XXL Nutrition

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #9.421

Thx Johnny! :)

Training Home Gym 17.06.2013

Bench Press: Heavy Bench Drop Set: 2x10x70, 8x120, 8x150, 8x140, 8x130 & 8x120
Vertical Rows: 8x12

Comment: Ik hoef nu niet sterker te worden (zou wel mooi zijn ;)) maar probeer zoveel en zolang als mogelijk kracht vast te houden. Ik verwacht echter enige achteruitgang doordat ik wat probeer af te vallen en er ook een vakantie zit aan te komen.

• #9.422
Training Home Gym 20.06.2013 (5x8 Cycle)

Bench Press: 2x8x70 & 5x8x120
Vertical Rows: 7x12.

Comment: Ik was nog naar een verjaardag geweest en kon pas tegen de klok van 22.00 beginnen met trainen. Dat is het voordeel van een homegym…die is namelijk 24/7 open :).

Ik heb nogal moeite met de verleiding om meer gewicht aan de halter te hangen, MAAR ik merk ook dat ik na een intensieve periode (voorbereidingen op het NK en de Open Bank) toe ben aan een herstel periode. Ik wil absoluut niet kleinzerig doen, maar merk toch dat na het Open NK mijn ellebogen en schouders wat gevoelig zijn :(, hetgeen een teken is van overbelasting. DUS rustig aan de komende tijd, ik heb geen zin in slepende blessures met alle gevolgen van dien. Ik wil volgend jaar ook graag weer meedoen aan het NK / Open Bank.

Oja...de prone bridge hou ik nu 2 minuten vol...met mijn corestabiliteit is dus verder niets (meer) mis ;)

Prettig weekend allen!

Laatst bewerkt:
Ik vind je volume laag !! :D:D

• #9.425
Training Home Gym 24.06.2013 (5*8 cycle)

Bench Press: 2x8x70, 8x120, 8x130, 8x140 & 6x150kg
Vertical Rows with bands: 6x12

Comment: Een 7e rep had er nog wel ingezeten met 150kg, maar een 8e niet...ik wilde niet tot fail gaan, dus na 6 reps de halter terug in de steunen gelegd.
Ik ga het ietwat anders doen...geen heavy/light day voorlopig...dat komt weer bij een zwaardere cyclus (5x3)...straight sets vind ik prettiger om te doen dan ramped sets en dan kijken of ik wekelijks iets zwaarder kan gaan. De volgende training zal dan 5x8x125kg worden en op wekelijke basis zwaarder gaan en kijken waar het ship strand.

IK VIND HET NIET ZO VERKEERD EIGENLIJK. :thumb:

• #9.427
IK VIND HET NIET ZO VERKEERD EIGENLIJK. :thumb:

:)

Training 27.06.2013 (5*8 cylce)

Bench Press: 2x8x70, 8x100, 4x8x130 & 1x6x130kg
Vertical Rows with bands: 8x12

Comment: ik had gisteren voor mijn doen vrij korte pauzes genomen 2-3 minuten tussen de werksets door. Dat merkte ik met het laatste set...na de 6 rep was het gedaan met de pret.
Paar tellen de halter in de haltersteunen gelegd en toen alsnog 4 reps gedaan.
Ik denk dat ik toch wat langere pauzes neem...ik verzuur te snel met korte pauzes.
Daarnaast is 5*8 best wel veel volume voor me...normaliter deed ik 5x5 of 3x3.
Natuurlijk zou ik ook 3x8 kunnen doen en later 3x5 en dan 3x3...een eeuwige discussie wat nu beter is...3x5 of 5x5...5x3 of 3x3...3x8 of 5x8...het zal ook wel met de intensiteit samen hangen denk ik...daarnaast doe ik verder geen pressoefeningen dus kan het lijkt me geen kwaad om voorlopig voor de series met 5 sets te kiezen.
Ik leg nu ook de halter een stuk lager...onderkant borstbeen ("belly benchpress" is sinds kort toegestaan bij de IPF)...voorheen had ik hem toch wel vrij hoog op de borst liggen, eens kijken of ik daarmee mijn voordeel kan doen.

