Fitness Seller

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #10.841
Aanvullende info Schulterhilfe.

Toen ik begon na mijn schouderblessure ben ik heel voorzichtig begonnen met dumbells van 1kg, vervolgens 3kg en nu doe ik het met 5kg en doe daarmee 3 tot 5 sets van 15-20 reps. Dat je deze oefening met 10% van je 1 RM zou moeten doen lijkt me aan de behoorlijk zware kant, ik me dit tenminste niet met een dumbell van bijna 20kg per arm doen.

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=5e687kluywo

Website met meer info over Das Schulterhorn ook wel Die Schulterhilfe genoemd.

https://www.schulterhilfe.de/

Er heeft overiges een wijziging plaats gevonden van de constructie van “das Schulterhorn” ookwel “die Schulterhilfe”
De beugel loopt nu niet meer via je rug (Picture 2) maar via je borst (Picture 1) wat eenvoudiger is met het aanleggen van het apparaat.

Picture 1)

upload_2017-9-25_16-58-47.jpg

Picture 2)

upload_2017-9-25_16-59-17.jpg

(!) Belangrijk is dat je de oefening doet en daarbij je armen ondersteund worden…dat kan door je arm op de knie te laten rusten of op een bank, stoel, tafel whatever. Opdat ook de juiste spieren geactiveerd worden. Deze oefening valt onder de categorie external shoulder rotations en er zijn heel wat varianten op te bedenken (staand, zittend, liggend).

BPA

Daarnaast een absolute aanrader, de zogenaamde Band Pull Aparts (BPA).

Uitvoering:
Sta rechtop en neem een elastische band in je handen.
Hou de band voor je op borst hoogte en op schouderbreedte.
Op schouderbreedte moet er al een bepaalde spanning zijn (houdt de ellebogen gestrekt).
Adem in en beweeg je armen naar buiten, totdat de elastische band je borst raakt.
Adem uit en beweeg de armen weer beheerst terug naar de startpositie.

Dit is een oefening die ik zelf altijd gebruik in de warming up voor mijn training maar ook op niet trainingsdagen doe.
De banden zijn verkrijgbaar in diverse sterkten. Kies een band waar je 15-20 reps mee kunt maken…het is immers geen directe oefening voor maximaalkracht, maar bedoelt om schouderblessures te voorkomen.
Ik doe elke dag 100 reps op die manier (5x20). Dit hoeft overigens niet achter elkaar maar kun je eventueel verdelen over de dag.

upload_2017-9-25_17-1-6.png

upload_2017-9-25_16-57-57.png

• #10.842
Nog eens aandacht voor de Sling Shot, voor degenen die zich er helemaal niets bij voor kunnen stellen heb ik hieronder eens paar afbeeldingen geplaatst.

upload_2017-9-26_16-35-28.jpg

Onderstaand artikel heb ik al eens op het forum geplaatst (is dus een herhaling).

Wat ik zou willen aanbevelen is:

• om NIET je RAW training te verwaarlozen, maar de SS als aanvulling NA je RAW training te gebruiken (overload met 5-10% meer dan je RAW training).
  • Leg de nadruk op "volume" (doe structureel 2-3 sets met 3-5 reps en slechts incidenteel singles).
The Slingshot is a bench presser’s best friend!

De Slingshot (SS) is een stevige, brede elastische band voor over je borst met twee sleeves (mouwen) die je over je armen trekt en ondersteuning biedt voor schouders, borst en ellenbogen tijdens het bankdrukken. Tijdens de neerwaartse beweging van het bankdrukken rekt de elastische band uit en de kracht die daarbij ontstaat helpt vervolgens bij de opwaartse beweging waardoor de halter als het ware van de borst veert en je zwaardere gewichten kunt drukken of meer herhalingen kunt maken. De SS werkt dus als een soort katapult wat overigens ook de vertaling van het Engelse woord Slingshot is.

Voordelen wat een Slingshot te bieden heeft zijn o.a.:

1) het is - in tegenstelling tot een benchshirt - zeer gemakkelijk zelf aan en uit te trekken zonder aangewezen te zijn op hulp van anderen. Het weegt verder vrijwel niets en past in elke sporttas.

