MuscleMeat

Benchpresslog from lazy huggybear

Ik had je al gemist kerel, en nu lees ik pas waarom. Sterkte ermee! Komt allemaal goed! See you soon!

• Topic Starter Topic Starter
  • #8.863
las het nu pas van je vriendin sterkte man.

Bedankt Lucas, het gaat inmiddels al weer stukken beter en wellicht mag ze volgend weekend alweer naar huis :)

---------- Post toegevoegd Thu 24 May 2012 om 22:44 ----------

Ik had je al gemist kerel, en nu lees ik pas waarom. Sterkte ermee! Komt allemaal goed! See you soon!

Jij ook bedankt Jules...het komt inderdaad wel allemaal goed! :)

Sterkte een een goed weekend,

Porter

• #8.865
Vandaag Basic training, like usual ;)

Bench Press: 20x20, 2x10x70, 5x110 & 5x5x140kg
Pull Downs: 6x10x70kg

Comment:
Merk dat de kracht een beetje stabiel blijft (ondanks dat ik momenteel slechts 1x per week train) werksetjes met 5 reps van 140kg is zo'n beetje de standaard geworden. Progressie hoef ik op dit moment uiteraard niet te verwachten. Maar ik heb voorlopig geen wedstrijdplannen. November of wellicht pas weer januari 2013 zal de eerstvolgende wedstrijd worden.

Vermeldenswaardig is dat Ielja Strik wederom wereldkampioen bankdrukken is geworden met 170kg in de -84kg. Brenda van der Meulen werd 4e met 177,5kg in de 84+ en Ankie Timmers 4e in de -72,5kg met 132,5kg :bow: :thumbs: :clap:

---------- Post toegevoegd Fri 25 May 2012 om 22:37 ----------

Sterkte een een goed weekend,

Porter

Thnx kerel :)
Komt goed, mijn vriendin mag nu zelfs in het weekend 23 uur buiten de kliniek verblijven...vandaag nogmaals te horen gekregen dat als haar gewicht nu stabiel blijft en ze niet meer afvalt ze hoogstwaarschijnlijk volgend weekend naar huis kan.

Goed nieuws dus René. :thumb:

• #8.867

Inderdaad goed nieuws :)...mijn vriendin mocht gisteren alreeds het ziekenhuis verlaten en het gaat zienderogen beter met haar.

Vandaag getraind:
Bench Press:
20x20, 2x10x70, 5x110, 5x140, 5x142.5, 5x145, 5x147.5 & 5x150kg

Comment:
Voelde me lekker vandaag en wilde kijken hoe het zou gaan als ik met kleine stapjes zou verzwaren...ben blij dat 5x150kg er nog altijd inzit ondanks het trainen op een laag pitje. Het trainen met 5-jes voelt erg goed aan...het zijn geen gewichten waar ik me stuk op druk, maar toch voor moet werken en voor de opbouw van basiskracht lijkt me het trainen met submaximale gewichten ideaal.

Lijkt mij ook man.
Succes er mee. ;)
Cool, van je vriendin. :thumb:

• #8.870
Training Haeflandsport:

Bench Press: 20x20, 2x10x70, 5x110 & 5x5x140kg.

Verder geen bijzonderheden...behalve dat het vandaag allemaal wat moeizamer ging...had een zwaar weekend achter de rug ;)

Ik presteer juist beter na zware weekenden :p :trollface:

Een amoureuzachtig weekend, René..? ;)

• #8.873
Ik presteer juist beter na zware weekenden :p :trollface:

Schön ist die Jugendzeit ;)
Absoluut geen probleem, gun het je van harte! :)
Die foto in je avatar...zo zie je er toch niet uit na een zwaar weekend mag ik aannemen, toch? ;) Maikel is overigens altijd behoorlijk onder de indruk van je fysiek.

• #8.876
Training donderdag 7 juni

Bench Press: 20x20, 2x10x70, 5x110 & 5x5x140kg
Pull Downs: 4x10x70.

Comment: geen bijzonderheden, training like usual ;)

Wens iedereen alvast een heel prettig weekend!

• #8.877
Gisteren geen training, Maikel werd gisteren aan zijn kaak geopereerd.
Hij heeft er verder gelukkig vrij weinig last van.
Het klinkt niet objectief als ik dat zeg en het is erg maar het is de waarheid: de kwaaltjes waar hij last van heeft, hebben te maken met nalatigheid en verwaarlozing door zijn moeder in de tijd dat hij nog bij zijn moeder woonde :mad:
Goed genoeg gezeurd...zag een goede link op het forum over powerlifting gear (in het Nederlands) en vond hem de moeite waard om in mijn log te kopiëren:

[Link niet meer beschikbaar]

• #8.878
Hier dan het artikel van de link over powerlifting gear (helaas krijg ik de foto's er niet in geplakt)

Powerlifting gear
Zoals iedereen kan zien worden er in de krachtsport veel verschillende soorten hulpmiddelen gebruikt. Dit is niet alleen om optimaal te presteren maar vooral ook om blessures te voorkomen.
Hieronder leggen we uit waar alles voor dient, wat de beste opties zijn en waarom je zou kunnen overwegen een hulpmiddel aan te schaffen.

