AndroidHealthClinic

Benchpresslog from lazy huggybear

welke oefeningen helpen jou het meest om kracht te krijgen in het gebied dat je de stang van je borst af wilt drukken? als ik eenmaal de stang iets omhoog heb druk ik de stang makkelijk weg maar van borst naar 10 cm erboven loop ik elke keer vast. welke oefeningen zou je aanraden?

blijkbaar lees je huggys log niet goed vriend:
1. huggy doet eigenlijk alleen maar bankdrukken en antagonisten, dus geen specifieke oefeningen voor specifieke gedeeltes
2. huggy lift geared, waarbij het shirt dus veelal het onderste gedeelte helpt

als ik zo vrij mag zijn om je vraag te beantwoorden: veel mensen doen paused bench voor het onderste gedeelte, wanneer je momentum van tng weghaalt is het onderste gedeelte zwaarder en train je het dus ook beter... dumbbell presses kunnen ook helpen door de grotere ROM, maar is minder specifiek. Je kan ook je powerrack zo instellen dat je press begint op voor jou het zwaarste stuk

• Topic Starter Topic Starter
  • #8.803
ik ben het oneens met het artikel omdat:
- hij zegt dat ipv 2 extra setjes voor form je beter licht werk kan doen... ORLY? ik heb altijd geleerd gekregen dat wanneer je goede techniek wil hebben op heavy weights, je goede technieken wilt hebben op heavy weights... dit predict hij verder zelf ook (op het stuk over beginners) dus hij spreekt zichzelf tegen...
- van 2 extra setjes van 5 groei je echt wel meer, en zijn argument over de tijd klopt ook niet helemaal... er vanuit gaand dat 5x5 meestal wordt gebruikt in overloading (lineair of non-lineair) cycles, houd dat meestal in dat niet elke sessie 5x5 tot de max is... wanneer je 5jes "balls to the walls" zijn is 10-15 minuten rust wel nodig, maar dat is dus lang niet elke workout zo (bij de meesten)
- hij zeurt over de belasting van het volume maar predict wel tot faillure trainen, omdat hij er beter van recovered... naja 1. dat is bij velen (waaronder ikzelf) niet zo en 2. je spieren zullen wellicht beter herstellen, maar je gewrichten voelen vaak toch beter bij meer volume @ semi-max effort dan minder volume nabij en voorbij faillure

Ik bedoel trouwens hiermee niet dat 5x5 altijd beter is dan 3x5, maar bedoel alleen dat ik het niet eens ben met het artikel

Ik vond het op zich wel een interessant artikel, wat overigens niet wil zeggen dat ik het overal mee eens ben. Ik denk wel dat je inderdaad met zwaardere gewichten kunt trainen als je slechts 3x5 doet dan 5x5.
Een goed punt is dat hij zegt dat we geen robots zijn en dat je naar je lichaam moet luisteren. 3x per week 5x5 of 3x5 met een relatief zware/gelijke belasting zal ook wel teveel van het goede zijn. Ik geef de voorkeur aan 2x per week zo'n schema. Of je zou de belasting (intensiteit) moeten veranderen.

---------- Post toegevoegd Tue 3 Apr 2012 om 12:18 ----------

welke oefeningen helpen jou het meest om kracht te krijgen in het gebied dat je de stang van je borst af wilt drukken? als ik eenmaal de stang iets omhoog heb druk ik de stang makkelijk weg maar van borst naar 10 cm erboven loop ik elke keer vast. welke oefeningen zou je aanraden?

Dominique was alreeds zo vrij om te antwoorden ;)
Paused bench is inderdaad een goede en natuurlijk partials (deel van de ROM). Als je probleem bijvoorbeeld ligt bij de laatste fase, de lockout kunnen boardpresses of pinpresses nuttig zijn. Als je probleem echter ligt in de eerste fase dan kun je ook het 1e deel van de beweging oefenen.
Dus de halter vanaf je borst wegdrukken tot circa 10cm boven je borst en dan weer laten zakken en dit een X-aantal keren herhalen.
Daarnaast wellicht deze oefening met een extra brede greep doen, want in de beginfase zijn vooral je borst en schouderspieren die het moeten doen terwijl later meer de triceps het werk overnemen.