2) het biedt ondersteuning voor de schouders, borst en ellenbogen en vermindert daarmee de belasting op deze spieren en gewrichten.

3) daardoor draagt een SS indirect bij aan het voorkomen van blessures en zorgt ervoor dat je bij eventuele blessures zonder pijn kunt trainen.

4) het zorgt dat je ellenbogen dichter tegen het lichaam worden gehouden en draagt zo bij aan een betere technische uitvoering en juiste vorm van het bankdrukken.

5) het zorgt voor een overload in de lockout van het bandrukken waardoor de triceps extra worden getraind.

6) in tegenstelling tot het trainen met boards is het een Full Rom Exercise en doe je dus de volledige beweging trainen.

7) in tegenstelling tot bands en chains voelt zich het gewicht van de halter elk moment van de beweging hetzelfde aan.

8) je kunt met zwaardere gewichten trainen (je went ook aan zwaardere gewichten) en meer herhalingen maken.

9) in tegenstelling tot andere oefeningen train je met een SS exact dezelfde beweging die je ook traind bij RAW bankdrukken (dit in het kader van: je wordt sterker met bankdrukken door te bankdrukken).

10) ook te gebruiken voor zogenaamde “negatieve herhalingen”. Bij een negatieve rep bij het bankdrukken ligt de nadruk op het laten zakken (excentrische fase) wat je met een zwaarder gewicht kunt dan het uitdrukken. De Slingshot helpt echter ook om zonder hulp van een gymbuddie het uitdrukken te doen (concentrische fase).

11) goede tussenstap tussen raw en equipped (MAAR geen vervanging van een benchshirt*).

*Sommige aanbieders beweren dat een SS een Benchshirt imiteert, maar volgens mij hebben personen die dat beweren nog nooit een Benchshirt aangehad.
De enige overeenkomst is dat beiden meewerken bij de opwaartse beweging.
Een Benchshirt is veel stugger, het is vaak een echte uitdaging om de halter op de borst te krijgen en je moet ook vaak door een pijngrens heen wat voor striemen en bloeduitstortingen kan zorgen.
Een benchshirt vergt ook beduidend meer oefening en het lukt meestal niet om dit zonder hulp aan te trekken. Je kunt met een benchshirt meestal wel meer drukken dan met een SS.

Safety(!)…train met een SS altijd OF in een powerrack OF een bench met safety bars OF onder toezicht van een gymbuddie die tijdig kan helpen als het mis dreigt te gaan.

Doe je die oefening met de stoel en lichte dumbell elke dag of enkel met trainingen?
En zou je een slingshot ook aanraden voor diegenen met een schouderblessure als je weer begint met het opbouwen van je bench press?

• #10.844
Doe je die oefening met de stoel en lichte dumbell elke dag of enkel met trainingen?
En zou je een slingshot ook aanraden voor diegenen met een schouderblessure als je weer begint met het opbouwen van je bench press?
Ik gebruik die Schulterhilfe, maar als je die niet hebt is een stoel een alternatief. Ik doe de oefening meestal op niet trainingsdagen.
Je kunt de oefening eventueel ook na een training doen, maar niet voor een training. Ik zou hierbij heel licht beginnen. Dumbell van een 1kg of 0.5kg om te starten...eventueel een blikje frisdrank om de beweging mee te doen.

De Sling Shot is zeer zeker een handige tool als je een schouderblessure hebt daar het je schouders ontlast en bij de concentrische fase (omhoog drukken) helpt. Ik zou alleen niet meteen een maddog versie kopen (dat is de zwaarste versie) maar een "original".

Laatst bewerkt:
Ik gebruik die Schulterhilfe, maar als je die niet hebt is een stoel een alternatief. Ik doe de oefening meestal op niet trainingsdagen.
Je kunt de oefening eventueel ook na een training doen, maar niet voor een training. Ik zou hierbij heel licht beginnen. Dumbell van een 1kg of 0.5kg om te starten...eventueel een blikje frisdrank om de beweging mee te doen.

