Fitness Seller

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #9.101
Netjes :thumb:

Opwarmen met losse stang doe ik nooit voor het bankdrukken, alleen met dumbbells en wat rekken en strekken.

o.a. Deianafly's(geleerd van Giuseppe Deiana)

Thanks! :)

Fly's? Ik heb geen dumbbells meer (heb ik ooit eens weggegeven).
Train er ook niet graag mee, ben een echte barbellfreak.
Ik geef ruiterlijk toe dat ik erg eenzijdig train, doe eigenlijk alleen maar dat wat ik leuk vind :o

Heel wat anders...ben van plan om een nieuw benchshirt te kopen (een kerstcadeautje voor mezelf). Twijfel sterk tussen een Rage X van Inzer (ik heb goede ervaringen met Inzer en heb er 3) met een super/scoop neck of een Super Katana. Wat ik constateer is dat er inmiddels veel bankdrukkers (vooral internationaal) in een superkatana drukken en dat de rage x wat minder te zien is.

De low cut superkatana zie je nu heel veel maar is wel flink prijzig tegenover andere shirts.

• #9.103
De low cut superkatana zie je nu heel veel maar is wel flink prijzig tegenover andere shirts.

Deze is inderdaad een stuk duurder, kost zo'n 190 euro, terwijl de Rage X en de Super Katana tussen de 135-145 Euro liggen.
De low cut heeft - voor zover ik dat kan zien - een behoorlijke ruime kraag, net alsof het shirt erg omlaag getrokken is. Lijkt me behoorlijk lastig om mee onder te komen.
Je zult dan namelijk al reeds vrij zwaar moeten beginnen, terwijl ik bij de Rage X de kraag bij de 1e beurt vrij hoog kan laten zitten en bij de 2e en 3e beurt wat lager kan trekken waardoor het shirt dan meer gaat stremmen. Sowieso is een Inzer gebruiksvriendelijker, mja...als je in een superkatana meer kunt drukken (mits je er mee overweg kunt!).

Laatst bewerkt:
Ik heb er zelf geen ervaring mee natuurlijk... Maar ik heb in Finland eens met Sami Pullinen getraint (-120 klasse tegenaan de 300 bencher) en hij vond die juist iets makkelijker in omgang dan de 'gewone' super katana.
Je kan het ook gewoon eens aan Pjotr vragen natuurlijk als ik me niet vergis heeft hij op het WK in zo'n shirt gedrukt en dus wellicht ook gedurende z'n voorbereiding.

• #9.105
Ik heb er zelf geen ervaring mee natuurlijk... Maar ik heb in Finland eens met Sami Pullinen getraint (-120 klasse tegenaan de 300 bencher) en hij vond die juist iets makkelijker in omgang dan de 'gewone' super katana.
Je kan het ook gewoon eens aan Pjotr vragen natuurlijk als ik me niet vergis heeft hij op het WK in zo'n shirt gedrukt en dus wellicht ook gedurende z'n voorbereiding.

Een goed idee! :thumbs:

• #9.106

Om daar nog even op terug te komen...ik weet dat er inmiddels bankdrukkers zijn die in dit shirt tot 80kg meer weten te drukken dan wat ze raw drukken :eek:...alhoewel het natuurlijk ook niet zo zou moeten zijn dat je straks alleen maar kampioen kunt worden als je het duurste shirt aan hebt wat op de markt verkrijgbaar is. Ergens houdt het gewoon op voor mij. Wordt tijd dat de IPF paal en perk gaat stellen aan gear (hebben ze volgens mij ook al gedaan). Er zijn waarschijnlijk genoeg mensen die best wel willen powerliften maar wellicht afgeschrikt worden door (prijzige) powerliftinggear.

Helemaal mee eens hoor ;) er is dan ook behoorlijk wat ophef rond geweest aangezien er eigelijk geen nieuwe modellen meer mochten bijkomen tot eind 2014... En daarom dat er ook raw wedstrijden georganiseerd worden.

