AndroidHealthClinic

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #9.542
Vond dit filmpje ook wel in mijn log passen: Best raw bench press video ever (de titel spreekt voor zich).
Het zijn filmpjes met allemaal bekende en ook minder bekende krachtsporters die indrukwekkende gewichten raw weten (wisten) te drukken :thumbs:

http://www.youtube.com/watch?v=IeQ1ufmY0bU

Hehehe elke keer als ik in je log kom op mn mobiel zie ik vol verwachting een jijtube filmpje staan, en steeds is het iemand anders!
Je houdt de spanning erin!

Huggy, proficiat met je 200kg! (zie het nu pas)

• #9.545
Hehehe elke keer als ik in je log kom op mn mobiel zie ik vol verwachting een jijtube filmpje staan, en steeds is het iemand anders!
Je houdt de spanning erin!

Die spanning blijft ook nog wel eventjes vrees ik :o
We hebben gisteren via blue tooth het filmpje op mijn mobiel gezet, MAAR als ik het wil afspelen hoor ik alleen maar geluid en krijg geen beeld te zien. Mijn mobiel heeft te weinig MB om het volledig af te spelen. Dus moet ik het proberen om het op een pc om te zetten, maar daarvoor heb ik weer een kabel nodig (die zal ik wel ergens hebben, maar weet niet waar aangezien ik die nog nooit gebruikt heb). Zucht...ik ben echt een dino wat dat soort dingen betreft.

---------- Post toegevoegd 1 October 2013 om 09:29 ----------

Huggy, proficiat met je 200kg! (zie het nu pas)

Thx! :)

---------- Post toegevoegd 1 October 2013 om 09:35 ----------

Heavy Bench Press training Leon Smeets 30.09.2013

Bench Press: 2x10x70, 5x120, 3x150, 1x170 (paused), 1x185 (paused) & 1x190kg (paused) 1x3x170kg
Latt Pull Down: 5x10x80kg

Comment: Ik wilde gisteren graag weten met welk gewicht ik eventueel zou kunnen openen op het NK RAW op 20 oktober. 190kg bleek geen probleem...vervolgens 195 nog geprobeerd maar dat bleek toch een stap te groot...wellicht dat wel nog 192.5 erin gezeten had.
In elk geval is 200kg met stil leggen een heel ander verhaal dan 200kg touch en go.
Dat wordt dus de nieuwe doelstelling om raw 200kg paused te kunnen drukken, maar vrees dat ik dat niet ga redden voor 20 oktober...we zullen zien waar het schip zal stranden.
Had nog een naset met 3x170kg gedaan, maar die voelden toch wel zwaar aan...de power was eruit...die zware paused singles kosten me beduidend meer power dan touch en go beurten.

• #9.546
Persoonlijke progressie Bench Press door verandering van techniek.

Ik moet ruiterlijk toegeven dat ik nooit een geweldige techniek gehad heb bij de uitoefening van de krachtsport :o. En nog altijd is dat een punt wat beduidend beter kan, maar ik heb e.e.a. redelijk proberen te optimaliseren zoals onderstaand verhaal aantoont.

Ik ben met 14 jaar begonnen met gewichtheffen maar ik vond die techniek zo moeilijk dat ik daarmee gestopt ben. Ik kwam er al vrij snel achter dat het powerliften waarbij meer kracht en minder techniek voor nodig was me beter lag. Maar dat techniek bij powerliften ook heel belangrijk is heb ik toch wel ondervonden. Met alleen “domme kracht” kun je redelijk ver komen, maar nooit het optimale uit jezelf halen en liggen ook blessures op de loer. Alleen maar door je kracht en techniek volledig op elkaar af te stemmen kun je immers een maximaal resultaat bereiken. En daarbij kunnen kleine aanpassingen in de techniek voor grote verschillen zorgen.

“Vroeger” was bankdrukken voor mij niets anders dan een halter op de borst laten zakken en weer de armen zien te strekken, meer stelde het niet voor (dacht ik destijds althans). Er was eind jaren 80 – begin jaren 90 nog geen internet waar je informatie kon vinden en Nederlandse lectuur over krachtsport was ook niet of nauwelijks verkrijgbaar. Je was aangewezen op wat een gymbuddie je voordeed.
In 2007 drukte ik puur op domme kracht 160kg (raw uiteraard). Ik drukte met een z.g. pinkygrip (pink op de merklijnen van de halter) en liet de halter op het bovenste deel van de borst zakken. Verder lag ik als een vaatdoek op de bank…je lichaam op spanning zetten door bijvoorbeeld “je voeten richting je oren te schuiven” en archen had ik nog nooit van gehoord. Toen ik bij Leon Smeets ging trainen attenteerde hij me erop hoe ik e.e.a. kon verbeteren. Hij adviseerde me –aangezien ik vrij lange armen heb - om een widegrip te proberen (wijsvingers op de merklijnen van de halter) en de halter lager te laten zakken. Ook gaf hij me adviezen hoe ik me lichaam op spanning moest zetten en vertelde hij me hoe belangrijk de juiste ademhaling was. Daarbij vertelde hij me ook iets over conventionele powerliftschema’s (5x5 / 3x3) en ging ik die toepassen waardoor ik van high volume / low intensity naar low volume / high itensity overging.
Deze ogenschijnlijk kleine aanpassingen zorgden ervoor dat ik van 160kg naar een 1 RM van 190kg wist te gaan (touch en go). Toen de IPF de regel dat je de halter niet lager dan het borstbeen mag laten zakken) afschafte en “belly benchpress” dus was toegestaan ben ik dat meteen gaan uitproberen. En sinds ik de halter op mijn bovenbuik laat zakken (net onder het borstbeen) heb ik gemerkt dat ik wederom progressie wist te maken. Zo zie je dus dat deze kleine aanpassingen in mijn geval voor de nodige progressie hebben gezorgd.

