3x in de week redelijk heavy pressed. Dat is niet nodig terwijl er betere alternatieven zijn.

Voorbeeld: Ga een max dag doen, een speeddag en een conditioning dag.

Max dag: naar een 1rm toewerken op de regular BP/andere oefening die direct jouw bench gaat helpen. Noem een boardpress, floorpress of een reversed band benchpress. Probeer iets te zoeken wat jouw weakness van de reguliere bench aanpakt.

Speeddag: Speedreps op 50/60%. Science.

Condition: 5x5 voor mijn part. Of wat repouts met 70/80%. Verder veel aandacht aan reardelts/chest/triceps/biceps whatever. Highrepz.

Dat was het. Pompompom.

Laatst bewerkt:
EmileV...je meent het waarschijnlijk harstikke goed...en dat waardeer ik in je...thnx voor de moeite...maar je verteld niets nieuws.
Ik dacht echt dat je met wereld schokkend nieuws kwam...maar helaas...meen je nu werkelijk dat ik nog nooit van b.v. boardpresses / lockout's / speedreps of whatever gehoord heb of e.e.a. nooit heb uitgeprobeerd?

Wat ik geleerd heb is te luisteren naar mijn lichaam...en mijn trainingsmethode is niet feilloos, en ik ben zeker niet de sterkste of beste bencher maar wat ik doe werkt voor mij!
5x5 en zo nu en dan 3x3 doe ik buiten het wedstrijdseizoen omdat het voor basiskracht zorgt...het trainen met submaximale gewichten bereid voor op het serieuze werk, waarbij je het risico op blessure's minimaliseerd. Daarbij moet het lichaam ook de kans krijgen om te herstellen na zware trainingsperioden.
Periodiseren noemen ze dat...je hebt er beslist van gehoord ;)...in het wedstrijdseizoen zelf doe ik veel 3x3 en paar weken voor de wedstrijd werken met double's of single's in shirt. Ik ben het niet eens met de stelling dat powerlifters het hele jaar door met maximale gewichten zouden moeten trainen.

Ik kom er wel...vroeger of later ;)

EmileV...je meent het waarschijnlijk harstikke goed...en dat waardeer ik in je...thnx voor de moeite...maar je verteld niets nieuws.
Ik dacht echt dat je met wereld schokkend nieuws kwam...maar helaas...meen je nu werkelijk dat ik nog nooit van b.v. boardpresses / lockout's / speedreps of whatever gehoord heb of e.e.a. nooit heb uitgeprobeerd?

Wat ik geleerd heb is te luisteren naar mijn lichaam...en mijn trainingsmethode is niet feilloos, en ik ben zeker niet de sterkste of beste bencher maar wat ik doe werkt voor mij!
5x5 en zo nu en dan 3x3 doe ik buiten het wedstrijdseizoen omdat het voor basiskracht zorgt...het trainen met submaximale gewichten bereid voor op het serieuze werk, waarbij je het risico op blessure's minimaliseerd. Daarbij moet het lichaam ook de kans krijgen om te herstellen na zware trainingsperioden.
Periodiseren noemen ze dat...je hebt er beslist van gehoord ;)...in het wedstrijdseizoen zelf doe ik veel 3x3 en paar weken voor de wedstrijd werken met double's of single's in shirt. Ik ben het niet eens met de stelling dat powerlifters het hele jaar door met maximale gewichten zouden moeten trainen.

Ik kom er wel...vroeger of later ;)

Hou die oogkleppen op. Zelf weten als je mediocre wilt blijven.

Aan jouw reactie merk ik op dat het je eigenlijk óf niets kan schelen óf dat het je pet boven gaat. Het noemen van periodisering is een goed voorbeeld. Je snapt niet wat ik wil over brengen. Ik kan je dan ook niet meer verder helpen. Bleh. Je gaat niet eens een poging wagen mijn argumenten proberen te weerleggen maar je gaat gewoon verder op je 'gevoelsargument' wat natuurlijk ****ing bullshit is.

Laatst bewerkt:
Hou die oogkleppen op. Zelf weten als je mediocre wilt blijven.

Aan jouw reactie merk ik op dat het je eigenlijk óf niets kan schelen óf dat het je pet boven gaat. Het noemen van periodisering is een goed voorbeeld. Je snapt niet wat ik wil over brengen. Ik kan je dan ook niet meer verder helpen. Bleh. Je gaat niet eens een poging wagen mijn argumenten proberen te weerleggen maar je gaat gewoon verder op je 'gevoelsargument' wat natuurlijk ****ing bullshit is.

Beste EmileV,het kan me wel degelijk iets schelen, maar kan het zijn dat je over bepaalde dingen heen leest?
Ik heb in het verleden al eens 3x per week gebankdrukt...b.v. maandag volume 5x5, woensdag b.v. recovery (speedreps)8x3 met 60% en vrijdag intensity 3x3. Ik ging daar stuk op...mijn lichaam heeft helaas vrij lang nodig om te herstellen...ik kreeg juist daarvan de "pijntjes" hier en daar. En dat zal waarschijnlijk dan toch met de leeftijd samen hangen.

Dan het werken met chains en banden...heb je het ooit al eens gedaan? Chains ofwel kettingen wegen in het begin van de lift niets en naarmate je de halter van de borst afduwt word het zwaarder...op zich klinkt dat goed...in de praktijk krijgen je spieren een flinke opdonder, want op het moment dat de kettingen los van de grond komen heb je namelijk opeens zo'n 10kg meer aan het halter. Elastieke banden willen de halter weer naar de uitgangspositie brengen (terug naar je borst) en vind ik ook niet echt geweldig.

Boardpress doe ik regelmatig en ook lockouts hebben zeker hun nut.
Een oefening die ik geweldig vind is b.v. floorpress met gestrekte benen, omdat je dan b.v. geen gebruik kunt maken van je legdrive en je bovenlichaam goed kunt isoleren.

Het trainen in shirt (1ply) zou wellicht frequenter kunnen en het maximale daaruit halen is een punt van aandacht...ik haal daar momenteel zo'n 30kg uit...er zijn inderdaad bankdrukkers die daar 50kg uit weten te halen.

En waarom zou ik je argumenten willen of moeten weerleggen...het zijn niet de verkeerde argumenten...dit soort argumenten kun je allemaal lezen op de site van Westsite Barbell en Metal Militia enz.
Maar dat wil niet zeggen dat die methodes voor iedereen werken...dat is het meest onderschat in de krachtsportwereld...het principe van individualiteit! En jij, beste EmileV kent mij helemaal niet, net zoals ik jou helemaal niet ken..."lullen" op een forum heeft zeker zijn nut...maar echt "helpen" kun je iemand pas als je die persoon "live" bezig ziet met KB, BD, DL of whatever, want de filmpjes die op DBB wel eens de revue passeren zijn ook niet zaligmakend!

Ik heb jou ook niets over het technische aspect iets horen zeggen...om een goede beurt te scoren op een wedstrijd zul je volgens bepaalde technieken moeten drukken anders wordt een beurt afgekeurd...hoe te voorkomen dat je b.v. een voet verplaatst of effies los komt met je billen van de bank...dat je geen ongelijke strekking hebt enz...zijn allemaal aandachtspunten voor een wedstrijdbankdrukker.

Dan last but not least...ik heb jou niet één keer over het mentale aspect iets horen zeggen...op het moment dat er 200kg aan het halter hangt speelt er ook iets tussen de oren...dan zijn er dingen zoals plankenkoorts / faalangst op een wedstrijd...of wellicht ben je overbluft door het "geweld" van je tegenstanders...je kunt op een gym nog zo sterk zijn...een wedstrijd is dag en nacht verschil...er staan mensen naar je te kijken...je moet het opnemen tegen anderen...je hebt te maken met scheidsrechters die je in de gaten houden.

Je zult iemand persoonlijk moeten leren kennen...EmileV...om erachter te komen waar de "weakness" van die persoon ligt. En dan zul je een weg moeten uitstippelen hoe je die persoon op de meest efficiënte en effectieve manier kunt begeleiden om een bepaalde doelstelling te realiseren! Iemand serieus willen helpen is een kunst op zich en kost veel toewijding en tijd...wel fijn dat je het probeert :)!
Thnx alsnog voor je tips!

Beste EmileV,het kan me wel degelijk iets schelen, maar kan het zijn dat je over bepaalde dingen heen leest?
Ik heb in het verleden al eens 3x per week gebankdrukt...b.v. maandag volume 5x5, woensdag b.v. recovery (speedreps)8x3 met 60% en vrijdag intensity 3x3. Ik ging daar stuk op...mijn lichaam heeft helaas vrij lang nodig om te herstellen...ik kreeg juist daarvan de "pijntjes" hier en daar. En dat zal waarschijnlijk dan toch met de leeftijd samen hangen.

Yeye leeftijd bullshit weer. Misschien omdat je geen conditioning deed? Of misschien zijn 3 trainingsdagen inderdaad gewoon te veel en hou je het op 2 + cardio/GPP dagen?

Dan het werken met chains en banden...heb je het ooit al eens gedaan? Chains ofwel kettingen wegen in het begin van de lift niets en naarmate je de halter van de borst afduwt word het zwaarder...op zich klinkt dat goed...in de praktijk krijgen je spieren een flinke opdonder, want op het moment dat de kettingen los van de grond komen heb je namelijk opeens zo'n 10kg meer aan het halter. Elastieke banden willen de halter weer naar de uitgangspositie brengen (terug naar je borst) en vind ik ook niet echt geweldig.

Ja, ik heb het gedaan. En je klinkt nu als een klein kind die zegt 'het is te zwaahaauur'. Het is de bedoeling dat het zwaar is sherlock. En het hele elastieke banden willen de halter weer naar de uitgangspositie brengen? Wat houdt dat in? Dat is toch juiste de kracht waar je door heen moet breken wanneer je met bands of chains werkt? Dat simuleert juist toch het gebruik van een suit? Dat is toch juiste de andere prikkel die jouw lichaam nodig heeft voor een efficientere neuro-musculaire activatie? Dat kan toch nog een groeiprikkel geven? Het is iets anders wat jouw lichaam niet gewend is. Dat is de hele rocketscience van het trainen.

Boardpress doe ik regelmatig en ook lockouts hebben zeker hun nut.
Een oefening die ik geweldig vind is b.v. floorpress met gestrekte benen, omdat je dan b.v. geen gebruik kunt maken van je legdrive en je bovenlichaam goed kunt isoleren.

Het trainen in shirt (1ply) zou wellicht frequenter kunnen en het maximale daaruit halen is een punt van aandacht...ik haal daar momenteel zo'n 30kg uit...er zijn inderdaad bankdrukkers die daar 50kg uit weten te halen.

Ik zou juist knetterhard trainen op je legdrive.

Maar goed. Leuk dat we al 1 puntje van overeenstemming hebben. Yughee!

En waarom zou ik je argumenten willen of moeten weerleggen...het zijn niet de verkeerde argumenten...dit soort argumenten kun je allemaal lezen op de site van Westsite Barbell en Metal Militia enz.
Maar dat wil niet zeggen dat die methodes voor iedereen werken...dat is het meest onderschat in de krachtsportwereld...het principe van individualiteit!

Het persoonlijke verhaal. 'maar ik ben anders'.. oh huhuhuh. Volgens mij ben jij nog steeds een mens, met spieren, botten, zenuwen en gewrichten. Ook voor jij gelden de basisprincipes van krachttraining. En dat houdt in dat als ervaren lifter je weining uit veel volume zal krijgen. En dat je lichaam totaal gewend is aan de flat benchpress. Dus je zult wat anders moeten doen. Andere oefeningen. Andere bars. Anders rep/set ranges. Etc. etc.

Ik heb jou ook niets over het technische aspect iets horen zeggen...om een goede beurt te scoren op een wedstrijd zul je volgens bepaalde technieken moeten drukken anders wordt een beurt afgekeurd...hoe te voorkomen dat je b.v. een voet verplaatst of effies los komt met je billen van de bank...dat je geen ongelijke strekking hebt enz...zijn allemaal aandachtspunten voor een wedstrijdbankdrukker.

Dat zal allemaal wel, maar dat heeft niets met een trainingsschema te maken maar met de set-up en techniek. En daar hebben we het nu niet over.

Dan last but not least...ik heb jou niet één keer over het mentale aspect iets horen zeggen...op het moment dat er 200kg aan het halter hangt speelt er ook iets tussen de oren...dan zijn er dingen zoals plankenkoorts / faalangst op een wedstrijd...of wellicht ben je overbluft door het "geweld" van je tegenstanders...je kunt op een gym nog zo sterk zijn...een wedstrijd is dag en nacht verschil...er staan mensen naar je te kijken...je moet het opnemen tegen anderen...je hebt te maken met scheidsrechters die je in de gaten houden.

Lees goed in mijn vorige posts. Mindset. En daar heb ik ook al een antwoord op gegeven. Maar ik zal het speciaal voor jou nog eens herhalen.

Het werken met 5x5 is niet alleen fysiologisch en neurologisch iets anders dan een heavy single, maar ook mentaal. Als jij vaker gewend bent om met een oefening te maxen of zware gewichten te gebruik dan heb je ook niet zo`n enorme druk opgebouwd tot de wedstrijd omdat zo`n moment voor jou het énigste moment is waarop je maxed. Het is niet logisch. Ik zal het nog duidelijk proberen te maken.

Off-season alleen maar highrep --> wedstrijd gaat om 1 rep --> Dus als je die wedstrijd rep in je klauwen krijgt schrik je de pl**ris --> mind**** --> verminderde prestaties.

Dit is logischer:

Vaker onerep maxes met verschillende press oefeningen --> wedstrijd gaat om 1 rep --> vertrouwen is opgebouwd en het lichaam is er op voorbereid --> je schrikt je niet de pl**ris --> je weet wat je moet omdat je op trainingen ongeveer hetzelfde hebt gedaan --> 250kg benchpress.

Weet je EmileV...ik word hier heel erg moe van...en heb eigenlijk ook geen zin om me te "rechtvaardigen" of hoe je het ook wilt noemen.
Ik respecteer je kennis die je toch wel hebt maar
jij bent 20 jaar jong en blijkbaar kun jij of wil jij je gewoon niet voorstellen dat het lichaam met 40 jaar anders reageerd dan met 20!
Maar waar maak ik me druk om...je komt er nog wel achter...dat komt wel goed...eens kijken of jij überhaupt over 20 jaar nog krachtsport doet en dan beste EmileV, weet ik zeker dat je anders piept!

Als je het niet erg vind wil ik het hierbij verder laten, O.K. :)?

LK Vrachtwagentrekken

Net terug van het LK vrachtwagentrekken.

In de 100+ klasse deden 12 man mee en ik ben 7e geworden :o
Ik ben dus niet in het "linkerrijtje" geëindigd en ben daar ook niet tevreden over...maar ik wil er ook niet te zwaar aan tillen...het was just for fun!
En daarnaast deed de kampioen van vorig jaar,(anders was ik nog lager geëindigd;)) Alex Moonen niet mee, hij had gisteren een teamwedstrijd samen met Raymond Merx waarbij ze 1e werden!
Alex was overigens zo goed om me te coachen!

Analyse van de wedstrijd:
We hadden eerlijk geloot en ik moest als 1e beginnen.
De 1e beurt trok ik de truck (28 Ton) over 25 meter in 37+sec...geen spectaculaire tijd...ik had te kleine stapjes gezet en dat kost tijd.
De 2e beurt trok ik de truck in 34+sec...ik had op advies van Alex iets grotere stappen gezet...maar bij de laatste meters gleed mijn linkervoet uit de schoen...tja...scheelt ook weer wat tijd. Daarbij moet ik leren nog meer gebruik te maken van mijn BDW door korter bij de grond te blijven.
De 3e beurt...hand over hand...tja...de trekker van 7.5 Ton was vrij licht en je moet heel snel en behendig zijn om het touw strak te houden...daar had ik 26+sec. in.

1e werd Kelvin de Ruiter...tegen het geweld van die jonge god uit Friesland was niemand opgewassen.
2e werd Enzo...heel mooie prestatie!
3e werd Kenneth ook mooi hoor.
4e was Wiel (van Boekel)
5e weet ik effies niet meer
6e Marco Nafzger (die met harnaspul 2e na Kelvin werd, maar veel tijd verloor bij het hand over hand gebeuren).

In de -100kg klasse werd Jeffry 1e en Max 3e, heel mooie prestaties van deze heren!

Ik vond het wel heel leuk om te doen...heb me aangemeld voor het NK in augustus...maar heb wel de intentie om eens serieus te gaan trainen...mijn laatste wedstrijd dateerd alweer van 1994...ik zal toch ook beentjes moeten gaan trainen ;)

Voordat daar vragen over komen...nee, nee en nog eens nee...StrongManwedstrijden doe ik niet meer aan mee...ik ben daar niet snel genoeg en allround genoeg voor. En ik heb een doelstelling en dat is sterker in benchen worden...daar train ik voor! Vrachtwagentrekken is zoals ik zei "just for fun"...maar ik wel daar wel serieus voor gaan trainen.

Laatst bewerkt:
goed gedaan ouwe reus !

Terug
Naar boven