Fitness Seller

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #9.401
Training 10.06.2013 bij Leon Smeets.

Bench Press: 2x10x70, 10x120, 8x150, 7x150, 8x140, 8x130 & 8x120.
Pull Downs:6x10x80

Comment: denk dat ik op maandag voorlopig een zwaardere dag aanhou waar bij ik dan met zwaardere gewichten wat meer reps maak en donderdag een lichtere dag door bijvoorbeeld reps met 120kg te doen. 8x150kg staat volgens de benchpress calculator gelijk aan 1x190kg...denk dat ik daar ook ongeveer wel zit...10x150kg zou gelijk staan aan 200kg. Maar 2 reps meer met dit gewicht is voor mij toch een pittige opgave...we zullen zien hoever we komen. Hoe dan ook, vind het leuk om dit een tijdje te doen.

• #9.402
Ik kwam dit filmpje tegen op internet, hierin worden de verschillen tussen de diverse benchshirts (katana, super katana en super katana low cut) duidelijk geïllustreerd.

http://www.youtube.com/watch?v=5E8dlB45LfY

Laatst bewerkt:
  • #9.403
Voor de liefhebbers: Tijdens de flexcup word ook o.a. het NK PL gehouden.
Op 14 & 15 december 2013 wordt er dan een Body Building wedstrijd, een armworstelwedstrijd, een vechtsportwedstrijd, een kwalificatie voor de SM van NL en het NK RAW PL gehouden.
Meer info onder:

[Link niet meer beschikbaar]

---------- Post toegevoegd 11 June 2013 om 15:53 ----------

Deze week wordt overigens ook het WK RAW PL gehouden.

http://goodlift.info/onenomination.php?cid=260

Lekker bezig Kompel!

Ben eens benieuwd naar big Mike T z'n lifts.

• #9.406
Light Bench Press Training 14.06.2013

Bench Press: 2x10x70 & 5x8x120kg
Vertical Rows: 6x12

Comment: Je vindt tegenwoordig allerlei informatie over bankdrukschema´s met als doel sterker worden...je vindt echter beduidend minder informatie over wat de betere trainingsmethoden zijn in het "off season"
Ik wil de intensiteit iets gaan verlagen en het volume wat verhogen en denk dat bijvoorbeeld 5 werksets van 8 reps een soort van goede middenweg is. Waarbij ik dan op de "heavy day" ramped sets doe en op de "light day" straight sets.
Voorbeeld heavy day in een pyramide vorm: 2x8x70, 8x120, 8x130, 8x140, 8x150 &8x120kg
Voorbeeld heavy day met dropsets: 2x8x70, 8x120, 8x150, 8x140, 8x130 & 8x120kg
Een light day ziet er dan uit zoals ik gisteren getraind heb...namelijk hetzelfde alleen met op 80% van de intensiteit van de heavy day.
Na verloop van tijd weer van 5x8 naar 5x5 gaan en richting een wedstrijd 5x3 enz.
Meer oefeningen dan benchpress & rows ga ik zeker weten niet doen...ik heb nog een interessant artikel gelezen en kom daarop nog terug.

Prettig weekend allen :)

---------- Post toegevoegd 15 June 2013 om 11:37 ----------

Thx :)...jij blijft beresterk ondanks dat je noodgedwongen niet altijd kunt zoals je zou willen!

Laatst bewerkt:
  • #9.407
Faleev´s 80/20 Routine

Heb dit artikel gelezen en ik voel me weer zeer sterk bevestigd dat het achterwege laten van assistance niets met luiheid te maken heeft maar met je te concentreren op dat wat werkelijk belangrijk is: de main lifts.

"Doing less meaningless work, so that you can focus on things of greater personal importance, is NOT laziness"...
Faleev has summed up his approach as “Nothing extra!” In one sentence, it is about doing only four things: the squat, the bench, the deadlift, and competing regularly. That’s it.
The essence of the law is that 80% of all results come from 20% of the efforts. Applied to muscle and strength, it means, if most gains will come from the three powerlifts, why waste your time and energy on curls and close-grip benches?

Faleev’s 80/20 Routine

5 x 5 Progression:
For beginners, Faleev offers a straightforward progressive overload workout with 5 sets of 8 reps. Eventually you are supposed to advance to 5 x 5...