:roflol: 80kg meer in shirt drukken. Wat een onzin.

• #9.109
Helemaal mee eens hoor ;) er is dan ook behoorlijk wat ophef rond geweest aangezien er eigelijk geen nieuwe modellen meer mochten bijkomen tot eind 2014... En daarom dat er ook raw wedstrijden georganiseerd worden.

Ik wil liever geen discussie over RAW versus GEAR starten, maar het moge duidelijk zijn dat RAW 100% laat zien wat iemand kan...terwijl GEAR een kunstje blijft wat de een beter beheerst dan de ander. En natuurlijk willen de meeste krachtsporters zoveel mogelijk tillen binnen het kader van regels van hun bond. Er is dus verder absoluut niets mis mee, en ik ben zelf ook een liefhebber van benchshirts, maar ergens hoort het op.

---------- Post toegevoegd Tue 20 Nov 2012 om 15:05 ----------

:roflol: 80kg meer in shirt drukken. Wat een onzin.

Onzin? Kijk maar eens bij de uitslagen van de NPB wat betreft de uitslagen van de RAW BD wedstrijd en de 1e Competitie BD.
Er was een bankdrukker bij die raw 170kg en in shirt 250kg drukte (verschil van 80kg)!
En hij is heus geen uitzondering en ik denk dat zelfs meer mogelijk is.
Toegegeven de meesten halen die kilo's niet uit een shirt, maar het laat zien wat theoretisch mogelijk is.

Onzin? Kijk maar eens bij de uitslagen van de NPB wat betreft de uitslagen van de RAW BD wedstrijd en de 1e Competitie BD.
Er was een bankdrukker bij die raw 170kg en in shirt 250kg drukte (verschil van 80kg)!
En hij is heus geen uitzondering en ik denk dat zelfs meer mogelijk is.
Toegegeven de meesten halen die kilo's niet uit een shirt, maar het laat zien wat theoretisch mogelijk is.

Ik bedoelde niet dat jij onzin uitkraamt. Ik bedoel dat het nogal belachelijk is dat er gear bestaat dat een atleet toelaat zoveel extra te Benchen.
Maar die discussie over RAW vs. Equipped zullen we inderdaad niet voor de 1000e keer voeren in jouw log. :)

• #9.111
Ik bedoelde niet dat jij onzin uitkraamt. Ik bedoel dat het nogal belachelijk is dat er gear bestaat dat een atleet toelaat zoveel extra te Benchen.
Maar die discussie over RAW vs. Equipped zullen we inderdaad niet voor de 1000e keer voeren in jouw log. :)

Ik had het ook niet persoonlijk opgevat :)
Ik haal zelf ook zo'n 40kg uit mijn shirt, maar 80kg vind ik echt extreem.
Neen, laten we a.u.b. geen discussie over raw versus gear starten...dat is zinloos...iedereen moet gewoon dat doen wat ie leuk vind (binnen de regels van de bond waar ie is aangesloten) en daarbij anderen in hun waarde laten :)

Heb vandaag ook nog wat benchpulls gedaan 5 setjes van 10 reps met 60kg...ben een beetje aan het experimenteren met mijn manier van liggen. Benen gekruist of benen gestrekt tegen de muur (wat iets meer stabiliteit geeft).

• #9.112
Medium training Home gym 22-11.

Bench Press:
20x20, 10x70, 10x100, 5x130, 5x132.5, 5x135, 5x137.5 & 5x140kg.

Bench Pull:
10x50, 10x55, 10x60, 10x65, 10x70 & 20x50kg

Comment:
Geen bijzonderheden, lekker getraind :)

• #9.113
Heavy Bench Press Day (Leon Smeets) 26.11

Bench Press: 20x20, 10x70, 10x100, 5x130 & 5x5x150kg.
Pull Downs: 6x10x75kg.

