AndroidHealthClinic

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #11.021
Training week 23 (sets x reps)

Monday 04.06.2018 Heavy Day
Bench Press: 2x10x20, 10x70, 5x100, 5x130, 1x3x160 & 4x5x145
Seated Band Rows: 5x10 (with 70mm band) Band Pull Aparts: 4x25 (with Theraband tube BLACK special heavy)

Wednesday 06.06.2018 Light Day
Bench Press: 2x10x20, 10x70, 5x100 & 5x5x115
Seated Band Rows: 5x10 (with 70mm band) Band Pull Aparts: 4x25 (with Theraband tube BLACK special heavy)

Friday 08.06.2018 Medium Day
Bench Press: 2x10x20, 10x70, 5x100 & 5x5x130kg
Seated Band Rows: 5x10 (with 70mm band)
Band Pull Aparts: 4x25 (with Theraband tube BLACK special heavy)

Comment: HLM methode met 3x per week met verschillende intensiteit (circa 80-60-70%) trainen gaat vooralsnog goed. Ik zie die dus geen reden om er niet mee verder te gaan. Integendeel het bevalt me uitstekend!

• #11.023
Training week 24 (sets x reps x weight kg)

Monday 11.06.2018 Heavy Day (Top set + Back Off Sets)
Bench Press: 2x10x20, 10x70, 5x100, 5x130, 1x4x160 & 4x5x145
Seated Band Rows: 5x10 (with 70mm band) Band Pull Aparts: 4x25 (with Theraband tube black)

Wednesday 13.06.2018 Light Day
Seated Band Rows: 5x12 (with 70mm band) Band Pull Aparts: 4x25 (with Theraband tube black)

Friday 15.06.2018 Medium Day
Seated Band Rows: 5x12 (with 70mm band)
Band Pull Aparts: 4x25 (with Theraband tube black)

Comment: Week 24 dan weer 1 rep meer bij het topset op maandag…was allemaal wederom goed te doen. 3x de week trainen bankdrukken lukt nu wel daar waar het eerder niet lukte…MAAR ik moet me dan ook niet laten verleiden om op de LD en MD zwaarder te gaan dan die 60 en 70%...doe ik dat wel dan loop ik vervolgens onherroepelijk vast op de HD (zoals in het verleden) omdat ik niet voldoende hersteld ben. Ben benieuwd tot waar me dit zal brengen.

Je lichaam went wel aan het volume als je het de tijd geeft, en niet te snel teveel verhogen...elk repje is progressie
Ik draai nu ook meer volume met HLL

• #11.025
Je lichaam went wel aan het volume als je het de tijd geeft, en niet te snel teveel verhogen...elk repje is progressie
Ik draai nu ook meer volume met HLL
Zo is het...elke rep meer is progressie...bedoeling is om het gewicht pas na 3 weken te verhogen. Elke cyclus start met een topset van 1x3 in de 1e week waarna dan de 2 weken die volgen er respectievelijk 1x4 en 1x5 op het programma staan...pas als die 5e rep in de 3e week ook gelukt is verhoog ik het gewicht...in die 3 weken verhoog ik ook bewust niet de gewichten op de LD en MD. Zodoende hoop ik dat mijn lichaam traag maar gestaag progressie kan maken op mijn oude dag ;). Jij ook suc6 met HLL :)

Zo is het...elke rep meer is progressie...bedoeling is om het gewicht pas na 3 weken te verhogen. Elke cyclus start met een topset van 1x3 in de 1e week waarna dan de 2 weken die volgen er respectievelijk 1x4 en 1x5 op het programma staan...pas als die 5e rep in de 3e week ook gelukt is verhoog ik het gewicht...in die 3 weken verhoog ik ook bewust niet de gewichten op de LD en MD. Zodoende hoop ik dat mijn lichaam traag maar gestaag progressie kan maken op mijn oude dag ;). Jij ook suc6 met HLL :)
Onderhouden is net zo belangrijk als progressie
en met die L en M gaat het toch om het volume wat je gemakkelijk afgaat
en het gaat toch om het tonnage/volume wat je wel broodnodig hebt

thnxs

• #11.027
Training week 25 (sets x reps)