Riemen
Te beginnen bij de ouderwetse riem. Dit is waarschijnlijk het meest voorkomende hulpmiddel. Riemen worden niet alleen door powerlifters gebruikt, maar in vrijwel elke krachtsport en zelfs in sporten als bobsleeen. Eigenlijk alle sporten en/of oefeningen waar er veel druk op de rug komt te staan en er dus extra ondersteuning nodig is om de oefeningen veilig uit te kunnen voeren. In de krachtsport worden verschillende riemen gebruikt. Hieronder een paar afbeeldingen om de verschillen te illustreren.
De rood-wit-blauwe riem is een powerlifting riem met een zogenaamde “lever-sluiting”. De speciale sluiting zorgt ervoor dat je je riem strak trekt door hem vast te klikken. Rechtsboven is in principe hetzelfde, alleen de sluiting eigenlijk anders. Beide riemen zijn even goed, alleen persoonlijk
kan het gebruiksgemak van de ene riem meer de voorkeur hebben dan de andere riem.
De eerste twee riemen worden met name veel gebruikt door powerlifters en sterkste man atleten.
De derde riem is de zogenaamde “gewichthefriem”. Gewichtheffers gebruiken een dunnere riem vaak omdat een bredere riem in de weg gaat zitten bij het voorslaan of het snatchen van het gewicht.
Een riem is bedoeld om je buikspieren tegen aan te drukken en zo een hogere intra-abdominale spanning te bewerkstelligen. Hierdoor kan je normaal gesproken meer tillen. Met zo’n gewichthefriem die dunner is heb je minder oppervlakte om je buik tegenaan te drukken, dus minder spanning.
De vierde riem is een nog dunnere riem, speciaal gemaakt voor bankdrukken. De primaire functie van deze riem is het op z’n plaats houden van een bankdrukshirt (later meer over bankdrukshirts). Daarvoor hoeft de riem dus niet zo breed te zijn en is deze smalle riem makkelijker in gebruik.

Kniebanden en Kneesleeves
Om de knie te beschermen tijdens zware squats zijn er 2 opties: Enerzijds het gebruik van kniebanden (wraps) en anderzijds het gebruik van kneesleeves.
Links zie je de kniebanden. Zoals je ziet moet je deze zelf om je knie heen wikkelen. Deze beschermen niet alleen je knie door het goed te fixeren, maar doordat de stof van de banden elastisch is kan je er ook meer gewicht door pakken met de squat. Hoe strakker je ze aan trekt, des te meer “rebound” je eruit kan halen.
Tussen de soorten kniebanden zit ook nog veel verschil. De banden hiernaast afgebeeld zijn de Titan THP wraps. Dit zijn vrij harde wraps die voor veel “stopping power” zorgen. Stopping power houdt in dat het je enigszins tegen houdt op de weg naar beneden. Hierdoor is het voor lifters die een relatief trage beweging naar beneden maken mogelijk meer spanning op te bouwen en te behouden.
Daarnaast zijn er de bekende Inzer Z-wraps, de alombekende zwart met rode wraps die door veel krachtsporters worden gebruikt. Deze zijn elastischer en geven minder stopping power dan de Titan wraps, maar hebben dankzij de elasticiteit meer rebound onderin. Deze wraps zijn meer geschikt voor de lifters die met iets meer snelheid zakken. Verder zijn er nog een groot aantal verschillende soorten wraps van verschillende fabrikanten, maar dat is puur iets om zelf uit te vinden wat je het fijnst vindt. In Nederland zijn in competitieverband alleen wraps van de merken Inzer, Titan en Metal toegestaan met een lengte van maximaal 2 meter. Op het plaatje rechts zie je kneesleeves. Dit valt in de IPF nog onder “Raw powerlifting”, omdat het geen actieve support geeft aan je lift. Met andere woorden je zal er niet meer door tillen, zoals met kneewraps.
Deze sleeves houden het kniegewricht warm en kunnen zo ter preventie van blessures werken. De meest bekende sleeves zijn van Rehband en Titan. Samen met de sleeves van het merk Metal zijn deze drie soorten toegestaan in de IPF.