Prettig weekend allen!!!:)

Als je maar wat doet en progressief zwaarder gaat zolang het duurt. ;)

Training Home Gym 20.06.2013 (5x8 Cycle)

Bench Press: 2x8x70 & 5x8x120
Vertical Rows: 7x12.

Comment: Ik was nog naar een verjaardag geweest en kon pas tegen de klok van 22.00 beginnen met trainen. Dat is het voordeel van een homegym…die is namelijk 24/7 open :).

Ik heb nogal moeite met de verleiding om meer gewicht aan de halter te hangen, MAAR ik merk ook dat ik na een intensieve periode (voorbereidingen op het NK en de Open Bank) toe ben aan een herstel periode. Ik wil absoluut niet kleinzerig doen, maar merk toch dat na het Open NK mijn ellebogen en schouders wat gevoelig zijn :(, hetgeen een teken is van overbelasting. DUS rustig aan de komende tijd, ik heb geen zin in slepende blessures met alle gevolgen van dien. Ik wil volgend jaar ook graag weer meedoen aan het NK / Open Bank.

Oja...de prone bridge hou ik nu 2 minuten vol...met mijn corestabiliteit is dus verder niets (meer) mis ;)

Prettig weekend allen!

Heerlijk is dat he zo'n home-gym. Kan er zelf ook niet onderuit, lekker trainen wanneer je wilt. Wat voor bank had je ook alweer staan? Toch wel een met safety bars hoop ik? :D

Als je denkt aan te voelen dat je ellebogen en schouder overbelast zijn, wellicht even 2 weken wat hoger in reps gaan om het herstel niet in de weg te zitten? (12-15?) Dit vind ik zelf makkelijker dan jezelf inhouden met de sets van 5 reps. Plus je hebt even 2 weken niet die piekbelasting die je wel hebt bij hogere gewichten (en in kracht zal je er niet van achteruitgaan). Eventueel een paar andere lichte oefeningen voor je triceps/biceps en schouders hoog in reps (12-20) kunnen zeker (vanwege het bewegen -> verhoogde uitwisseling van stoffen en bloedtoevoer) het herstel goed laten verlopen.

Just my thoughts :D

• #9.430
Als je maar wat doet en progressief zwaarder gaat zolang het duurt. ;)

Juist ;)

---------- Post toegevoegd 29 June 2013 om 16:00 ----------

Heerlijk is dat he zo'n home-gym. Kan er zelf ook niet onderuit, lekker trainen wanneer je wilt. Wat voor bank had je ook alweer staan? Toch wel een met safety bars hoop ik? :D

Als je denkt aan te voelen dat je ellebogen en schouder overbelast zijn, wellicht even 2 weken wat hoger in reps gaan om het herstel niet in de weg te zitten? (12-15?) Dit vind ik zelf makkelijker dan jezelf inhouden met de sets van 5 reps. Plus je hebt even 2 weken niet die piekbelasting die je wel hebt bij hogere gewichten (en in kracht zal je er niet van achteruitgaan). Eventueel een paar andere lichte oefeningen voor je triceps/biceps en schouders hoog in reps (12-20) kunnen zeker (vanwege het bewegen -> verhoogde uitwisseling van stoffen en bloedtoevoer) het herstel goed laten verlopen.

Just my thoughts :D

Correct, vandaar dat ik nu ook een cyclus van 5 sets met 8 reps doe.

• #9.431
Trainings cylce 5*8 / 01.07.2013

Bench Press: 2x10x70, 10x100 & 5x8x130kg
Vertical Rows: 8x10

Comment: Heb gisteren weer de pauzes tussen de sets genomen die ik gewend ben en toen was het 5e set ook geen enkel probleem meer. Alhoewel ik merk dat het na het 3e set toch allemaal wat zwaarder wordt.
Probeer nu ook veel aan techniek te werken, omdat daar nog e.e.a. gefinetuned kan worden wat weer eventueel tot een beter resultaat kan leiden. Hoop namelijk ooit nog die 250kg in shirt te kunnen drukken en dan zal ik toch steeds weer moeten evalueren wat beter kan. De Rows doe ik nu ook iets anders...ik pak de stang als dezelfde breedte vast zoals ik de halter met bankdrukken ook vastpak (wide) en trek de stand bij het rowen naar de plek (onderborst/bovenbuik) waar ik ook de halter bij het bankdrukken laat zakken. Met andere woorden: ik doe exact de tegengestelde oefening van het bankdrukken.