Interessant log, ook omdat er best vaak wat dieper op de materie wordt ingegaan.

Dominique was alreeds zo vrij om te antwoorden ;)
Paused bench is inderdaad een goede en natuurlijk partials (deel van de ROM). Als je probleem bijvoorbeeld ligt bij de laatste fase, de lockout kunnen boardpresses of pinpresses nuttig zijn. Als je probleem echter ligt in de eerste fase dan kun je ook het 1e deel van de beweging oefenen.
Dus de halter vanaf je borst wegdrukken tot circa 10cm boven je borst en dan weer laten zakken en dit een X-aantal keren herhalen.
Daarnaast wellicht deze oefening met een extra brede greep doen, want in de beginfase zijn vooral je borst en schouderspieren die het moeten doen terwijl later meer de triceps het werk overnemen.

Ja het probleem ligt bij het begin. touch en go heb ik 152,5 gedrukt met instructeur erbij. maar paused heb ik echt al moeite met 115kg. 2-3 sets lukt wel maar daarna stort ik helemaal in en lukt het net met 105 KG.

Ik ga het proberen met extra brede grip, hopelijk lost het mijn probleem op.

Bedankt!

Ja het probleem ligt bij het begin. touch en go heb ik 152,5 gedrukt met instructeur erbij. maar paused heb ik echt al moeite met 115kg. 2-3 sets lukt wel maar daarna stort ik helemaal in en lukt het net met 105 KG.

Bedankt!

t zal ook deels aan je techniek en evt. uitvoering van je oefening kunnen liggen.
een filmpje zou handig zijn.

op t moment dat ie bijv. stil ligt op je borst, druk je dan explosief genoeg om e.e.a. weer in beweging te krijgen.

ik zou zeggen post eens wat op "filmen lifts een idee" en je zult vast wel wat bruikbare dingen te horen krijgen.

• #8.807
Interessant log, ook omdat er best vaak wat dieper op de materie wordt ingegaan.

Bedankt, het log is wellicht interessant door de aanvullingen, op- en aanmerkingen van anderen, niet zozeer door mijn eigen inbreng die nogal erg voorspelbaar is ;).

---------- Post toegevoegd Tue 3 Apr 2012 om 15:21 ----------

Bedankt!

Ik heb in je log effies gekeken...respect dat je ondanks je fysieke beperking/handicap (als ik het zo mag noemen) toch niet de handdoek in de ring gooit en bepaalde doelstellingen erop na houdt. Suc6 ermee! :)

---------- Post toegevoegd Tue 3 Apr 2012 om 15:22 ----------

t zal ook deels aan je techniek en evt. uitvoering van je oefening kunnen liggen.
een filmpje zou handig zijn.

op t moment dat ie bijv. stil ligt op je borst, druk je dan explosief genoeg om e.e.a. weer in beweging te krijgen.

ik zou zeggen post eens wat op "filmen lifts een idee" en je zult vast wel wat bruikbare dingen te horen krijgen.

Goed idee :), want een filmpje zegt vaak meer dan 1000 woorden!

Ik heb in je log effies gekeken...respect dat je ondanks je fysieke beperking/handicap (als ik het zo mag noemen) toch niet de handdoek in de ring gooit en bepaalde doelstellingen erop na houdt. Suc6 ermee! :)

Goed idee :), want een filmpje zegt vaak meer dan 1000 woorden!

Ja het is een handicap, maar desondanks geef ik niet op. Ik wil laten zien dat je met een handicap ook goed kunt zijn. bedankt Huggy!

Ik zal een filmpje laten maken van mijn benchpress deze woensdag en in mijn log posten. bedankt voor de tip

Bedankt, het log is wellicht interessant door de aanvullingen, op- en aanmerkingen van anderen, niet zozeer door mijn eigen inbreng die nogal erg voorspelbaar is.