De Sling Shot is zeer zeker een handige tool als je een schouderblessure hebt daar het je schouders ontlast en bij de concentrische fase (omhoog drukken) helpt. Ik zou alleen niet meteen een maddog versie kopen (dat is de zwaarste versie) maar een "original".

Zal er ook maar eens aan beginnen dan! Een microplate zou ook wel kunnen neem ik aan? En dan opbouwen tot een 2 kg dumbell want die heb ik hier thuis ook wel haha.

Bedankt voor je antwoord!

• #10.846
Zal er ook maar eens aan beginnen dan! Een microplate zou ook wel kunnen neem ik aan? En dan opbouwen tot een 2 kg dumbell want die heb ik hier thuis ook wel haha.

Bedankt voor je antwoord!

Een microplate kan uiteraard ook...je kunt niet voorzichtig genoeg beginnen als je last van een blessure hebt. Verzwaren kan altijd nog als dat vrij pijnloos gaat...of in elk geval zolang het draaglijk is want vaak voel je altijd wel "iets" als je een blessure hebt.
Bij gebruik van de slingshot ervoor waken dat je niet gaat overloaden...train met de kilos wat je raw van plan zou zijn en gebruik als hulp daarbij dan het slingshot.

Hieronder websites waar je een slingshot kunt kopen (let op de juiste maat en sterkte!):

Mark Bell's Slingshot versions. Reactive, Original, Full Boar and Maddog. The ultimate tools for boosting that bench press.

Andere leveranciers:

Super Ram

Iron Force Catapult

Strength Shop Thor Ballista

Ballista, medium

Met de slingshots van Fitnessseller en Strenghtshop heb ik geen ervaring opgedaan, wel met die van Mark Bell en Titan.
Persoonlijk vind ik die van Mark Bell de betere keuze, je hebt meer mogelijkheden.
But, it's up to you! ;)

Een microplate kan uiteraard ook...je kunt niet voorzichtig genoeg beginnen als je last van een blessure hebt. Verzwaren kan altijd nog als dat vrij pijnloos gaat...of in elk geval zolang het draaglijk is want vaak voel je altijd wel "iets" als je een blessure hebt.
Bij gebruik van de slingshot ervoor waken dat je niet gaat overloaden...train met de kilos wat je raw van plan zou zijn en gebruik als hulp daarbij dan het slingshot.

Hieronder websites waar je een slingshot kunt kopen (let op de juiste maat en sterkte!):

Mark Bell's Slingshot versions. Reactive, Original, Full Boar and Maddog. The ultimate tools for boosting that bench press.

Andere leveranciers:

Super Ram

Iron Force Catapult

Strength Shop Thor Ballista

Ballista, medium

Met de slingshots van Fitnessseller en Strenghtshop heb ik geen ervaring opgedaan, wel met die van Mark Bell en Titan.
Persoonlijk vind ik die van Mark Bell de betere keuze, je hebt meer mogelijkheden.
But, it's up to you! ;)

Heb meteen even uitgeprobeerd met een microplate en voor mij voelt dit naar een groot aantal reps toch nog best vermoeiend in de schouder, goed voor de doorbloeding ook!
Bedankt voor die linkjes! Ik zal waarschijnlijk een andere slingshot dan die van mark bell halen aangezien dat toch wat meer betaalbaar is. In de toekomst zal de officiële slingshot vast wel eens aangeschaft worden.

Ben jij nu momenteel helemaal van je blessure af of? En hoe zag je rehad er aan het begin uit?

Bedankt voor alle linkjes en de hulp!

• #10.848
Heb meteen even uitgeprobeerd met een microplate en voor mij voelt dit naar een groot aantal reps toch nog best vermoeiend in de schouder, goed voor de doorbloeding ook!
Bedankt voor die linkjes! Ik zal waarschijnlijk een andere slingshot dan die van mark bell halen aangezien dat toch wat meer betaalbaar is. In de toekomst zal de officiële slingshot vast wel eens aangeschaft worden.

