MuscleMeat

Benchpresslog from lazy huggybear

Top dat het je zo bevalt. Deze variant komt er bij mij ook zeker in volgende cycle!

Ik wil wel een flimpje zien van het benchpullen.

Denk dat banken met cambered bar een beetje vergelijkbaar is als bench legs up of bench met voeten op de bank. Ziyed doet dat, niels volgens mij ook. Heb dat zelf ook een poosje gedaan, merk dat ik veel explosier was vanaf de borst. Hou onderin ook veel meer spanning. Zelf nooit last gehad van m'n schouders.. druk zelf met vrij smalle grip, twee duimen van de ringen af.

• Topic Starter Topic Starter
  • #9.086
http://www.fitnessforoneandall.com/powerlifting/article/assistance/bench.htm

Cambered Bar Benches*

- A cambered bar is a bar that is bent up and across in the middle. The idea of using it is, by keeping the "bend" at the top, one can lower the weight to below the chest. This will then help one get the weight off of the chest at the bottom position. So these might be a good exercise for raw lifters. However, they can be rather awkward to do. The bent part has a tendency to flip down. Also, they can be dangerous as the bend is so high that one could end up going too far down and pull a muscle.

A safer alternative would be to use dumbbells. The advantage of dumbbells is you can lower the weights lower than on barbell benches, just as with a cambered bar. But unlike a cambered bar, if something doesn't "feel right" you can dump the weights and maybe avoid injury. See below for further details on dumbbell benches.

---------- Post toegevoegd Sun 11 Nov 2012 om 19:52 ----------

Top dat het je zo bevalt. Deze variant komt er bij mij ook zeker in volgende cycle!

Zeker doen! :)
Ik zie slechts weinigen deze variant doen.
Wellicht is het allemaal ook wel wat te omslachtig om een bank op een soort verhoging te doen?
Barbel rows of T-bar rows zijn waarschijnlijk ook een completere oefening, maar ik zie zelden een technisch correcte uitvoering hiervan. Vaak worden er vrij zware gewichten gebruikt en staat men vrij recht en zijn het een soort veredelde shrugs. Bench Pull kun je niet bij cheaten en spreekt direct de romboidius aan, althans ervaar ik dit persoonlijk zo.

• #9.087
1rm hierop is ook niet zo zinvol denk ik, was bij hem ook eerder voor de fun gok ik. En zeker sterk, een van de beste in de +120 al bombde hij helaas vorige week op WK.

Bench pull is idd zowat de meest stricte versie die je kan verzinnen om die spieren aan te pakken, lijkt me mooie oefening. Ik blijf voorlopig bij m'n pendlay rows die ik ook heel strict doe :D

Waar ik train hebben ze ook een cambered bench bar heb ik me laten vertellen, maar zou nog op de oude locatie liggen. Ik was er eerder sceptisch over, maar als ik het filmpje dat je plaatste zie, dan valt het nog mee. Dacht dat je véél dieper zou moeten zakken met ellebogen. Mss ook maar eens proberen. Doe momenteel ook legs-up bench met deels hetzelfde doel.

• #9.089
1rm hierop is ook niet zo zinvol denk ik, was bij hem ook eerder voor de fun gok ik. En zeker sterk, een van de beste in de +120 al bombde hij helaas vorige week op WK.

Bench pull is idd zowat de meest stricte versie die je kan verzinnen om die spieren aan te pakken, lijkt me mooie oefening. Ik blijf voorlopig bij m'n pendlay rows die ik ook heel strict doe :D

Waar ik train hebben ze ook een cambered bench bar heb ik me laten vertellen, maar zou nog op de oude locatie liggen. Ik was er eerder sceptisch over, maar als ik het filmpje dat je plaatste zie, dan valt het nog mee. Dacht dat je véél dieper zou moeten zakken met ellebogen. Mss ook maar eens proberen. Doe momenteel ook legs-up bench met deels hetzelfde doel.

Precies, 1 RM lijkt me niet echt zinvol.
Het lijkt me inderdaad ook de meest stricte oefening om deze spiergroep te trainen. Pendlay row is een uitstekende oefening, ik krijg alleen altijd last van mijn rug als ik zulke rows moet doen. Doordat ik nu supported (ondersteunend) rows kan uitvoeren heb ik geen last van mijn rug, daardoor is het voor mij de ideale versie :)

Pak je bij de Bench Pull de Barbell dan ook op dezelfde plaats (vb. middelvinger op de ringen) als je bij Benchen doet?