Deadlift 1x per week, Squat and Bench 2x per week

The Russian recommends the following schedule:
Monday –heavy squat (SQ)
Tuesday –heavy benchpress (BP)
Wednesday –heavy deadlift (DL)
Thursday – light SQ
Friday –light BP
Saturday –off
Sunday –off

If training five days is not an option, four will do:
Monday –heavy SQ
Tuesday –heavy BP
Wednesday –heavy DL
Thursday –off
Friday – light SQ, light BP
Saturday –off
Sunday –off

Not ideal, but if you have to cram your training into three days:
Monday – heavy SQ
Tuesday –off
Wednesday –heavy BP, light SQ
Thursday – off
Friday – heavy DL, light BP
Saturday – off
Sunday – off

Failure and Rest Intervals
Never train to failure! Don’t attempt a rep unless you are 100% sure you will make it. Ideally, keep one extra rep in the bank. “Save your strength for the next set,” insists Faleev.
Don’t rush your sets. Do a couple warm-up sets if you must, then feel free to take 5 min. and even more between your work sets. You may feel that you are completely recovered in 2 min. but take a full 5 anyway.

Additional exercises
Faleev stresses that additional exercises are worse than worthless –- they are harmful because they drain valuable energy that your body could have directed towards spectacular gains in the big three. “…get rid of the excesses and just do what is necessary… When you give up the secondary exercises, you will feel that you are not training enough. You will be leaving the gym totally fresh. This is it, the energy for an increase in the load in the basic lifts. This reserve is what will enable you to ‘shoot out of the gate’!”

Competition
As the meet approaches, cut back from 5 x 5 to 4 x 4, 3 x 3, and finally, a couple of weeks before the competition, 2 x 2. Up the poundages accordingly. After the meet, take a week off, then start over with 5 x 5. Faleev stresses that maxing in the gym is dangerous. Maxing out tests your strength but does not build it. A max workout in the gym amounts to missing a productive 5 x 5 day that you will never get back.

Faleev’s secret of success is so simple, it is easy to ignore: practice nothing but the powerlifts and compete regularly.

Since he dropped all the assistance exercises his progress has been nothing but spectacular!

Laatst bewerkt:
Gewoon doen wat voor jou werkt, en vasthouden zolang als het werkt. Who cares wat je doet, als je op het platform goede resultaten neerzet ben je prima bezig.

dit artikel onderschrijft je punt geenszins hoor... als je zwaar squat, dl en bencht okay, maar in principe doe jij wat hij zegt -squat en deadlift, je zou dus best die squat en deadlift kunenn "vervangen" door andere ub oefeningen, zonder dat je "te veel" doet...

je moet verder doen waar je je goed bij voelt zeker, maar goed

• #9.411
dit artikel onderschrijft je punt geenszins hoor... als je zwaar squat, dl en bencht okay, maar in principe doe jij wat hij zegt -squat en deadlift, je zou dus best die squat en deadlift kunenn "vervangen" door andere ub oefeningen, zonder dat je "te veel" doet...

je moet verder doen waar je je goed bij voelt zeker, maar goed

Zucht...je moet goed lezen, beste prostaatstoter.
Er wordt beweerd dat assist verspilling van energie en tijd is die je beter kunt besteden aan de mainlifts, die mening onderstreep ik van ganser harte.
Ik doe inderdaad geen deadlift en squat, ik ben dan ook geen powerlifter maar bankdrukker die verder ook geen intenties heeft om te gaan powerliften. En ja, er zijn bankdrukkers die baat hebben als ze ook doen deadliften en squatten MAAR die discussies hebben we al vaak genoeg in mijn log gevoerd en ik heb er verder geen zin in om daarover weer op nieuw te beginnen.
Ik doe verder ook een andere "vervangende" ub oefening:vertical row wat exact de tegenovergestelde oefening van het bankdrukken is.
Je kunt het verder eens of oneens met het artikel zijn, ieder het zijne :)

Zucht...je moet goed lezen, beste prostaatstoter.
Er wordt beweerd dat assist verspilling van energie en tijd is die je beter kunt besteden aan de mainlifts, die mening onderstreep ik van ganser harte.
Ik doe inderdaad geen deadlift en squat, ik ben dan ook geen powerlifter maar bankdrukker die verder ook geen intenties heeft om te gaan powerliften. En ja, er zijn bankdrukkers die baat hebben als ze ook doen deadliften en squatten MAAR die discussies hebben we al vaak genoeg in mijn log gevoerd en ik heb er verder geen zin in om daarover weer op nieuw te beginnen.
Ik doe verder ook een andere "vervangende" ub oefening:vertical row wat exact de tegenovergestelde oefening van het bankdrukken is.
Je kunt het verder eens of oneens met het artikel zijn, ieder het zijne :)

Dat artikel is natuurlijk specifiek gericht aan powerlifters die alle drie de grote lifts doen. Jij leest hier wel heel erg wat je wilt lezen. Alle drie de lifts zwaar trainen vergt natuurlijk veel meer herstel dan van alleen bankdrukken. En daar ook nog eens bij dat zwaar deadliften/squatten veel inspanender is dan zwaar bankdrukken. Kan mijn niet voorstellen dat extra assistance jouw herstel in de weg zou zitten.