Squatsuits
In het powerliften mag er gebruik gemaakt worden van squatsuits. Deze pakken zorgen voor meer spanning, waardoor je meer kan tillen. Het werkt een beetje als een springveer. Doordat je zakt met het gewicht rekt het pak op en door de elastische werking krijg je meer power onderin de beweging.
Er zijn lifters die er heel veel extra kilo’s uit kunnen halen en er zijn er ook die er minder uit weten te halen. Maar over het algemeen kan je wel 20% boven je raw squat optellen als je techniek goed is in een squat suit. Hier zal enkel over de single-ply (1 laag stof) pakken uitgewijd worden, aangezien in Nederland geen bonden zijn waar multi-ply (meerdere lagen stof) is toegestaan. Om het overzichtelijk te maken wordt het per merk onderverdeeld.

Titan
Op dit moment is Titan (www.titansupport.com) het meest gebruikte merk voor singleply squatsuits.
Het gaat dan met name om het model ‘Super Centurion’ waar de meeste records nu mee worden gezet (zie plaatje aan de linkerkant). Dit pak is op dit moment het hardste pak qua stof en over het algemeen wordt hier het meeste support uit gehaald. Nadeel is wel dat het voor de beginnende lifter soms moeilijk kan zijn om de goede beweging hierin te vinden. Ander voordeel bij de Super Centurion is dat je kan kiezen of je een ‘wide-stance’ of ‘regular- stance’ versie wilt. Dus de lifters die een wijdere stand gebruiken bij de squat zullen meer voordeel halen uit de wide-stance versie. Titan biedt ook andere pakken aan zoals je kan zien op de andere afbeeldingen. Van links naar rechts gesorteerd op ‘sterkte’ respectievelijk de ‘Centurion’, het ‘Spartan suit’, en ‘Superior suit’. Met name de laatste twee zijn wellicht het meest geschikt voor een beginnende lifter, die eens een squatsuit wil proberen.

Inzer
Een ander populair merk is Inzer (www.inzernet.com). Inzer bied pakken die zich hebben bewezen met vele records en PR’s. Hieronder een aantal van de meest gebruikte pakken van dit merk.
De TRX is vergelijkbaar met de ‘Super Centurion’ qua hardheid. Geeft ook hele goede steun en kracht onderin de squat. Het pak is alleen iets flexibeler en naar men zegt is de duurzaamheid van de TRX iets minder dan van de Super Centurion.De Hardcore is een stuk flexibeler en ook makkelijker om in te buigen. Je zal hiermee makkelijker diepte halen dan met de TRX. Dus voor een eerste suit een goede mogelijkheid om het suited powerliften in te stappen. De support is wel minder dan bij de TRX. Rechts is een Champion suit. Heel makkelijk om in te buigen en erg goedkoop. Dit pak geeft dan ook niet zo veel support, maar wel handig om mee te beginnen. Squat suits kunnen ook helpen wanneer je last van je heupen hebt en daardoor moeilijk pijnloos kan trainen. Met name de Hardcore en de Champion zijn dan ook geschikt om eventueel als half-pak te gebruiken om pijnloos je squat training af te werken. Ze zullen dan weinig kracht meegeven, maar wel genoeg spanning om de pijn niet te voelen.

Metal
Het merk Metal (www.gometal.com) heeft ook verschillende squat suits. Net zoals Titan ook het aanbod in zowel regular stance als wide stance (v-squatter) suits. Zoals je hier op de afbeeldingen ziet heeft metal een ‘Original squatter’ en een ‘King squatter’.
De King versie is een sterker pak dan de original vanwege de hardere stof. Wat zoals bij de andere merken ook betekent dat die iets lastiger is om de werking goed door te krijgen. Beide suits worden ook redelijk veel gebruikt. Hoewel internationaal de Super Centurion en TRX populairder zijn. Waarschijnlijk komt dat ook omdat de prijs wat hoger ligt dan bij eerdergenoemde merken.

