Ik kwam onderstaande zin tegen in een log op dit forum:
"Train hard, train nog harder, train tot het uiterste en verg alles van jullie kunnen. Hou je niet op aan idioten shit tekst van "keep it short and simpel" dat is voor rand debielen die als maar uitredenen zoeken om niet of nog minder te hoeven trainen"
Ik zeg altijd wie de schoen past, trekt hem aan, en ik trek hem bij deze aan!
Ik vind zulke uitspraken van weinig stijl getuigen, maar wil verder niet het log van die persoon "vervuilen" en reageer zodoende in mijn eigen log.
Keep it short and simple is geen leus die ikzelf bedacht heb...ik citeer uit een begeleidende tekst bij een schema van billstarr: "...People need to understand that they should be choosing a program which is most optimal for them....In short, keep training as simple and direct as possible..."
Schemas van bekende trainers zoas Rippetoe, Pendlay & Billstarr blinken uit in eenvoud en concentreren zich op dé oefeningen die er werkelijk aan doen als je doel is sterker te worden.
Het getal 3 & 5 komt daarin heel vaak voor (wat bijvoorbeeld het aantal reps en sets betreft (3x5, 5x5, 3x3) het aantal oefeningen wat zich concentreerd op de "Big 5" (Squat, Deadlift, Benchpress, Overhead press & Rows)...zelfs de paúzetijd speelt zich af binnen 3-5 minuten), simpel, toch?

Je kunt ervoor kiezen om voor een spier ter groote van een honkbal zoals bijvoorbeeld de biceps 4 verschillende oefeningen te doen, MAAR iedereen (zelfs een "randdebiel" om in het jargon van bepaalde personen te blijven) weet dat samengestelde basisoefeningen DE oefeningen zijn die je moet doen als je sterker wilt worden. Dat is de boodschap die ik wil geven. Ik zou dan ook iedereen willen aanbevelen om oefeningen zoas de SQ & DL, presses en rows in hun trainingsschema te integreren.
Dat ik verder geen SQ, DL of OH doe, heeft ermee te maken dat ik me helemaal heb gefocust op het single bench press gebeuren. Zware OH naast zware BP is voor mij persoonlijk teveel van het goede en aangezien ik bankdrukwedstrijden doe en geen SM wedstrijden waarbij een vorm van OH altijd wel voor komt (log press, vikingpress) is het ook niet zo belangrijk voor me...verder vind ik me helemaal in hetgeen Stephan Korte beschrijft...als je sterker wilt worden in bankdrukken moet je je beperken tot het bankdrukken en bestaat er geen noodzaak tot het doen van andere oefeningen.
"Do you want to bench big? This is no problem; all you have to do is bench press. Since the bench press is the most effective way to train the muscles you need for a big bench it will be the only exercise you use in your training. It incorporates the pectoralis muscles, the deltoids, triceps and even the lats. Remember only the bench press works these muscles exactly the way they are needed for the competition.There’s no need for side delt raises, one arm triceps extensions, incline presses or other assistance exercises". Uiteraard doe ik wel oefeningen voor de tegengestelde (rug) spieren en heb daarbij na lang experimenteren gekozen voor een versie die voor mij effektief is zonder allerlei vervelende bijwerkingen. Ik hou training as simple and direct as possible!
"Train hard, nog harder, train tot het uiterste en verg alles van wat je kunt" ben ik niet zo´n fan van...overtraining en blessures liggen bij zulke methoden op de loer...je moet zeker hard trainen, maar ook met verstand...wissel af in volume en intensiteit en hou er rekening mee dat het lichaam ook herstel nodig heeft (als natural heb je beduidend meer hersteltijd nodig dan een "gebruiker"). In plaats van Traind HARD geef ik de voorkeur aan een aanvulling hierop: Train hard, train smart!
En laten we elkaar verder in waarde laten...iedereen heeft zijn eigen methodes en iedereen mag en kan zijn eigen keuzes maken.
En last but not least...wees fair en vertel het hele verhaal achter je successen, m.a.w. wees een vent en komt uit de kast ALS je doping gebruikt.