Maar alsnog moet je doen waar jij je goed bij voelt, je prestaties liegen er niet om. Maar ik denk dat je naast de voldoening die je ook uit andere oefeningen kan halen (extra uitdagingen, mp-en vind ik bijv. heel leuk) er ook fysiek echt bij kan baten.

• #9.413
Dat artikel is natuurlijk specifiek gericht aan powerlifters die alle drie de grote lifts doen. Jij leest hier wel heel erg wat je wilt lezen. Alle drie de lifts zwaar trainen vergt natuurlijk veel meer herstel dan van alleen bankdrukken. En daar ook nog eens bij dat zwaar deadliften/squatten veel inspanender is dan zwaar bankdrukken. Kan mijn niet voorstellen dat extra assistance jouw herstel in de weg zou zitten.

Maar alsnog moet je doen waar jij je goed bij voelt, je prestaties liegen er niet om. Maar ik denk dat je naast de voldoening die je ook uit andere oefeningen kan halen (extra uitdagingen, mp-en vind ik bijv. heel leuk) er ook fysiek echt bij kan baten.

Natuurlijk vergt powerliften meer energie en dus meer herstel dan alleen bankdrukken daar twijfeld niemand aan. Maar wat is dan de meerwaarde van assistance? Ik heb in het verleden ook veel assistance gedaan voor mijn triceps en schouders (close grip en military press bijvoorbeeld). Ik merkte er geen voordeel van, integendeel. Als ik militarypresses doe komt dat mijn bank absoluut niet ten goede en ook van close grip heb ik geen voordelen, ik krijg er alleen maar last van (lees pijn aan de schouders en ellebogen).
Ik blijf erbij dat als je sterk(er) wilt worden in bankdrukken je gewoon moet bankdrukken, niet meer en niet minder :)

Jij bent natuurlijk ook wat ouder dan ik en moet nog wat spaarzamer omgaan met jouw energie. Mijn trainingsmaatje leert het mij trouwens ook zo, hoe verder in de opbouw hoe minder assistance. En maxen in training doen wij ook niet.

Maar over fysiek voordeel bedoelde ik meer dat het makkelijker wordt elke dag behoorlijk wat massa mee te slepen. En je vriendin natuurlijk net in dat wat lastigere standje te plezieren ;)

Natuurlijk vergt powerliften meer energie en dus meer herstel dan alleen bankdrukken daar twijfeld niemand aan. Maar wat is dan de meerwaarde van assistance? Ik heb in het verleden ook veel assistance gedaan voor mijn triceps en schouders (close grip en military press bijvoorbeeld). Ik merkte er geen voordeel van, integendeel. Als ik militarypresses doe komt dat mijn bank absoluut niet ten goede en ook van close grip heb ik geen voordelen, ik krijg er alleen maar last van (lees pijn aan de schouders en ellebogen).
Ik blijf erbij dat als je sterk(er) wilt worden in bankdrukken je gewoon moet bankdrukken, niet meer en niet minder :)

Moet je eens aan Jordi vragen wat voor bankdruk oefeningen die elke week doet ;)

• #9.416
Moet je eens aan Jordi vragen wat voor bankdruk oefeningen die elke week doet ;)

Iedereen doet wat voor hem of haar het beste werkt.

---------- Post toegevoegd 16 June 2013 om 13:36 ----------

Ieja Strik is wereldkampioen geworden bij het WK RAW (Classic Powerlifting) bij de dames in de -84kg

SQ 200 - BP 135,5 - DL 195 = TOT 530.5

Brad Gillingham is wereldkampioen geworden bij de heren (hij is inmiddels ook al 46 jaar) in de 120+

SQ 315 - BP 230 - DL 375 = TOT 920kg

:thumbs: :clap: :bow:

Laatst bewerkt:
  • #9.417
Jij bent natuurlijk ook wat ouder dan ik en moet nog wat spaarzamer omgaan met jouw energie. Mijn trainingsmaatje leert het mij trouwens ook zo, hoe verder in de opbouw hoe minder assistance. En maxen in training doen wij ook niet.

Maar over fysiek voordeel bedoelde ik meer dat het makkelijker wordt elke dag behoorlijk wat massa mee te slepen. En je vriendin natuurlijk net in dat wat lastigere standje te plezieren ;)

Train hard & train smart is hetgeen wat je als 40 plusser zult moeten doen om heel te blijven (eigenlijk ook als jongere atleet, maar dan herstel je nu eenmaal sneller en ben je ook minder blessure gevoelig).
"Lastige standjes" ? Daar doe ik niet aan, ik ben vroom Rooms Katholiek en doe alleen maar aan de missionaris stand ;), hoe dan ook mijn vriendin heeft zich tot op heden nog niet beklaagd :D

---------- Post toegevoegd 17 June 2013 om 11:34 ----------

[
Ieja Strik is wereldkampioen geworden bij het WK RAW (Classic Powerlifting) bij de dames in de -84kg

SQ 200 - BP 135,5 - DL 195 = TOT 530.5

Brad Gillingham is wereldkampioen geworden bij de heren (hij is inmiddels ook al 46 jaar) in de 120+

SQ 315 - BP 230 - DL 375 = TOT 920kg

:thumbs: :clap: :bow:[/QUOTE]

De uitslagen bij het WK RAW laten zien dat er toch behoorlijk veel winst uit PL gear behaalt wordt.
Vooral in benchshirts & squatsuits worden behoorlijk meer kilo's gedrukt en gebogen.
Zo was er op het WK RAW niemand die meer dan 250kg deed bankdrukken (237.5 was het meeste, wat uiteraard ook een enorm indrukwekkend gewicht is). Maar er zijn diverse heren die in staat zijn om 350kg+ in shirt te drukken bij de IPF.

• #9.418
5*8, 5*5 & 5*3

Ik zal vanaf nu door het jaar meer gaan periodiseren.
Met (RAW) afwisselend 5*8, 5*5 & 5*3...een schema zal ik dan voor de duur van maximaal 12 weken blijven volgen. Voor de goede orde, 12 weken lang 5*8, 12 weken 5*5 en 12 weken 5*3. Dan kom ik op 36 weken uit...de rest is dan voor shirt training en eventueel vakanties gepland. Lijkt me beter dan het hele jaar door hetzelfde doen...anders stagneerd ook alles en went het lichaam te zeer...ik hoef verder ook niet het hele jaar door te pieken...piek zou dan bij het NK BD en de Open Bank in maart en in juni moeten liggen. We zullen wel zien waar het ship strand :rolleyes:

• #9.419
Ik kwam dit artikel tegen op NU.nl...:(

http://www.nu.nl/sport/3502690/dopinggebruik-structureel-verankerd-in-wielerpeloton.html

Het gaat erover dat dopinggebruik (helaas) structureel verankerd zat/zit in de wielersport.
Het was meedoen of stoppen ermee.
Internationaal niveau is zonder doping schijnbaar niet te halen althans is dat mijn persoonlijke conclusie.
We hebben al eerder gezien dat daar waar commercie om de hoek komt kijken helaas ook dopinggebruik eerder regel dan uitzondering is. Ik vrees dat het ook bij de krachtsport (waar commercie geen of nauwelijks een rol speelt) in de breedste zin van het woord dopinggebruik algemeen goed is geworden zowel onder (internationale) toppers als amateurs.
Het is een kat en muis spelletje tussen dopingcontroleurs en gebruikers, waarbij de dopingautoriteit goede methoden heeft ontwikkeld om dopinggebruik te achterhalen MAAR er wordt ook toegegeven dat er altijd weer iets nieuws op de markt komt wat men dan (voorlopig) moeilijk kan achterhalen.
Met doping valt nu eenmaal heel veel geld te verdienen.
Persoonlijk vind ik dat het een kwestie van integriteit zou moeten zijn en niet wie slimmer is (de gebruiker of de controleur). Wees integer (eerlijk) en blijf sportief in alle opzichten (ook in dopinggebruik).

Ik zal vanaf nu door het jaar meer gaan periodiseren.
Met (RAW) afwisselend 5*8, 5*5 & 5*3...een schema zal ik dan voor de duur van maximaal 12 weken blijven volgen. Voor de goede orde, 12 weken lang 5*8, 12 weken 5*5 en 12 weken 5*3. Dan kom ik op 36 weken uit...de rest is dan voor shirt training en eventueel vakanties gepland. Lijkt me beter dan het hele jaar door hetzelfde doen...anders stagneerd ook alles en went het lichaam te zeer...ik hoef verder ook niet het hele jaar door te pieken...piek zou dan bij het NK BD en de Open Bank in maart en in juni moeten liggen. We zullen wel zien waar het ship strand :rolleyes:

Succes René! :thumbs:

Terug
Naar boven