• #9.092
Pak je bij de Bench Pull de Barbell dan ook op dezelfde plaats (vb. middelvinger op de ringen) als je bij Benchen doet?

Ik pak de bar met een z.g. pinky-grip, d.w.z. de pinken op de merklijnen. Als ik bankdrukken doe, dan heb ik altijd de wijsvinger op de merklijnen, maar om te rowen vind ik dit wel erg breed.

Maar ik moet iets toegeven jongens...ik heb behoorlijk last van spierpijn (de tweede dag erger dan de eerste dag na het benchpullen) :o En niet alleen van mijn romboidius, maar ook behoorlijk van mijn onderarmen. Lijkt me een goed teken, toch? ;)

Laatst bewerkt:
  • #9.093
12.11.2012 Heavy Bench Press Day (Leon Smeets).

Bench Press: 20x20, 10x70, 10x100, 5x130, 5x150, 5x155, 5x157,5 & "naset" 9x130kg.
Pull Downs: 6x10x75kg

Comment:
Ben tevreden met die 5x157.5...nog "slechts" 2.5kg en ik zit na langere tijd weer op 5x160kg. Ik ga ervanuit dat ik daartoe dit jaar nog in staat zal zijn (althans hoop ik dat :rolleyes:).
Gisteren geen benchpull gedaan, die doe ik altijd in mijn "homeqym".
Latt Pull Downs ervaar ik overigens ook als een zeer prettige oefening daar ik als het ware een beetje wordt "uitgerekt" bij die oefening. Bench Pull is echter naar mijn gevoel de betere oefening en deze zal ik vandaag nog lekker thuis doen.
Het was gisteren gezellig druk bij Leon, a.s. zondag is alweer de 1e bankdrukcompetitie (in Alkmaar) en er waren diverse krachtsporters die dan nog eens bij Leon komen trainen in hun benchshirt om de puntjes op de i te zetten. Ikzelf doe overigens niet mee, ik ben dan verhinderd. Mijn 1e wedstrijd zal hoogstwaarschijnlijk de 2e bankdrukcompetitie worden in januari (heb ik ook nog effies de tijd om weer wat sterker te worden ;)).

• #9.094
Vandaag benchpull gedaan :).

Ben wat aan het experimenteren met gewicht en aantal reps...ben begonnen met 20x20, 10x50, 10x55, 10x60 en vervolgens 5x5x70kg gedaan en nog een naset met 20x50kg. Ben er niet helemaal uit wat nu bij rows beter is...wat meer reps met iets lichtere gewichten of juist minder reps met wat zwaardere gewichten. Zelf vind ik bijvoorbeeld wel bij latt pull downs setjes met 10x80 prettiger dan setjes met 5x100. Waaraan geven jullie bij rows de voorkeur als ik vragen mag en waarom?

• #9.095
Kwam dit interessant artikel tegen, veel is bekend maar vond het toch de moeite waar om de hoofdpunten ervan in mijn log te plaatsen.
Het moge duidelijk zijn dat naast training ook voeding en rust een primaire rol hebben.

The general training guidelines for most workout programs are:

- A) Heavy Powerlifting Exercises: 5 reps per set
- B) Mid-Range Compound Exercises: 6-10 reps per set
- C) Smaller Isolation Exercises: 10-15 reps per set

A) Some examples of Heavy Power Moves are:
(Best Used With Heavy Weights & Low Reps)
Squat, Deadlift, Bench Press & Overhead Press. These are big basic free weight exercises that allow heavy weights to be lifted for low reps. The classic 5 sets of 5 reps routine works really well for these exercises. And advanced powerlifters and strongman competitors will even work up to heavier weights by doing heavy triples, doubles, and even single rep sets for these basic powerlifts.

B) Some examples of Mid-Range Power Moves are:
(Best Used With Moderate Weights & Moderate Reps)
Leg Press, Barbell Rows, Dumbbell Bench Press, Dumbbell Shoulder Press, Barbell Curls, Dips & Pull Ups/Pull Downs.
These are mid-range compound exercises that still allow for heavy weights to be lifted, but work better with moderate repetition range of 6-10 reps per set. These mid-range exercises will make up the majority of your muscle building workout program.