Monday 18.06.2018 Heavy Day (Top set with Back Off Sets)
Bench Press: 2x10x20, 10x70, 5x100, 5x130, 1x3x160 & 4x5x145

Wednesday 20.06.2018 Light Day

Friday 22.06.2018 Medium Day

Comment: Week 25…heavy day ging moeizaam…ik had zowel zaterdag als zondag nog flink in de tuin gewerkt en zondag nog een dikke boomstronk uitgegraven en overgehakt met een bijl met als resultaat dat ik maandag spierpijn had. Tja…nadat je de medium training (laatste training van de week) gedaan hebt op vrijdag volgen 2 dagen “rust”…ik heb echter op de “Dag des Heren” in het zweet des aanschijns gewerkt en kreeg dan ook tijdens de heavy training de rekening gepresenteerd. Kleine zonden worden altijd meteen bestraft…bij grote zonden duurt het wat langer (9 maanden). ;)
Eens kijken of het week 26 wel lukt om 5 reps met 160kg te doen.

Strongman activiteiten.........
Je kan beter met biervaten sjouwen voor de BBQ :p

• #11.029
:thumbs: gelijk heb je!

• #11.030
Heavy – Light – Medium Program (HLM)

upload_2018-6-29_13-18-33.png

Geschiedenis
HLM is geen nieuw programma. Nationaal kampioen gewichtheffen en later gewichthefcoach Mark Berry uit de USA gebruikte alreeds een HLM systeem in de jaren 30 van de vorige eeuw(!)
Hierdoor geïnspireerd introduceerde Bill Starr dit systeem succesvol in zijn klassieke bestseller van 1976 “The Strongest Shall Survive. Strength Training for Football”. Ruim 30 jaar later werd dit door Mark Rippetoe en Andy Baker (bekend van de bestsellers “Starting Strengh: Barbell Basic Training” en “Practical Programming for Strength Training”) herintroduceerd.

upload_2018-6-29_13-15-47.jpg

Wat is HLM?
HLM is strikt genomen niet echt een programma, daar loading parameters zoals sets, reps en oefeningen naar de behoeften en doelstellingen van een lifter aangepast kunnen worden.
Het is een wekelijkse microcyclus van periodisering waarbij men varieert met de intensiteit (en volume en oefeningen) en deze onderverdeelt in 3 traingen d.m.v. een zware, lichte en middelzware training op drie niet opeenvolgende dagen. De frequentie is dus de constante factor die elke week terugkeert.
Dat zal meestal op maandag, woensdag en vrijdag zijn maar kan uiteraard ook op dinsdag, donderdag en zaterdag of eventueel woensdag, vrijdag en zondag zijn. De 1e dag is altijd de zware training, de 2e dag altijd de lichte training en de 3e dag altijd de middelzware training waarnaar er tenslotte twee dagen rust volgen.
Voor deze volgorde is bewust gekozen. Laten we er gemakshalve van uitgaan dat iemand op maandag, woensdag en vrijdag traint.
Door de rust van het weekend zou je fysiek en mentaal klaar moeten zijn voor de zware training met de hoogste intensiteit…op woensdag volgt dan een actieve hersteltraining en op vrijdag dan de laaste training van de week die je zou moeten voorbereiden op de zware dag die er de volgende week eraan komt. In het Engels: Stress / Recovery / Preparation Cycle.