Ik wil absoluut geen betweter zijn, maar wellicht dat je toch zelf ook nog mogelijkheden ziet om je techniek eventueel te optimaliseren om het maximale uit jezelf te halen? Gun je daarbij wel de tijd en laat je ambities niet sneller stijgen dan de mogelijkheid om ze te realiseren. Suc6 ermee! :)

Laatst bewerkt:
Dan ben je toch helemaal geen betweter? Als iets voor jou goed werkt wil je dat graag delen met anderen. Alleen maar positief dat je dat soort stukjes schrijft.

Mooi stukje tekst! Heb zelf een vraag en misschien kan die hier beantwoord worden? Namelijk.. zodra het halter zakt ben ik geneigd om mijn hoofd van de bank te halen. Misschien is dat ook iets verkeerds wat ik jaren terug mezelf heb aangeleerd? Af en toe zie ik ook iemand dit doen in bv een filmpje op youtube. Nu mijn vraag: kan dit kwaad en moet ik daar evt direct mee stoppen of wat moet ik ermee..?

• #9.549
Dan ben je toch helemaal geen betweter? Als iets voor jou goed werkt wil je dat graag delen met anderen. Alleen maar positief dat je dat soort stukjes schrijft.

Leuk dat je het zo ziet :)
Ik wil inderdaad slechts met anderen delen hoe ik zelf vorderingen hebben weten te maken...ik heb verder geen geheimpjes en wellicht dat anderen er ook nog wat aan hebben, toch?

---------- Post toegevoegd 1 October 2013 om 11:27 ----------

Mooi stukje tekst! Heb zelf een vraag en misschien kan die hier beantwoord worden? Namelijk.. zodra het halter zakt ben ik geneigd om mijn hoofd van de bank te halen. Misschien is dat ook iets verkeerds wat ik jaren terug mezelf heb aangeleerd? Af en toe zie ik ook iemand dit doen in bv een filmpje op youtube. Nu mijn vraag: kan dit kwaad en moet ik daar evt direct mee stoppen of wat moet ik ermee..?

Je bent niet de enige die dit doet! :)
Ik zie dit heel vaak (en heb me er in het verleden ook wel eens "schuldig" aangemaakt).

Het loskomen van je hoofd kan eventueel leiden tot nekblessures en verder is het ook een reden tot afkeur bij wedstrijden die onder auspiciën van de IPF vallen.
Daarnaast zorg je er ook voor dat als je hoofd los komt en je kin richting je borst gaat je borst daardoor omlaag gedrukt wordt en je dus de rom langer maakt!
Dus, ja stop ermee, hoe langer je hiermee blijft doorgaan hoe lastiger het wordt om het af te leren. Want het is vaak moeilijker om een verkeerde gewoonte af te leren dan een goede nieuwe gewoonte aan te leren, toch?

Wat kun je er eventueel zelf aan doen?
Volg je wellicht met je ogen de beweging van de halter (waardoor je hoofd dus vrijkomt van de bank)?
Concentreer je op een punt op het plafond en blijf daar naar kijken terwijl je je hoofd stevig in de bank drukt, dat zorgt ook weer voor wat extra spanning in je lichaam.

Laatst bewerkt:
Belly Benchpress :D

Heavy Bench Press training Leon Smeets 30.09.2013

Bench Press: 2x10x70, 5x120, 3x150, 1x170 (paused), 1x185 (paused) & 1x190kg (paused) 1x3x170kg
Latt Pull Down: 5x10x80kg

Comment: Ik wilde gisteren graag weten met welk gewicht ik eventueel zou kunnen openen op het NK RAW op 20 oktober. 190kg bleek geen probleem...vervolgens 195 nog geprobeerd maar dat bleek toch een stap te groot...wellicht dat wel nog 192.5 erin gezeten had.
In elk geval is 200kg met stil leggen een heel ander verhaal dan 200kg touch en go.
Dat wordt dus de nieuwe doelstelling om raw 200kg paused te kunnen drukken, maar vrees dat ik dat niet ga redden voor 20 oktober...we zullen zien waar het schip zal stranden.
Had nog een naset met 3x170kg gedaan, maar die voelden toch wel zwaar aan...de power was eruit...die zware paused singles kosten me beduidend meer power dan touch en go beurten.

Op je wedstrijd dan 185-195-xxx doen?

195 haal je vast wel als 190 geen probleem was nu. Wat je daarna doet hangt af van de vorm van de dag.

Ik lees al een behoorlijke tijd anoniem mee in uw log. Mijn complimenten voor uw prestatie van de 200 raw! Hoop ik in mijn wildste dromen ook ooit een keer te drukken :) Ik had even een vraagje over de ademhaling: hoe voert uw deze uit tijdens een bench sessie? Wat ik zelf altijd doe is diep in ademen van te voren en wanneer de barbell van de borst afkomt krachtig uitblazen.
alvast bedankt!

Bedankt voor de zeer uitgebreide uitleg! Ga er voor altijd mee stoppen :). Volg dan idd de stang wanneer dat gebeurd.

Laatst bewerkt:
  • #9.554

En ik heb een behoorlijke belly bedoel je? ;)
Nouja...ik laat hem niet op mijn navel zakken...gewoon kort onder het borstbeen.

---------- Post toegevoegd 1 October 2013 om 15:04 ----------

Bedankt voor de zeer uitgebreide uitleg! Ga er voor altijd mee stoppen :).

Graag gedaan :)...maar het zal waarschijnlijk niet meevallen denk ik...gewoon proberen en blijven volhouden...wellicht effies met wat minder gewicht proberen? Tis net als met de billen loskomen van de bank, is ook een hardnekkige gewoonte die je vaak ziet (en kan tot rugblessures leiden). In elk geval suc6 ermee!

---------- Post toegevoegd 1 October 2013 om 15:07 ----------

Op je wedstrijd dan 185-195-xxx doen?

195 haal je vast wel als 190 geen probleem was nu. Wat je daarna doet hangt af van de vorm van de dag.

Zou heel jammer zijn als ik 185 weet te drukken en 195 niet...ik wilde openen met 190kg...althans als ik de huidige vorm weet vast te houden...en dan zien we wel hoeveel ik over heb en verhoog ik met 2.5 of 5.0 kg.

• #9.555
Ik lees al een behoorlijke tijd anoniem mee in uw log. Mijn complimenten voor uw prestatie van de 200 raw! Hoop ik in mijn wildste dromen ook ooit een keer te drukken :) Ik had even een vraagje over de ademhaling: hoe voert uw deze uit tijdens een bench sessie? Wat ik zelf altijd doe is diep in ademen van te voren en wanneer de barbell van de borst afkomt krachtig uitblazen.
alvast bedankt!

Thx Buly :)
Het was ook voor mij een "wilde droom"...gewoon blijven dromen en ervoor gaan om je dromen te verwezenlijken!

Lucht = kracht..ik heb een keer een fout gemaakt dat ik tijdens het zakken alreeds uitademde (tijdens een wedstrijd maakte ik deze blunder) en kreeg de halter niet meer van mijn borst gedrukt :o
Ja, ik zuig ook heel diep in van te voren, maar blaas niet meteen alle lucht uit op het moment dat de halter van de borst afkomt, want dan is het snel over. Een stom voorbeeld...vergelijk het met op de "pot drukken" :toilet:...daar druk je ook en vaak hou je op dat moment je adem in waardoor je hoofd al vrij snel rood word (herkenbaar?) ;)

Ik begin dus niet meteen met uitademen bij het omhoog drukken, maar meer richting de eindfase die voor mij het zwaarste is.

P.S...ik vind het netjes dat je zo beleefd bent, maar je hoeft heus niet "U" te zeggen, ik ben niet Onze Lieve Heer...:)

Nuttige info Huggy, ga vandaag en wijder drukken en lager touchen en op mn ademhaling letten..

no offense, maar in veel gevallen is dat vragen om schouderpijn... voor huggy niet, die doet dat al jaren, m aar voor veel mensen wel

En ik heb een behoorlijke belly bedoel je? ;)
Nouja...ik laat hem niet op mijn navel zakken...gewoon kort onder het borstbeen.

---------- Post toegevoegd 1 October 2013 om 15:04 ----------

Graag gedaan :)...maar het zal waarschijnlijk niet meevallen denk ik...gewoon proberen en blijven volhouden...wellicht effies met wat minder gewicht proberen? Tis net als met de billen loskomen van de bank, is ook een hardnekkige gewoonte die je vaak ziet (en kan tot rugblessures leiden). In elk geval suc6 ermee!

---------- Post toegevoegd 1 October 2013 om 15:07 ----------

Zou heel jammer zijn als ik 185 weet te drukken en 195 niet...ik wilde openen met 190kg...althans als ik de huidige vorm weet vast te houden...en dan zien we wel hoeveel ik over heb en verhoog ik met 2.5 of 5.0 kg.

190 kan je, dat heb je al bewezen dus waarom dit nog eens proberen?

Gewoon op 190 openen, om vervolgens naar een 195/200 te gaan

Terug
Naar boven