Ben jij nu momenteel helemaal van je blessure af of? En hoe zag je rehad er aan het begin uit?

Bedankt voor alle linkjes en de hulp!

Kan me voorstellen dat dit nog vermoeiend voor je is...wat heb je precies voor blessure?

Klopt, de slingshots van b.v. Fitnessseller is een stuk goedkoper, over de kwaliteit kan ik helaas niet veel zeggen, maar ik heb ooit eens een apart topic over de slingshot op dit forum gestart en meen me te herinneren dat daar mensen ook reviews geplaatst hebben.

Tja...ben je ooit van een blessure helemaal af? Ik heb in elk geval geen last meer ervan :) (ik had een deels ingescheurde bicepspees en schouder impingement waardoor ik bijna 3 maanden niet kon trainen). Ik ben toen begonnen met die Schulterhilfe (de oefening die jij nu hebt gedaan m.b.v. de stoel), Band Pull Aparts en naderhand ook de sling shot. Ik durf te stellen dat ik zeker weer op mijn oude niveau terug gekomen ben. Zo heb ik dit jaar op het NK 190kg raw gedrukt, de laatste keer dat ik dat kunstje voor elkaar kreeg was in 2013. Traag maar gestaag komt alles goed...een kwestie van geduld en niet te snel en te veel willen.

Kan me voorstellen dat dit nog vermoeiend voor je is...wat heb je precies voor blessure?

Klopt, de slingshots van b.v. Fitnessseller is een stuk goedkoper, over de kwaliteit kan ik helaas niet veel zeggen, maar ik heb ooit eens een apart topic over de slingshot op dit forum gestart en meen me te herinneren dat daar mensen ook reviews geplaatst hebben.

Tja...ben je ooit van een blessure helemaal af? Ik heb in elk geval geen last meer ervan :) (ik had een deels ingescheurde bicepspees en schouder impingement waardoor ik bijna 3 maanden niet kon trainen). Ik ben toen begonnen met die Schulterhilfe (de oefening die jij nu hebt gedaan m.b.v. de stoel), Band Pull Aparts en naderhand ook de sling shot. Ik durf te stellen dat ik zeker weer op mijn oude niveau terug gekomen ben. Zo heb ik dit jaar op het NK 190kg raw gedrukt, de laatste keer dat ik dat kunstje voor elkaar kreeg was in 2013. Traag maar gestaag komt alles goed...een kwestie van geduld en niet te snel en te veel willen.

Kwaliteit zal vast wel te doen zijn, heb ook een riem van dat merk (ironforce).

Ik heb volgens mijn fysiotherapeut een peesverdikking voor mijn rotator cuff in mijn linkerschouder (maar her en der ook steken in de rechter schouder). Schouder nu een jaar lang en mijn andere blessure (heup -en rug klachten) een half jaar. Het is een heel vaag proces aangezien het met heel veel ups, downs en vage diagnoses gaat.

Mijn schouder gaat gelukkig langzaam aan een beetje de goeie kant op maar wat goeie rehab oefeningen zijn zo ongeveer wel een must.

• #10.850
Wat jij beschrijft is volgens mij hetzelfde als een impingement. Doordat de ruimte tussen schouderdak en bol van de bovenarm kleiner word, raken pezen en slijmbeurzen geïrriteerd en onsteken (zwellen op). Ik kan je alleen maar aanbevelen om regelmatig external rotations te doen (oefening m.b.v. de "stoel") en ook bandpull aparts. Doe de laatste dagelijks! Doe ook veel rows (horizontaal) zoals barbell/dumbell/cable/resistance band waarmee je rug en achterkant schouders traind. Doe 2x zoveel total reps rows dan press.