Interpretaties van Heavy, Light en Medium
Er zijn talloze interpretaties van HLM. De simpelste manier is zoals in het schema hierboven is afgebeeld waarbij je een oefening 3x per week (5 sets x 5 sets) traint waarbij je op de medium- en light day respectievelijk met zo’n 10% en 20% minder intensiteit traint dan op de heavy day.
Overigens wordt HLM meestal als een methode voor full body training gebruikt en is deze manier van trainen niet alleen geschikt voor presses maar ook voor andere compound exercises zoals b.v. squats en diverse pull oefeningen. De variaties in dit systeem hebben meestal betrekking op het volume en de keuze van de oefeningen. Maar laten we eerst kijken naar de “interpretaties” van wat nu precies Heavy, Light en Medium is.

upload_2018-6-29_13-20-30.png

Bovenstaande tabel geeft aan dat als je met een intensiteit van 90% van je 1 RM tripples (setjes van 3 reps) maakt dit een zware belasting is en dat zal ook wel voor iedereen duidelijk zijn.
Maar ook 10 reps met 70% van je 1 RM is een zware belasting(!). En daar ligt de valkuil (hierbij spreek ik uit eigen ervaring)…als je in het HLM systeem op de Light Day er bijvoorbeeld voor kiest om op een intensiteit van 70% van je 1 RM te trainen moet je je niet laten verleiden om je vervolgens “leeg te pompen” d.m.v. een high volume…want dan is er geen sprake meer van een hersteltraining en zul je heel snel overbelast raken. Een Light Training moet ook licht aanvoelen en is puur voor de doorbloeding van de spieren bedoelt en voor niet meer dan dat!

Varianten
Hieronder een voorbeeld van hoe variaties in volume en oefeningen eruit zou kunnen zien.
Alle combinaties van volumes en oefeningen zijn in principe mogelijk…als het principe van Heavy-Light-Medium maar gehandhaaft blijft. Er zijn echter ook personen die toch om diverse redenen liever aan het einde van de week de zware training doen. Dan krijg je maandag de medium-, op woensdag de light- en vrijdag de heavy training. Deze manier lijkt overigens sterk op de verwante Texas Methode waar je op maandag de Volume Day hebt, op woensdag de Light Day en vrijdag de Intensity Day hebt.
Het grote verschil tussen TM en HLM is dat erbij TM in principe sprake is van twee zware dagen.
Op maandag ligt dan de nadruk op volume en vrijdag op intensiteit. HLM kent daarentegen slechts één zware dag waardoor deze methode minder belastend is dan TM.

upload_2018-6-29_13-22-2.png

Overigens kan als voorbeeld 5x5 niet alleen als across methode gedaan worden b.v. 5x5x70% van je 1RM, maar ook als ascending methode b.v. 5x60%, 5x70%, 5x80%, 5x85% & 5x90% van je 5RM (het maximale gewicht waarmee je 5 reps kunt maken) gedaan worden.

Repprogressie op de Heavy Day
Er zijn heel wat mogelijkheden op de Heavy Day…je kunt hier ook kiezen voor de z.g. repprogression methode. Waarbij je elke week progressie boekt door niet het gewicht te verhogen maar door een rep meer te doen dan de vorige training. Een voorbeeld aan de hand van een 3 wekelijkse cyclus.

Week 1) 5x3x80% (sets x reps x % 1 RM)
Week 2) 5x4x80%
Week 3) 5x5x80%…vervolgens het gewicht verhogen en de cycle opnieuw starten.

1 Topset & Back Off Sets op de Heavy Day
Een andere veel gebruikte methode is die van 1 Topset met diverse Back Off Sets…wederom een voorbeeld aan de hand van een 3 wekelijkse cyclus:

Week 1) 1x5x80% & 3x5x75%
Week 2) 1x3x85% & 4x5x75%
Week 3) 1x1x90% & 5x5x75%

Kortom, er zijn heel veel manieren om HLM toe te passen…ofwel aan te passen naar de behoeften en doelstellingen van de lifter.

“It’s simply that for folks who want to train full body three times per week, once they get strong, doing all out sets every day may be too much. Varying intensity, volume or exercises is a way to maintain that frequency without burning out. Nothing more, nothing less”

P.S. Voor degenen die er zich wat meer in willen verdiepen…Andy Baker heeft veel artikelen over HLM geschreven (ook veel youtube filmpjes geplaatst over dit thema).

http://www.andybaker.com/heavy-light-medium-16-faqs/

https://www.youtube.com/watch?v=CVBvJuaJCKU (deel 1)

https://www.youtube.com/watch?v=f10xxb3F4WI (deel 2)

https://www.youtube.com/watch?v=GsPeIczx-rQ (deel 3)

• #11.031
Training week 26 (sets x reps)

Monday 25.06.2018 Heavy Day (Top set with Back Off Sets)
Bench Press: 2x10x20, 10x70, 5x100, 5x130, 1x4x160 & 4x5x145
Band Pull Aparts: 4x25

Wednesday 27.06.2018 Light Day
Bench Press: 2x10x20, 10x70, 5x100 & 3x5x115

Friday 29.06.2018 Medium Day
Bench Press: 2x10x20, 10x70, 5x100 & 4x5x130kg

Comment: Zondag 24 juni een dagje in de sauna geweest, heerlijk ontspannen, maar niet ideaal als uitgangspunt voor de zware training de dag ernaar. Desondanks ging het redelijk…een vijfje met 160kg zat er weliswaar net niet in, maar daar gaan we deze week dan voor...alhoewel de temperaturen zijn nogal erg zomers en we gaan zien welke impact dat heeft op mijn training. In de zomermaanden met hogere temperaturen gaat het me meestal minder goed af. We gaan dan ook niets forceren.

Daags VOOR een Heavy WO naar de sauna is idd killing...je systeem is leeg (transpireren)
Misschien "minder" aktief zijn en vooral goed eten dat scheelt enorm.
Ik zou het dus omdraaien daags NA een heavy WO lekker genieten ook mede door een snelle afvoer van alle afvalstoffen....

• #11.033
Daags VOOR een Heavy WO naar de sauna is idd killing...je systeem is leeg (transpireren)
Misschien "minder" aktief zijn en vooral goed eten dat scheelt enorm.
Ik zou het dus omdraaien daags NA een heavy WO lekker genieten ook mede door een snelle afvoer van alle afvalstoffen....
Klopt helemaal wat je zegt! Mijn vrouw en ik gaan regelmatig naar de sauna en door het werk kunnen we dit alleen in het weekend doen. Normaliter op zaterdag maar we waren uitgenodigd op een verjaardag en derhalve zondag gegaan. Ik ben slechts een amateursporter en laat niet mijn hele privéleven bepalen door de sport. Dan moet ik dus accepteren dat het op de heavyday minder zal gaan. Ik zou natuurlijk nooit de dag voor een wedstrijd naar een sauna gaan.

Ach ieder heeft zijn eigen (drukke) agenda ;)

• #11.035
Helaas wel...dat maakt ook het verschil tussen een amateur en prof uit. Als prof zal je privéleven zich moeten richten naar de sport anders kun je geen topprestaties leveren. Dat neemt niet weg dat ik als amateur de sport toch zeer serieus neem, maar slechts tot een bepaalde hoogte...het is niet zo dat alles en iedereen ervoor moet wijken en er rekening mee moet houden.

• #11.036
Training week 27 (sets x reps)

Monday 02.07.2018.2018 Heavy Day
Bench Press: 2x10x20, 10x70, 5x100, 5x130 & 5x5x150

Wednesday 04.07.2018.2018 Light Day
Bench Press: 2x10x20, 10x60, 5x90 & 5x5x120

Friday 06.07.2018 Medium Day
Bench Press: 2x10x20, 10x60, 5x90 & 5x5x135kg

Comment: Op heavy day geen topset met backoff sets gedaan maar gewoon “classic HLM”…alle dagen 5x5…met 5x5x150 was de rek er nog niet uit had ik de indruk…van het laatste set heb ik nog een filmpje.
Ik ben nu alreeds zo’n week of 6 bezig met HLM en afgelopen week was de zwaarste week…eens kijken wanneer de rek eruit is en we een deloadweek gaan inlassen. Ik ben geen voorstander van vastgestelde deloads want waarom een deload doen in een week waar je je verder top voelt? Zodoende doe ik een deload op het moment dat ik merk dat alles moeizaam gaat.