Dat valt heel erg mee hoor, jij weet natuurlijk na heel veel jaren banken wat voor jou werkt en wat niet, logisch dat je dit wilt overdragen en dat bepaalde dingen voorspelbaar zijn. Tijdje terug had je ook een stukje geschreven over geared liften, erg interessant, zou ook graag wat meer uit een pak halen (zal waarschijnlijk voor een ander moeten sparen). En het kan hier ook maar zo over coïtus gaan :p Dus helemaal niet zo voorspelbaar.

• #8.810
Ja het is een handicap, maar desondanks geef ik niet op. Ik wil laten zien dat je met een handicap ook goed kunt zijn. bedankt Huggy!

Ik zal een filmpje laten maken van mijn benchpress deze woensdag en in mijn log posten. bedankt voor de tip

Ik ben opgelucht dat ik je niet gekrenkt/beledigt heb met het woord "handicap" want dat wilde ik natuurlijk niet. Nogmaals respect voor je doorzettingsvermogen, daar kan menig een een voorbeeld aan nemen! :thumbs:

• #8.811
Dat valt heel erg mee hoor, jij weet natuurlijk na heel veel jaren banken wat voor jou werkt en wat niet, logisch dat je dit wilt overdragen en dat bepaalde dingen voorspelbaar zijn. Tijdje terug had je ook een stukje geschreven over geared liften, erg interessant, zou ook graag wat meer uit een pak halen (zal waarschijnlijk voor een ander moeten sparen). En het kan hier ook maar zo over coïtus gaan :p Dus helemaal niet zo voorspelbaar.

Dankje...ik heb inderdaad wel een beetje het idee dat ik na heel wat jaartjes trainen inmiddels wel door heb wat voor me werkt en niet. Door schade en schande word je immers wijzer ;)

Wat geared liften betreft valt me op dat het nogal erg onderschat wordt...het is een "kunst" op zich die toch wel enige oefening en ervaring vergt. Ik weet niet hoeveel kilo je uit je shirt weet te halen en welk shirt je momenteel in drukt? Zelf heb ik ervaren dat tussen de 40-50kg mogelijk is (sommigen weten zelfs 60kg uit een 1ply shirt te halen). Maar er zijn ook atleten die maar 10-20kg uit hun shirt weten te halen. Het probleem met gear is dat het nogal vrij duur is...begin maar eens aan een benchshirt, kniebuig- en deadliftsuit, een riem, een singlet, paar stevige powerlift/gewichthefschoenen, bandages en je bent vele honderden euro's kwijt :(. De meeste sporters zullen dus niet zo snel genegen zijn om meerdere shirts of suits te kopen om te proberen waaruit ze het maximale weten te halen, hetgeen voor ieder weer anders is. De een haalt meer uit Titan, de ander zweert bij Inzer.

Wat de "coïtus" betreft...ik plaats in dit log ook wel eens commentaar wat eigenlijk onder de noemer "privacy" valt en hier eigenlijk niet thuis hoort, mja...ik ben een open boek en als het me goed gaat mag de hele wereld dat weten (en als het me slecht gaat ook) ;)

Heb 3 maart 175kg geared gebankt, gisteravond een max poging gehad RAW, daar drukte ik 165kg, het was mijn eerste wedstrijd en ik denk dat daar 180kg ook nog wel had moeten lukken. Haal dus ongeveer 15kg uit mijn shirt. Het is het oude shirt van mijn trainingsmaatje wat ik voor mijn verjaardag heb gekregen, ik denk dat hij nog niet strak genoeg (traningsmaatje is nog een stuk breder) zit, krijg 140kg gewoon op mijn borst.

Maar inderdaad het wordt zo een dure hobby, heb het er graag voor over, maar een scheiding en een veel te duur huis helpen niet echt mee in de financiën! Het staat wel helemaal bovenaan mijn verlanglijstje om wat dingen te kopen.

Mooi toch als je er ook nog wat persoonlijks in kwijt kan! Trainen is belangrijk, maar er zijn zekers meer dingen in het leven :D

• #8.813
Heb 3 maart 175kg geared gebankt, gisteravond een max poging gehad RAW, daar drukte ik 165kg, het was mijn eerste wedstrijd en ik denk dat daar 180kg ook nog wel had moeten lukken. Haal dus ongeveer 15kg uit mijn shirt. Het is het oude shirt van mijn trainingsmaatje wat ik voor mijn verjaardag heb gekregen, ik denk dat hij nog niet strak genoeg (traningsmaatje is nog een stuk breder) zit, krijg 140kg gewoon op mijn borst.

Maar inderdaad het wordt zo een dure hobby, heb het er graag voor over, maar een scheiding en een veel te duur huis helpen niet echt mee in de financiën! Het staat wel helemaal bovenaan mijn verlanglijstje om wat dingen te kopen.

Mooi toch als je er ook nog wat persoonlijks in kwijt kan! Trainen is belangrijk, maar er zijn zekers meer dingen in het leven :D

Een benchshirt zit over het algemeen wel vrij strak en als je alreeds 140kg op je borst krijgt lijkt me het shirt inderdaad te los.
Ik krijg de gewichten die ik raw druk absoluut niet op mijn borst als ik het shirt aan heb. Op de site van Titan (goodlift) [Link niet meer beschikbaar] is een size chart [Link niet meer beschikbaar], aan de hand van deze tabel kun je vrij goed je maat bepalen.

Suc6 met je privé-sores...van een dure echtscheiding weet ik helaas alles van :rolleyes:

• #8.814
Training 05/04

Bench Press: 20x20, 2x10x70, 5x110 & 3x5x140kg
Latt Pulld Down: 20x60 & 4x10x80kg

Comment: had vandaag wat weinig energie maar ik weet de reden (ik was bij mijn vriendin blijven slapen en we zitten nog altijd in de fase dat we meer op elkaar dan naast elkaar liggen ;)).

Heel wat anders...het gesprek op de sportschool (Haeflandsport) vandaag was dat een zekere Frans Heuts 200kg raw gedrukt had...knap hoor Frans, er zijn niet velen die je dat nadoen en zeker niet met die leeftijd! :thumbs:

Haha zou kijken hoe je getraind had, en nu heb ik weer een vreemd beeld op mijn netvlies:P

• #8.816
Haha zou kijken hoe je getraind had, en nu heb ik weer een vreemd beeld op mijn netvlies:P

Ik wil je beeld op je netvlies niet nog meer vertroebelen, maar gelukkig is mijn vriendin nogal een gemotiveerd trainingsmaatje als het om bedgymnastiek gaat ;) Heb ook een tijdje haast als een kuise monnik geleefd en deze verandering kost me de nodige energie, maar ik heb zoiets "geniet van het leven, het duurt maar even" :)

Whehehehehehe stooooooooooooooooop, lol tis je van harte gegund man!!:)

training 05/04

bench press: 20x20, 2x10x70, 5x110 & 3x5x140kg
latt pulld down: 20x60 & 4x10x80kg

comment: Had vandaag wat weinig energie maar ik weet de reden (ik was bij mijn vriendin blijven slapen en we zitten nog altijd in de fase dat we meer op elkaar dan naast elkaar liggen ;)).

Heel wat anders...het gesprek op de sportschool (haeflandsport) vandaag was dat een zekere frans heuts 200kg raw gedrukt had...knap hoor frans, er zijn niet velen die je dat nadoen en zeker niet met die leeftijd! :thumbs:

;)

• #8.820
Training Haeflandsport

Bench Press: 20x20, 2x10x70, 8x110 & 4x6x140kg.
Latt Pull Down: 20x50 & 4x10x80kg.

Comment:
4x6 vind ik wel prettig om te doen, het is meer dan 3x5, maar je bent sneller klaar dan 5x5 ;)
Maikel had vandaag 4x10x42,5kg gedrukt en dat was voor hem een PR.
Theoretisch zou hij daarmee een top van circa 55kg hebben wat een toename van 5kg zou betekenen. Gestaag wordt hij sterker. In elk geval gaat hij altijd mee is hij gemotiveerd en heeft hij er plezier in en dat is het belangrijkste :)

Terug
Naar boven