Benchshirts
Bankdrukshirts dienen om meer kilos te drukken en daarbij je schouders en borst te beschermen. In theorie komt het op hetzelfde neer als een squat suit. Je zakt met het gewicht waardoor het shirt rekt en als een veer springt het terug. Verschillende type bankdrukkers hebben natuurlijk ook verschillende type shirts nodig. Zo zijn er shirts speciaal aangepast voor als je met een grote arch (brug) ligt of juist helemaal plat. Voor als je met je ellebogen naar binnen, naar buiten of ertussen drukt zijn ook speciale shirts.
Op internationaal niveau worden er eigenlijk over het algemeen maar 3 shirts gebruikt.
Van links naar rechts zijn dat de; Titan Katana, Titan Super Katana en de Inzer Rage X.
De sterkste hiervan is de Super Katana, daarbij ook het nieuwst. Dit shirt is de verbeterde versie van de Katana. Het is niet alleen sterker maar ook een stuk moeilijker om goed mee te drukken, beter gezegd te zakken met het gewicht. Een bench shirt heeft een bepaalde regio waar je het gewicht kan laten zakken zonder spanning te verliezen en bij een Super Katana is die een stuk kleiner dan bij andere shirts. Wie dit shirt heeft gebruikt zal dan ook beamen dat het wel een paar maanden kan duren voordat je het bankdrukken met een Super Katana onder de knie hebt. Zeker voor lifters met relatief lange armen kan het erg tricky zijn. De Katana is ook een zeer sterk shirt, alleen iets makkelijker onder de knie te krijgen. Mede vanwege de iets grotere ‘sweet spot’ waar je het halter kan laten zakken. Beide shirts worden gemaakt in een A/S en een S/S versie. A/S staat voor ‘angled sleeve’ en S/S voor ‘straight sleeve’. Angled is voor bankdrukken met een grotere arch en voor meer met je ellebogen naar binnen (getucked). Straight sleeve dan vanzelfsprekend voor drukkers zonder grotearch en meer ellebogen naar buiten. De Inzer Rage X is een iets ouder model, maar daar wordt ook zeer sterk in gedrukt. Er zijn lifters die met de Inzer Rage X evenveel drukken als met een (Super) Katana, hoewel het meerendeel van de records nu wel met de Super Katana zijn gedrukt. Deze Rage X is er echter niet zoals de (Super) Katana in S/S en A/S variant. Naast deze shirts bestaan er ook nog shirts die meer geschikt zijn voor een beginnende shirt-drukker. Sowieso is het verstandig om als eerste shirt een redelijk ruim shirt te gebruiken en als je dan kan kiezen zijn de volgende shirts aan te raden voor een beginner:

Slingshot/Ram
Mocht je geen interesse hebben in bankdrukwedstrijden, maar toch meer willen drukken door middel van een hulpmiddel zoals een bankdrukshirt… Probeer dan eventueel een Slingshot (www.howmuchyabench.net) of een (Super) Ram (www.titansupport.com).
Deze hebben in principe dezelfde werking als een bankdrukshirt, alleen veel makkelijker aan en uit te doen.
Als je resistance bands ter beschikking hebt, kan je deze ook dubbelvouwen en dan in de vorm van een 8 draaien zodat je je armen erdoor kan doen. Is een goede variatie om je triceps te overloaden.

Deadlift Suits
Een speciaal suit gebruiken voor deadlifts is een verhaal apart.
De meeste suits werken nagenoeg hetzelfde, alleen moet het net kloppen en moet je er net mee om kunnen gaan. Vooral bij de zwaargewichten zullen deadlift suits voor de nodige frustraties zorgen omdat de pasvorm dan altijd lastig is.Over het algemeen haal je bij smal deadliften niet heel veel uit een suit. Met 10kg heb je al geluk en sommigen halen er meer uit. Sumo deadliften is een ander verhaal. Omdat een suit op je heupen werkt en je bij sumo meer uit je heupen haalt door de upright positie, kan je meer uit een suit halen. De meest gebruikte deadlift suits voor sumo-stand zijn de volgende:
De Metal King Sumo deadlifter, de Titan Velocity (Wide Stance) en de Inzer Fusion. Het is lastig te zeggen welke het beste of sterkste is, aangezien het bij deadliften heel erg van je eigen voorkeur afhangt.
Een squat suit kan ook prima gebruikt worden voor de deadlift, maar daar geldt hetzelfde voor. Gewoon uitproberen totdat je iets vindt dat voor jou werkt.
Voor conventioneel deadliften worden naast de Titan Velocity (small stance) en de Inzer Fusion de volgende suits het meest gebruikt: Van links naar rechts: Metal deadlifter, Inzer MAX DL en weer de Titan Super centurion. De Metal deadlifter is van een redelijk zachte stof vergeleken met de Fusion en Velocity, waardoor het makkelijker is om relatief comfortabel bij het halter te komen. Met harde strakke pakken is dat wat moeilijker en voor velen is dat erg lastig.
Inzer MAX DL is een suit wat al vele jaren gebruikt wordt en ook veel wereldrecords mee zijn getild, zowel sumo als conventioneel. Dezelfde stof als het Hardcore squat suit van Inzer en dus ook wat zachter dan de Fusion, Velocity en Super Centurion. De Super Centurion wordt als squat suit ook vaak bij het deadliften gebruikt. Zowel normaal als achterstevoren. Achterstevoren kan fijner werken, maar hoeft niet. Is ook een kwestie van uitproberen, dan kom je erachter.

Laatst bewerkt:
Of course met Credits aan Eddine he :D

• #8.880
Of course met Credits aan Eddine he :D

Of course :)...heb ook vermeld dat ik het van het forum heb, was alleen vergeten te vermelden wie het geplaatst heeft, wil natuurlijk niemand op de tenen trappen (alhoewel dit met communiceren op een forum welhaast onvermijdelijk is) ;).

Terug
Naar boven