• #9.432
Trainingscycle 5*8, 04.07.2013

Bench Press: 2x10x70, 10x100, 5x8x135kg
Vertical Rows: 8x12

Comment: Een sprongetje van 5kg gemaakt...moet eerlijk toegeven dat het vanaf het 4e set toch altijd vrij moeizaam wordt (vanaf de 6e rep). Als die 5 sets een hinderpaal zouden zijn om zwaarder te gaan dan stap ik over na 4*8 of zelfs 3*8. De cyle is geen wet van meden en perzen...het gaat er nu om om werksetjes met 8 reps te maken en minimaal 3 sets en maximaal 5.
Hetzelfde gelt uiteraard ook voor als ik straks weer overstap naar 5x5 en 5x3...dat kan ook uiteindelijk 3x5 en 3x3 worden.

Gisteren na het trainen en vanochtend ook een stevige wandeling gemaakt, ik vind lopen in de buitenlucht (liefst door het bos) heerlijk. Nu het overdag al vroeg licht is en in de avond pas vrij laat donker wordt trekt het me echt naar buiten. Dat heb ik in de wintermaanden beduidend minder...ik krijg dan altijd zitvlees erbij omdat ik gewoon te weinig beweeg. Probeer nu dat winterspek weer een beetje kwijt te raken.
Ik doe nu ook regelmatig 3x 1 minuut achter elkaar de prone bridge...leuke stabliliteitsoefening.

Prettig weekend allen! :)

Ik denk dat je op de goede weg bent kompel.
Varieer het aantal sets gewoon naar de vorm van de dag.
Als de snelheid eruit gaat, of als je zelfs begint te neigen naar falen...
Stoppen!
Ik denk echt dat falen en grinden in een training niet of nauwelijks voor moet komen.
Alhoewel je met deze hogere reps natuurlijk wel wat aan het BB'en ben, en je dan juist weer naar falen moet gaan...
Dus zeker (straks) in de reprange van 1-5 weg blijven van falen en snelheid houden denk ik.

Goed bezig maat!

• #9.434
Ik denk dat je op de goede weg bent kompel.
Varieer het aantal sets gewoon naar de vorm van de dag.
Als de snelheid eruit gaat, of als je zelfs begint te neigen naar falen...
Stoppen!
Ik denk echt dat falen en grinden in een training niet of nauwelijks voor moet komen.
Alhoewel je met deze hogere reps natuurlijk wel wat aan het BB'en ben, en je dan juist weer naar falen moet gaan...
Dus zeker (straks) in de reprange van 1-5 weg blijven van falen en snelheid houden denk ik.

Goed bezig maat!

Dat klopt als een bus wat je schrijft :)

Tis een beetje gebaseerd op het zogenaamde 5x3 benchpress program, alhoewel ik dan niet een schema van in totaal 6 weken volg maar daarvoor langere periodes uittrek.
Er wordt ook het volgende gezegd:
Don’t worry if you are unable to get all the reps per set. Stop each set when you feel you “might” fail on the next rep. There is no need to train to failure.

5×3 Bench Press Program:
Increase Your Strength With This Workout

How the Bench Press Program Works:

· Weeks 1-2 – Rep Work. You will try to perform 5 sets x 8 reps on the bench press, increasing intensity (weight) during the second week.

· Weeks 3-4 – Transition period. You will move to a 5×5 with heavier weights.

· Weeks 5 to completion – You will begin the 5×3 portion of this program, and begin “auto-regulation.”

Don’t worry if you are unable to get all the reps per set. Stop each set when you feel you “might” fail on the next rep. There is no need to train to failure.

