XXL Nutrition

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #11.001
Trainingen week 13 (sets x reps x weight)

Training Monday 26.03.2018 / GYM SPAUBEEK
Unequipped Bench Press: 20x20, 10x70, 5x100, 3x130, 1x160
Equipped Bench Press: 1x190, 1x210 & 1x235 & Unequipped Back off sets 3x5x140kg
Band Pull Aparts: 4x25 reps (homegym)
Band Rows: 5x20 (homegym)

Comment: Maandag begonnen met de voorbereiding op het BK Equipped Bench Press op 28.04.
Ik had twee shirts bij me een Super Katana Lowcut maat 56 en een Super Katana maat 52 en het was even testen welk shirt het zou worden.
Ik weeg momenteel zo’n 155kg en de Super Katana paste ook weer maar de afzet was totaal niet vergelijkbaar met de Lowcut, zodoende gekozen voor de lowcut.
Ik wil maximaal 3 trainingen in benchshirt doen voor de wedstrijd.
Zo’n zware kilo’s vergen best veel van me ook al is het in shirt, ik ben dan toch zo’n 70-80kg zwaarder bezig dan mijn rawtrainingen en wil overbelasting voorkomen.

Vandaag zal ik in mijn homegym nog een lichtere training met een close(r) grip doen.

Ik wens iedereen ZALIG PASEN! :engel:
Enne, nee Pasen is niet het feest van de paashaas, maar de herdenking van het lijden, het sterven en de verrijzenis van Onze Lieve Heer, Jezus Christus.

• #11.002
Even een korte update wat het trainen deze week (14) betreft.
Ik doe eventjes een pas op de plaats met moderate weight (5x5x150 met Slingshot).
Komende twee weken verder met de voorbereiding op het BK Equipped Bench Press (28.04).

Ik zal de komende weken wat info plaatsen over diverse trainingsmethoden die met name geschikt zijn voor ambitieuze (drug-free) Masterlifters (40+), maar waar ook jongere lifters zeker hun voordeel mee kunnen!

Part 1) Repprogression method.

Repprogressie wil zeggen dat de intensiteit toeneemt door steeds 1 (of meer) rep(s) aan je workout toe te voegen (dus niet elke keer meer gewicht toevoegen). Hierdoor neemt de intensiteit gestaag en geleidelijk toe, waardoor dit minder belastend is wat vooral voor de masterlifters voordelen biedt. Dough Hepburn was volgens mij één van de eersten die dit deed toepassen (van zijn manier van trainen heb ik diverse voorbeelden in mijn log beschreven).

Onderstaande 3 voorbeelden zijn volumes & percentages van de Heavy Day vervolgens doet men nog een Light Day en/of een Medium Day (afhankelijk van of men 2 of 3 maal per week traind).
Op een een heavy day is het totaal aantal reps circa 25 (work sets).
Op een medium day is het totaal aantal reps circa 20 (4x5 met 5-10% minder intensiteit dan tijdens de heavy day)
Op een light day is het totaal aantal reps circa 15 (3x5 met 10-20% minder intensiteit dan tijdens de heavy day)
De % t.o.v. de heavy day tijdens zo’n medium of light day zijn afhankelijk van het 1RM van de lifter.
Het maakt een verschil of je 1 RM 100kg is en 10% dan 10kg is, of je 1 RM 200kg is en 10% dan 20kg is.
Sterkere lifters zullen over het algemeen tijdens een medium day 10% minder intensiteit doen en op een light day 20% minder.
Een minder sterke lifter zal tijdens een medium day en een light day met respectievelijk 5 en 10% minder intensiteit dan tijdens de heavy day goed uitkomen.

Voorbeelden zijn SETS x REPS x % 1 RM en elke cycle duurt 3 weken.

A) 1 Top set met diverse backoff sets.

Week 1) 1x3x80% + 4x5x75%

Week 2) 1x4x80% + 4x5x75%

Week 3) 1x5x80% + 4x5x75%

De 4e week wordt het gewicht dan verhoogt met 2.5kg en begint men weer met 1 topset van 3 en 4 backoff sets van 5 enz.

B) Repprogressie zonder backoff sets.

W1) 5x3x80%
W2) 4x4x80%
W3) 3x5x80%

C) Variant Repprogressie zonder backoff sets.

W1) 3x3x80%
W2) 3x4x80%
W3) 3x5x80%

Happy Lifting ( & Stay Clean!)

Laatst bewerkt:
  • #11.003
Trainingen week 15 (sets x reps x weight)

Training Monday 09.04.2018 / GYM SPAUBEEK
Unequipped Bench Press: 3x10x20, 8x70, 5x100, 3x130, 1x160
Equipped Bench Press: 1x190, 1x220 & 1x235 & Unequipped Back off sets 3x5x145kg
Band Pull Aparts: 4x25 reps (homegym)
Band Rows: 5x20 (homegym)

