Fitness Seller

Benchpresslog from lazy huggybear

Informatief stuk! :thumb:

• Topic Starter Topic Starter
  • #10.722
Bedankt :), ik deel graag de kennis die ik opdoe zodat anderen er wellicht ook wat aanhebben.

Is voor mij ook wel een eye-opener. Ik dacht bij 5x5 altijd aan de eerste in de rij die je noemde, dus weer wat geleerd :D

• #10.724
Is voor mij ook wel een eye-opener. Ik dacht bij 5x5 altijd aan de eerste in de rij die je noemde, dus weer wat geleerd :D
Herkenbaar want dat is de meest bekende en gangbare versie. Vooral beginners doen het hier goed op. Maar op een bepaald ogenblik boeken ze met 5x5 across geen progressie meer en stoppen met 5x5 en gaan wat anders proberen. Terwijl er voorbeelden genoeg zijn hoe men alsnog verder kan, ook als gevorderde lifter.

Herkenbaar want dat is de meest bekende en gangbare versie. Vooral beginners doen het hier goed op. Maar op een bepaald ogenblik boeken ze met 5x5 across geen progressie meer en stoppen met 5x5 en gaan wat anders proberen. Terwijl er voorbeelden genoeg zijn hoe men alsnog verder kan, ook als gevorderde lifter.

Ik beschouw mezelf nog zeker wel als een beginner. Ik gebruik 5x5 eigenlijk alleen voor BP en Squats......

• #10.727
Ik beschouw mezelf nog zeker wel als een beginner. Ik gebruik 5x5 eigenlijk alleen voor BP en Squats......
5x5 of 3x5 wordt meestal toegepast voor Squat, Bench Press en Overhead Press...voor Deadlift zie je dat b.v. Starting Strength en ook StrongLifts 1x5 doen. Ramping up ( opwerken ) tot een topset met 5 reps. 5x5 is bij DL overkill.

Mooi stuk René variatie genoeg
tnxs :thumbs:

• #10.732
5x5 of 3x5 wordt meestal toegepast voor Squat, Bench Press en Overhead Press...voor Deadlift zie je dat b.v. Starting Strength en ook StrongLifts 1x5 doen. Ramping up ( opwerken ) tot een topset met 5 reps. 5x5 is bij DL overkill.
Ik maakte hier ook een denkfout :o en ging uit van 5x5 across (macht der gewoonte). 5x5 bij DL kan wel maar dan ascending.

Laatst bewerkt:
  • #10.733
Trainingen week 23/2017 (2nd week road to Dutch Nationals Classic Bench Press)

(sets x reps x weight)

Training Tuesday 06.06.2017 Intensity Day 5x1 & 1x5.
Exercises for overall shoulder health & warming up: Band Pulls with Thera-Band tube silver.
Primary Exercise: Paused Bench Press: 10x30, 8x60, 5x90, 5x120, 3x150 & 5x1x170 + 1x5x145KG
Secondary Exercise (opposite movement from BP): Wide Grip Seated Rows with Strong Band (60MM): 5x20
Cuban Rotation: 3x15x10kg.

Training Friday 09.06.2017 Volume Day 5x5 (3x5 + 2x5)
Exercises for overall shoulder health & warming up: Band Pulls with Thera-Band tube silver.
Primary Exercise:Bench Press Competition Grip: 12x30, 8x60, 5x90, 5x120 & 3x5x135 // Bench Press Close Grip: 2x5x110KG
Secondary Exercise (opposite movement from BP): Wide Grip Seated Rows with Strong Band (60MM): 5x20
Cuban Rotation: 3x15x10kg

Additional Dailey Exercises: Band Pulls & Bodyweight Squats

Comment:
Alle sets op de ID waren met een stop onderin (paused). Met dit gewicht lukt dat nog wel…we zullen zien wat er gaat gebeuren bij 180+…kan zijn dat ik dan de 5 singles i.p.v. across (met hetzelfde gewicht) 1 topset met across back-off sets ga doen. Ik wil namelijk niets forceren…heel blijven staat voorop. Na de 5 singles wilde ik nog “iets” doen en heb gekozen voor een naset (back-off set) met 5x145kg.

Op VD 3 sets met competition grip gedaan en vervolgens nog 2 close grip sets. Ik wil close grip weer regelmatig gaan doen…het valt niet te ontkennen dat het voor de triceps een van de beste oefeningen is. Vanmorgen vroeg om 07.30 begonnen met trainen…het is toch weer heel anders dan trainen in de avond. In PPST3 (Practical Programming Strenght Straining 3rd editiond) staat dat je wedstrijdomstandigheden zo goed als mogelijk moet proberen te simuleren. Als een wedstrijd in de ochtend/vroege middag plaats zou je eigenlijk de laatste zware training ook op hetzelfde tijdstip als de wedstrijd moeten doen. Want door altijd in de avond te trainen en dan opeens deelnemen aan een wedstrijd in de morgen of vroege middag kan het lichaam heel anders reageren dan je gewend bent, en meestal is dat ten nadele.

CUBAN PRESS

Als afsluiting van het trainen doe ik tegenwoordig de Cuban Rotation…dit is een oefening die ooit bedacht is door gewichtheffers voor de schouders (rotator cuff) en bestaat uit drie delen: een vertical row, een rotation en een press (de naam is dan ook cuban press). Ik doe overigens alleen de rotation.

Onderstaande link gaat wat uitgebreider in op de Cuban Press en laat duidelijk zien hoe je deze zowel met een barbell als dumbell kunt uitvoeren.
http://fitguide.nl/oefeningen/cuban-press-veelzijdige-schouderoefening/

Prettig weekend allen! :)

• #10.734
Trainingen week 24/2017 - 3rd week road to Dutch Nationals Classic Bench Press

(sets x reps x weight)

Training Monday 12.06.2017 Intensity Day 5x1 (Gym Spaubeek)
Band Pulls Apart (100 reps)
Paused Bench Press with Competion Grip: 12x30, 8x60, 5x90, 5x120, 3x150 & 5x1x180 (PR).
Wide Grip
Seated Rows with Strong Band (60MM): 5x20
Cuban Rotations: 3x15.
Band Pulls Apart

Training Friday 16.06.2017 Volume Day 5x5
Band Pulls Apart (100 reps)
Bench Press Competition Grip: 12x30, 8x60, 5x90, 5x120 & 5x5x145.
Close Grip Bench Press with Swissbar: 3x8x70kg
Wide Grip
Seated Rows with Strong Band (60MM): 5x20
Cuban Rotation: 3x15
Band Pulls Apart

Comment:
Op ID stond eigenlijk 175kg op het programma maar het set met 150kg voelde licht aan en ik besloot voor 5 singles met 180kg te gaan. En dat bleek de juiste keuze. En dat vind ik het voordeel van zo’n schema…als ik me goed voel hang ik wat meer gewicht aan het halter en zou het een keer minder gaan dan heb ik er ook geen probleem mee om wat gewicht van het halter af te halen. Stel dat ik een soort van 531 schema zou volgen en afgelopen week de deloadweek had gehad? Dat vind ik dan ook het nadeel van zulke programma’s als 531. Van te voren vastgestelde deloading en peaking. Ik doe dat op gevoel….voel ik me sterk dan ga ik voor een peaking, voelt alles zwaar dan doe ik deloading. Zo simpel is dat. Overigens was maandag 5 singles met 180 ook een soort van “volume” PR voor me, want zoveel reps heb ik met 180kg in een training nog niet eerder gedaan. Eens kijken hoe het deze week gaat als we weer een stap zwaarder gaan. Op VD dan 5x5x145 alles paused en met de Swissbar close grip gedaan. Als ik met een gewone olympische halter close grip doe krijg ik helaas last van mijn ellebogen. Bij de Swissbar staan de handpalmen naar elkaar gericht en zou dat probleem minder moeten zijn. En inderdaad geen last van mijn ellebogen gehad.

Keep on training!

P.S. hieronder nog eens de Band Pulls Apart die ik in het kader van blessure preventie doe, ook wel Scapular Band Flyes genoemd. Ik kan dit alleen maar aanbevelen. Zo’n band of tube kost slechts paar euro, je kunt ze overal mee naar toe nemen (daar ze vrijwel niets wegen en geen plaats innemen) en je schouders zullen je er dankbaar voor zijn.

Ik doe #1 25 reps en vervolgens #2 25 reps en herhaal dit en kom zodoende op 100 reps.

upload_2017-6-19_12-33-42.png

Een gast uit mijn gym traint eigenlijk altijd op gevoel. Soms dan peakt hij, soms gaat hij voor reps en als het een dag wat minder gaat doet hij het lekker rustig aan.
Hij squat 200x4 op 48 jarige leeftijd dus schijnt voor hem ook wel te werken :D.

mooi pr die 5x1x180 :eek:, indrukwekkend hoor, knap dat je op dit niveau toch nog af en toe een pr kan zetten
ik zag dan je stukje ''5 ways to 5x5'' tot sticky is gepromoveerd

Gisteren goed gegeten met vaderdag René
Dan komen de pr's vanzelf...nice
In Spaubeek wordt hard gewerkt..heb je daar n maatje?
wanneer is je nk (het zal vast wel ergens staan)

• #10.738
Een gast uit mijn gym traint eigenlijk altijd op gevoel. Soms dan peakt hij, soms gaat hij voor reps en als het een dag wat minder gaat doet hij het lekker rustig aan.
Hij squat 200x4 op 48 jarige leeftijd dus schijnt voor hem ook wel te werken :D.
Overigens denk ik dat de meesten (zeker beginners) voordelen hebben van het volgen van een duidelijk schema...en dat je "voor op gevoel" te trainen de nodige ervaring nodig hebt. Bijvoorbeeld...bij de warming up merk ik uiterlijk bij 150kg hoe mijn dagvorm is...als die 150 "licht" aanvoelt dan kan ik wat zwaarder gaan en voelt die 150kg alreeds zwaar aan dan weet ik dat ik het wat rustiger aan moet doen. Voor ouderen biedt het op gevoel trainen waarbij ze luisteren naar hun lichaam voordelen heb ik persoonlijk ervaren.

• #10.739
mooi pr die 5x1x180 :eek:, indrukwekkend hoor, knap dat je op dit niveau toch nog af en toe een pr kan zetten
ik zag dan je stukje ''5 ways to 5x5'' tot sticky is gepromoveerd
Thanks :)...het is een "volume" pr met heavy singles en ben blij dat het gelukt is...hopelijk vertaald zich dat straks ook in een verbetering van mijn 1RM (200kg).
Ik hoop dat velen wat aan de 5 ways to 5x5 zullen hebben, we zitten immers op dit forum onze kennis te delen en te vermeerderen, toch?

• #10.740
Gisteren goed gegeten met vaderdag René
Dan komen de pr's vanzelf...nice
In Spaubeek wordt hard gewerkt..heb je daar n maatje?
wanneer is je nk (het zal vast wel ergens staan)
Ja, ik mag niet klagen wat vaderdag betreft ;)...kweenie of zich dat vandaag vertaald...tis nogal erg benauwd in het Zuiden des Lands.
In Spaubeek train ik sinds 2007 regelmatig in de garage van Leon Smeets (voormalig bondscoach van de Nederlandse Powerlifting Bond), op PL gebied mijns inziens een van de betere trainers in NL.
Daarnaast zitten er nog een stel masters zoals Will Renkens en Danny van Dorsten en is het ook altijd leuk om eens met een stelletje gelijkgezinden te trainen, we kennen ons inmiddels nu zo'n 10 jaar en hebben me op wedstrijden regelmatig met raad en daad terzijde gestaan.
NK is op 3 September bij Topfit in Geldrop (Eindhoven).

Terug
Naar boven