Comment: Die werksetjes met 150kg zitten er weer goed in.
Het gaat hééééél gestaag opwaarts. Mag niet mopperen, postitief blijven ;)

• #9.114
Ik was van de week bij de bedrijfsarts i.v.m. een gehoortest en ging ook op de weegschaal staan. Helaas bleek ik ruim 5kg :eek: bijgekomen te zijn sinds de "R" in de maand is en woog ik liefst 138.5kg.

De oorzaak is me duidelijk, waar ik in de zomermaanden bijna dagelijks nog actief bezig was met werkenzaamheden in mijn tuin, is dit in de wintermaanden volledig weggevallen en compenseer ik dit niet met een of andere vorm van cardio. De "moelijkste" periode van het jaar moet nog komen...de periode tussen Kerstmis en Nieuwjaar...een tijd van weinig beweging en lekker en te veel eten waardoor het me niet zou verbazen als ik in het nieuwe jaar 140kg op de weegschaal zou brengen :(.

Het is een beetje frustrerend dat je als "dikkerd" levenslang hebt om te vechten tegen de kilo's...een tijdje minder beweging en/of meer/anders eten en de kilo's die als sneeuw voor de zon verdwenen waren, komen weer terug en blijken hardnekkiger te zijn dan gedacht. Afvallen is dan ook niet zo zeer de kunst, maar " op gewicht" blijven.

Afvallen op zich is ook niet het juiste woord, want daarbij let je alleen maar op het gewicht op de weegschaal en dat is niet juist...het juiste woord zou afslanken moeten zijn met gebruik van een meetlint...lees maar eens dit interessante artikel daarover:

Waarom je op een gegeven moment niet meer afvalt…
In het begin gaat afvallen vaak verrassend snel. Je valt wekelijks enkele kilo’s af en je hoeft er niet veel voor te doen of te laten. Op een gegeven moment bereik je echter een omslagpunt. Je doet net zoveel of zelfs meer moeite dan voorheen, maar de kilo’s blijven zitten. Hieronder lees je waarom afvallen op zo’n moment plotseling niet meer lukt…
4 redenen waarom afvallen plotseling moeilijker wordt

Er zijn een aantal belangrijke redenen voor het feit dat je op het begin snel afvalt en later niet meer (of zelfs aankomt). De 4 belangrijkste redenen dat je op het begin prima afvalt, maar op een gegeven moment geen gram meer kwijtraakt of zelfs aankomt zijn:
  • In het begin raak je heel veel vocht kwijt (= gewichtsverlies).
  • In het begin raak je heel veel spieren kwijt (= gewichtsverlies).
  • Later komt er spiermassa bij (= gewichtstoename).
  • Later ga je jojoën (= gewichtstoename).
Hierbij 3 tips om ondanks deze gegevens toch te blijven afvallen…

Tip 1: Crashdieet = vocht verliezen
Als je streng lijnt of een crashdieet volgt, dan neemt je lichaamsgewicht af, maar niet je vetpercentage. Je verliest vooral kilo’s in de vorm van vocht (water). Het verliezen van vocht kan heel snel gaan, vooral tijdens de eerste weken van een streng dieet.
Je weegschaal zegt dan dat je goed op weg bent, maar in werkelijkheid ben je je lichaam aan het ontregelen. Je moet daarom onderscheid maken tussen vermageren (vet verbranden) en afvallen (gewicht verliezen). Gezond afslanken betekent dat je vetpercentage daalt en je spiermassa toeneemt!
Schranzen is slecht, maar uithongeren wellicht nog slechter; je moet daarom nooit te streng diëten! Eet gezond, voldoende en gevarieerd zodat je lichaam alle essentiële vetzuren, eiwitten, vitamines en mineralen binnenkrijgt.