Voorspoedig herstel en suc6 met trainen en laat weten hoe het gaat! :)

• #10.851
Trainingen week 39 (sets x reps x weight)

Training Monday 25.09.17 @ 30 reps 80% - 90%
Band Pull Aparts: 100 reps
Bench Press Move 1) Raw work: 2x10x20, 2x10x70, 1x5x100, 1x5x130, 3x5x150kg
Bench Press Move 2) Sling Shot work: 3x5x170kg
Seated Rows with Bands: 100 reps
Stretching: 3x30 seconds

Training Thursday 28.09.2017 @ 30 reps 80% - 90%
Bench Press Move 1) Raw Work: 2x10x20, 1x10x70, 1x5x100, 1x5x130, 3x5x150kg
Bench Press Move 2) Sling Shot work: 2x5x170kg

Comment: De werksets bij het bankdrukken met 150 RAW en 170 SS gingen deze maandag makkelijker dan de sets van vorige week met respectievelijk 145 RAW en 165 SS…maar ik had dan ook niet meer te kampen met de gevolgen van een verkoudheid. Donderdag had ik helaas weinig fut, kon pas laat trainen en was moe, vandaar 1 set minder met de SS. Het maakt best wel veel uit hoe je je voelt, toch?

Prettig weekend allen! :)

Een prestatie is pas een prestatie als je presteerd op eigen kracht.
Alles geven en niets nemen, want sport is veel te mooi voor doping!

Wat jij beschrijft is volgens mij hetzelfde als een impingement. Doordat de ruimte tussen schouderdak en bol van de bovenarm kleiner word, raken pezen en slijmbeurzen geïrriteerd en onsteken (zwellen op). Ik kan je alleen maar aanbevelen om regelmatig external rotations te doen (oefening m.b.v. de "stoel") en ook bandpull aparts. Doe de laatste dagelijks! Doe ook veel rows (horizontaal) zoals barbell/dumbell/cable/resistance band waarmee je rug en achterkant schouders traind. Doe 2x zoveel total reps rows dan press.

Voorspoedig herstel en suc6 met trainen en laat weten hoe het gaat! :)

Dat zou inderdaad zo kunnen, zal die oefening gewoon dagelijks doen! Ik doe sowieso standaard meer rows dan push (face pulls etc.). Een band pull-apart variatie doe ik standaard als warming up (hierbij draai je je duimen naar buiten toe waardoor je je schouders wat rechter trekt) maar deze zou ik eigenlijk elke dag moeten doen.

Ik ben sinds deze week eigenlijk ook gewoon best geïnteresseerd om veel band oefeningen te doen met super high reps. Een hele goeie doorbloeding kan geen kwaad.

• #10.853
Dat zou inderdaad zo kunnen, zal die oefening gewoon dagelijks doen! Ik doe sowieso standaard meer rows dan push (face pulls etc.). Een band pull-apart variatie doe ik standaard als warming up (hierbij draai je je duimen naar buiten toe waardoor je je schouders wat rechter trekt) maar deze zou ik eigenlijk elke dag moeten doen.

Ik ben sinds deze week eigenlijk ook gewoon best geïnteresseerd om veel band oefeningen te doen met super high reps. Een hele goeie doorbloeding kan geen kwaad.

Face Pulls is natuurlijk ook een uitstekende oefening! Wat Band Pulls Apart betreft heb je talloze variaties, de nadruk daarbij moet inderdaad op volume (high reps) liggen en niet op intensiteit, derhalve doe ik altijd sets met een band waar ik minimal 20-25 reps kan maken.

Hieronder nog twee filmpjes met diverse varianten van band pulls...wellicht is er wat voor jou bij wat je nog niet hebt uitgeprobeerd en je baat bij hebt?

Die in het 2e filmpje zien er wel interessant uit! Heel erg bedankt voor je behulpzaamheid :).

• #10.856
Trainingen week 40 (sets x reps x weight)

Training Monday 02.10.17 @ Gym Spaubeek.
Bench Press Move 1) Raw work: 10x20, 10x70, 5x100, 5x130, 5x155, 5x157.5 & 5x160kg
Bench Press Move 2) Sling Shot work: 3x5x175kg

Tuesday (HomeGym)

Training Thursday 28.09.2017 @ Homegym
Bench Press Move 1) Raw Work: 2x10x20, 10x70, 5x100, 5x130, 5x145, 5x147.5 & 5x150
Bench Press Move 2) Sling Shot work: 2x5x165kg

Comment: Maandag een goede training t/m 5x160 RAW gehad bij Gym Spaubeek, altijd leuk om met mijn gymbuddies Will Renkens en Danny van Dorsten te trainen o.l.v. Leon Smeets die me al jaren met raad en daad bijstaan. En donderdag dan beduidend minder energie na een lange werkdag van 11 uur (ik kon pas tegen de klok van 21.00 trainen) en ervoor gekozen om 10kg lichter te gaan.

Onderstaand wederom een voorbeeld van hoe ik vanaf volgende week verder wil opbouwen.
Je blijft op het zelfde gewicht, maar doet 1 rep per training meer.
Niets voor mensen met "ADHD" ;) maar meer onder het motto: traag maar gestaag.
Het is afgeleid van de “C” routine van Dough Hepburn.

Intensity: Start with 80-85% from 1 RM

Frequency: 2 x week

Progression: 1 rep per training.

Volume: from 3x3 to 3x5 (sets x reps)

From 3x3 to 3x5 (sets x reps) in 7 Trainingen (T1 – T7).

T1 3-3-3

T2 4-3-3

T3 4-4-3

T4 4-4-4

T5 5-4-4

T6 5-5-4

T7 5-5-5

Je kunt 2x per week bovenstaande programma aanhouden of er een 2e lichtere dag opna houden met een opbouw van 3x6 tot 3x8 (start met 60-65% van je 1RM), zoals onderstaand. Je hebt dan wel uiteraard 14 i.p.v. 7 trainingen nodig om van 3x3 naar 3x5 te gaan.

T1 6-6-6

T2 7-6-6

T3 7-7-6

T4 7-7-7

T5 8-7-7

T6 8-8-7

T7 8-8-8

Hieronder nog een voorbeeld van een opbouw van 3x5 naar 5x5.

From 3x5 to 5x5 (sets x reps) in 10 Trainingen (T1 - T10)

T1 5x3

T2 1x4 + 4x3

T2 2x4 + 3x3

T3 3x4 + 2x3

T4 4x4 + 1x3

T5 5x4

T6 1x5 + 4x4

T7 2x5 + 3x4

T8 3x5 + 2x4

T9 4x5 + 1x4

T10 5x5

Elk repje is er een (meer) :)

• #10.859
Trainingen week 41 (sets x reps x weight)

Training Monday 09.10.2017
Bench Press Move 1) Raw work: 10x20, 10x70, 5x100, 5x130 & 3x3x160kg
Bench Press Move 2) Sling Shot work: 2x3x180kg
Rows with Bands: 100 reps

Training Thursday 12.10.2017
Bench Press Move 1) Raw Work: 10x20, 10x70, 5x100, 5x130 & 3x4x160kg
Bench Press Move 2) Sling Shot work: 2x4x180kg
Rows with Bands: 100 reps

Comment:
Weer verder met tripples, doelstelling is om met 3x3 te starten (met 160kg) en op 3x5 uit te komen. Als dat goed gaat vervolgens dan verzwaren. 1e training met 3x3 was goed te doen, 2e training stond eigenlijk 4-3-3 op het programma maar had veel energie (weekje vrij) en besloot voor 4-4-4 te gaan. Deze week dan een begin met de “5” waarbij we zullen zien wat het gaat worden 5-4-4, 5-5-4, of wellicht zelfs 5-5-5?

Hieronder het programma wat ik momenteel volg:

Intensity: Start with 80-85% from 1 RM

Frequency: 2 x week

Progression: 1 rep per training.

Volume: from 3x3 to 3x5 (sets x reps)

Example 3x3 to 3x5 (sets x reps) in 7 Trainingen (T1 – T7).

T1 3-3-3

T2 4-3-3

T3 4-4-3

T4 4-4-4

T5 5-4-4

T6 5-5-4

T7 5-5-5

Die SS 2x4x180 is dat incidenteel?
Hoort niet bij het programma toch, ik dacht dat je vorige week al was begonnen met DH zijn C
Routine

Heb je 190 x 85% berekend?

Terug
Naar boven