Week 1 - 60% of 1RM. 5 sets of as many reps as possible, but no greater than 8 reps per set.
Week 2 - 65% of 1RM. 5 sets of as many reps as possible, but no greater than 8 reps per set.
Week 3 - 70% of 1RM. 5 sets of as many reps as possible, but no greater than 5 reps per set.
Week 4 - 75% of 1RM. 5 sets of as many reps as possible, but no greater than 5 reps per set.
Week 5 - 80% of 1RM. 5 sets of as many reps as possible, but no greater than 3 reps per set.
Week 6 - 80% of 1RM. + 5 pounds 5 sets of as many reps as possible, but not more than 3 reps per set. Continue adding 5 pounds each week.

Deloading or Testing Your One Rep Bench Press Max?
After you fail to hit 3 reps for a single set, you may choose to try for a new PR the following week. Take a week completely away from benching, rest, and then test your max exactly one week later. Follow this with a deload week.
A bench deload should be 60% of your max for only 3 sets of 5 reps per set.

Laatst bewerkt:
Ah, nog niet gezien dit 5x3 :thumb:

• #9.436

Ik probeer dit gewoon een tijdje.
Na het NK in maart heb ik ook een tijd setjes met 8 reps gemaakt en kortstondig overgestapt naar minder volume en meer intensiteit voor de Open Bank en toen een nieuw PR gedrukt.

Training Homegym (5*8 cylce) 08.07.2013

Bench Press: 2x10x70, 8x110, 3x8x140 & 2x7x140kg
Vertical Rows with bands: 8x10-12

Comment: 5*8 begint nu wel pittig te worden.
Het eerste set met 140kg heb ik nog wel over en zou ook wel 10 reps kunnen maken, 2e set denk ik dat er nog wel 9 inzitten...3e set is dan een "echte" 8-repper en set 4 & 5 was na 7 reps de snelheid eruit en wilde niet tot fail gaan.
Ben ook ietsiepietsie gewicht kwijt...kan nu weer de riem in het 4e gaatje krijgen (voorheen 2e) en dat betekend dus dat mijn buikomvang met 4 cm is geslonken...niets spectaculairs, maar het wordt in elk geval weer minder.

Laatst bewerkt:
  • #9.437
Training Home Gym, 5*8 cycle, 11.07.2013

Bench Press: 2x10x70, 8x110 & 3x8x140kg
Vertical Row with Bands: 6x12

Comment: Gisteren niet verder gegaan dan 3 sets...reden...spierpijn :eek: en tijdgebrek :o
Spierpijn van het op woensdag in mijn tuin werken en gisteren wilde ik persé ook nog e.e.a. gedaan krijgen in de tuin. In de tuin werken beschouw ik als een pittige cardio workout voor mij...gras maaien, snoeien van planten en onkruid wieden en bij een tuin van 50 meter lang heb je dan de handen meer dan vol!

Prettig weekend allen! :)

• #9.438
Training Homegym 15.07.2013 "5*8 cylce"

Bench Press: 2x10x70, 8x110, 8x140, 8x142.5 & 8x145kg.
Vertical Rows: 6x12

Comment: Met 8x145kg was gisteren de koek toch echt op...laatste rep kwam vanuit de tenen en ben daarna niet meer verder gegaan. Ik denk dat dit momenteel ook zo'n beetje het maximum is.
Vanaf volgende week vakantie en dan zal ik onregelmatig trainen en verwacht ik eerlijk gezegd nog wel wat degeneratie. We zullen zien waar het schip strand. Op dit moment is het meer een kwestie van de "schade" zoveel als mogelijk zien te beperken i.p.v. kracht opbouwen.

1x/week is ruim voldoende om je kracht vast te houden denk ik.
1x/week een 1/2 uurtje moet er af kunnen kompel! ;)

• #9.440
1x/week is ruim voldoende om je kracht vast te houden denk ik.
1x/week een 1/2 uurtje moet er af kunnen kompel! ;)

:) Denk dat ik volgende week niet zal trainen...mijn vakantie begint en we hebben toch wel e.e.a. gepland waardoor het trainen in het gedrang zal komen,maar dat is geen ramp, wordt gewoon een deload week en daarna beginnen we weer met een reset (wat een termen we tegenwoordig voor krachtsport toch gebruiken ;)).

Training Homegym 19.07.2013
Bench Press: 2x10x70, 8x110, 3x8x140kg
Vertical Rows: 6x12

Prettig weekend en (vakantie) :)

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven