MuscleMeat

Benchpresslog from lazy huggybear

Bezoekers in dit topic

Succes met de wedstrijd!
Bedankt, de teamwedstrijd RAW benchpress liep buiten verwachting goed!
Daar het tevens een BK Full Power (Powerlifting) en Single Lift Squat was konden er records neergezet worden. Het Europees Record in de 145+ Class in de Master 2 stond bij de WDFPF op 177.5.
Ik wist dat dit als ik een goede dag zou hebben wel te doen moest zijn.
Alhoewel…de voorbereiding liep verre van goed….heavy singles liepen voor geen meter…en heb hoofdzakelijk sets met 5 en 3 reps gedaan.
Desondanks liep het op de wedstrijd zelf goed…geopend met 175, vervolgens met 178 (om op save te gaan), toen 180 en tenslotte nog 185kg.
Alle 4 beurten waren overtuigend zoals onderstaand filmpje met 185kg laat zien.
Achteraf gezien was ik wat te behoudend geweest en had er meer ingezeten, dat is dan wellicht voor een volgende keer..
Uiteraard weet ik dit ER te relativeren, het WR in mijn leeftijdsklasse staat op 212.5 en in de open klasse zelfs op 250kg, desondanks ben ik er niet minder blij om! :)

Zie hier het filmpje met 185kg.

 
Gefeliciteerd met een top resultaat! Het is nog niet de 200kg die je eerst deed, maar 185kg is een zieke bench!

EDIT godverdomme wat ging die 185k hard
 
Gefeliciteerd met een top resultaat! Het is nog niet de 200kg die je eerst deed, maar 185kg is een zieke bench!

EDIT godverdomme wat ging die 185k hard

Bedankt...die 185kg ging net zo goed als mijn openingsbeurt en ben achteraf gezien veel te behoudend geweest...hier had zonder te willen overdrijven 190 en meer ingezeten.
Een andere lifter zei na die beurt tegen me: "ik doe mijn aanvangsgewicht altijd in de eerste beurt, waarom heb jij dat pas in je laatste gedaan"?
Als ik heel weet te blijven komt dat hopelijk nog wel een keer goed :)
In oktober dit jaar is het BK Raw Benchpress...en zonder op de zaken vooruit te willen lopen hoop ik daar mijn record te kunnen verbeteren.

Maar nu eerst even focussen op 28 april...dan is namelijk het BK equipped Bench Press.
 
Gefeliciteerd met het Europees record. Liefst 7,5 kg erbij, das niet niks zou ik zo denken.
 
Trainingen week 12 (sets x reps x weight)

Training Monday 19.03.2018
Bench Press pinkyfinger on the ring: 20x20, 10x60, 5x90 & 5x5x120
Band Pull Aparts: 4x25 reps
Band Rows: 5x20



Training Thursday 22.03.02.2018
Bench Press pinkyfinger on ring: 20x20, 10x60, 5x90, 5x120 & with Slingshot* 5x5x150
Band Pull Aparts: 4x25 reps
Band Rows: 5x20


Comment: Deze week met een close(r) grip gewerkt, de pink op de ring van de halter, donderdag beduidend zwaarder maar dan wel met een SlingShot* (Full Boar, mijn nieuw speeltje).
Ik kom nog uitgebreider op de Slingshots terug, ik vind het in elk geval fijn om er mee te trainen.

Na elke wedstrijd evalueer ik altijd…en als ik terugblik naar de voorbereiding verliep deze niet zoals gepland…heavy singles liepen voor geen meter en deed i.p.v. daarvan dan b.v. 5x5. Dat heeft me aan het denken gezet. Ik merk dat setjes tussen 1-3 reps voor mij niet meer goed werkt…je zit dan vrij hoog tegen je 1 RM aan en ik krijg dan last van mijn schouders. Ik denk dat het ook een verschil is of je 1RM bijvoorbeeld 100kg is of 200kg. Hoe dan ook, ik heb besloten om als voorbereiding op een RAW wedstrijden tussen 3 en 5 reps te blijven wat een “veilige marge” is ergens tussen 75-85% van mijn 1 RM. Slechts een korte periode voor de wedstrijd 90% pakken en twee weken voor de wedstrijd paar singles (denk hierbij aan paar singles met de openingsbeurt en eventueel 2e beurt van de aanstaande wedstrijd), maar geen maxout! Pieken tijdens een wedstrijd en niet op een training (als je aan wedstrijden doet).

Hieronder een voorbeeld van hoe ik me een peakcycle van 9 weken voorstel (percentages zijn voorbeelden, geen wet van meden en perzen waarbij ik overigens ook probeer rekening te houden met de tabel van Prilepin*). Let wel, voor een equipped wedstrijd met een benchshirt gelden weer andere criteria! Je gaat immers geen 5x5 in een benchshirt doen, met een benchshirt doe je meestal reps in de 1-3 reprange en werk ik met boards.
De komende weken bereid ik me voor op het BK Equipped Bench Press (28.04) en zal ik de trainingen hier zoals gewend vermelden.


9 weeks peak cycle (sets x reps) for RAW(!) Bench Press meet

Heavy Day: see below (Light Day 10-20% less intensity with 5x5)

9)5x5 (70%)

8)5x5 (75%)

7)4x5 (80%)

6)3x5 (85%)

5)5x3 (85%)

4)3x3 (90%)

3)3x3 (>90%)

2)3x1*

1)3x3x (70%) Deload & active rest (no second benchpress day in this week).

0)Meet / New PR

* heavy singles with “rules”. Start with same weight as in week 3 then opener and eventual second attempt meet, but NO MAXOUT!


Prilepin's table*
upload_2018-3-23_13-24-16.png



Stay Clean & Happy Lifting!
 
Laatst bewerkt:
Succes. Dus 70% is 140kg, 75% 150 enz. tot 200kg?
 
Die 185 kwam bovenin even los van je handen niet?
 
Succes. Dus 70% is 140kg, 75% 150 enz. tot 200kg?

Een goede vuistregel is dat als je voor een peakschema van je 1 RM uitgaat niet je daadwerkelijke 1 RM te nemen maar altijd wat minder...trek in dit geval overal zo'n 10kg af en je zit aardig in de buurt ;)

Jim Wendler adviseerd bij het "531"programma om 90% van je 1RM als uitgangspunt te nemen. Het hangt er ook vanaf wat je daadwerkelijke 1 RM is. Bijna 20kg minder aanhouden vind ik in b.v. mijn geval overdreven...maar ik doe wel zo'n 10kg minder.
 
Laatst bewerkt:
Dat die zo hard omhoog vloog dat hij even los kwam. Bij wijze van spreken uiteraard.
:) O.K...nu begrijp ik het...ik had namelijk mijn filmpje nogmaals bekeken om te kijken waar mijn handen dan wel loskwamen :o
Bedankt, ik denk inderdaad dat het niet overdreven is om te stellen dat het een overtuigende beurt was waar nog meer in had gezeten.
 
mooie prestatie neergezet weer met die 185kg, leek inderdaad wel soepel te gaan :thumbup:
Ik kom nog uitgebreider op de Slingshots terug, ik vind het in elk geval fijn om er mee te trainen.
ben wel benieuwd wat je daar over te vertellen hebt. we wachten het af
 
Altijd wel leuk extra info over SS
Ik ga er binnenkort ook maar eens een aanschaffen
 
The Slingshot is a bench presser’s best friend!


De Slingshot (SS) is een stevige, brede elastische band voor over je borst met twee sleeves (mouwen) die je over je armen trekt en ondersteuning biedt voor schouders, borst en ellenbogen tijdens het bankdrukken. Tijdens de neerwaartse beweging van het bankdrukken rekt de elastische band uit en de kracht die daarbij ontstaat helpt vervolgens bij de opwaartse beweging waardoor de halter als het ware van de borst veert en je zwaardere gewichten kunt drukken of meer herhalingen kunt maken. De SS werkt dus als een soort katapult wat overigens ook de vertaling van het Engelse woord Slingshot is. Het is verder ook een handige tool bij push ups & dips en is geschikt voor elke leeftijd en ieder niveau. Tegenwoordig zijn er heel wat varianten van de SS verkrijgbaar (daarover later meer), maar de originele SS is een bedenksel van de Amerikaanse powerlifter Mark Bell. Deze Slingshot en de Ram van Titan zijn de bekendste en degene wat je het meeste ziet. Er zijn ook “B” merken die hun producten dan “catapult’ of “ballista (grote kruisboog) noemen. Deze zijn meestal een stuk goedkoper, over de kwaliteit daarvan ik helaas niets zeggen omdat ik alleen maar ervaring heb met de Slingshot van Mark Bell en de Titan Ram. Waarbij de SlingShot mijn persoonlijke voorkeur heeft (kosten voor een Original circa 50 Euro).


Voordelen wat een Slingshot te bieden heeft zijn o.a.:

1) het is - in tegenstelling tot een benchshirt - zeer gemakkelijk zelf aan en uit te trekken zonder aangewezen te zijn op hulp van anderen. Het weegt verder vrijwel niets en past in elke sporttas.

2) het biedt ondersteuning voor de schouders, borst en ellenbogen en vermindert daarmee de stress op deze spieren en gewrichten.

3) daardoor draagt een SS indirect bij aan het voorkomen van blessures en zorgt ervoor dat je bij eventuele blessures zonder pijn kunt trainen.

4) het zorgt dat je ellenbogen dichter tegen het lichaam worden gehouden en draagt zo bij aan een betere technische uitvoering en juiste vorm van het bankdrukken.

5) het zorgt voor een overload in de lockout van het bandrukken waardoor de triceps extra worden getraind.

6) in tegenstelling tot het trainen met boards is het een Full Rom Exercise en doe je dus de volledige beweging trainen.

7) in tegenstelling tot bands en chains voelt zich het gewicht van de halter elk moment van de beweging hetzelfde aan.

8) je kunt met zwaardere gewichten trainen en meer herhalingen maken.

9) in tegenstelling tot andere oefeningen train je met een SS exact dezelfde beweging die je ook traind bij RAW bankdrukken (dit in het kader van: je wordt sterker met bankdrukken door te bankdrukken).

10) goede tussenstap tussen raw en equipped (MAAR geen vervanging van een benchshirt*). Je Centraal Zenuwstelsel went aan de zwaardere gewichten die mogelijk zijn met een benchshirt.


*Sommige aanbieders beweren dat een SS een Benchshirt imiteert, maar volgens mij hebben personen die dat beweren nog nooit een Benchshirt aangehad.
De enige overeenkomst is dat beiden meewerken bij de opwaartse beweging. Een Benchshirt is veel stugger, het is vaak een echte uitdaging om de halter op de borst te krijgen en je moet ook vaak door een pijngrens heen wat voor striemen en bloeduitstortingen kan zorgen. Een benchshirt vergt ook beduidend meer oefening en het lukt meestal niet om dit zonder hulp aan te trekken. Je kunt met een benchshirt meestal wel beduidend meer drukken dan met een SS.Met een SS kun je gemiddeld zo’n 10-15% meer drukken (afhankelijk van de uitvoering) en met een benchshirt is het na enige oefening mogelijk om zo’n 20 en zelfs 30% meer (ook hier afhankelijk van het benchshirt) te drukken.



1.
upload_2018-3-27_13-43-0.jpg




upload_2018-3-27_13-43-0.jpg
upload_2018-3-27_13-43-0.jpg



Wat ik zou willen aanbevelen is:

o om NIET je RAW training te verwaarlozen, maar de SS als aanvulling NA je RAW training te gebruiken (overload met 5-10% meer dan je RAW training).

o Doe structureel 1-3 sets met 3-5 reps en slechts incidenteel heavy singles.

Voorbeelden van het integreren van het SS tijdens trainingen.

upload_2018-3-27_13-43-0.png




upload_2018-3-27_13-43-0.jpg



Diverse merken: (op de websites vind je actuele prijzen)


Sling Shot (Mark Bell) 4 verschillende uitvoeringen

Reactive / Original / Full Boar / Maddog (2PLY)

https://www.improveyourbench.co.uk/collections/slingshots


Titan: (Super)Ram

3 verschillende uitvoeringen: Ram(1PLY): & Superram (2PLY). Super Magnum Ram

https://www.improveyourbench.co.uk/collections/slingshots


Metal Catapult

4 verschillende uitvoeringen.

Boomerang Silver / Catapult Black / Catapult Silver / Catapult Orange

https://gometal.com/product/black-catapult/



Strenght Shop:Ballista (3 verschillende uitvoeringen)

Ballista Zeus (medium) / Ballista Thor (stiff) / Ballista Odin (extremely stiff)

https://www.strengthshop.de/catalogsearch/result/?q=ballista



Fitness Seller:: Iron Force Catapult

http://www.fitness-seller.nl/iron-force-catapult/


Ik heb zelf een SS Original (momenteel uitgeleend), SS Full Boar, SS Maddog en een Superram, Ik heb (nog) geen ervaring met een SS van Metal, Strenghtshop en Fitness seller. De maten van de SS zijn overigens niet universeel en kunnen van merk tot merk sterk verschillen. Het is belangrijk dat je de juiste maat hebt, want als je de SS niet zonder hulp over de voorarmen krijgt is het te strak en als het te ruim zit zal het veel minder helpen bij de opwaartse beweging. Als het wat ruimer zit kun je wel nog eventueel ellbowsleeves gebruiken. De maten hebben met je lichaamsgewicht en vooral met de omvang van je armen te maken (e.e.a. staat allemaal op de sites van de aanbieders).


Hieronder nog enkele instructiefilmpjes:

https://www.youtube.com/watch?v=h24sNPIkroI (SS van Mark Bell, korte introductie)

https://www.youtube.com/watch?v=3DD5OMcMLv4 (SS van Mark Bell, uitgebreide uitleg)
 

!!! BOEKEN TIPS !!!

Onderstaande 3 boeken over krachtsport kan ik van harte aanbevelen.
De boeken zijn helaas niet in het Nederlands beschikbaar, maar iemand die de Engelse taal enigszins machtig is komt al een heel eind.
Ik bestel de boeken direct via Amazone (inclusief de verzendkosten ben je niet duurder uit dan als je het boek hier in een boekhandel zou kopen, mits het al verkrijgbaar is in NL).
Mijns inziens de beste en meeste nuttige boeken die ik ooit in mijn handen over krachtsport heb gehad.
Geen “bro sience” maar no nonsense krachtsportschema’s die ondanks hun eenvoud uitblinken in effectiviteit.

-Starting Strenght: Basic Barbell Training (SSBBT) (inmiddels de 3e editie)
Geschreven door Mark Rippetoe -wordt door velen gezien als het heilige boek voor beginners in krachttraining. Stap voor stap legt Rippetoe tot in het kleinste detail zijn visie op krachttraining uit. Oefeningen worden minutieus uitgelegd, met daarbij alle mogelijke valkuilen en aandachtspunten. Het is niet voor niets dat de gids Starting Strength door duizenden instructeurs wordt aangeraden aan beginners.


- Practical Programming for Strength Training (inmiddels ook de 3 editie)
Onmisbaar als vervolg op SSBBT waarin dan tot in de kleinste details op krachtsportsprogramma’s wordt ingegaan, met talloze voorbeelden voor diverse doeleinden met. Met schema’s die niets te wensen over laten met duidelijke percentages van je 1RM en ook een duidelijke vermelding van het aantal sets en reps per oefening.


- The Barbell Prescription: Strength Training for Life After 40
Last but not least…krachttraining voor 40 plussers…ook hier weer net als voorgaande boeken wordt tot in details ingegaan op trainingmethoden, deze keer bestemd voor de “masterlifters” onder ons. Wederom duidelijke schema’s die niets te wensen overlaten waarin niet alleen wordt uitgelegd wat je moet doen, maar ook waarom je het zo moet doen om als masterlifter zolang als mogelijk het optimale/maximale uit je trainingen te halen.



Starting Strength: Basic Barbell Training

upload_2018-3-28_13-17-36.png


Details

Starting Strength: Basic Barbell Training, 3rd (third revision)

Starting Strength has been called “the best and most useful of fitness books” and has sold over 250,000 copies in a competitive global market for fitness education. Along with Practical Programming for Strength Training 3rd Edition, they form a simple, logical, and practical approach to strength training. After four more years of testing and adjustment with thousands of athletes in seminars all over the country, the new edition of Starting Strength expands and improves on the previous teaching methods and biomechanical analysis. No other book on barbell training ever written provides the detailed instruction on every aspect of the basic barbell exercises found in SS:BBT3.

And while the methods for implementing barbell training detailed in the book are primarily aimed at young athletes, they have been successfully applied to everyone: young and old, male and female, fit and flabby, sick and healthy, weak and already strong. Many people all over the world have used the simple biological principle of stress/recovery/adaptation on which this method is based to improve their performance, their appearance, and their quality of life. SS:BBT3 is your complete guide to developing strength – the foundation of athletic performance and the key to long-term health.

  • Why barbells are the most effective tools for strength training.
  • The mechanical basis of barbell training, concisely and logically explained.
  • All new photographs and improved illustrations of all the lifts, and the biomechanics behind them.
  • Complete, easy-to-follow instructions for performing the basic barbell exercises: the squat, press, deadlift, bench press, power clean, and the power snatch.
  • Revised instruction methods for all six lifts, proven effective in four years of seminar, military, and group instruction.
  • How the human body adapts to stress through recovery, and why this is the foundation of the development of strength and lifetime health.
  • How to program the basic exercises into the most effective program for long-term progress.
  • Completely indexed.
  • The most productive method in existence for anyone beginning a strength training program.


Practical Programming for Strength Training

upload_2018-3-28_13-17-36.jpg



Details

Practical Programming for Strength Training, 3rd edition

There is a difference between Exercise and Training. Exercise is physical activity for its own sake, a workout done for the effect it produces today, during the workout or right after you're through. Training is physical activity done with a longer-term goal in mind, the constituent workouts of which are specifically designed to produce that goal. Training is how athletes prepare to win, and how all motivated people approach physical preparation.

Practical Programming for Strength Training 3rd Edition addresses the topic of Training. It details the mechanics of the process, from the basic physiology of adaptation to the specific programs that apply these principles to novice, intermediate, and advanced lifters.

  • Each chapter completely updated
  • New illustrations and graphics
  • Better explanations of the proven programs that have been helping hundreds of thousands of lifters get stronger more efficiently
  • Expanded Novice chapter with the details of 3 different approaches to the problem of getting stuck and special approaches for the underweight and overweight trainee
  • Expanded Intermediate chapter with 18 separate programs and 11 detailed examples
  • Expanded Advanced chapter with detailed examples of 9 different programs
  • Expanded “Special Populations” chapter with example programs for women and masters lifters training through their 50s, 60s, 70s, and 80s
  • Day-to-day, workout-to-workout, week-by-week detailed programs for every level of training advancement
  • The most comprehensive book on the theory and practice of programming for strength training in print
Printed in a new larger format for better display of the programs, PPST3 will be an important addition to your training library.


The Barbell Prescription: Strength Training for Life After 40

upload_2018-3-28_13-17-36.jpg



Details

The Barbell Prescription: Strength Training for Life After 40 directly addresses the most pervasive problem faced by aging humans: the loss of physical strength and all its associated problems – the loss of muscle mass, bone mineral loss and osteoporosis, hip fractures (a terminal event for many older people), loss of balance and coordination, diabetes, heart disease related to a sedentary lifestyle, and the loss of independence.

The worst advice an older person ever gets is, “Take it easy.” Easy makes you soft, and soft makes you dead. The Barbell Prescription maps an escape from the usual fate of older adults: a logical, programmed approach to the hard work necessary to win at the extreme sport of Aging Well. Unlike all other books on the subject of exercise for seniors, The Barbell Prescription challenges the motivated Athlete of Aging with a no-nonsense training approach to strength and health – and demonstrates that everybody can become significantly stronger using the most effective tools ever developed for the job.


https://aasgaardco.com/store/books

upload_2018-3-28_13-17-36.png


upload_2018-3-28_13-17-36.png


upload_2018-3-28_13-17-36.png
 
Back
Naar boven