https://youtu.be/J-RZxrWjVBE

• #11.037
Voor powerlifters die belangstelling hebben om wedstrijden te gaan doen in België is het goed om onderstaande even door te lezen, daar de wetgeving in België wezenlijk verschilt van die in Nederland wat dopingbestrijding betreft!

SAY NO ! TO DOPING

WAT IS DOPING?
Doping is het gebruik van verboden stoffen of methoden om sportprestaties te verbeteren.
Maar waar ligt de grens?
Doping is een overtreding van de antidopingregels, ook wel dopingpraktijken genoemd waarbij het samengevat om volgende overtredingen gaat: (Poging tot) gebruik van een verboden stof of methode door een sporter;
Weigeren van een dopingcontrole of hierbij gebrekkige medewerking verlenen;
(Poging tot) frauderen bij een dopingcontrole;
Bezit van een verboden stof of methode;
(Poging tot) handel van een verboden stof of methode;
Medeplichtigheid (b.v. het toedienen maar ook het aanmoedigen tot een dopingpraktijk);
Verboden samenwerking met personen die veroordeelt zijn wegens dopingpraktijken;

Whereaboutsfouten (geldt alleen voor sporters die hun verblijfsgegevens moeten invullen).

WANNEER IS ER BIJ EEN STOF OF METHODE SPRAKE VAN DOPING?
De WADA (Wereld Anti Doping Agentschap) geeft jaarlijks een dopinglijst (lijst met verboden stoffen en methoden) uit.
Een stof of methode wordt op deze lijst geplaatst als deze aan minimaal twee van de volgende drie criteria voldoet:
1) (mogelijk) prestatiebevorderend;
2) (mogelijk) schadelijk voor de gezondheid;
3) in strijd met de ‘Spirit of Sport’ (in strijd met de normen en waarden van de sport).

WELKE INSTANTIES VOEREN DOPINGCONTROLES IN BELGIE UIT?
In Nederland wordt dopingbestrijding vooral als taak van de sportwereld gezien, in België wordt dit echter meer als een maatschappelijke taak gezien (waarbij de overheid betrokken is). Zowel de Nationale Anti Doping Organisatie van de Vlaamse overheid (NADO Vlaanderen),
als de WADA en ook de sportfederatie zelf kunnen in België dopingcontroles uitvoeren:
binnen wedstrijdverband, onmiddellijk na een wedstrijd, of buiten wedstrijdverband. Al wie in georganiseerd verband in België aan sport doet, van de recreatieve fitnesser of de amateursporter tot de topsporter, kan gecontroleerd worden!

GEVOLGEN BIJ EEN VASTGESTELDE OVERTREDING!
Als een sporter of begeleider schuldig wordt bevonden aan een dopingpraktijk, zal het Belgisch tuchtorgaan een disciplinaire sanctie opleggen: een schorsingsperiode en/of een boete. Daarnaast kan ook door de overheid een strafrechtelijk gevolg gegeven worden aan inbreuken tegen de hormonen- en drugswetgeving!!! Dit geld ook voor deelnemers van wedstrijden in België die NIET de Belgische nationaliteit hebben!

VOORZICHTIGHEID GEBODEN MET GENEESMIDDELEN & VOEDINGSSUPPLEMENTEN! Controleer of jouw medicijnen al dan niet verboden stoffen bevatten en of hiervoor dispensatie nodig is. In België is dan een TTN (Toestemming wegens Therapeutische Noodzaak) vereist! Wees ook voorzichtig met voedingssupplementen, deze kunnen verontreinigt zijn met verboden stoffen. Als je supplementen neemt let dan op dat deze getest zijn op zuiverheid!