Comment: Maandag 3 heavy singles in shirt gedaan en meer vond ik niet nodig…het gaat om te “wennen” aan de beduidend zwaardere gewichten dan waarmee ik raw train en het vertrouwen te bevestigen dat ik het “kunstje in shirt” beheers. Ik hoef geen PR tijdens een training te drukken…volgende week nog een paar heavy singles en dan zijn we klaar voor de wedstrijd. De laatste week voor de wedstrijd zal ik een deload doen, want in die laatste week kan ik niets meer doen om sterker te worden en bevalt het goed om volledig hersteld aan de dag van de wedstrijd te verschijnen. Menig “equipped” lifter zal zijn wenkbrauwen fronsen bij zo’n “karige” voorbereiding. Maar ik beschouw mezelf niet als een equipped lifter. Ik beschouw me als een raw lifter die incidenteel een benchshirt aantrekt om mee te doen aan een equipped wedstrijd. Zal ik daarmee het maximale en optimale uit het shirt weten te halen? Waarschijnlijk niet! Maar heel blijven wordt naarmate ik ouder word (ja, daar kom ik weer) de hoogste prioriteit en met equipped liften is de kans op risico’s op blessures nu eenmaal beduidend hoger dan met raw liften. Derhalve doe ik tegenwoordig nog maar maximaal circa 3 trainingen in een benchshirt. Eind van de week zal ik nog een lichtere raw training doen met 5x5x130 (of 5x5x145 met slingshot).

HLM routine (Part 2).
Vorige week heb ik alreeds iets geschreven over de Heavy-Light-Medium Routine.
Bill Starr heeft deze in 1976 (inmiddels 42 jaar geleden) geïntroduceerd in zijn boek:
“The Strongest Shall Survive: Strength Training for Football”. Deze routine was destijds gefocust op drie oefeningen: Bench Press, Squat & Powerclean.
Deze werden op maandag – woensdag – vrijdag respectievelijk met een heavy, ligth en medium intensity gedaan. Het set/rep protocol was 5 sets van 5 reps. Uit een onderzoek was gebleken dat trainen met sets van 4 tot 6 met reps van 4 tot 6 het meest effectief was voor krachttoename…om het simpel te houden werd precies het midden genomen: 5x5. Dan gaat het verhaal dat men 5x5 van Dough Hepburn heeft overgenomen die workouts met 5 heavy singles en vervolgens 5x5 deed. En 5 de heavy singles heeft laten vervallen omdat anders de trainingen veel te lang zouden duren en ook voor de meeste stervelingen een te zware belasting zouden zijn.

Wat je nu overigens vaak ziet is het volgende (sets x reps):
Heavy Day gekozen wordt voor 5x5 (25 work reps totaal).
Light day 3x5 (15 reps totaal) met circa 10-20% minder intensiteit dan tijdens de heavy day.
Medium day 4x5 (20 reps totaal) met circa 5-10% minder intensiteit dan tijdens de heavy day.

Minder volume OF minder intensiteit
Je kunt er ook voor kiezen om minder totaal reps te maken door respectievelijk 1 set minder op de medium en 2 sets minder op de light day te doen zonder de intensiteit te verminderen (het gewicht blijft dan hetzelfde als op de heavy day). Of tijdens alle trainingsdagen alles 5x5 te doen maar dan met respectievelijk 5-10 % minder intensiteit op de medium day en 10-20% minder intensiteit op de light day: Kortom minder volume: 3x5 (LD) en 4x5 (MD) of minder intensiteit -10-20% (LD) en -5-10% (MD).

Uiteraard is dit schema niet alleen maar van toepassing op de drie oefeningen die destijds Bill Starr gebruikte. Dit kan ook voor Press, Deadlift (alhoewel je geen 3x per week zult deadliften met 5x5) en andere compound oefeningen. Moet je dan tijdens een heavy day alle oefeningen ook zwaar uitvoeren en tijdens een light day alles licht doen? Dat kan, maar dat hoeft niet…je kunt ook kiezen voor de volgende mogelijkheid
:
upload_2018-4-10_12-20-33.png

Verschil tussen HLM en Texasmethod:

Een methode die door gevorderde lifters wordt gebruikt na hun novice stadium bij Starting Strenght te hebben gedaan. (Bij de “concurrent” Stronglifts wordt na de noviceperiode “Madcow” aanbevolen).

upload_2018-4-10_12-16-56.png

Het grote verschil tussen HLM en Texas is dat HLM maar 1 heavy day heeft en Texas 2(!)
Beiden hebben op woensdag de light day maar Texas heeft op maandag een heavy volume workout en op de vrijdag een heavy intensity workout waarbij de doelstelling is om een nieuw 5 RM (of 3RM of 1RM) te pakken. Een leuke anekdote hoe dit zo gekomen is is volgende…Glen Pendlay deed het HLM schema met enkele lifters van hem en vervolgens kwam een van de lifters met het voorstel dat als hij op de vrijdag een nieuw 5 RM zou weten neer te zetten hij het vervolgens bij dit ene set kon laten en niet nog 4 sets erachter aan moest doen. Pendlay ging deze “weddenschap” aan en de leerling kreeg dat kunstje voor elkaar en dat viel bij anderen ook in de smaak en uiteindelijk zou zo dan de Texaxmethode geboren zijn.

