Fitness Seller

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #9.482
Goede resultaten Nederlandse atleten op het WEC powerliften! :thumbs: :clap:
Een zeer mooi resultaat van Pardeep Kailey die na een ernstige schouderblessure weer helemaal terug blijkt te zijn. Hij werd 1e in de -74kg (265-175-262.-TOT = 702.5). Bij de heren werd NL overigens als land 3e dit was mede te danken aan de mooie resultaten van Floris van Melis, Merijn Helsloot, Joost de Groot en Jorrit de Jong!

De dames wisten zelfs een nog mooier resultaat neer te zetten. Ankie Timmers werd 1 in de -72kg (205-140-205-TOT=550) en was ook beste overal liftster! Sandra Wildeman en Katinka van Baalen werden respectievelijk 2e en 3e in de -57kg. Nederland werd door deze mooie prestaties bij de landen 2e.

Voor de volledige uitslagenlijst zie:
[Link niet meer beschikbaar]

• #9.483
Training 16.09.2013 bij Leon Smeets ("Triple-cycle")
Heavy Bench Day
Bench Press: 2x10x70, 5x120, 3x150, 3x170kg, 3x175 & 3x180kg :banana:
Latt Pull Down: 6x10x80kg

Comment: Gisteren begonnen met tripples en wist niet precies hoe het zou gaan...het bleek dat 3x170 geen probleem was en aangemoedigd door Leon, Walter en Danny kwam ik uit op 3x180kg.
Voor alle duidelijkheid het zijn allen touch & go beurten en dus geen wedstrijdbeurten, maar 3x180kg raw is voor mij een volume pr :)

Wellicht dat ik op 20 oktober ook meedoen aan het NK BD RAW bij Topfit in Geldrop :idee:

AlWaar je 200 raw gaat drukken?

• #9.485
AlWaar je 200 raw gaat drukken?

Hahaha...200kg raw is uiteindelijk wel de doelstelling, MAAR dat zal 20 oktober niet lukken...heel realistisch gezien zou ik in de handen mogen klappen als ik een wedstrijdbeurt met 190kg voor elkaar zou krijgen. Wedstrijdbeurten met stilleggen en 3 scheidsrechters is toch weer heel wat anders dan touch en go beurtjes in de gym of thuis. 200kg is een droom die ik wel nog hoop te verwezenlijken, maar ik heb geen idee of ik het daadwerkelijk zal halen en binnen welke termijn. Vooralsnog zit er nog altijd progressie in maar gaat dat wel tergend langzaam. Uiteindelijk zal het een kwestie van geduld en volhouden zijn...de aanhouder wint ;)

• #9.486
Wellicht een interessant artikel voor hen die ook aan de lange termijn denken.

http://www.criticalbench.com/3-keys-longterm-bench-press-success/

Een schitterende uitspraak vind ik toch wel die van Brad Gillingham:
"If you start with a 200-pound bench press at the age of 20, if you only increase your bench press by 10 pounds every year, you'll be a 400 pound presser by the time you're 40"
Brad Gillingham is toch wel letterlijk en figuurlijk voor mij het grootste voorbeeld van iemand die drugfree prestaties van wereldniveau (nog altijd) weet neer te zetten. Zo werd hij recent nog wereld kampioen RAW Powerliften.

Tegenwoordig willen helaas velen gaan voor het snelle succes...jarenlang hard trainen en daarbij gestaag progressie boeken hebben slechts nog weingen het geduld voor. Het ego wil gestreeld worden, men wil bewonderd worden en het doel (zo snel als mogelijk groeien en sterker worden) heiligt alle middelen zonder zich zorgen te maken over eventuele gevolgen op de langere termijn.
Nu moet je tegenwoordig ook sterk in de schoenen staan om op eigen kracht te blijven trainen.
Je ziet overal om je heen iedereen iedereen met sprongen vooruit gaan terwijl je zelf maar kleine stapjes weet te zetten. De verleiding om dan ook maar eens "wat" te proberen waar zich toch "iedereen" schuldig aan maakt die " een beetje sterk is" is enorm groot...tegenwoordig ben je een outsider als je niet meedoet aan deze trend want zo herinner ik me nog een uitspraak van iemand die me vertelde dat je groeihormonen en testosteron niet als doping moet beschouwen daar het lichaamseigen stoffen zijn :eek:
Tja, laat me maar een outsider zijn...ik heb mijn principes en die zal ik nooit verloochenen.
Ik kom er ook wel op eigen kracht, het duurt wat langer maar ik kan iedere dag met een rein geweten in de spiegel kijken in de wetenschap dat wat ik heb bereikt op eigen kracht heb weten te behalen!

Netjes man, mooi te zien dat je als een veertig plusser nog vooruit gaat!

Wat ik altijd niet helemaal zo snap van jou (niet aanvallend bedoeld) is dat je vaak spreekt over naturel trainen en doping in de sport? Zie er daar de meerwaarde niet zo van in.....

Trouwens maak een keer een filmpje ofzo van wat trainingsbeurten....

• #9.488
Netjes man, mooi te zien dat je als een veertig plusser nog vooruit gaat!

Wat ik altijd niet helemaal zo snap van jou (niet aanvallend bedoeld) is dat je vaak spreekt over naturel trainen en doping in de sport? Zie er daar de meerwaarde niet zo van in.....

Trouwens maak een keer een filmpje ofzo van wat trainingsbeurten....

Thx :)
Ach ja, wat mijn "gezeur" over doping betreft...ik wil absoluut niemand aanvallen of beledigen.
Ik weet dat de meesten mijn gezeur niet serieus nemen en ik me bij sommigen zelfs onuitstaanbaar heb gemaakt daardoor. Het zij zo...ik voel me soms "een roepende in de woestijn" of een soort " Don Quichotte" die tegen de windmolens der doping strijd. Maar ik vind het gewoon triest dat het tegenwoordig algemeen geaccepteerd wordt dat doping "normaal" is en dat je er "niet om heen kunt" als je wat wilt bereiken.
Ik schrik gewoon van de aantallen krachtsporters die niet vies van een kuurtje blijken te zijn.
En natuurlijk zijn er genoeg die ook op eigen kracht groeien en sterker worden maar het schijnt tegenwoordig eerder uitzondering dan de regel te zijn.
En echt niet alleen onder de jongeren hoor! Tegenwoordig heb je ook genoeg "oudjes" die midden in een soort van midlifecrise zitten en zich nog eens willen bewijzen.
En slechts weinigen durven er zich openlijk tegen uit te spreken...de meesten zien, horen en zwijgen.
Ik zie en ik hoor, MAAR ik zwijg niet. In dit log laat ik zo nu en dan een antidoping geluidje horen. Het staat iedereen vrij dit te lezen of niet :)

Wat het plaatsen van filmpjes betreft...ik kan wel met mijn handy filmpjes maken maar ben helaas niet kundig genoeg om dit hier te plaatsen :o

Damn mooie sets René!
De 200 zit er toch wel aan te komen hoor!
Goed bezig kompel!

• #9.491
Training Homegym 19.09 “tripple cycle”

Light Bench Press: 2x10x70x, 10x100 & 5x6x130kg
Vertical Rows with Bands: 8x10

Comment: Na de heavy training van maandag dus bewust voor een light training gekozen. Ik heb laatst ergens gelezen dat een light training inhoudt dat je traint met gewichten tussen 65-75% van je 1 RM, een medium training is dan van 75-85% en een heavy training van 85%-100%. MAAR ook als je met een gewicht percentage traint wat “light” kan er toch een heavy training insluipen. Als je met 70% 5 reps doet dan is dat light, doe je met die 70% echter 8 reps dan is het al een medium training en doe je er zelfs 10 reps mee dan is het uiteindelijk een heavy training en streef je dus het doel voorbij. Het is dus heel belangrijk om steeds intensiteit EN volume juist op elkaar af te stellen. Hieronder een schema wat ik ooit al eens geplaatst hebt. Het is een schema van Marc Rippetoe.

Number of Reps for Percent Training:

%1RM / REPS / LIGHT / MEDIUM / HEAVY
100% 1 rep (heavy)
90% 3 reps (heavy)
80% 3 (light) 5 (medium) 8 (heavy)
70% 5 (ligth) 8 (medium) 10 (heavy)
60% 8 (light) 10 (medium) 15 (heavy)

Gisteren ook nog naar het ziekenhuis geweest. Ik heb zo’n twee jaar regelmatig last van een tintelend gevoel in mijn linker had. Mijn vermoedens bleken juist te zijn. Ik heb last van CPT (Carpale Tunnel Syndrome). Dan raken er zenuwen beklemt in de pols wat die tintelingen veroorzaken. De intensiteit daarvan kan van “light” tot “heavy” zijn. Ik heb verder geen pijn, maar het is vaak wel irritant. Oorzaak? In elk geval niet de krachtsport…het kan komen door b.v. veel computerwerk (ik zit dus de hele dag achter de pc op mijn werk). Wat kun je eraan doen? Dat hangt ervan af hoezeer je er hinder van ondervind. Je kunt er niets aan laten doen (je gaat er niet dood aan) of een injectie laten zetten of laten opereren. Na een operatie mag je de hand in elk geval enkele weken niet zwaar belasten (en dat zie ik niet zo zitten). Zolang de kracht in de hand zelf niet afneemt (daar was volgens de arts absoluut niets mis mee) en de hinder beperkt blijft laat ik er niet veel aan doen.

Prettig weekend allen! :)

Laatst bewerkt:
  • #9.492
Een droom is werkelijkheid geworden!!! :)
Heavy Bench Press Training bij Leon Smeets (23.09.2013):
Bench Press: 2x10x70, 5x120, 3x150, 1x170, 1x185, 1x192.5 & 1x200kg !!! 3x3x170
:cheer::cheer::cheer::cheer::cheer::cheer::cheer::cheer::cheer::cheer::cheer::cheer::cheer::cheer:

Latt Pull Downs: 4x10x80

Comment: Gisteren na langere tijd nog eens gepiekt en een droom is werkelijkheid geworden. Het is me uiteindelijk gelukt om 200 raw te drukken. En ik kan het nog altijd niet bevatten. Ik had dit resultaat eerlijk gezegd niet verwacht. Maar alles was gisteren goed, ik zat lekker in mijn vel en er was een leuke sfeer tijdens het trainen. Ik kan het nog altijd niet bevatten…heb gisteren echt lang nodig gehad voordat ik de slaap kan vatten…zag steeds weer die beurt met 200kg voor me en lag met een big smile in bed (dat lig ik wel eens vaker, maar dan om een andere reden ;)).

Jullie weten dat ik altijd relativeer, en terecht want er is altijd baas boven baas en wel iemand die beter is in hetgene wat je kunt. Maar ik geniet hier enorm van en het schenkt me een geweldige voldoening. 200kg raw is zoals jullie weten altijd een mijlpaal voor mij geweest waarnaar ik gestreeft heb. Het is uiteraard leuk als je in shirt ruim 200+ weet te drukken (en er zijn genoeg die dat kunstje voor elkaar krijgen), maar 200 raw is toch weer een heel ander verhaal.

Mag ik even nostalgisch worden? Het is dit jaar 30 jaar geleden dat ik met krachtsport ben begonnen (met mijn 14e stapte ik bij gewichthefvereniging Helios in Simpelveld binnen) en raakte verknocht aan het trainen met halters. Al die jaren heb ik blessurevrij weten te trainen (op een rugblessure in de jaren 90’ tijdens het deadliften opgelopen na) en nooit mijn principe - op eigen kracht trainen - verloochend. De laatste jaren is de term “bench-only” in mijn geval letterlijk te nemen want het is de enige oefening die ik (behalve rows en pull downs om de tegengestelde spieren te trainen) nog doe. Ik heb me volledig op het bankdrukken toegelegd met de overtuiging dat ik alleen maar sterker in bankdrukken kunt worden door te bankdrukken. En deze manier van trainen blijkt voor mij te werken. Ik heb met een engelengeduld steeds maar kleine stapjes weten te zetten, maar vele kleine stapjes zijn uiteindelijk ook een sprong.

De beurt is overigens gefilmd door Danny Dohmen en ik hoop het filmpje een dezer dagen hier te kunnen plaatsen. Het was overigens een touch en go beurtje (geen wedstrijdbeurt) maar het plezier is er niet minder om!

Een woord van dank vind ik overigens hier op zijn plaats: aan mijn coach Leon Smeets die me al vele jaren met raad en daad terzijde staat, maar ook mijn gymbuddies Danny van Dorsten en Wil Renkens en last but not least "mental" coach Walter Janssen die me altijd weer weten te motiveren.

Verdomme René. 200! Super!
Nou moet ik toch ook maar eens echt mijn best gaan doen...

• #9.494
Verdomme René. 200! Super!
Nou moet ik toch ook maar eens echt mijn best gaan doen...

Thx Tymboo! :)
Ik weet 100% zeker dat het bij jou ook er in zit, want je bent sterk zat!!!
Gewoon nog een keer aan het ijzer hangen als je merkt dat alles meezit :thumbs:

Congrats met jouw mooie mijlpaal! Op naar de 200kg pauzed!

Gefeliciteerd man, had eigenlijk nooit gedacht dat jij hem zou drukken!
Ik moet nog ff met mijn 170 paused haha.. maar hoop het ook ooit voor elkaar te krijgen

Kreeg serieus kippenvel net toen ik het las, het is je gegund!

Nice, man. Zullen ook niet veel zijn die je dat nadoen in NL.

Kwam net een uitspraak van Nelson Mandela tegen tijdens research op mijn werk en moest even aan jouw weg naar de 200 denken.

"Het lijkt altijd onmogelijk, totdat het gedaan is"

Terug
Naar boven