WEBSITES: http://www.dopinglijn.be/ & https://www.dopingautoriteit.nl/home

• #11.038
Training week 28 (sets x reps x weight)

Monday 09.07.2018.2018 Heavy Day
Bench Press: 2x10x20, 10x70, 5x100, 5x130 & 5x145, 3x5x155 & 1x3x155

Wednesday 11.07.2018.2018 Light Day

Friday 13.07.2018 Medium Day
Bench Press: 2x10x20, 10x60, 5x120 & 5x5x135kg

Comment:
Op de heavy day had ik na 130kg verder willen gaan met 155 maar had de halter verkeerd geladen…vond al dat die 155 wel erg licht aanvoelde…bleek dus “slechts” 145 te zijn…daarna nog 3 sets met 155 en bij de laatste set was de accu leeg na 3 reps…niet ontevreden met deze training.

Hier nog een filmpje met het 1e set met 5x155kg.

https://youtu.be/bPzHUlSJrGo

Ik heb ook het boek “Doping, de nuchtere feiten. A second opinion” gekocht.
Het zal waarschijnlijk niemand ontgaan zijn dat ik anti-doping ben, maar heb er als life-time drug-free lifter geen persoonlijke ervaring mee en er verder ook vrij weinig van af weet en wil me er toch meer in gaan verdiepen omdat ik regelmatig vragen over doping gestelt krijg.

upload_2018-7-13_10-33-6.png

SAY NO ! TO DOPING

• #11.039
Training week 29 (sets x reps)

Monday 16.07.2018.2018 Heavy Day
Bench Press: 2x10x20, 10x70, 5x100, 5x130, 4x160, 4x157.5 , 4x155, 4x152.2 & 4x150

Wednesday 18.07.2018.2018 Light Day

Friday 20.07.2018 Medium Day
Bench Press: 2x10x20, 10x60, 5x120 & 5x5x135kg

Comment: Op de Heavy Day Descending Sets gedaan…had er meer van verwacht want ik had me ten doel gesteld om alle sets met 5 reps te doen, maar na 4 reps was de accu steeds leeg…wellicht heeft e.e.a. te maken met het warme weer? De Rows voer ik tegenwoordig uit met een zogenaamde “suicide grip, thumbless or false grip” dat is een duimloze greep. Ik merk dat ik daardoor beduidend meer de rugspieren activeer en minder de biceps die ik bij de rows voorheen meer voelde dan de rugspieren.

Het boek " Doping de nuchtere feiten" vond ik een zeer interessant boek en heb het dan ook binnen paar dagen uitgelezen...ik ben natuurlijk nog lang geen expert op dit gebied maar weet er nu in elk geval iets meer van af...wordt vervolgt.

SAY NO ! TO DOPING

• #11.040
Training week 30 (sets x reps x weight)

Monday 23.07.2018.2018 Heavy Day
Bench Press: 2x10x20, 10x70, 5x100, 5x130 & 5x5x155kg(!)
Seated Band Rows: 10x10 (with 70mm band)

Wednesday 25.07.2018.2018 Light Day
Seated Band Rows: 6x10 (with 70mm band)

Friday 27.07.2018 Medium Day
Bench Press: 2x10x20, 10x60, 5x90, 5x120 & 5x5x140kg
Seated Band Rows: 8x10 (with 70mm band)

Comment: Op de Heavy Day 5x5x155 gedaan…dat is 5kg onder mijn Alltime PR (5x5x160) :)….het heeft ruim 1.5 jaar geduurd sinds mijn schouderblessure voordat ik met veel geduld en motivatie weer bijna op het oude niveau terug ben. Ik merk toch dat een klassiek “lineair schema” volgen zoals b.v. 5x5 voor mij altijd weer goed werkt om progressie op te bouwen.

https://youtu.be/oODIEiQ7s9M 5x5x155kg

PUUR of KUUR? SAY NO ! TO DOPING

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven