MuscleMeat

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #10.781
Het ziet er wel verleidelijk uit :lick:

Ik ga binnenkort ook thuis treene
Lekker wat privacy ..goede muziek en knalluh maar
Na de operatie als ik weer een beetje op de been ben

• #10.783
Ik ga binnenkort ook thuis treene
Lekker wat privacy ..goede muziek en knalluh maar
Na de operatie als ik weer een beetje op de been ben
Voordeel is dat een homegym 24/7 open is...je hoeft niet te wachten totdat een drukbank of powerrack vrij is. Goede muziek is inderdaad motiverend :)

• #10.784
Trainingen week 29 /2017 - 8th week road to Dutch Nationals Classic Bench Press

(sets x reps x weight)

Training Monday 17.07.2017 / 8x3 @ 152.5
Band Pull Aparts
Paused Bench Press Competition Grip: 20x20, 10x70, 5x100, 3x130 & 8x3x152.5kg Seated Rows with Bands: 100 reps

Training Thursday 20.07.2017 / 5x3 @ 155
Band Pull Aparts

Bench Press Competition Grip: 2x10x20, 5x70, 5x100, 5x130 & 5x3x155kg
Seated Rows with Bands: 100 reps

Comment:
De werksets met triples bevalt vooralsnog goed en zijn met deze gewichten nog goed te doen. Het aantal sets zijn wel minder dan vorige week. Doordat mijn collega vakantie heeft heb ik op het werk nogal lange dagen en ik merk dat ik daardoor minder energie heb ik als ik thuis kom. Desondanks is 5 het minimale aantal sets wat ik wil blijven doen met de tripples. Ik weet niet of ik dit twee keer per week blijf doen, naarmate het gewicht zwaarder wordt, zal dit steeds een grotere uitdaging worden. Dan lijkt me bijvoorbeeld een zware training met 5 sets met 3 reps en een lichtere training (circa 10 % minder) met 3 sets met 5 reps een optie.

Trainings methoden van Dough Hepburn:

5x1 (5 singles) @ 90% & 5x5 @ 75% Original Power & Pump Method in the same workout

! Op latere leeftijd kwam Hepburn tot het inzicht dat 5x1 & 5x5 in dezelfde workout “overkill” was en teveel van het goede en het verstandiger zou zijn om dit te splitsen over twee verschillende workouts !

6x3 @ 80% & 3x6 @ 60%

Zware training 6x2 (6 doubles) opwerken tot 6x3 (tripples)

Lichtere training: 3 sets met 6 reps opwerken tot 3x8

Zie “Training Diary” als voorbeeld:

upload_2017-7-21_15-45-40.jpg

Andere methoden:

“A” Routine
one set of 5 at 50%
60% x 1
70% x 1
80% x 1
4-10 singles @ 90%

“B’ Routine
one set of 5 at 50%
60% x 1
70% x 1
80% x 1
4-10 sets of 3 @ 80%

“C” Routine
one set of 5 at 50%
60% x 1
70% x 1
80% x 1
80% for 3/3/3/3/3 building to 5/5/5/5/5

Van zijn methoden zijn er in de loop der jaren vele varianten ontstaan. (bekendste wellicht de 5x5 van Bill Starr en later Mark Ripptoe van Startting Strength en ook Medi van StrongLifts).
Hoe dan ook...hierboven zijn de originele methoden die Hepburn deed in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw in een tijd waar het gebruik van anabolen nog niet wijd en zijd verspreid was.

Train heavy, but not hard – Dough Hepburn, legendary Canadian Strongman (strongest man in the world in the 1950s), Weightlifter (Word Champion 1953) and first man to bench press 500 lbs (RAW).

Ben je niet een beetje teveel bezig met schemas, die uiteindelijk ook gewoon op elkaar lijken en in ieder geval dezelfde grondslag hebben: lage volume/hoge intensiteit combineren met hoger volume/lagere intensiteit...

Prima info René vooral zo door gaan!!

• #10.787
Ben je niet een beetje teveel bezig met schemas, die uiteindelijk ook gewoon op elkaar lijken en in ieder geval dezelfde grondslag hebben: lage volume/hoge intensiteit combineren met hoger volume/lagere intensiteit...
Het klinkt beslist oubollig wat ik zeg...toen ik voor zo'n 35 jaar met krachtsport begon was er helaas heel weinig informatie over krachtsport. Er waren geem boeken met nuttige informatie zoals Starting Strength van Mark Rippetoe. Er was geen internet waar je kon surfen op zoek naar bruikbare informatie. Het handjevol personen die wat wisten hielden deze kennis angstvallig geheim. Wat ik in mijn log plaats, plaats ik niet voor mezelf. Maar ik hoop dat sommigen er hun voordeel mee kunnen doen. Ik zou blij geweest zijn als mij iemand destijds over b.v. de trainingsmethoden van Dough Hepburn iets verteld zou hebben.

Laatst bewerkt:
  • #10.788
Trainingen week 30 /2017 - 9th week road to Dutch Nationals Classic Bench Press

(sets x reps x weight)

Training Monday 24.07.2017 / 6x3 @ 160
Band Pull Aparts (BPA): 50 reps
Paused Bench Press Competition Grip: 2x10x20, 8x70, 5x100, 5x130 & 6x3x160kg
Seated Rows with Bands: 5x12 (65 MM Band)
BPA: 50 reps

Training Thursday 27.07.2017 / 6x3 @ 162.5
Band Pull Aparts: 75 reps
Paused Bench Press Competition Grip: 2x10x20, 8x70, 5x100, 5x130 & 6x3x162.5kg
Seated Rows with Bands: 5x12 (65MM Band)
BPA: 75 reps

Comment: “Strenght Volume” Ik voelde me maandag “sterk” en besloot om met 5kg i.p.v. 2.5kg te verhogen, dus niet 157.5 wat op de planning stond maar meteen door te gaan naar 160kg. En dat bleek goed uit te pakken…probleemloos 6 tripples met dit gewicht gedrukt. Gisteren het “kunstje” herhaalt met 162.5 en ook dat ging goed (zie filmpje) Het blijft in mijn geval toch trainen op gevoel zoals maar weer blijkt en niet volgens een strak plan. Ik wil dan ook wat toekomstige trainingen betreft niet zozeer vasthouden aan een strak plan maar meer aan een zogenaamde “strength volume” methode. Wat houdt dat in? Het is een term die Andy Baker (Strenght Coach Starting Strenght) gebruikt. Het houdt in dat je traind binnen een range van 75-85% van je 1 RM. De reprange ligt tussen 3 & 6 en het aantal sets tussen 4 & 8. Het totaal aantal aanbevolen totaal reps is tussen 15-30. Denk hierbij aan 5x5, 5x6, 6x5, 4x6, 6x4, 5x3, 6x3, 7x3, 8x3 enz…gaan de reps omlaag dan gaat de intensiteit omhoog (lijkt me duidelijk). Daarbij kan men toch voor een “strak plan” gaan, maar op momenten dat het beter of juist minder gaat kunnen de sets/reps/percentages(kilos) aangepast worden, zolang het maar binnen de 75-85% van je 1 RM blijft.

Samenvatting: 75-85 % 1 RM / Sets 4-8 / Reps 3-6 / Rep Range Total Volume 15-30

Filmpje met 3x162.5 https://youtu.be/oqUmgZ66yU4

Geef alles, neem niets...Say NO to Doping!

• #10.789
Doping en de wet
In sommige landen, zoals België, Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Oostenrijk en Spanje, is de dopingregelgeving opgenomen in de wet.
Dit betekent dat de aanpak van de dopingproblematiek niet alleen de verantwoordelijkheid is van de sportbond, maar ook die van de overheid.
Een sporter of begeleider die de dopingwet overtreedt, kan justitieel vervolgd worden. In Nederland is de dopingregelgeving opgenomen in de regelgeving van de sportbond.
Je kunt hier dus niet strafrechtelijk vervolgd worden voor een positieve test. De Nederlandse overheid gedoogt het bezit van doping voor eigen gebruik, maar heeft de handel in dopingmiddelen wel verboden.

Celstraf voor inlaten met doping in Duitsland
Vanaf 1 januari 2016 kunnen Duitse topsporters die betrapt worden op doping rekenen op een gevangenisstraf van maximaal drie jaar. Dat is een van de opvallendste regels uit de Duitse dopingwet .
Begeleiders die sporters aanzetten tot dopinggebruik en zodoende 'hun levens in gevaar brengen' kunnen zelfs tien jaar celstraf krijgen.
Deze strafmaat geldt bijvoorbeeld voor artsen en handelaren. De wet richt zich vooralsnog alleen op topsporters. Amateursporters vallen buiten deze wet.
Deze wet maakt het mogelijk om sporters te vervolgen. Gebruik was tot nu toe niet strafbaar. Bij een vermoeden van dopinggebruik kunnen de autoriteiten overgaan tot huiszoekingen, iets dat sportbonden niet mogen.
"Ik juich het voorstel toe. Het is belangrijk dat atleten weten dat ze een eigen verantwoordelijkheid hebben en een celstraf riskeren als ze doping gebruiken", meende teammanager Oliver Bierhoff van het Duitse voetbalteam. "Alleen met drastische maatregelen kunnen we de sport schoon krijgen."

Eigen opinie:
Het moge duidelijk zijn dat ik zelf groot voorstander van zulke wetten ben, zodat niet alleen een sportbond (die heel beperkte bevoegdheden heeft) maar ook de autoriteiten dopingovertreders effectief kunnen aanpakken. Ik ben ook voorstander van levenslange schorsing bij een eerste overtreding en niet een tijdelijke schorsing waardoor bepaalde atleten na hun schorsing sterker terugkomen dan voorheen.
Ik zou het ook toejuichen als zo’n drastische wet niet alleen voor topsporters, artsen en handelaren maar ook voor de amateursporters zou gelden – en lees nu a.u.b. goed verder – die competitie doen bij een sportbond die er een dopingbeleid opna houdt. Als je er dus voor kiest om aan een wedstrijd mee te doen bij een sportbond waar doping niet is toegestaan en je een positieve dopinguitslag zou hebben en daar uit blijkt dat je er willens en wetens voor gekozen hebt om toch doping te gebruiken zouden hoge boetes en celtraf naar mijn mening toegepast mogen worden. Wie zijn billen brand, moet op de blaren zitten!

Het beleid van de NPB (Nederlandse Powerlifting Bond) vind ik te soft op dit gebied.
Het voormalige bestuur had destijds (op mijn verzoek) een lijst met alle dopinguitslagen (zowel postieve als negatieve) geplaatst op de site van de NPB. Zodat iedereen hier inzage kon hebben.
Het nieuwe bestuur vond dit niet noodzakelijk (wellicht om privacy redenen?). Bij uitslagen en recordlijsten blijven namen van overtreders gewoon vermeld staan en worden deze niet verwijderd.
Mijns inziens geef je daarmee een verkeerd signaal af. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, toch? Dan wordt er veel te weinig gecontroleerd en veelal steeds dezelfde personen, alhoewel daar de NPB weinig aan kan doen en dit een verantwoordelijkheid is van de dopingautoriteit in Nederland. Laat ik mezelf als voorbeeld nemen. Ik doe nu alreeds 10 jaar aan wedstrijdsport bij de NPB en ik ben absoluut geen topsporter MAAR ik heb inmiddels toch ruim 30 wedstrijden meegedaan, waarbij ik 13 gouden, 7 zilveren en 6 bronzen medailles wist te behalen…aantal controles: 2 (!) ofwel 1 controle op 15 wedstrijden.

• #10.792
Trainingen week 31 /2017 - 10th week road to Dutch Nationals Classic Bench Press

(sets x reps x weight)

Training Monday 31.07.2017 / 5x3 @ 165kg
Band Pull Aparts (BPA): 75 reps
Paused Bench Press Competition Grip: 2x10x20, 8x70, 5x100, 5x130 & 6x3x165kg

Training Thursday 03.08.2017 / 3x170
Band Pull Aparts: 75 reps
Bench Press Competition Grip: 2x10x20, 8x70, 5x100, 5x130, 3x170, 3x165, 3x160, 3x155 & 3x150.

Comment:

Filmpje met 3x170:

Gisteren een tripple met 170kg gedaan, wat goed te doen was.
Daarna nog 4 setjes descending gedaan met steeds 5 kg minder.
Nu een weekje rust en daarna een RESET en weer beginnen met tripples met 160, want het werken met tripples bevalt me goed.

Geef alles, neem niets. Say no to Doping!

• #10.793
Door stretch...vergeet ik vrijwel altijd te vermelden, maar deze doe ik NA iedere training...3x30 seconden...je kunt hem op verschillende manieren doen en ook met 2 armen of slechts 1 arm.
In elk geval wordt het aanbevelen om statisch te stretchen...dus rekken tot een bepaalde grens en die houding aanhouden (geen dynamische bewegingen maken).
En last but not least wordt er aanbevolen om NA een workout te rekken en NIET van te voren.
Voor een workout wordt aanbevolen om goed op te warmen met bijvoorbeeld elastische banden (Band Pull Apparts).

Fijn weekend verder! :)

upload_2017-8-4_16-29-33.png
upload_2017-8-4_16-29-33.jpg

upload_2017-8-4_16-29-33.jpg

• #10.794
Update preparation Dutch Nationals Classic Bench Press 10.09.2017

Zo, de vakantie zit er helaas weer op…1 week heb ik niet getraind en er een deload van gemaakt. De overige 2 weken wel getraind…enkel de “hoogtepunten” wil ik vermelden.
Zo kort richting het NK leek het me ook zinvol om de Slingshot te gebruiken en 3x3 RAW en vervolgens nog 2 (sets) x 3 (reps) met de Slingshot aanvullend.
Dit heb ik in week 33 met 2x3x190kg gedaan en in week 34 met 2x3x200kg…van het 1 set heb ik nog een filmpje.

https://youtu.be/QZuugc0J1eg 3x200kg met Slingshot.

Verder nog een overtuigende single met 185kg gedaan en helaas een fail met 192.5kg.
Hoe dan ook hoop ik 185+ te drukken tijdens het NK.

WDFPF

Vorige week ook in Antwerpen geweest om eens te trainen bij Fitness Planet en aldaar kennis te maken met een zeer toegankelijke en sympathieke Wim Backelant (president van de World Drug Free Powerlifting Federation en voorzitter van de Belgische tak, de Belgian Drug Free Powerlifting Federation). De filosofie van deze bond kan ik me volledig in vinden :thumbs:
De WDFPF werd in 1988 opgericht met als uitdrukkelijke doestelling: een alternatief internationaal platform aanbieden waarbij powerlifters die zonder prestatie bevorderende hulpmiddelen (doping) trainen de mogelijkheid hebben om aan doping vrije powerlift wedstrijden deel te nemen. Om deze reden ziet de WDFPF zich overigens niet als “de enige ware” powerliftfederatie maar als een van de vele mogelijkheden om deze krachtsport te beoefenen. Men oordeelt dan ook niet over krachtsporters die hun toevlucht nemen tot doping en ook niet over federaties die geen of in hun visie een onefficient dopingbeleid erop na houden. Maar krachtsporters die de mening over dopingvrije sport delen zouden niet gedwongen moeten zijn om samen met sporters aan wedstrijden deel te nemen wiens doel (maximale prestatie) alle middelen (doping) heiligt. Bij de WDFPF wordt er alles aan gedaan om drug-free competitie te waarborgen, vandaar dat deze het meest rigoureuze drug controlebeleid heeft in de krachtsportwereld. De WDFPF hanteerd een NUL TOLERANTIE DOPINGBELEID. Dat betekend concreet een levenslange schorsing (lifetime ban) en verlies van alle titels en records bij een positieve dopingtest. Ook titels en of records die werden behaald tijdens vorige wedstrijden worden geschrapt!

Ook nog een zeer interessant artikel over het voorkomen van blessures aan gewrichten van Charles Poliquin.
Charles Poliquin geeft tips over blessurevrije gewrichten

upload_2017-8-28_17-31-59.jpg

Beschadigde en pijnlijk gewrichten zijn de grootste vijanden van de al wat oudere bodybuilders en fitnessfanaten. Een schouder die je ’s nachts uit je slaap houdt, of een gammel kniegewricht waarmee traplopen een marteling wordt, betekenen voor veel ouwe rotten een leven zonder krachttraining. Gelukkig is er vaak iets aan te doen, vertelt meestertrainer Charles Poliquin in een exclusief interview met EigenKracht.nl.
De in Canada geboren Charles Poliquin (bouwjaar 1961) is één van de meest invloedrijke trainers van deze planeet. Hij trainde Olympische sporters en bodybuilders en schreef een dozijn boeken, honderden artikelen en blogs. Dagelijks bezoeken duizenden mensen zijn website.
Toen Poliquin Europa bezocht, grepen wij eigenhandig de kans om Poliquin, die zelf bijna vijftig jaar in de krachtsport actief is, te interviewen over een probleem waarmee veel diehards in deze sport te maken krijgen: last van hun gewrichten. Vooral schouderklachten komen veel voor. Zijn die een onontkoombaar gevolg van het trainen met gewichten? Of is er iets aan te doen?

Uit balans
‘Er zijn drie redenen waarom bodybuilders en andere krachtsporters last kunnen krijgen van hun schouders’, vertelt Poliquin. ‘De ene is dat ze altijd maar dezelfde oefeningen doen. Bankdrukken, bijvoorbeeld. Sommige bodybuilders doen die het liefste elke dag. De tweede reden is dat ze spieren aan de achterkant van hun rug verwaarlozen, en de derde is dat, als gevolg van de eerste en tweede reden, de balans tussen de spieren in hun lichaam zoek is geraakt.’
‘Het schoudergewricht zit complex in elkaar’, verduidelijkt Poliquin, ‘en de trainingsschema’s die veel bodybuilders gebruiken doen geen recht aan die complexiteit. Ze benadrukken de oefeningen waarmee ze grote gewichten in beweging kunnen zetten, zoals bankdrukken en pull-downs. Ze maken hun grotere spiergroepen, zoals de pecs, de lats en de delts groter en sterker. Ze verwaarlozen een groep spieren aan de achterkant die het schoudergewricht stabiel houden, en die voorkomen dat bijvoorbeeld tijdens het bankdrukken met zware gewichten het schoudergewricht beschadigd raakt.’
Tot die verwaarloosde spieren behoren bijvoorbeeld de teres minor en de infraspinatus. Een oefening waarmee je ze kunt ontwikkelen is de external-rotation. Een andere vaak verwaarloosde spier – beter: een verwaarloosd deel van een spier – is het onderste en middelse stuk van de trapezius. Shrugs en upright-rows ontwikkelen vooral de bovenkant van de trapezius; de onderkant van de trapezius prikkel je met de Y-raise.

Herstel de balans
‘Het ontbreken van oefeningen als de external-rotation en de Y-raise in de trainingsschema’s van krachtsporters werkt op de langere termijn schouderblessures in de hand’, vertelt Poliquin. ‘Ik werk met sporters die kunnen bankdrukken met 140 kilo, maar die als ze de externe rotatie of de Y-raise moeten uitvoeren nog geen wc-rol omhoog kunnen krijgen’, zegt hij. Zeker voor de Y-raise geldt dat sommige sporters die hem voor de eerste keer uitvoeren geen gewichten nodig hebben. Ook al hebben ze al jaren ervaring en hebben ze een indrukwekkende fysiek opgebouwd.’
Poliquin adviseert zeker sporters met kwetsbare schouders om ernst te maken met de ontwikkeling van de veronachtzaamde spieren van hun schoudergewricht. ‘Als bankdrukken een pijnlijke oefening voor je is geworden, doe hem dan gewoon 12 weken niet’, zegt hij. ‘Leg je in die periode toe op het wegwerken van de zwakke plekken in je schouders, en probeer het daarna nog eens keer. In 90 procent van de gevallen, als het kraakbeen in het gewricht nog intact is, kun je schouderproblemen oplossen door het stabiliseren van je schoudergewricht.’
Maar ook voor krachtsporters die nog geen schouderproblemen hebben is het trainen van de vergeten schouderspieren als de infraspinatus en de teres minor interessant. ‘Als die spieren sterker worden, word je ook sterker bij het bankdrukken en andere klassieke oefeningen. Als die spieren niet goed zijn ontwikkeld, sturen ze remmende signalen naar bijvoorbeeld je triceps en pectorales als je bankdrukt.’
Als trainer ziet Poliquin geregeld sporters sterker worden bij het bankdrukken nadat ze enkele maanden de external-rotation en de Y-raise hebben uitgevoerd. Hij kent zelfs gevallen waarin sporters die wekenlang niet hebben gebankdrukt, maar na die periode bij het bankdrukken moeiteloos meer schijven op de stang konden schuiven. Als ze in tenminste aan hun schoudergewricht hadden gewerkt.

Knie
‘Iets soortgelijks ligt ten grondslag aan veel knieblessures’, zegt Poliquin. Ook voor een goed functionerend kniegewricht moeten spieren in balans zijn. ‘De hamstrings worden vaak verwaarloosd. Sporters richten zich op oefeningen als squats, en geven oefeningen als de leg-curl te weinig aandacht. Als de hamstrings goed zijn ontwikkeld, is het kniegewricht stabieler en krijgen blessures minder kans.’
In gyms en krachthonken, maar ook op het internet, circuleren talloze anekdotes van sporters die hun beschadigde knieën toeschrijven aan squats en lunges. Poliquin hecht er weinig waarde aan. ‘Van squats en lunges krijg je geen slechte knieën. Niet als je die oefeningen goed uitvoert. Schade aan gewrichten ontstaat niet door oefeningen die je goed uitvoert. Wel door oefeningen die je vergeet te doen, en een musculatuur die daardoor uit balans raakt.’

• #10.795
Trainingen week 35

(sets x reps x weight)

Training Monday 28.08.2017: 5 heavy singles
Band Pull Aparts (BPA): 100 reps
Bench Press: 2x10x20, 8x70, 5x110, 5x140, 1x170, 1x180, 1x182.5, 1x185, 1x182.5 & 1x180kg.
Stretching: “doorstretch” 3x30 seconds.

Training Thursday 31.08.2017: “5x5”
Band Pull Aparts: 100 reps
Bench Press: 2x10x20, 8x70, 5x110, 5x140, 5x145, 5x150, 5x145 & 5x140

Comment:
Omdat volgende week zondag 10.09 het NK RAW is heb ik maandag heavy singles gedaan t/m 185kg en donderdag dan 5x5.

Filmpje met 1x185 paused: https://youtu.be/mWiu3cxFmWg

Ik verwacht overigens niet in de “prijzen” te vallen op het NK…er is behoorlijke competitie in mijn klasse (7 deelnemers) en ook bij de Masters (boven de 40 jaar) gaat het op Wilkspunten…ik verwacht dat de lichtere deelnemers derhalve eerder kans op een podiumplek hebben. Maar dat is verder geen probleem….meedoen is belangrijker dan winnen, toch? En ik wil graag nog eens 185+ drukken en als ik dat weet te halen mag ik verder niet klagen.

Geef alles, neem niets. Gewoon schoon!

• #10.796
"GEWOON SCHOON"

Sportbonden maken start 'Samen voor een schone sport'

28 februari 2016

Tijdens het NK Indoor Atletiek in Omnisportcentrum Apeldoorn is vandaag door zes organisaties in de sport het gezamenlijke actieplan Samen voor een schone sport afgetrapt. Dit project is een vervolg op het succesvolle project Koersen op een schone sport dat vooral gericht was op het wielrennen.

upload_2017-9-1_17-49-4.jpg

Minister Schippers gaf in een videoboodschap aan dat ook in 2016 sporters nog steeds worden verleid om middelen te gebruiken om net even iets harder, hoger, verder of sneller te gaan. Gelukkig is er tegenwoordig wel de gezamenlijke en sportbrede wil en inzet om doping uit te bannen:

“Het bewustzijn is er dat we samen moeten werken aan een schone sport, om te zorgen dat doping de sport niet kan verpesten. En dat sporters beschermd worden tegen de schadelijke gevolgen. Ik ben blij dat hier vandaag het project Samen voor een schone sport wordt gelanceerd.”

Samen voor een schone sport is het vervolg op Koersen op een schone sport dat vooral gericht was op het wielrennen. In Samen voor een schone sport werken een brede groep bonden en organisaties samen, ieder met verschillende sport-specifieke dopingaspecten. Zo zijn er dopinggevoelige sporten bij, maar ook sporten waar relatief veel niet-bewuste dopingovertredingen plaatsvinden. Uniek is dat de fitnessbranche ook betrokken is, waarmee het project breder is dan de sportbonden vallend onder koepelorganisatie NOC*NSF.

De Atletiekunie start vandaag met het project Atletiek, gewoon schoon en wil hiermee bereiken dat alle sporters, ouders, coaches, bestuurders, atletenmanagers en andere betrokkenen de kennis en informatie hebben die nodig is, weten waar ze met vragen terecht kunnen en zich bewust zijn van hun rol en verantwoordelijkheid in een schone atletiek.

Jan Willem Landré, directeur Atletiekunie: “Wij willen heel graag laten zien dat schone atletiek de enige manier is om het beste uit jezelf te halen en je beste prestaties te laten zien, ongeacht je niveau. Ook willen we laten zien dat je gewoon schoon de top kunt halen. Schone atletiek is eerlijke atletiek. We zien ook dat onze topatleten, waaronder Dafne en Churandy, en onze coaches graag meewerken om straks in de voorlichting naar de achterban “Atletiek, gewoon schoon” uit te dragen".

De KNVB (voetbal) gaat werken aan een protocol voor verenigingen en voorlichting geven aan besturen van clubs in het prof- en amateurvoetbal. De KNBB (biljart), waar vooral onbewust dopinggebruik plaats vindt, zal zich concentreren op het realiseren van een grotere bekendheid van de reglementen. Fit!vak (fitnessbranche) zet in op het versterken van de trainersopleiding, door een specifiek hoofdstuk in hun leerboek voor trainers op te nemen en specifieke masterclasses, seminars en workshops te organiseren.

NOC*NSF is coördinator van het bredere actieplan en voert samen met de Dopingautoriteit een aantal sportbrede activiteiten uit. Bijvoorbeeld door in de coachopleidingen de risico’s van dopinggebruik en de rol van coaches ten opzichte van de sporter op te nemen. Of door zich te richten op internationale bestuurders. Wat is hun ervaring en kennis en wat zijn hun wensen op het gebied van antidopingbeleid?

Marcella Mesker, als NOC*NSF bestuurslid aanwezig bij deze kick-off: “Ik heb zelf ongelooflijk veel aan mijn eigen sportcarrière gehad. Dat gun ik de huidige talenten ook. Maar dan moet het wel om schone sport gaan. Om sport die je kan vertrouwen. En het gebruik van doping beschadigt dat vertrouwen.”

Herman Ram, directeur Dopingautoriteit voegt daaraan toe: “Het mooie van dit project is de samenwerking tussen alle partners: de aanpak van dopingproblemen is niet alleen een zaak van de Dopingautoriteit. In tegendeel: het zijn de sportbonden en Fit!Vak die het verschil kunnen maken, en in dit project laten ze zien dat ook te willen”.

Samen voor een schone sport, is een gezamenlijk project van de Atletiekunie, Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB), Koninklijke Nederlandse Biljartbond (KNBB), Fit!vak (namens de fitnessbranche), de Dopingautoriteit en NOC*NSF.

Het Ministerie van VWS subsidieert het project.

Bij mijn weten maakt de KNKF, de overkoepelende organisatie van krachtsporten in Nederland waaronder ook powerliften en gewichtheffen vallen geen deel uit van dit project.
Wellicht een gemiste kans? Of kunnen we stellen dat krachtsport geen dopinggevoelige sport is waar relatief weinig dopingovertredingen plaats vinden???

• #10.797
Trainingen week 36

(sets x reps x weight)

Training Monday 04.09.2017:
Band Pull Aparts: 100 reps
Bench Press: 2x10x20, 8x70, 5x110, 5x140, 1x170, 3x1x180 & 5x145kg

Comment:
Maandag 3 singles met 180 gedaan. 180kg zal aanstaande zondag hoogstwaarschijnlijk ook de “opener” tijdens het NK RAW worden. De rest van de week heb ik gekozen voor “complete rest”, zie hieronder de verschillende opties richting een wedstrijd.

Why Rest Is Important

Giving your body a break before a competition gives you time to repair and recuperate, notes strength coach and powerlifter Sally Moss. If you keep lifting heavy right up until meet day, you may feel sore and under-perform in the competition. Provided you don't rest for too long, you shouldn't lose any strength by doing this, so don't start to worry that resting or even training with light weights right before the contest will mean you're weaker on the day. The right amount of rest before a contest gives your muscles and nervous system a much-needed break so they're primed to perform optimally.

Option One: Complete Rest

Ideally, you should take about a week off before a powerlifting contest, according to former elite powerlifter and trainer Dave Tate, owner of Elite Fitness Systems. Training for a meet is tough and can leave you feeling really beat up, so this recovery week gives you time to get some energy back. You may find you do better with a slightly longer rest of up to 10 days or so, but likewise a shorter rest of five days may suit you better. Try one week for your first contest though and see how you fare.

Option Two: Light Weights

Rather than just laying down your tools and stepping away from the gym completely in the lead up to your competition, training with light weights may be a better option. This is known as deloading. Coach and powerlifter Curtis Dennis Jr. suggests dropping all your cardio work one week out, but carrying on training using just light weights -- even if you're just lifting an empty barbell and performing body-weight moves. At three days out, stop all training and just rest up.

Option Three: A Heavier Deload

Deloading with slightly heavier weights than Dennis Jr. recommends can be extremely useful in preparing you for the meet. Bodybuilder and world record powerlifter Dr. Layne Norton recommends lifting at around 60 to 70 percent of your usual intensity during a deload. Try a session consisting of three sets of five reps at 70 percent of your maximum on squats, deadlifts and bench presses seven days out from the contest. Four days out, perform the same exercises, but for three sets of three at 60 percent, then rest up until competition day.

Final Thoughts

Ultimately, there is no right or wrong time to stop lifting weights before a powerlifting contest. If it's your first meet, plan a mock contest, where you replicate what you'll do on the day, but in the gym with your training partners -- around eight to 10 weeks and try one of the methods of resting or deloading. If this works well, employ this tactic leading up to the real thing. The more competitions you do, the better you learn what approach works best for your body.

Geef alles, neem niets. Gewoon schoon!

Succes zondag René!! :wl:

• #10.799
Bedankt :)

Doping en de wet
In sommige landen, zoals België, Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Oostenrijk en Spanje, is de dopingregelgeving opgenomen in de wet.
Dit betekent dat de aanpak van de dopingproblematiek niet alleen de verantwoordelijkheid is van de sportbond, maar ook die van de overheid.
Een sporter of begeleider die de dopingwet overtreedt, kan justitieel vervolgd worden. In Nederland is de dopingregelgeving opgenomen in de regelgeving van de sportbond.
Je kunt hier dus niet strafrechtelijk vervolgd worden voor een positieve test. De Nederlandse overheid gedoogt het bezit van doping voor eigen gebruik, maar heeft de handel in dopingmiddelen wel verboden.

Celstraf voor inlaten met doping in Duitsland
Vanaf 1 januari 2016 kunnen Duitse topsporters die betrapt worden op doping rekenen op een gevangenisstraf van maximaal drie jaar. Dat is een van de opvallendste regels uit de Duitse dopingwet .
Begeleiders die sporters aanzetten tot dopinggebruik en zodoende 'hun levens in gevaar brengen' kunnen zelfs tien jaar celstraf krijgen.
Deze strafmaat geldt bijvoorbeeld voor artsen en handelaren. De wet richt zich vooralsnog alleen op topsporters. Amateursporters vallen buiten deze wet.
Deze wet maakt het mogelijk om sporters te vervolgen. Gebruik was tot nu toe niet strafbaar. Bij een vermoeden van dopinggebruik kunnen de autoriteiten overgaan tot huiszoekingen, iets dat sportbonden niet mogen.
"Ik juich het voorstel toe. Het is belangrijk dat atleten weten dat ze een eigen verantwoordelijkheid hebben en een celstraf riskeren als ze doping gebruiken", meende teammanager Oliver Bierhoff van het Duitse voetbalteam. "Alleen met drastische maatregelen kunnen we de sport schoon krijgen."

Eigen opinie:
Het moge duidelijk zijn dat ik zelf groot voorstander van zulke wetten ben, zodat niet alleen een sportbond (die heel beperkte bevoegdheden heeft) maar ook de autoriteiten dopingovertreders effectief kunnen aanpakken. Ik ben ook voorstander van levenslange schorsing bij een eerste overtreding en niet een tijdelijke schorsing waardoor bepaalde atleten na hun schorsing sterker terugkomen dan voorheen.
Ik zou het ook toejuichen als zo’n drastische wet niet alleen voor topsporters, artsen en handelaren maar ook voor de amateursporters zou gelden – en lees nu a.u.b. goed verder – die competitie doen bij een sportbond die er een dopingbeleid opna houdt. Als je er dus voor kiest om aan een wedstrijd mee te doen bij een sportbond waar doping niet is toegestaan en je een positieve dopinguitslag zou hebben en daar uit blijkt dat je er willens en wetens voor gekozen hebt om toch doping te gebruiken zouden hoge boetes en celtraf naar mijn mening toegepast mogen worden. Wie zijn billen brand, moet op de blaren zitten!

Het beleid van de NPB (Nederlandse Powerlifting Bond) vind ik te soft op dit gebied.
Het voormalige bestuur had destijds (op mijn verzoek) een lijst met alle dopinguitslagen (zowel postieve als negatieve) geplaatst op de site van de NPB. Zodat iedereen hier inzage kon hebben.
Het nieuwe bestuur vond dit niet noodzakelijk (wellicht om privacy redenen?). Bij uitslagen en recordlijsten blijven namen van overtreders gewoon vermeld staan en worden deze niet verwijderd.
Mijns inziens geef je daarmee een verkeerd signaal af. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, toch? Dan wordt er veel te weinig gecontroleerd en veelal steeds dezelfde personen, alhoewel daar de NPB weinig aan kan doen en dit een verantwoordelijkheid is van de dopingautoriteit in Nederland. Laat ik mezelf als voorbeeld nemen. Ik doe nu alreeds 10 jaar aan wedstrijdsport bij de NPB en ik ben absoluut geen topsporter MAAR ik heb inmiddels toch ruim 30 wedstrijden meegedaan, waarbij ik 13 gouden, 7 zilveren en 6 bronzen medailles wist te behalen…aantal controles: 2 (!) ofwel 1 controle op 15 wedstrijden.

Het Npb is imo niet geinterresseerd in het pakken van mensen op doping.
Enkel in de subsidie die bij een anti doping beleid hoort.
In de praktijk worden bepaalde lieden nooit gecontroleerd en wordt er af een toe een sukkel geofferd. Jammer :)

Terug
Naar boven