C) Some examples of Isolation Moves are:
(Best Used With Lighter Weights & Higher Reps)
Leg Extension, Leg Curls, 1 Arm Dumbbell Row, Dumbbell Flyes, Side Lateral Raises, Concentration Curls, Triceps Kick Backs, Calve Raises & Abdominal Crunches
These are isolation exercises that work best when trained with light to moderate weights and high repetitions. Ideally you would use these exercises as finishing moves and do them at the end of your workouts. The idea here is to really pump up the muscles after you’ve already completed your heavier power moves. Keep your reps for these exercises to 10-15 per set, and in some cases you can even perform higher reps (i.e. 20+ reps per set) especially with abs and calves.

Conclusion :These exercises and rep ranges are applicable to most weight training workout programs. However, there will always be exceptions to these rules depending on the particular training program.

[Link niet meer beschikbaar]

• #9.096
16.11.2012 Medium Training home gym

Bench Press:
20x20, 10x70, 10x100 & 5x5x130kg
Bench Pull:
20x20, 10x50, 10x55, 10x60, 10x65 & 10x70kg

Comment:
Lekkere training, benchpull heeft me flink wat spierpijn bezorgd, voelde mijn romboidius zelfs als ik in mijn auto schakelde :eek: Heeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk :)
Vind het echt een geweldige oefening...cheaten is onmogelijk, je moet het strikt doen of je wilt of niet.
Kreeg de eerste paar keren last van hoofdpijn als ik benchpull deed, lag aan de ademhaling tijdens de oefening (ik had het gevoel dat ik mezelf aan het "opblazen" was) heb dat aangepast en sindsdien geen opgeblazen gevoel of last van hoofdpijn.

Laatst bewerkt:
Gewoon houtblokken of tegels onder de voetjes van de bank. Gaat prima.

Ik heb ze wel eens incidenteel gedaan, bench rows, maar ik vind ze niet echt fijn. De bench beperkt je in je rom (je kan niet fijn doortrekken tot de buik/borst) en het voelt iets onhandig.

Maargoed, test het uit en wellicht dat het voor jou de ideale oefening is. Ik denk het trouwens wel, want je kan weer liggen en dat kost minder energie. ;)

Hoi Rene. Ik moet hier op terugkomen en mijn standpunt wijzigen. Ik doe sinds 2 weken nu ook bench rows en ik vind ze toch erg relaxed. Ik verhoog de bank met een aantal 20-25kg platen, bar eronder en dan roeien. De ene keer iets lichter met 8 reps, de andere keer zwaarder met 5jes.

Succes!

• #9.098
Hoi Rene. Ik moet hier op terugkomen en mijn standpunt wijzigen. Ik doe sinds 2 weken nu ook bench rows en ik vind ze toch erg relaxed. Ik verhoog de bank met een aantal 20-25kg platen, bar eronder en dan roeien. De ene keer iets lichter met 8 reps, de andere keer zwaarder met 5jes.

Succes!

Mooi om te horen! :)
Denk dat meerdere sporters eens de benchpull zouden moeten proberen.
Ik had met die oefening al jaren eerder begonnen moeten zijn.

• #9.099
Heavy Bench Press Day 19-11 bij Leon Smeets

Bench Press: 20x20, 10x70, 10x100, 5x130, 5x145, 4x160 & 3x5x150kg

Pull Downs: 10x70, 10x75 & 4x10x80kg

Comment: Had 5x160 willen drukken en de vijfde rep kwam ook nog goed van mijn borst, maar in de eindfase drukte ik helemaal uit de baan (drukte naar achteren) waardoor mijn gymmaat Will Renkens behoorlijk moest corrigeren en daarom tel ik die 5e rep niet mee. We moeten wel eerlijk blijven, toch? :engel: Het zit er op een "goede" dag wel weer in :)

Netjes :thumb:

Opwarmen met losse stang doe ik nooit voor het bankdrukken, alleen met dumbbells en wat rekken en strekken.

o.a. Deianafly's(geleerd van Giuseppe Deiana)

Terug
Naar boven