Tip 2: Sporten + lijnen = spieren verliezen
Veel mensen die snel willen afvallen, gaan fanatiek sporten en tegelijkertijd hevig lijnen. Dit is de aller-slechtste combinatie die er is om af te vallen! Als je veel gaat sporten, heeft je lichaam namelijk extra brandstof en voedingsstoffen nodig. Als je onvoldoende eet, is het gevolg dat je lichaam de lichaamseiwitten in je spieren als brandstof gaat gebruiken. Je kilo’s verdwijnen als een speer, maar uitsluitend in de vorm van spieren; en dat wil je niet!
Als je spiermassa afneemt, wordt je stofwisseling namelijk traag en inefficiënt. Zodoende komen de verloren kilo’s er dubbel en dwars weer aan zodra je het afvallen opgeeft (= jojo-effect).
Sporten is de beste manier van afvallen, maar je moet tijdens het sporten nooit gaan lijnen. Als je wilt vermageren, moet je juist voldoende eten.

Tip 3: Gezond afvallen = spiermassa kweken
De beste manier van afvallen is spieren kweken. Spieren verbruiken namelijk calorieën, zelfs als je niks doet. Als je gezond en voldoende eet en ondertussen veel aan cardio en krachttraining doet, dan zul je niet heel veel gewicht verliezen (kilo’s kwijtraken), maar wel heel veel slanker en magerder worden!

Spieren wegen namelijk meer dan vet. Als je vet verbrandt en ondertussen spieren opbouwt, kan het dus zijn dat je op de weegschaal niet veel van je succes kunt zien. Hierbij een korte uitleg…
  • Zuivere spieren wegen ongeveer 1,06 kg per liter.
  • Zuiver vet weegt ongeveer 0,70 kg per liter.
  • 1 liter spieren weegt dus 360 gram zwaarder dan 1 liter vet.
  • Een vrouw van 65 kilo heeft gemiddeld 10 tot 12 liter vet in haar lichaam.
  • Als deze vrouw 0,5 liter van haar vet verbrandt en 0,5 liter spieren opbouwt, weegt zij bijna 200 gram zwaarder dan voorheen!
Op gewicht blijven of zwaarder worden is in dit geval niet erg. Doordat je vet kwijtraakt, ziet je lichaam er namelijk veel slanker, vitaler en stralender uit!
Omdat spieren zwaarder zijn dan vet, zul je op een gegeven moment geen kilo’s meer kwijtraken. Toch wordt je silhouet slanker en je lichaam strakker en magerder. Bovendien wordt je stofwisseling sneller, waardoor je minder makkelijk weer aankomt!

Tot slot
De moraal van bovenstaand verhaal: een obsessie met gewicht is ongezond! Je lichaamsgewicht zegt namelijk niks over je lichaamssamenstelling (spiermassa, vetpercentage, vochtbalans, botstructuur etc.). Gebruik daarom liever een meetlint dan een weegschaal als je bezig bent met afslanken!

Is er veel reden (anders dan gezondheidsrisico's) om af te slanken dan? Als je je happy voelt met dit gewicht dan is er toch geen probleem?

- kleren in normale winkels kunnen kopen
- minder snel vermoeid raken
- wel met 2 man achterin een fiat panda (of zon soort auto) kunnen zitten
- etc.

dit weegt overigens niet op tegen de vreugde die je uit krachtsport haalt, dus ik zou het nooit doen dat afvallen (maar ik weeg dan ook geen 140)

Wil je vet verliezen dan ?

Hoi Rene.

Zit zelf enigszins met hetzelfde probleem. Was wat afgevallen en afgeslankt (aantal cm's op buik kwijt), maar heb er weer een paar kilo en extra cm's aanzitten. Weeg nu weer 110kg met 99cm buikomtrek, terwijl ik pas nog op 107,5kg en 96cm buikomtrek zat.

Achja, ik ga me er maar bij neerleggen en moet maar accepteren dat een 'wasbordje' er voor mij niet in zit. Ik houd nu eenmaal van te lekker eten. Bovendien voelt 110kg wegen best wel prettig en voel me er wel erg sterk bij. Dus.. we laten het maar zo.

Maar ik kan je 'frustratie' wel begrijpen.

maar, beste ruben, 110 en 140 scheelt wel veel :P

Terug
Naar boven