AndroidHealthClinic

Benchpresslog from lazy huggybear

Bezoekers in dit topic

Dan komen de blauwe plekken vanzelf...veeeeel water drinken om al die afvalstoffen (stress) met de extra belasting die je lichaam krijgt dan ook goed kan afvoeren....alvast succes
 
Dan komen de blauwe plekken vanzelf...veeeeel water drinken om al die afvalstoffen (stress) met de extra belasting die je lichaam krijgt dan ook goed kan afvoeren....alvast succes
Inderdaad, blauwe plekken, striemen en bloeduitstortingen...verheug me er echt op ;). Bedankt voor je advies om veel water te drinken, zal ik zeker doen :)
 
Trainingen week 44 (sets x reps x weight)

Training Monday 30.10.2017 @ Gym Spaubeek
Band Pull Aparts: 60 reps (3x20)
Bench Press Move 1) Raw work: 20x20, 10x70, 5x110, 3x140 & 1x160kg
Bench Press Move 2) Equipped work: 3x180, 2x200, 1x220, 2x1x230kg
Standing Horizontal Rows with Bands: 120 reps (homegym)


Training Thursday 02.11.2017 @ homegym
Band Pull Aparts: 50 reps (2x25)
Bench Press Move 1) Raw Work: 20x20, 10x70, 5x100, 5x130kg
Bench Press Move 2) Sling Shot work: 5x5x160kg
Standing Horizontal Rows with Bands: 120 reps (6x20)
Band Pull Aparts: 50 reps (2x25)


Comment: Maandag mijn benchshirt, de super katana low cut aangetrokken en 180 op het 3 board, 200 op het 2 board, 220 op het 1 board en 230 dan op de borst (elk board is 4cm dik, dus respectievelijk op 12-8-4 cm). Voor het feit dat ik in maart tijdens het NK de laatste keer het shirt heb aan gehad ging het best wel goed. Zaterdag 11 november is de wedstrijd.
Wellicht niet de beste voorbereiding maar met equipment is er geen “one size fits all” methode. Sommigen trainen elke week in shirt, anderen een bepaalde cyclus voor de wedstrijd (6-12 weken), weer anderen trekken het shirt 1 of 2 maal aan voor de wedstrijd en elke methode heeft zijn voor- en nadelen. Laatste methode kan overigens alleen als het een shirt betreft waar de “break in” heeft plaatsgevonden (dus niet met een nieuw shirt) en voor krachtsporters die alreeds ervaring hebben met equipped wedstrijden. Zelf ervaar ik dat equipped trainingen veel van me vergen en zou elke week absoluut een overbelasting voor me vormen. Donderdag dan met SS 5x5x160 wat zeer goed te doen was.Wat de Rows betreft houdt ik tegenwoordig ongeveer het dubbele aantal totaal reps aan dan als ik bankdrukken doe.
Voor iedere rep press doe ik dus 2 reps rows. Hieronder een filmpje van een voorbeeld van standing horizontal rows zoals ik ze zelf ook uitvoer (maar dan met bands i.p.v. cables).

https://www.youtube.com/watch?v=Fq0yweB-0Gc

Een prestatie is pas een prestatie als je presteerd op eigen kracht.
Alles geven en niets nemen, want sport is veel te mooi voor doping!
 
Al met al best tevreden met je prestatie
Hoe is het met je tan? :p
 
Al met al best tevreden met je prestatie
Hoe is het met je tan? :p
Tevreden ben ik als het op de wedstrijd ook goed gaat. Want dat is een meetbaar resultaat voor me. Sorry voor mijn onnozelheid maar tan:dunno: ???
 
Geen blauwe plekken opgelopen?
Ahhh :duh:...jawel, bovenarmen zitten striemen op en onder de oksels bloeduitstortingen, maar dat is normaal. Je merkt het verder niet maar ziet dat dan als je gaat douchen in de spiegel van de badkamer.
 
Nou jaaa in de herfst valt dat niet zo op
Gelukkig is er nog een douchegordijn :D
 
Trainingen week 45 (sets x reps x weight)

Training Monday 06.11.2017 @ Gym Spaubeek
Band Pull Aparts: 50 reps as warming up and 50 reps as cooling down
Bench Press Move 1) Raw work: 20x20, 10x70, 5x100, 3x130 & 1x160kg
Bench Press Move 2) Equipped work: 3x190, 1x210, 1x235 (FAIL), 1x230kg
Standing Horizontal Rows with Bands: 120 reps (6x20) (homegym)


Comment: Gisteren nog een laatste equipment training gedaan met de super low cut katana. Eigenlijk zou je zo kort voor een wedstrijd niet meer zo zwaar gaan maar zelf heb ik er geen slechte ervaringen mee gemaakt. 190kg kwam ik mee op het 2 board (8cm) en 210 op het 1 board (4cm). Vervolgens 235 op de bost maar met uitdrukken een technische fout gemaakt en naar achteren richting de haltersteunen gedrukt en daardoor fail. Ik wilde niets forceren en besloot om een beurt met 230 te doen want ik wilde wel nog met een goede beurt de laatste training voor de wedstrijd afsluiten. En dat ging vervolgens goed. Met 230 zal ik a.s. zaterdag naar verwachting ook openen.Wat ligt verder in de lijn der verwachtingen? Eerlijk gezegd niet zo heel veel. Het shirt zat optimaal toen ik 165kg woog en ben nu zo’n 5kg lichter waardoor het shirt iets losser zit. Mijn ervaring is dat hoe strakker een shirt zit hoe meer je er mee kunt drukken (alhoewel het dan wel een hele uitdaging kan zijn om de halter op de borst te krijgen). Het is mijn 1e wedstrijd volgens de regels van de WDFPF die iets strenger zijn als de IPF…veel deelnemers in mijn gewichtsklasse (145+) verwacht ik verder niet. We zullen zien. Belangrijk is om geen technische fouten te maken en het maximale eruit weten te halen. De rest van de week rustig aan en geen bankdrukken meer, wel nog wat Band Pull Aparts en wat rows. Flink koolhydraten laden ;)


Een prestatie is pas een prestatie als je presteerd op eigen kracht.
Alles geven en niets nemen, want sport is veel te mooi voor doping!
 
Het Belgisch Kampioenschap Bankdrukken op 10 november is helaas afgelast i.v.m. te veel afmeldingen (debet zijn ziekmeldingen en blessures) en wordt nu samen met het BK Powerliften op zaterdag 9 december gehouden. In mijn directe omgeving zijn ook diverse personen ziek. Wellicht ook de tijd van het jaar? Bij de NPB is ook de 1e competitie bankdrukken afgelast....wellicht om dezelfde reden? Wedstrijden met minder dan 15 leden laat men tegenwoordig niet meer doorgaan. Ieder nadeel heeft zijn voordeel…ik heb nu nog paar trainingen extra.
Gisteren dan ook gewoon getraind, waarbij ik tot het BK veel met de slingshot zal blijven trainen.
Wat ook een naar mijns inziens positieve trend is dat je ziet dat men weer terugkeerd naar de roots van pure powerlifting en het raw/classic powerlifting momenteel grotere belangstelling geniet dan het equipped powerlifting, gezien de verschillen in deelnemers aan raw versus equipped wedstrijden. Equipped PL kleven veel nadelen aan...het is een duur grapje geworden en daarnaast heb je ook mensen nodig die er verstand van hebben en je erbij kunnen helpen en de techniek leren van het equipped kunstje. Want het moge hopelijk duidelijk zijn dat je niet even zomaar een benchshirt aantrekt en 50 kg meer drukt dan wat je raw kunt. En het ligt er maar aan waar je woont in NL, dan kun je lang rijden om een gym te vinden waar je ze kunnen helpen met equipped PL.

Training Thursday 09.11.2017 @ homegym
Band Pull Aparts: 100 reps (4x25)
Bench Press Move 1) Raw Work: 20x20, 10x70, 5x100, 5x130kg
Bench Press Move 2) Sling Shot work: 5x5x150kg
Standing Horizontal Rows with Bands: 120 reps (6x20)



Een prestatie is pas een prestatie als je presteert op eigen kracht.
Alles geven en niets nemen, want sport is veel te mooi voor doping.
Clean sport = Real sport!
 
Laatst bewerkt:
Jammer van je wedstrijd.

Ik geloof dat equiped even uit de gratie is geraakt door al het youtube spul waarin voornamelijk raw wordt gelift.
Maar elk nadeel heeft zijn voordeel. Er is een duidelijke groei in de sport algemeen en ik denk dat er wel een doorstroming gaat plaatsvinden naar equipe als veel mensen powerhungry worden naar meer gewicht. Hopelijk zie je dan ook een groei in gym's die equiped ondersteunen.

Wel merk ik dat nederland altijd maar langzaam op gang komt als er trends opzetten. Dat zie je met vapen ook.

Happy train ze
 
Jammer van je wedstrijd.

Ik geloof dat equiped even uit de gratie is geraakt door al het youtube spul waarin voornamelijk raw wordt gelift.
Maar elk nadeel heeft zijn voordeel. Er is een duidelijke groei in de sport algemeen en ik denk dat er wel een doorstroming gaat plaatsvinden naar equipe als veel mensen powerhungry worden naar meer gewicht. Hopelijk zie je dan ook een groei in gym's die equiped ondersteunen.

Wel merk ik dat nederland altijd maar langzaam op gang komt als er trends opzetten. Dat zie je met vapen ook.

Happy train ze
Wat de wedstrijd betreft is het slechts uitstel en gelukkig geen afstel :)

Wat equipped PL betreft. Ik ben er absoluut geen tegenstander van en ben van mening dat voor zowel raw als equipped ruimte moet zijn. Dat was lange tijd niet zo. Ooit raw begonnen als pure krachtsport als tegenhanger van het olympische gewichtheffen waar niet altijd de sterksten winnen maar waar ook zeer veel techniek gevraagd is. Bij het gewichtheffen is een technische lifter vaak een sterkere lifter die beduidend minder goede techniek heeft en b.v. explosiviteit mist de baas. Gewichtheffen worden ook wel de quicklifts genoemd. Powerliften wordt ook wel slowlifts genoemd en daar komt het op veel meer kracht aan. Met equipped ofwel ondersteunend materiaal krijg je weer dat fysiek minder sterke lifters met de juiste techniek sterkere lifters die raw aan de competitie meedoen de baas zijn. Uiteraard geen eerlijke competitie en toch was het lange tijd zo dat er hoodzakelijk equipped wedstrijden waren en weinig classic. Je kon uiteraard raw meedoen aan equipped wedstrijden maar zoals gezegd is dat geen eerlijke competitie. Ik ben uiteraard blij dat er nu zowel op nationaal als internationaal niveau in beide categoriën competitie gehouden wordt. Ik doe vooralsnog aan beide mee. Wat ik wel constateer is dat bij equipped wedstrijden beduidend meer atleten uitbommen dan bij classic wedstrijden. Ze komen door het equipment niet op diepte met de squat of krijgen de halter niet op de borts doordat suit en shirt tezeer stremmen. Dit komt de sport mijns inziens niet ten goede.

Je omschrijft het mooi als "powerhungry" en dat klopt. Maar equipped liften is voor een beginner een hele uitdaging. Het kost circa 1000 euro als je alles bij elkaar hebt ( singlet, riem, bandages, schoenen, squat en deadliftsuits en benchshirt) waarbij de standard rawuitrusting (singlet, polsbandages en riem) wellicht nog kunt lenen om ervaring op te doen en ook niet zo heel duur zijn in de aanschaf. Een benchshirt van Titan Super Low Cut Katana kost inmiddels bijna 250 euro :eek:. Als je het equipment eenmaal hebt ben je er nog niet. Het duurt wel even voordat je er het maximale uit weet te halen en je hebt hulp nodig van mensen die hiervan verstand hebben en die vind je ook niet in iedere gym.
 
Laatst bewerkt:
Trainingen week 46 (sets x reps x weight)

Training Monday 13.11.2017 @ Gym Spaubeek
Band Pull Aparts: 60 reps (3x20)
Bench Press Move 1) Raw work: 20x20, 10x70, 5x130, 5x160
Bench Press Move 2) Sling Shot work: 5x180, 4x190 & 2x200kg
Band Pull Aparts: 60 reps (3x20)
Standing Horizontal Rows with Bands: 200 reps (8x25) (homegym).


Training Thursday 16.11.2017 @ homegym
Band Pull Aparts:
Bench Press Move 1) Raw Work: 20x20, 10x70, 5x100, 5x130kg & 5x5x145
Standing Horizontal Rows with Bands: 120 reps (6x20)


Comment:
Maandag RAW tot 5x160 gegaan (5x160 is momenteel de “basiskracht”, die ik graag weer wil verhogen tot 5x170) en vervolgens met Slingshot tot een double met 200 gegaan
Donderdag puur raw werk 5x5x145 gedaan.

Jordi Snijders heeft het op het WK PL (equipped) zeer goed gedaan en wist een 4e plek te halen met 380 SQ – 325 BP – 320 DL = total 1025. :clap: :thumbs:
Dit is een verbetering van het all-time record Total en Bench Press (wat alreeds op zijn naam stond) en zal hem niemand zo snel in NL evenaren.

Een prestatie is pas een prestatie als je presteert op eigen kracht.
Alles geven en niets nemen, want sport is veel te mooi voor doping!
Clean sport = Real sport.
 
Trainingen week 47 (sets x reps x weight)

Training Monday 20.11.2017 @ Homegym
Band Pull Aparts: 100 reps (4x25)
Bench Press Move 1) Raw work: 20x20, 10x70, 5x110, 3x140 & 3x170kg.
Bench Press Move 2) Sling Shot work: 3x3x190kg
Standing Horizontal Rows with Bands: 120 reps (6x20) with strongband


Training Thursday 23.11.2017 @ homegym
Band Pull Aparts:
Bench Press Move 1) Raw Work: 20x20, 10x70, 5x110, 3x140 & 3x3x160kg
Standing Horizontal Rows with Bands: 6x12 with monsterband


Comment: 3x170 op maandag ging prima, 3x3x160 voelde gisteren zwaar aan. Blijkbaar niet voldoende hersteld van de training op maandag.
Ik ben de laatste tijd veel aan het lezen in het boek Practical Programming for Strenght Training (PPST) van Mark Rippetoe en Andy Baker.
Veel gelezen over het verschil tussen heavy, medium en light en zal e.e.a. proberen te gaan toepassen na de wedstrijd op 9 december.

Onderstaande is een korte samenvatting daarvan:

Heavy, Medium & Light zijn termen die iets over de intensiteit van een training zeggen maar wanneer is nu iets light, medium of heavy? Mark Rippetoe zegt daar het volgende over:

"Light" is any load less than 70% of 1RM, "Medium" is

greater than 70% but less than 85% of 1RM, and "Heavy" is a

load greater than 85% of 1RM

MAAR…daarnaast speelt ook het volume een rol: bijvoorbeeld 5 reps met 70% is light, maar 10 reps met 70% is daarentegen heavy.Onderstaande tabel is daarbij handig in gebruik.


upload_2017-11-24_11-37-9.png



De Texasmethode (TM), een schema voor gevorderde lifters (intermediate level) maakt o.a. gebruik van een zogenaamd HLM systeem (heavy, light & medium day). Als je begint dan start je op de heavy day niet met 85% wat volgens bovenstaande heavy is maar 5 tot 10 % lichter, dus met 75-80%, een mediumtraining is vervolgens 5-10% lichter dan een heavy training en een light training is tenslotte 10-20% lichter dan een heavy training. Een en ander hangt ook samen met het niveau van de lifter en de gewichten die gehanteerd worden.

Een prestatie is pas een prestatie als je presteert op eigen kracht.
Alles geven en niets nemen, want sport is veel te mooi voor doping!
Clean sport = Real sport.
 
Ik constateer dat alle posts van mij NA 24 november verdwenen zijn. Wellicht dat iemand enig idee heeft waarom? :dunno:
 
Ik constateer dat alle posts van mij NA 24 november verdwenen zijn. Wellicht dat iemand enig idee heeft waarom? :dunno:
Helaas is er bij de voorbereiding van de nieuwe update iets verkeerd gelopen en is er een back up reset uitgevoerd, alle posts van na 26 november tot gisteren ochtend zijn jammer genoeg verwijderd, onze excuses voor het ongemak, er wordt op toegezien dat zoiets in de toekomst vermeden kan worden.
 
Helaas is er bij de voorbereiding van de nieuwe update iets verkeerd gelopen en is er een back up reset uitgevoerd, alle posts van na 26 november tot gisteren ochtend zijn jammer genoeg verwijderd, onze excuses voor het ongemak, er wordt op toegezien dat zoiets in de toekomst vermeden kan worden.
O.K...Sanca, bedankt voor de uitleg...zoiets kan gebeuren...:) dacht al dat iemand "een melding of klacht" tegen me had ingediend (waarbij me dat verbaasd zou hebben daar ik altijd probeer me vrij genuanceerd te uiten).
 
Back
Naar boven