MuscleMeat

Benchpresslog from lazy huggybear

3-4 oefeningen per spiergroep :eek:
Frans, je zit wel in het log van LAZY huggybear, word er al moe van als ik eraan denk ;) Eerlijk gezegd geloof ik dat er maar 4 oefenigen nodig zijn om een gorilla of beer te worden...Squat, Bench Press, Overhead Press & Deadlift aangevuld met eventueel een rowexercise.

Get to work :D

mag ik vragen waarom je alleen zou bankdrukken? krijg je hier ook niet een heel uitgepalanceerd lichaam van?

Rene heeft een zeer uitgebalanceerd lichaam)))))))
sorry Rene:D

Oh no, here we go again...

• Topic Starter Topic Starter
  • #8.646
Maar 5 oefeningen, dat is volgens jou genoeg!!!............ Shit man, had je me dat wat eerder verteld. Ben ik dus al 30 jaar verkeerd aan het trainen.......... had ik een hoop tijd en moeite kunnen besparen..........

Inderdaad Frans, zonde van de tijd en moeite :p
Kijk ik ben geen expert, maar veel schema's van bekende krachtsportgoeroes hanteren wel deze 5 oefeningen. Je kunt dan altijd nog wel bijoefeningen doen, maar het belang ervan vind ik op zijn minst discutabel. Dat men afwisseld in diverse oefeningen, om als voorbeeld de overhead press te nemen en daarbij de een de voorkeur geeft aan een neck press, de ander aan dumbbell press en weer een ander aan log lift doet niet zo zeer ter zake het blijven vormen van overhead press. En deze Big 5 zoals ze worden genoemd zouden in ieder krachtsportschema van elke krachtsporter die allround getraind wil zijn centraal moeten staan.

---------- Post toegevoegd Mon 13 Feb 2012 om 22:05 ----------

Ik wist dat dit antwoord wel van iemand zou komen ;)
Persoonlijk heb ik geen belangstelling meer in allround training.
Ik moet al zoveel doen wat ik niet leuk vind. Krachtsport is en blijft een hobby en ik doe dat wat ik leuk vind en zelf als nuttig ervaar voor mijn doelstelling. En mijn doelstelling is om respectabale gewichten te bankdrukken. En tot op heden lukt dat enigzins.

---------- Post toegevoegd Mon 13 Feb 2012 om 22:10 ----------

mag ik vragen waarom je alleen zou bankdrukken? krijg je hier ook niet een heel uitgepalanceerd lichaam van?

Omdat ik het leuk vind en er plezier van heb...en ik een fanatieke aanhanger ben van de gevleugelde woorden van Stephan Korte die daar het volgende over zegt:

Do you want to bench big? This is no problem; all you have to do is bench press. Since the bench press is the most effective way to train the muscles you need for a big bench it will be the only exercise you use in your training. It incorporates the pectoralis muscles, the deltoids, triceps and even the lats. Remember only the bench press works these muscles exactly the way they are needed for the competition. With the 3x3 system you will bench press three times a week. There’s no need for side delt raises, one arm triceps extensions, incline presses or other assistance exercises.

• #8.647
van enkel en alleen BP raakt je lichaam zeker wel uit balans.

(uitgebalanceerd = goed in balans ;))

Daarom doe ik altijd ook de pull downs, vind ik ook een heel prettige oefening die ik als nuttig ervaar. Daarnaast ben ik tot op heden blessurevrij gebleven (rug en liesblessures uit de jaren '90 niet meegeteld) en heb ik (weliswaar) gestaag progressie weten te boeken.

---------- Post toegevoegd Mon 13 Feb 2012 om 22:16 ----------

Rene heeft een zeer uitgebalanceerd lichaam)))))))
sorry Rene:D

Het is ook niet mijn doelstelling om een zeer uitgebalanceerd lichaam er op na te houden...alleen het resultaat teld (wat ik effectief gezien kan bankdrukken) ;)

---------- Post toegevoegd Mon 13 Feb 2012 om 22:19 ----------

;)

• #8.648
Heavy bench press training (bij Leon Smeets)

Bench Press:
20x20, 2x10x70, 5x120, 5x150 & 3x165kg :)
Sling shot 3x180 & 1x200kg

Latt Pull Down:
6x10x80kg

Comment:
Ik ben uiteraard blij met die 3x165kg...nog 5 kg en ik zit weer zo'n beetje op mijn oude niveau. Die 200kg met het slingshot was op zich wel te doen...het gewicht was geen probleem, maar wel het in de juiste baan houden. Mijn gymbuddie Wil Renkens moest effies een kleine correctie aanbrengen omdat ik te zeer uit de baan drukte.
Volgende week dan een deload en de week daarna verder in benchshirt richting het NK (18 maart). Ben benieuwd of de toename in rawkracht zich ook zal vertalen in het shirted pressen.

Gaat weer lekker René.
Blijf je op je gewicht, of word je weer zwaarder?

sterk rené.
Is je deload minder volume, minder intensiteit of een combinatie?

• #8.651
Gaat weer lekker René.
Blijf je op je gewicht, of word je weer zwaarder?

Ik gebruik mijn riem als graad meter...kan nog altijd in het 5e-6e gaatje...de buikomvang is dus in elk geval niet toegenomen. Ik heb verder geen weegschaal in huis, die dingen gaan toch maar altijd kapot :o

---------- Post toegevoegd Wed 15 Feb 2012 om 19:11 ----------

sterk rené.
Is je deload minder volume, minder intensiteit of een combinatie?

Maandag ga ik niet trainen (ik sla dus volgende week de zware training over) en volgende week donderdag (de mediumtraining) zal het hoogstwaarschijnlijk een combinatie worden van minder intensiteit en minder volume, afhankelijk van hoe ik me voel.

Ik gebruik mijn riem als graad meter...kan nog altijd in het 5e-6e gaatje...de buikomvang is dus in elk geval niet toegenomen. Ik heb verder geen weegschaal in huis, die dingen gaan toch maar altijd kapot :o

:roflol:

die van mij klopt ook niet, geeft steeds 83 aan ipv 82.
maar das een heel ander probleem als wat jij ermee hebt denk ;)

Maar met alleen BP en lat pulldown, krijg je dan ook niet bijv gigantsch achterlopende schouders die uit verhouding zijn?

• #8.654
:roflol:

die van mij klopt ook niet, geeft steeds 83 aan ipv 82.
maar das een heel ander probleem als wat jij ermee hebt denk ;)

83 i.p.v. 82 :eek:...het is maar wat je onder de categorie problemen plaatst ;) .
Ik denk dat ik net als veel andere dikkerds een haat/liefde verhouding met weegschalen heb. Ik geef echter voorlopig geen geld meer uit aan een weegschaal...heb er diverse gehad, zelfs één die ging tot 180kg en die meteen spier, vet, vocht en whatever deed meten...ik ging er iedere morgen opstaan...heb dat ding paar weken gehad, toen gaf ie de geest.
Kleding is de beste graadmeter om te merken of je bij komt of afvalt, want gewicht zegt niet altijd wat...als een broek bijvoorbeeld ruimer of juist strakker wordt dan weet je dat je respectievelijk vetmassa hebt kwijtgeraakt of juist er bij gekregen hebt.

---------- Post toegevoegd Wed 15 Feb 2012 om 19:35 ----------

Maar met alleen BP en lat pulldown, krijg je dan ook niet bijv gigantsch achterlopende schouders die uit verhouding zijn?
Hoezo achterlopende schouders? Met bankdrukken train je immers ook je schouderspieren, vooral zoals ik train; ik geef de voorkeur aan een widegrip.

Je maar heel beperkt, waarom zouden mensen ander schouders trainen..?

Heb je pics? ben nu wel benieuwd naar je fysiek.

• #8.656
Je maar heel beperkt, waarom zouden mensen ander schouders trainen..?

Heb je pics? ben nu wel benieuwd naar je fysiek.

Slechts heel beperkt zeg je?
Ik ben het daar niet helemaal mee eens.
Bankdrukken is een samengestelde oefening waarbij je hoofdzakelijk borst, schouders en triceps traind, waarbij je de accenten kunt verplaatsen door het veranderen van je grip. Met smalbankdrukken leg je bijvoorbeeld het accent op je tricpes. Met breed dan meer op je schouders.

Mijn fysiek?
Kijk naar de foto...die foto is genomen met mijn huidige gewicht.
Voor mij als bankdrukker is de fysiek niet belangrijk, alleen dat wat ik kan drukken vind ik belangrijk...ik ben verder geen bodybuilder en hoef ook niet de kost te verdienen als stripper ;)

• #8.657
Medium Training.

Bench Press: 20x20, 2x10x70, 5x110, 5x150, 5x152,5 & 5x155kg

Latt Pull Down: 6x10x80kg.

Comment:
5x155 is 10kg meer dan waar ik uiteindelijk voor het NK op had willen uitkomen. Ik ben op zich dus wel tevreden. Maar ik weet (nog) niet of zich dit ook vertaald in het shirted benchen...dat zal ik binnenkort wel merken.
Het is leuk als mijn rawkracht toeneemt, maar als zich dat niet vertaald in meer kilo's op een wedstrijd met het drukken in een benchshirt heeft het niet geleid tot het gewenste resultaat. We zullen zien.
Volgende week géén zware training wel een light training (soort van deload) en dan weer flink er tegen aan richting het NK op 18 maart.

Ik zou het vreemd vinden als die krachttoename niet overhevelt naar je geared press! Met een shirt zijn meerdere factoren van belang natuurlijk. Maar kracht = kracht uiteindelijk toch :)

Vind je de barbell row geen fijne oefening trouwens? Dat kopieert de bench in tegengestelde richting meer dan de lat pulldown imo

• #8.659
Ik zou het vreemd vinden als die krachttoename niet overhevelt naar je geared press! Met een shirt zijn meerdere factoren van belang natuurlijk. Maar kracht = kracht uiteindelijk toch :)

Vind je de barbell row geen fijne oefening trouwens? Dat kopieert de bench in tegengestelde richting meer dan de lat pulldown imo

Ik ga er vanuit dat ik ook meer in shirt zal drukken, maar aangezien ik bijna op hetzelfde rawniveau zit als voorheen ben ik benieuwd wat in shirt mogelijk is. Het beste shirt vond ik maat 58, maar die is me nu gewoon te ruim...ik druk nu in maat 54 maar weet er tot op heden minder uit te halen.

Barbell row is zeker een betere oefening voor een bankdrukker (het is inderdaad de tegengestelde oefening van bankdrukken), ware het niet dat het vooral (bij mij althans) rugklachten veroorzaakt. Maar wellicht toch nog maar eens heel rustig aan mee beginnen.

Omdat ik het leuk vind en er plezier van heb...en ik een fanatieke aanhanger ben van de gevleugelde woorden van Stephan Korte die daar het volgende over zegt:

Do you want to bench big? This is no problem; all you have to do is bench press. Since the bench press is the most effective way to train the muscles you need for a big bench it will be the only exercise you use in your training. It incorporates the pectoralis muscles, the deltoids, triceps and even the lats. Remember only the bench press works these muscles exactly the way they are needed for the competition. With the 3x3 system you will bench press three times a week. There’s no need for side delt raises, one arm triceps extensions, incline presses or other assistance exercises.

Alleen squat en deadlift Stephan Korte zelf wel. Daar gebruikt hij overigens ook het 3x3 system voor.

Terug
Naar boven