Fitness Seller

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #10.901
Ik mag terugkijken op een geslaagde 1e wedstrijd op 9 december bij de Belgian Drug Free Powerlifting Federation. Plek van het gebeuren was in het “Fortje van Merskem” te Antwerpen.
Het was een gecombineerde equipped wedstrijd (singlelift & powerlift) de opkomst was met circa 20 man niet zo groot maar ook bij de WDFPF hebben equipped wedstrijden tegenwoordig minder deelnemers dan de classic wedstrijden en zie je ook daar de tendens dat men weer naar de “roots” van het powerlifting terugkeerd. Mijns inziens een goede ontwikkeling. Ondanks de taalbarrières ging iedereen amicaal met elkaar om en zie je dat krachtsport verbroederd. Wat de technische regels betreft zijn er nauwelijks verschillen met de IPF.
Respect verder voor voorzitter Wim Backelant, die tijdens de wedstrijd een manusje van alles bleek en behoorlijk de handen uit de mouwen stak als spotter een aangever.

Mijn laatste zware training had ik op maandag 27 november (zo’n twee weken voor de wedstrijd) waarbij ik tot de openingsbeurt ging en maandag 4 december heb ik nog een lichte training gedaan (3x3x70%) en daarna volledige rust genomen. Toen ik zaterdag onder het halter ging liggen merkte ik tijdens de warming up dat ik volledig hersteld was en veel kracht had. Dit toont aan dat de zwaarste training zo’n 2 weken voor de wedstrijd ook voor mij goed werkt.
Warming up: RAW 10x20, 8x70, 5x100, 3x130 & 1x160.
Equipped: 2x190 3 board, 1x205 2 board & 1x220kg 1 board.

In shirt kon ik goed zakken en probleemloos uitdrukken (geen gestuntel waar ik wel eens tijdens trainingen last van heb).
Door de wedstrijdspanning was ik goed “geladen” en drukte vervolgens 3 goede (9 witte lampen) voor mijn doen tenchisch nette beurten met respectievelijk 230-235-240.
Hierbij de filmpjes van de 3 goede beurten:

https://youtu.be/QamzCUsoSOs

Ik mocht nog een 4e beurt doen en ging voor de 250…dit bleek echter een te grote stap.
Ik werd hiermee 1e, maar dat was niet zo’n kunst daar er verder ook niemand in mijn gewichtklasse (145+) meedeed.
Een lifter die wat niveau en techniek bijzonder veel indruk op me maakte was Indra Sudarminto, erg sterk en ook technisch zeer goed.

De Belgische Dopingautoriteit liet het overigens afweten en kwam niet opdagen, dit bleek echter geen probleem te zijn. De WDFPF voert ook desnoods zelfs controles uit en toen ik dat hoorde heb ik aan de voorzitter (Wim Backelant) gevraagd of ik een controle mocht hebben en kreeg die vervolgens dan ook. Daar ik alreeds 2 dopingcontroles bij de NPB heb gehad wist ik hoe e.e.a. eraan toe gaat.
Alle formulieren werden ingevuld en alles was verzegeld en van bepaalde nummers voorzien en de urinestraal werd wederom verzegeld en deze gaat vervolgens naar de universiteit van Gent en binnen 2 weken zal de uitslag bekend zijn (uiteraard zie ik die met alle vertrouwen tegemoet).

Ik ben ook van plan om in de toekomst wedstrijden te blijven doen bij de WDFPF en ben inmiddels ook lid.
Hun filosofie kan ik me volledig in vinden en sta ik volledig achter:
De WDFPF heeft als uitdrukkelijke doelstelling: het aanbieden van een alternatief (inter)nationaal platform voor DRUG FREE competitie zodat krachtsporters die drug free trainen de mogelijkheid hebben om aan FAIRE competitie deel te nemen. Om deze reden ziet de WDFPF zich overigens niet als “de enige ware” powerliftfederatie, maar als een alternatieve mogelijkheid om deze krachtsport te beoefenen. Men wil andersdenkenden niet bekritiseren of veroordelen en respekteerd de visie en doelstellingen van andere atleten en sportbonden. Maar men is ervan overtuigd dat er heden ten dage meer dan ooit behoefte en noodzaak is aan een serieuze drug free bond en er genoeg gelijkgezinde atleten wereldwijd zijn die 100% dopingvrije sport hoog in het vaandel hebben. Sterker nog, men vind dat drug free lifters thuishoren in een drug free bond en niet gedwongen zouden moeten zijn om aan wedstrijden deel te nemen waar drug using lifters deelnemen wiens doel (winnen ten koste van alles) het middel (doping) heiligt. Bij de WDFPF wordt er dan ook alles aan gedaan om drug-free competitie te waarborgen, vandaar dat deze het meest rigoureuze drug controlebeleid voert in de krachtsportwereld, De WDFPF hanteerd namelijk een ZERO TOLERANCE ofwel NUL TOLERANTIE DOPINGBELEID. Dat betekend concreet een levenslange schorsing (lifetime ban) en tevens verlies van alle titels en records bij een positieve dopingtest. Ook titels en of records die werden behaald tijdens vorige wedstrijden worden geschrapt!

En wat als iemand een joint gerookt heeft of een vorm van neusspray gebruikt heeft die op de lijst staat (per ongeluk)? Ook ban for life?

verder proficiat man, mooie bench, op nar de 250 weer!

Weer lekkere prestatie René

Jammer dat je geen concurrentie had....

• #10.904
En wat als iemand een joint gerookt heeft of een vorm van neusspray gebruikt heeft die op de lijst staat (per ongeluk)? Ook ban for life?

verder proficiat man, mooie bench, op nar de 250 weer!
Dan is dat niet zo slim. Lijkt me verstandig om je ervan te vergewissen wat wel en niet als doping beschouwd wordt. Alle informatie kun je daarover vinden op de site van de Dopingautoriteit. Er is zelfs een zoekfunctie, daar geef je het "middel" in wat je wilt gebruiken en krijg je meteen te zien of het op de dopinglijst staat. of je belt met de dopinautoriteit. Verder kan het geen kwaad om als je iets tot je neemt je van de ingrediënten wat erin zit te vergewissen. Daarnaast krijg je bij het invullen van de documenten tijdens de controle de vraag of je de laatste 7 dagen medicijnen en/of drugs hebt genomen. Voor medicijnen kun je dispensatie krijgen. Bij een drugovertreding krijg je meen ik niet meteen levenslange schorsing maar een tijdelijke ban. Ik ben er overigens van overtuigd dat het overgrote meerendeel van de sporters die een positieve dopinguitslag hebben willens en wetens spierversterkende middelen genomen hebben en de regels doelbewust overtreden hebben. Zulke unfaire gasten verdienen mijns inziens geen 2e kans. Want in de tijd dat ze dan tijdelijk geschorst zijn en niet meer gecontroleerd worden gaan ze gewoon door met het gebruiken van verboden middelen om vervolgens na hun schorsing sterker dan ooit terug tekomen. Daar ken ik persoonlijk voorbeelden van.

Bedankt, ben blij dat het weer vooruit gaat. In maart nog 225 gedrukt (door een schouder/armblessure opgelopen in oktober 2016 heb ik bijna 3 maanden niet kunnen trainen) een half jaar later weer 240. Traag maar gestaag gaat het weer beter :)

Wat neusspray betreft...ik neem altijd een flinke snuif japanse pepermuntolie...als die op de dopinglijst staat heb ik een probleem ;)

Laatst bewerkt:
  • #10.905
Weer lekkere prestatie René

Jammer dat je geen concurrentie had....
Bedankt :)
Op deelname of niveau van anderen heb je als lifter geen invloed. Gewoon ervoor gaan om het maximale uit jezelf te halen.
Bij de superzwaargewichten zijn er overigens meestal minder deelnemers dan bij de lichtere klassen. Waarom dacht je dat ik anders al 13x NL kampioen ben geweest? ;)

Bedankt :)
Op deelname of niveau van anderen heb je als lifter geen invloed. Gewoon ervoor gaan om het maximale uit jezelf te halen.
Bij de superzwaargewichten zijn er overigens meestal minder deelnemers dan bij de lichtere klassen. Waarom dacht je dat ik anders al 13x NL kampioen ben geweest? ;)
Ah ...Nou begrijp ik waarom jij niet op dieet wil....haha :p :D

• #10.908
Trainingen week 50 (sets x reps x weight)

Training Thursday 14.12.2017 @ homegym
Band Pull Aparts: 100 reps
Bench Press: 20x20, 10x70, 5x100 & 5x5x130kg
Standing Horizontal Rows with Band: 100 reps

Comment: Maandag geen training gedaan daar ik zaterdag de equipped wedstrijd heb gehad en zodoende wat meer rust wilde nemen. Het was een equipped wedstrijd waar ik weer eens met plezier op terug kan blikken met 3 goede beurten. De equipped wedstrijden daarvoor had ik dat gevoel minder. Ondanks de nadelen van equipment: je bent met equipment altijd afhankelijk van de hulp van anderen zowel tijdens een training als op een wedstrijd, het is blessuregevoeliger daar het toch een vorm van overload is daar ik met gewichten werk die tot zo’n 50-60kg zwaarder zijn dan waar ik raw mee train, en last but not least equipment is vrij duur geworden (nieuw benchshirt kost bijna 250 euro), Wat is dan het voordeel wat daar tegen opweegt? Het positieve gevoel dat ik ervan overhoud als tijdens een wedstrijd het “kunstje” gelukt is door dat ik het maximale uit mezelf hebt weten te halen en m.b.v. equipment zo’n 50kg meer hebt weten te drukken dan zonder equipment!

Training donderdag was een training op circa 70% van mijn 1 RM raw.
Vanaf maandag begin ik met een “nieuw” schema. Het duurt steeds 3 weken waarna je kunt deloaden of resetten.
Op maandag zal ik een intensity day doen, waarbij de nadruk ook echt op intenisteit ligt (percentages liggen tussen 90-95% met een laag volume, 3x3, 4x2, 5x1)
Op donderdag dan een volume day waarbij de nadruk dan ook op meer volume zal liggen (75-85% 5x5, 6x4, 5x3).
Na drie weken een reset of eventueel een deload.
Bij een reset zal ik dan op de intensity day 2.5kg zwaarder beginnen dan tijdens de 1e cycle, en op de volume day dan met dezelfde percentages werken (gewicht niet verhogen) en het volume verhogen.

Gisteren twee 50mm dumbells besteld bij Helisports.:thumbs:
Ik wil hiermee Floor Presses gaan doen waarvan ik hoop dat het mijn kracht in de triceps en lockout ten goede zal komen.
Helisports biedt de laagste prijsgarantie, 2x50mm dumbells voor 60 euro. En ik heb inderdaad eens gesurfd op het web en vond slechts 1 leverancier die 25 euro vroeg per dumbell (2 stuks waren zodoende 50 euro) maar daar kwam dan wel nog 17.50 Euro aan verzendkosten bij en bij Helisport zijn de verzendkosten GRATIS!

https://www.helisports.nl/products/425041/Kroon-OB-20-Dumbbell-bars.html

Een prestatie is pas een prestatie als je presteert op eigen kracht.
Alles geven en niets nemen, want sport is veel te mooi voor doping!
Clean sport = Real sport.

• #10.909
Hoi allemaal,

Ik ga weer in het nieuwe jaar verder met loggen en wil iedereen van ganser harte een:

ZALIG KERSTFEEST & VOORSPOEDIG NIEUWJAAR wensen!

Dat er in het nieuwe jaar weer vele PR's mogen sneuvelen, dat we heel weten te blijven en last but not least alles zullen geven maar niets zullen nemen, daar sport te mooi is voor doping en een prestatie pas een prestatie is als je presteert op eigen kracht!.

Hieronder een traditionele kerstafbeelding, voor velen tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend, maar met Kerstmis vieren we de Geboorte van Jezus Christus.
En zonder Jezus is Kerst mis!
Dat de kerstdagen niet alleen maar vreten op aarde, maar vooral vrede op aarde mogen zijn zowel in het klein (met al onze dierbaren) als in het groot (op wereldtoneel) iets waar de mensheid harder dan ooit behoefte aan heeft.

kerstmisstal.jpg

• #10.910
Toch nog een wellicht vermeldenswaardige training in het “oude” jaar.

Gisteren met mijn “kerstcadeautje” de twee olympische dumbells getraind (besteld bij Helisports, goede en snelle levering, overigens zijn deze nu in de aanbieding voor 52,50). Het zijn dumbells van staal (geen goedkope plastic onderdelen), draaiende uiteindes met kogellagering, verchroomd met karteling voor een vaste grip.

https://www.helisports.nl/products/425041/Kroon-OB-20-Dumbbell-bars.htm

Ik had eerst 5x5x75% 1 RM Flat Bench Press gedaan (5x5x140kg) en daarna de 50MM dumbells gebruikt en gekozen voor:

Unilateral Dumbell Floor Press Ellbows In with Neutral Grip (een hele mond vol) 5S x 10R x 15KG

Gekozen voor een uitvoering met de ellebogen tegen de zijkant van mijn romp waarbij de handpalmen naar elkaar wijen met een bescheiden gewicht van 15kg. Toen ik dat omhoog drukte ging dat in eerste instantie erg zwabberend…ik merkte meteen dat ik mijn romp/rug/billen/benen moest aanspannen om de dumbell in een rechte lijn omhoog te kunnen. drukken.
Pff…ik had die 15kg behoorlijk onderschat, vond 10 reps daarmee wel redelijk pittig als ik eerlijk ben. Ik merkte meteen dat ik unilateral trainen totaal niet gewend ben (daar ik altijd bilateral ofwel met een barbell train). En dan merk je meteen weer dat als je met vrije gewichten werkt een heleboel hulpspieren moeten meewerken wat bij trainen m.b.v. een machine niet het geval is. Dit lijkt me in elk geval een uitstekende aanvulling op mijn training!

Ik heb ook een foto gemaakt waarop duidelijk het verschil is te zien tussen een dumbell voor halterschijven met 50/51mm boring en een dumbell voor halterschijven met 30/31mm boring.

upload_2017-12-22_11-53-25.jpg

Details 50mm versus 30mm:

Lengte 50mm = 51 cm / Lengte 30mm = 35cm

Diameter 50mm = 50mm / Diameter 30mm = 30mm

Gewicht 50mm = 5kg / Gewicht 30mm = 2.0 - 2.5kg

Lengte schijfopname 50mm = 18cm / Lengte schijfopname 30mm = 10cm

Belastbaarheid 50mm = circa 100kg / Belastbaarheid 30mm = circa 100kg

Wat meteen opvalt is natuurlijk het lengteverschil (51 versus 35cm) waarbij het verschil zit in de schijfopname (18cm versus 10cm) en de diamter (5cm versus 3cm). Daarbij weegt de 50mm ruim het dubbele van een 30mm dumbell (5kg versus 2-2.5kg). In theorie zouden beiden een gelijke belastbaarheid aankunnen, maar in de praktijk blijkt dat bij een 30mm dumbell tegen te vallen daar de schijfopname bijna de helft korter is dan bij een 50mm dumbell. Elk voordeel heeft echter ook zijn nadeel…het lengtevoordeel van de 50mm kan bij bepaalde oefeningen tot problemen leiden…bij curls of presses zouden de dumbells eventueel tegen elkaar kunnen aankomen wat bij de 30mm minder snel zal gebeuren. Dit probleem is te verhelpen door de presses met een neutrale grip te doen (waarbij de handpalmen naar elkaar wijzen) hetgeen ook nog eens schoudervriendelijker zou zijn. In elk geval vind ik ze goed te gebruiken bij de Floor Press. Verder zijn ze stabiel genoeg om heavy dumbell rows en alle andere vormen van heavy presses te doen. Belangrijk is wel dat je goed oplet dat de sluitringen of sluitveren goed sluiten zodat de gewichten niet tijdens de uitvoering van de oefening ervan af schuiven(!) Als je trainen met dumbells overweegt zijn 50 dumbells in de praktijk zwaarder te belasten (door de langere schijfopname) dan 30mm dumbells. Zeker als je alreeds traind met een olympische barbell (50mm) en dus de halterschijven reeds hebt is een aanschaf een overweging waard. En ze zijn beduidend goedkoper dan als je diverse behoorlijk prijzige gietijzeren- of rubberen dumbellsets wilt kopen zoals je deze ziet in de betere sportscholen.

Hieronder een mooi artikel met duidelijke foto’s en filmpjes over de dumbell floor press:

https://www.t-nation.com/training/dumbbell-floor-presses-for-strength-size-and-health

Leuke aanbieding ...nu voor € 52,50 ...besteld ;) :thumbs:

• #10.912
Leuke aanbieding ...nu voor € 52,50 ...besteld ;) :thumbs:
Inderdaad, zo goedkoop krijg je ze niet meer zo snel. En vind ze een uistekende aanvulling op hetgeen ik heb in mijn homgym en heb het goede voornemen er ook daadwerkelijk mee aan de slag te gaan :)

Omdat ik mn enkel niet meer zo zwaar kan belasten kan ik ipv BOR, dumbell Rows doen steunend op 1 knie

• #10.915
Vandaag het resultaat van mijn dopingcontrole tijdens het Belgisch Kampioenschap Equipped Benchpress op 9/11/2017.

De test van mijn urinestraal is gedaan door het door de Wereld Anti Doping Agentschap erkende laboratorium in Gent.

NO PROHIBITED SUBSTANCE(S) ON TEST MENU DEDECTED

Dit betekend dat de uitslag negatief was en men geen verboden doping/drug substanties in mijn urinestraal heeft aangetroffen.
Wellicht overbodig, maar deze uitslag lag volledig in de lijn van mijn verwachtingen. Het is inmiddels mijn 3e controle en natuurlijk zijn er sporters die beduidend meer controles hebben gehad (meestal betreft het dan ook sportes van een beduidend hoger niveau). Maar ben er trots op dat dit laat zien dat waar ik voor sta: play fair, play true & play clean ook in de praktijk beleef. Niets ergers dan hypocriete huichelaars die dat wat ze anderen "preken" zelf niet doen.

Goed dat je natty bent, maar zo een test kun je, als je niet off season getest wordt, best makkelijk ontwijken. Het zegt daarom niet altijd wat.

• #10.917
Dat klopt, maar zo makkelijk valt het nog niet te ontwijken getuige het feit dat ieder jaar menigeen betrapt wordt. Een dokter uit het Zuiden des lands beweerde ook dat een dopingtest niets voorsteld...werd echter meteen bij zijn 1e test positief bevonden met liefst 5 verboden substanties in zijn urine.

Daarnaast ben ik bereid om elke (erkende) dopingtest ten alle tijde te ondergaan. Als er dus twijfelaars zijn zou ik deze willen uitdagen en zeggen: regel maar een test buiten het wedstrijdseizoen op een onverwacht tijdstip. Mocht deze positief uitvallen wat onmogelijk is daar ik 100% lifetime drug/dopefree zal ik deze zelf betalen!

Dat klopt, maar zo makkelijk valt het nog niet te ontwijken getuige het feit dat ieder jaar menigeen betrapt wordt. Een dokter uit het Zuiden des lands beweerde ook dat een dopingtest niets voorsteld...werd echter meteen bij zijn 1e test positief bevonden met liefst 5 verboden substanties in zijn urine.

Daarnaast ben ik bereid om elke (erkende) dopingtest ten alle tijde te ondergaan. Als er dus twijfelaars zijn zou ik deze willen uitdagen en zeggen: regel maar een test buiten het wedstrijdseizoen op een onverwacht tijdstip. Mocht deze positief uitvallen wat onmogelijk is daar ik 100% lifetime drug/dopefree zal ik deze zelf betalen!
Ik geloof dat je natty bent en al was je het niet dan zou het mij persoonlijk niks uitmaken.

Ik zeg ook niet dat elke Jan lul een test kan verslaan, maar er zijn zeker wel doktoren en coaches die weten hoe ze een athleet op tijd off cycle halen. Ik wil niet weten hoe goed de oostbloklanden en Chinezen hierin zijn.

Daarbij ben ik wel van mening dat je als niet natty in een ongeteste federatie hoort.

Klopt het dat je alleen benchpress traint zie vaak dat je alleen benchpress logt en aanvullende assistance, zoja wat is de rede hiervan?

• #10.920
Ik geloof dat je natty bent en al was je het niet dan zou het mij persoonlijk niks uitmaken.

Ik zeg ook niet dat elke Jan lul een test kan verslaan, maar er zijn zeker wel doktoren en coaches die weten hoe ze een athleet op tijd off cycle halen. Ik wil niet weten hoe goed de oostbloklanden en Chinezen hierin zijn.

Daarbij ben ik wel van mening dat je als niet natty in een ongeteste federatie hoort.
Klopt wel wat je schrijft...in sommige landen zoals we recent nog hebben gezien in Rusland zijn er door de staat zelf bepaalde systemen opgezet om een positieve controle te vermijden door b.v. het verwisselen van urinestralen.

Ik deel volledig je mening dat iemand die juice gebruikt niet thuis hoort in een bond met een antidopingbeleid. Maar bij sommige personen heiligt het doel (winnen ten koste van alles en iedereen) het middel (doping).

Terug
Naar boven