• #11.004
Trainingen week 16 (sets x reps x weight)

Training Monday 16.04.2018 Homegym
Unequipped Bench Press: 2x10x20, 8x70, 5x100, 3x130, 1x160
Equipped Bench Press: 1x190 (3 board) 1x210 (2 board) & 1x225 (1 board) & Unequipped Back off sets 3x5x145kg
Band Pull Aparts: 4x25 reps
Band Rows: 5x20

Comment: Gisteren door verhindering van twee gymbuddies thuis getraind. In shirt train ik thuis normaal gesproken niet, maar “nood breekt wet”. Ik had mijn zoon Maikel gevraagd of hij me kon helpen en dat ging duidelijk beter dan verwacht. Ik ben tot 225kg gegaan en dat is ook wat ik op de wedstrijd in de warmingup van plan ben om vervolgens dan met 235 te open. Gisteren was zo gezien de "generale repetitie"...pieken hoop ik op de wedstrijd zelf te doen.
Ik zal eind van de week nog een lichte training doen en volgende week dan een deload om volledig hersteld op de wedstrijd te verschijnen op zaterdag 28 april.

Part 3) TSFOSB (Two Steps Forward One Step Backward)

De meesten van ons kennen wel de zogenaamde “block training” waarin zoals het woord alreeds zegt je in diverse blokken traint. Denk hierbij bijvoorbeeld aan 4-6 weken 5x5 (volume blok) en vervolgens 2-3 weken 3x3 (intensiteits blok) met aansluitend een piek.

De voormalige Australische gewichthefcoach Lyn Jones (zelf ruim 20 jaar actief als wedstrijdsporter en zo’n 45 jaar actief als coach en scheidsrechter) heeft het TSFOSB bij zijn pupillen toegepast. Een cyclus duurt steeds 4 weken. Hieronder enkele voorbeelden…percentages, sets en reps zijn slechts voorbeelden.
Week 1 is de basis, week 2 hoogste volume, week 3 een deload die je vervolgens in staat zou moeten stellen om in week 4 een piek te doen.

Basic -Primary – Deloading – Peaking
First cycle:loading with sets of 5 and peak with sets of triples
Second cycle: loading with triples and peak with singles

W1) BASIC LOADING / 4x5x75% (moderate volume / moderate intensity)
W2) PRIMARY LOADING / 5x5x80% (high volume / highest intensity possibility on that volume)
W3) DELOADING / 3x5x70% (low volume / low intensity)

W4) PEAKING / 3x3x90% (very low volume / very high intensity)

W1) BASIC LOADING / 4x3x80%
W2) PRIMARY LOAIDNG / 5x3x85%
W3) DELOADING / 3x3x75%
W4) PEAKING / 3x1x95%

Play fair, play true, play natural.

• #11.005
Training week 17 (sets x reps x weight)

Training Monday 23.04.2018 Homegym / DELOAD

Unequipped Bench Press: 2x10x20, 10x70, 5x100 & 3x5x130
Band Rows: 5x20
Band Pull Aparts:4x25

Comment: Gisteren dan een deload gedaan...en de rest van de week zal ik geen bankdruktrainingen meer doen.
Er is immers niets wat ik nog kan doen om in de laatste paar dagen voor de wedstrijd nog sterker te worden. Je traind het hele jaar door en die laatste week voor de wedstrijd ga je heus niet nog sterker worden.
Liever uitgerust, hersteld en gretig op een wedstrijd verschijnen en ervoor gaan om het maximale uit jezelf te halen.
Openen zal ik hoogstwaarschijnlijk met 235kg...vorige keer ging 240 goed en bleek 250 net te zwaar...hoop dat er 245+ in zal zitten.
Voor de liefhebbers; de wedstrijd is op zaterdag 28.04 in Antwerpen in het Fortje van Merskem. (aanvang 12:00).

In elk geval ben ik blij dat de temperaturen iets gedaalt zijn want met circa 30 graden een wedstrijd moeten doen is niet aan mij besteed...afgelopen weekend was er in Antwerpen een hardloop wedstrijd en waren er velen die door uitdrogingsverschijnselen en oververhitting medische verzoring in een ziekenhuis nodig hadden. Nu is duursport weer heel wat anders dan krachtsport, maar (te) hoge temperaturen is voor beide niet ideaal lijkt me.

Play fair, play clean, play true!.

Laatst bewerkt:
Succes !!

• #11.008
“Net niet” ;)

Ik woog zaterdag in Antwerpen bij de wedstrijd equipped benchpress exact 157kg en dat is ruim 5 lichter dan de equipped wedstrijd in december 2017 waar ik 240 drukte.
Warm up met 10x20, 5x70, 3x100, 1x130, 1x160 vervolgens shirt aan en 190 en 215…niet teveel kracht verspilt met de warming up.
1e beurt met 235 ging prima…ik heb vervolgens meteen 246.5 aangevraagd omdat dit een Wereld Record zou zijn (in de Master 2/145+ class) en ik dan tevens 2 pogingen zou hebben en geen kracht wilde verspillen met 240kg of een andere tussenstap.
Helaas kwam ik twee keer net te kort in de eindfase en kreeg de ellebogen niet gestrekt zoals in onderstaande filmpje te zien is.
Leuk voor mijn persoonlijke statistiek is dat ik wederom een nationaal kampioen ben geworden met de eerste beurt met 235 (niet zo moeilijk, er was verder niemand in mijn gewichtsklasse) maar ook best lifter volgens de wilkspunten was.

https://youtu.be/EMLerm2-5u0

Sinds mijn schouderblessure heb ik niet meer dan 240 gedrukt…het is niet anders en verwijt me zelf niets en ben ook niet teleurgesteld.
Ik heb tijdens de wedstrijd alles volgens “plan” gedaan maar het zat er helaas net niet in.
Ik denk dat mijn huidige top rond de 240kg is.
Als ik heel weet te blijven en het huidige niveau weet vast te houden ga ik volgend jaar weer een aanval op het WR doen…bij de 50 plus categorie staat dat op “slechts” 235kg in mijn klasse.

Ik ga me nu focussen om in het laatste kwartaal van 2018 voor een verbetering van mijn ER unequipped 185kg te gaan.
Streven is ook om verder af te vallen…ik val nu gemiddeld per maand 1kg af en hoop dit jaar de 150kg te bereiken.
Met mijn verbeterde voedingspatroon en meer beweging is dat niet onrealistisch en door niet al te snel af te vallen hoop ik zoveel mogelijk kracht vast te kunnen houden.

Play fair, play clean, play true!.

Tjee, dat scheelde toch echt niet veel zo op het filmpje te zien. Vindt het toch al ongelooflijk dat iemand zoveel kan benchen. Succes met afvallen, 1kg per maand moet een makkie zijn.

• #11.010
Tjee, dat scheelde toch echt niet veel zo op het filmpje te zien. Vindt het toch al ongelooflijk dat iemand zoveel kan benchen. Succes met afvallen, 1kg per maand moet een makkie zijn.

Bedankt :), het scheelde inderdaad niet veel en het waren voor mij geen beurten die bij voorbaat kansloos waren.
Voor hetzelfde geld was het immers net wel gelukt, toch?

Wat “zoveel” bankdrukken betreft…er zijn genoeg die meer drukken en dat met beduidend minder lichaamsgewicht MAAR de meesten daarvan zijn wel weer beduidend jonger dan mij en het valt te bezien of ze allen met (bijna) 50 nog op het plankier zullen liften.
Ik constateer namelijk dat de spoeling steeds dunner wordt bij het stijgen van de leeftijd…velen vallen noodgedwongen uit door hardnekkige blessures of door andere fysieke problemen of door gebrek aan motivatie omdat ze niet meer de gewichten van weleer weten te liften. Als je lang genoeg heel weet te blijven en blijft doorgaan met de sport word je ooit echt wel kampioen omdat er niemand meer in je klasse overblijft ;)

Dan ga ik maar rustig door tot ik 65 ben over minder dan 4 jaar. :) Zit al op 5X5X72 dus er schuilt wel een kampioen in mij. LOL

• #11.012
Dan ga ik maar rustig door tot ik 65 ben over minder dan 4 jaar. :) Zit al op 5X5X72 dus er schuilt wel een kampioen in mij. LOL
Dan zit je 1RM zo rond de 85kg schat ik...niets mis mee...bij de 60 plussers doen er nog minder mee..dus gewoon meedoen aan een kampioenschap...grote kans dat je in jouw leeftijdsklasse zomaar kampioen wordt!

• #11.013
Zoals altijd doe ik een evaluatie NA een wedstrijd hoe e.e.a. verlopen is.
Ik ben niet teleurgesteld over het resultaat maar het moge duidelijk zijn dat ik natuurlijk graag die 246.5 gedrukt had.
Te kort kwam ik hierbij in de eindfase…ik heb eigenlijk nooit problemen om van de borst goed los te komen maar als het niet lukt, dan is het van de 10 keer toch wel 9 keer in de eindfase om de ellebogen te strekken.

Ik erken ruiterlijk dat het probleem mijn triceps zijn…en daar wil ik wat aan gaan doen…en natuurlijk zijn er heel wat mogelijkheden maar persoonlijk ondervind ik dat een close grip bench press mijn triceps direkt aanspreekt. En ik denk dat de carryover van de close grip voor de bench press duidelijk moge zijn. Het probleem is dat ik hierbij echter snel last van mijn schouders krijg…terwijl ik thuis de oplossing voor dit probleem heb liggen…de SWISSBAR!!! Waarom gebruik ik hem dan niet? Omdat hij door zijn constructie niet past in mijn bankdrukbank!…de haltersteunen hiervan staan circa 1.10 uit elkaar en dat zou voor deze barbel 1.15 moeten zijn. Ik wil derhalve de ATX swissbar kopen die wel zou moeten passen. Mocht er iemand belangstelling hebben voor mijn swissbar die nauwelijks gebruikt is dan mag je me een berichtje sturen…70 euro wilde ik er nog graag voor hebben…nieuw prijs circa 130 euro.

Deze swissbar weegt circa 10kg en heeft een lengte van circa 210cm (alleen geschikt voor olympische halterschijven met doorsnee van 50-52 mm) en belastbaar tot minstens 150kg. Deze stang heeft 3 verschillende grip mogelijkheden, waaronder de neutrale grip (handpalmen naar elkaar toe), waardoor de schouders minder belast worden.

upload_2018-5-1_12-21-48.jpg

Enkele effectieve oefeningen met de swissbar zijn:

- Bench press

- Incline bench press

- Decline bench press

- Close grip bench press

- Floor press

- Military press

- Hammer curls

- Triceps Extensions

- Barbell Rows

- Front Raises

Hieronder meer specificaties

https://gorillasports.nl/deal/24497/olympische-swiss-bar

https://www.strengthshop.de/bars-hantelstangen/olympic-swiss-bar.html

• #11.014
Trainingen week 19 (sets x reps)

Training Monday 07.05.2018 Heavy Day
RAW Bench Press: 2x10x20, 10x70, 5x100, 5x130 & 5x3x150
Band Rows: 5x12 reps

Band Pull Aparts: 4x25 reps

Training Thursday 10.05.2018 Light Day
Idem als training op maandag, alleen dan de sets met 150kg met een 1 ply slingshot gedaan (ik doe of circa 10% minder gewicht op de “light day” of hanteer hetzelfde gewicht maar dan met slingshot)

Comment: “Rep Progession Method”
De Rep Progression Method ookwel Double Progression Method genoemd (“double” omdat men eerst in reps progressie doet opbouwen en daarna in gewicht) wil ik cycle van 3 weken volgen om te kijken hoe het bevalt. Hieronder hoe e.e.a. eruit ziet (twee varianten).
Je werkt met een reprange van 3-5 reps per set.
Elke 4e week is een "easy" (soort van deload) week omdat je dan weer met 3 reps start.

5x3 / 4x4 / 3x5 (sets x reps) OF 5x3 / 5x4 / 5x5 (sets x reps)

Deze week begonnen met 5x3x150kg en dat was goed te doen. Volgende week dan met 4 reps per set verder en de week daarna met 5 reps per set…hoeveel sets ik dan per training uiteindelijk zal doen zal afhankelijk zijn van de vorm van de dag…als dat kunstje uiteindelijk gelukt is de cycle voorbij en kun je met een nieuwe beginnen waarbij je het gewicht verhoogt.
Een variant hierop is dat 1 topset doet tussen 3-5 reps met 4 backoff sets van 5 reps.
Voorbeeld van een 3 weken cycle:

3x85% & 4x5x75-80% / 4x85% & 4x5x75-80% / 5x85% & 4x5x75-80%

Alhoewel deze 2e variant me beter ligt (topset gevolgd door backoff sets) wil ik toch eens 3 weken de eerste variant doen.

Play fair, play true, play clean!

Laatst bewerkt:
  • #11.015
Training week 20 (sets x reps)

Monday 14.05.2018 Heavy Day
Bench Press: 3x10x20, 10x70, 5x100, 5x130 1x4x150 & 4x5x140kg
Seated Band Rows: 5x12
Band Pull Aparts: 4x25

Friday 18.05.2018 Medium Day
Bench Press: 3x10x20, 10x70, 5x100 & 6x5x130kg

Comment: Toch besloten om met de versie van 1 Topset met 4 Back off sets verder te gaan. Ik wil het ook graag nader toelichten.
Maandag ging het set met 150kg naar mijn zin (te) traag en aangezien ik wist dat de sets daarna nog trager zouden gaan heb ik besloten om na dit set het gewicht met 10kg te verlagen en 4 backoff sets te doen en dat ging met een beduidend vlotter tempo. Een verklaring zoek ik in het feit dat ik gewicht verlies (ik woog vanmorgen 153.2) en dat is ruim 12kg minder.
Voorlopig heb ik sowieso geen wedstrijden opstaan en neem ik het krachtverlies voor lief.
Hieronder in een schematisch overzicht van 3 wekelijke cycles die ik voorlopig wil aanhouden:

Topset + back off sets on Heavy Day.

1x3x80% + 4x5x75%

1x4x80% + 4x5x75%

1x5x80% + 4x5x75%

Vervolgens nieuwe 3 wekelijkse cyclus met 2.5kg meer OF “5-3-1” zoals hieronder beschreven:

1x5x80% + 4x5x75%

1x3x85% + 4x5x75%

1x1x90% + 4x5x75%

Op de Medium Day doe je dan 5x5x70% en eventueel nog een Light day.

Laatst bewerkt:
  • #11.016
PROUDLY PRESENTING: THE DRUG-FREE POWERLIFTING FEDERATION NETHERLANDS

Opgericht door en voor natural powerlifters!

EVEN VOORSTELLEN:

Welkom en leuk dat je belangstelling hebt voor drugsvrije powerliftcompetitie in Nederland!
De Drug-Free Powerlifting Federation Netherlands (DFPFNL) is opgericht in 2018.
Wij zijn aangesloten bij de World Drug-Free Powerlifting Federation (WDFPF) die sinds 1988(!) wereldwijd een alternatief platform voor drugsvrije powerliftcompetitie aanbiedt. Wij hebben dezelfde regels, visie en doelstelling als de WDFPF: namelijk het waarborgen van faire competitie voor krachtsporters die trainen en zich willen meten met medestanders zonder dat er doping in het spel is!

WAT ONDERSCHEIDT ONS VAN ANDEREN?
Wij respecteren natuurlijk de visie en initiatieven van anderen binnen de nederlandse krachtsportwereld maar gaan verder waar anderen stoppen. Wij hanteren namelijk als enige een ZERO TOLERANCE beleid bij een positieve dopingtest! Hier geldt: NO SECOND CHANCE! Geen tijdelijke maar levenslange schorsing! Men krijgt dus een LIFETIME BAN waarbij men tevens alle titels en records verliest!

WAT BIEDEN WIJ?
Behalve het meest rigoreuze dopingbeleid ook genoeg mogelijkheden om zowel nationaal als internationaal de competitie aan te gaan met gelijkgezinden (zie de wedstrijdkalender).
Wij houden wedstrijden in twee divisies:
UNEQUIPPED (niet ondersteunend, raw, classic) en EQUIPPED (m.b.v. ondersteunende gear).
Last but not least hebben wij zowel POWERLIFTING alsook SINGLE LIFT wedstrijden waarbij men per discipline SQUAT - BENCHPRESS - DEADLIFT individueel kan deelnemen.

CONCLUSIE?!
Vind jij ook dat een prestatie pas een prestatie is als je presteert op eigen kracht?
En vind jij tevens dat natural atleten recht hebben op een eerlijk en dopingvrij podium?
Dan zit je goed bij DFPFNL en heten wij je van harte welkom!

Sportieve groeten,

Rene Hamers, alias Huggybear (contactpersoon DFPFNL)

Welkom bij DFPFNL Powerlifting federation

Goed verhaal, maar heb je al 10 leden? Ik vind het een mooi initiatief maar ik denk dat powerlifting als sport veels te klein is in Nederland voor dit soort initiatieven. Er zijn al weinig powerlifters, laat staan als we ook nog eens allerlei bonden gaan oprichten. Daarnaast moet je uitkijken dat je bond niet een soort "loserbond" wordt; een bond waarbij mensen die te zwak zijn voor de NPB, toch hun records komen opeisen.

Pas op, ik ben voor dopingvrije sport he. Betwijfel alleen of de tijd rijp is voor dit initiatief. En nee ik noem jou of welke sporter dan ook geen loser. Je ziet echter in allerlei sporten dat er bonden worden opgericht met ridderlijke motieven, maar het vaak een onprofessionele en matige afspiegeling wordt van de "originele" bond. Ik ben benieuwd wat de toekomst "jullie" brengt.

mvg,
Dominique

• #11.018
Goed verhaal, maar heb je al 10 leden? Ik vind het een mooi initiatief maar ik denk dat powerlifting als sport veels te klein is in Nederland voor dit soort initiatieven. Er zijn al weinig powerlifters, laat staan als we ook nog eens allerlei bonden gaan oprichten. Daarnaast moet je uitkijken dat je bond niet een soort "loserbond" wordt; een bond waarbij mensen die te zwak zijn voor de NPB, toch hun records komen opeisen.

Pas op, ik ben voor dopingvrije sport he. Betwijfel alleen of de tijd rijp is voor dit initiatief. En nee ik noem jou of welke sporter dan ook geen loser. Je ziet echter in allerlei sporten dat er bonden worden opgericht met ridderlijke motieven, maar het vaak een onprofessionele en matige afspiegeling wordt van de "originele" bond. Ik ben benieuwd wat de toekomst "jullie" brengt.

mvg,
Dominique
Mooi dat je het een goed initiatief vind en de dopingvrije sport steund :)
10 jaar lang heb ik bij de NPB gedrukt en me tevergeefs sterk gemaakt voor een strenger dopingbeleid. Het beleid van een tijdelijke schorsing bij een positieve dopingtest werkt niet want hen die betrapt zijn kunnen gedurende hun schorsing gewoon doorblijven kuren zonder gevaar voor een controle en komen vaak sterker terug dan voor hun schorsing. Alleen de WDFPF hanteerd een zero-tolerance beleid in deze en dat was de reden waarom ik lid geworden ben. We proberen ook in NL iets op te bouwen en zullen zien wat de toekomst brengt. Ik heb overigens liever 5 man die de dopingvrije sport naleven dan 50 man die dat niet doen. Het gaat om principes en niet om aantallen. Daarnaast zijn er veel mensen die b.v. graag voetballen - ook in wedstrijdverband - de weinigsten daarvan spelen echter champions league maar daarom zijn het nog geen losers. Iedereen die het maximale uit zichzelf weet te halen en dat zonder doping doet is een winnaar in mijn ogen! Wellicht nog iets voor jou om mee te doen bij de DFPFNL of wellicht weet je geschikte potentiële kandidaten :)

• #11.019
Training week 21 (sets x reps)

Bench Press: 2x10x20, 10x70, 5x100, 5x130 1x5x150 & 4x5x140kg
Seated Band Rows: 5x10

Wednesday 16.05 Light Day
Bench Press:2x10x20, 10x70, 5x100 & 3x5x120

Bench Press: 2x10x20, 10x70, 5x100 & 4x5x130kg

Comment:Ik heb jarenlang altijd 2x per week gebankdrukt en een keer 3 keer geprobeerd maar toen herstelde ik niet snel genoeg omdat ik niet zo heel veel verschil maakte in de intensiteit…nu wil ik toch eens 3 weken de HLM methode doen…een heavy-light-medium training waarover ik het in mijn log alreeds vaker over gehad heb. We zullen zien waar het schip strand. Het HLM systeem is overigens niets nieuws….Bill Starr gebruikte dat alreeds in de jaren 80 van de vorige eeuw en introduceerde dat in zijn boek "The Strongest Shall Survive" (1976). Eens kijken hoe het gaat na zo'n 3 weken cycle.

Helaas zijn weer paar “masterlifters’ noodgedwongen even moeten stoppen…2 man waarbij de bicepspees was afgescheurd en een ander de brachialis met zelfs een breuk in de ellepijp :( Als je maar lang genoeg heel weet te blijven en je kracht weet vast te houden als je een dagje ouder wordt dan word je ooit echt wel wereldkampioen daar de spoeling steeds dunner wordt ;)

• #11.020
Training week 22 (sets x reps)

Bench Press: 2x10x20, 10x70, 5x100, 5x130, 1x3x155 & 4x5x140

Wednesday 16.05.2018 Light Day
Bench Press: 2x10x20, 10x70, 5x100 & 5x5x120

Bench Press: 2x10x20, 10x70, 5x100 & 5x5x130kg

Comment: HLM programma was ook in de 2e week goed te doen, alhoewel ik op alle dagen 5 werksets gedaan had terwijl er op de light day 3 sets en op de medium day 4 sets op het programma stonden. Ik zal echter de light en medium day iets minder kg pakken zodat het op de ligth day 20% minder intensiteit en op de medium day 10% minder intensiteit t.o.v. de back off sets met 5 reps van de heavy day zal zijn. Ben echt benieuwd hoe het verder gaat met 3x per week bankdrukken....eigenlijk is het enige verschil met voorheen dat ik nu een extra light training doe...zou het tegenvallen gaan we gewoon weer lekker verder met 2x per week bankdrukken.
Wie meer belangstelling heeft voor het HLM programma zou ik willen adviseren om onderstaande artikel van Andy Baker, strenght coach Starting Strenght te lezen.

16 Frequently Asked Questions:

I’m not gonna waste time with an intro. We’re gonna go right into the heart of the issue with 16 of the most frequently asked questions I get about Heavy Light Medium Programming. If you don’t know what HLM programming is you can look it up in Practical Programming for Strength Training or search my blog for a bunch more articles (including a history/summary/overview) of the entire program.

Should I do high intensity or high volumes on Heavy Days?

You should do both. However you can arrange this in two different ways. The first method is to do a combination of intensity and volume in the same session. What I advise is working up to ONE top set in the 1-5 rep range. Following this, I’d suggest 3-4 back off sets of that are are between 75-85% 1RM of between 3-6 reps per set. An easy to understand example might be 1 x 3-5 @ ~85% 1RM, followed by 3-4 x 4-5 @ ~80% 1RM. The other option is to train at a higher volume for a set period of time followed by an alternate block of higher intensity and lower volume for the heavy day. So perhaps the lifter trains for 4-6 weeks using 5 x 5 on the heavy day and then switches to 3 x 3 for a period of 3-4 weeks to try and really move some heavier loads. In this instance, the lifter may consider a very slight increase in volume of the light and/or medium day. Very simple alterations like this between volume and intensity can work very well for long periods of time. Except for when we may drop volume on purpose for the sake of increased loading, I generally aim for 20-25 reps or about 5 working sets on the heavy day. We may drop to just 3-4 working sets for the recovery impaired (older trainees or athletes), but we want volume fairly high today as it’s our primary stressor of the week.

How much volume / intensity should I do on a medium day?

As a general rule I like around 20 total reps for a medium day (4×5, 5×4, 3×6, or 10×2) all can work well on medium days. 4 sets of 5 reps is generally my “go to” middle of the road protocol for a strength athlete. Intensity will be about 5-10% lower than an equivalent amount of reps on the heavy day. For bigger/stronger athletes or recovery impaired trainees, I like a 10% drop in load from the heavy day equivalent. For sets of 5, this is generally work in the 70-75% range.

How much volume / intensity should I do on a light day?

As a general rule, I like around 15 total reps for a light day. 3 sets of 5 reps is the simplest way to achieve this unless there is a compelling reason not to. Intensity will be 10-20% lower than the heavy day at an equivalent rep range. If a 20% offset is used today, a 10% offset will be used for medium days. If a 10% offset is used for light days, a 5% offset will be used for medium days. For sets of 5, light day work is generally in the 60-70% range.

Should I do the same 3 lifts all 3 days of the week or use variations of the lifts?

For a new intermediate, keep it simple. Back Squat all 3 days until you get things figured out in terms of exact volume/intensity, etc that works for you. After you feel comfortable with the programming, then look at maybe adding Front Squats as a Light Day Squat or something like Paused / Box Squats for Medium Days. Change only one variable at a time.

For Pressing, decide whether you want to focus on Bench Press or Overhead Press. Place the focus lift on the Heavy Day and the Medium Day (Mon & Friday most likely). Place the other lift on the “light day” or middle day of the week but train it heavy and for higher volume (so heavy 5×5 instead of light 3×5). Technically a violation of HLM in some instances if you want to be pedantic. But we don’t want to be pedantic so its okay. For medium day benching you can use Inclines, Close Grips, or Paused Benches as simple variants.

For pulling, Deadlift heavy on the heavy day, but keep the volume down to just 1 main set. On the medium day, deadlift again but lighter and for more volume (usually 3-4 sets). Or you can stiff leg dead here. Light pulling days are best served by exercises that give the low back a rest – chins or rows rather than more deadlifts.

How “heavy” should the light and medium variations be trained?

Generally these lifts are trained “maximally” within the designated set/rep range. The nature of the loading of the lift itself (i.e. inclines use less weight then bench, front squat uses less weight than back squat, etc) will reduce stress so you don’t have to worry about “going light” or “going medium” or using %’s or RPE or any of that shit. If the program says “Incline 4 x 5” then just Incline for 4×5 with as much weight as will allow you to complete the volume in good form.

Should I do all the heavy work on one day (i.e. heavy day) or spread the heavy work through the week?

Unless you are a competitive athlete in another sport (more on this later) then it makes more sense to spread the stress around the week. Training the Squat / Bench / Deadlift all heavy in the same workout sucks big time for anyone but a beginner and it takes more time than most of us have. Instead you might do something like Monday: Heavy Squat / Medium Bench / Medium Deadlift; Wednesday: Light Squat / Heavy Overhead Press / Chins; Friday: Medium Squat / Heavy Bench / Heavy Deadlift. You can play around with this, but you get the idea.

How do I know if my volume and intensity is set up correctly?

Are you more or less making regular weekly progress on the Heavy Day and not feeling beat to shit?

If you are making regular progress on the heavy day (are you setting a PR in some rep range?) then you are creating enough stress to drive adaptation. If you are making progress but feel like death, then perhaps you could be making the same progress with a bit less work. If you are not making progress then either (1) your program is too stressful (2) your program is not stressful enough. Which is it? Use common sense and instincts. If you are squatting 12 sets per week (M-5, W-3, F-4) then you don’t need more sets. Maybe you need more intensity on light or medium days. Do they feel too easy? They should be doable but challenging. Are your light/medium days ball busters? Missing reps? Drop the intensity. Or your programming strategy is just bad / unrealistic / non-existent.

How should I progress on the heavy day?

I like training up to one top set between 1-5 reps and then back off with 3-5 x 5 at about a 5% backoff from whatever my best set of 5 is. Here is an example of cycling between 5s, 3s, 1s, on the heavy day top set and then cycling the volume up in 3 week waves.

Week 1: 5 x 80%, 3 x 5 x 75%

Week 2: 3 x 85%, 4 x 5 x 75%

Week 3: 1-2 x 90%, 5 x 5 x 75%

In week 4 you can scrap the %’s and just bump everything up by 5 lbs and repeat the cycle. There is about 9,872 ways to perform a heavy day. This is just one of my faves that is very effective and very simple in practice.

Can HLM be used with other sport training and/or conditioning?

Yes, and it’s one of my favorite programs for combining with sports, conditioning, or military/LEO demands. The main thing that interferes with barbell training (mainly the squat) is running. So if an athlete has to run as part of their sport or training for their sport, then we simply need to arrange the week so that the Heavy Squat Day can be placed after a day of complete rest or the lightest day of the week in terms of running/conditioning/practice. If the athlete has to run prior to a light/medium day it’s usually no big deal. Decrease the % offset as needed to deal with the fatigue so that you can hit your light/medium day volumes without misses or insane amounts of effort. Use the day prior to your heavy day (hopefully a rest day!) to really focus on carbohydrate intake in order to make sure you are glycogen loaded. Carb loading on a rest day prior to heavy training is far more effective than carb loading the day of the heavy training event. Not sure why performance athletes continue to screw this up.

Can HLM be used for powerlifting / weight lifting?

Yes. Setting the program up for Power lifting is relatively easy. For weight lifting, you can use HLM concepts for Squatting and Pressing, but the competition lifts probably need to be trained heavier and more frequently than a standard HLM program calls for.

Can HLM be used for bodybuilding / mass gain / physique training?

Yes. I recommend using a wider variety of exercises than the standard template calls for and focusing on volume pretty much across the board. Something like Monday: Squat/Bench/Rows; Wednesday: Press / Deadlift / Front Squat; Friday: High Bar Paused Squat / Incline Bench / Pull Ups

Can I do assistance work on HLM training?

Yes, but just watch your soreness patterns and recovery. High volume of assistance work is difficult to recover from on a 3-day per week full body routine. Add 1 movement per day, adapt, and then add a little bit more as work capacity improves. Tip: reserve all direct tricep work for Fridays when you have 2-days to recover.

How can I focus equally on Pressing and Benching? Do I have to prioritize?

Some lifters have gotten better progress on their pressing exercises by adding a 4th “1/2-session” on Saturdays. So if a lifter is doing this: Mon-Bench 5×5; Weds-Overhead Press 5×5; Friday-Medium Bench 4×5….then on Saturday he can go in and do a light-medium Overhead Press workout for 3-4 x 5 (-5-10%)

In a recent HLM training cycle in my Baker Barbell Club Online, I had my members run an HLM pressing cycle that went like this:

Mon: Heavy Bench, Weds: Heavy Press, Fri-Medium Bench

Mon:Heavy Press, Weds: Heavy Bench, Fri-Medium Press

It worked really well.

What about the use of the olympic lifts with an HLM program?

Power Cleans and Power Snatches work well for the general strength or power athlete and fit perfectly in an HLM template. Deadlift on Heavy Day, Power Snatch on Light Day, and Power Clean on Medium Day. I have run that variant for years at my gym with track and field athletes, football players, Crossfitters, and general strength athletes who just like the olympic lifts, etc.

Can I use HLM principles with other intermediate programming, like the Texas Method?

Yes. Many lifters don’t have success with the Texas Method for their Squats and Pulls, but really like it for Benching and/or Pressing. In this case, when using a 3-day per week full body plan, it’s easy to blend the two approaches. Squat and Deadlift according to an HLM model, and Bench and/or Press according to the Texas Method.

Can I train with HLM just 2 days per week?

Dr. Jonathan Sullivan at GreySteel Strength & Conditioning has had success with his Master’s athletes running an HLM program across a two day week like this: Mon-Heavy, Fri-Light, Mon-Med, Fri-Heavy, repeat.

My preference is simply to train Heavy once per week and then Light/Medium on the other day of the week if you can only get into the gym twice per week.

Terug
Naar boven