XXL Nutrition

Benchpresslog from lazy huggybear

Bezoekers in dit topic

Wat de "Bulgarian Method" betreft...ik denk dat vrijwel niemand die werkelijk zal en kan doen...ze trainen niet alleen vrijwel dagelijks maar ook nog 2 x per dag...hieronder een voorbeeld...


Morning

09.00 – 10:00 – Snatch

10.00 – 10:30 – Break

10.30 – 11:30 – Clean & Jerk

11.30 – 12:30 – Clean pulls

Evening

17.00 – 18:00 – Clean & Jerk

18.00 – 18:30 – Break

18.30 – 19:30 – Snatch

19.30 – 20:00 – Front Squat

20:00 – 20:30 – Snatch Pulls

Seven workouts in one day with total of 6 hours of training time. Two blocks of 3,5 hours with a 4,5 hour break in between.

En nu een overzicht hoelang het duurt voor er supercompensatie optreedt;

Krachttraining
• Krachtuithoudingsvermogen / 12-24 uur
• Hypertrofie / 48 uur
• Maximale kracht / 48 uur
• Supramaximale kracht / 72 uur
• Snelkracht / 48-72 uur
• Explosieve kracht / 48-72 uur
• Plyometrie / 48-72 uur

De Bulgaren en hun reputatie:
In 2016 werd Bulgarije geschorst van deelname aan de Olympische Spelen in Rio wegens het feit dat 11 gewichtheffers positief testten op stanozolol.
Bij de Olympische Spelen in Peking (2008) moest Bulgarije het hele team terugtrekken nadat 11 lifters een positief plasje hadden en raakte de Bulgaarse bond zelfs zijn licentie kwijt, in Sydney (2000) waren diverse Bulgaarse gewichtheffers in strafzaken verwikkeld en moesten ze hun gewonnen medailles weer inleveren.

https://myfm1065.com/news/articles/2018/jul/30/another-bulgarian-weightlifter-dies-young/
Diverse Bulgaarse gewichtheffers zijn jong gestorven tussen 28 en 39 jaar...

Mijn conclusie; velen wat beweren dat ze de Bulgaarse methode volgen roepen maar wat...meestal is het een of ander slap aftreksel ervan.
De methode is alleen maar geschikt voor toplifters van wereldniveau die elke dag vele uren kunnen trainen en niet voor de gemiddelde gymbezoeker.
De Bulgaren hebben een kwalijke reputatie opgebouwd wat dopingpraktijken betreft...en diverse lifters zijn helaas een vroege dood gestorven...deze feiten spreken voor zich, toch?


 
Laatst bewerkt:
De vakantie zit er weer op...ik heb wel getraind, maar verzuimt het hier te posten :o

Een korte update...week 33 heb ik wederom een poging gedaan om 3x5x160 te drukken...en de eerste twee sets lukten me ook 5 reps en bij het derde set bleek die 5e rep dan wederom net te veel van het goede...in die week verder geen trainingen meer gedaan daar ik samen met mijn vrouwtje er paar dagen tussenuit was.
Week 34 dan op maandag 5x3x160 gedaan (sets x reps) en donderdag 5x5x130...uiteraard ook seated band rows en band pull aparts gedaan.

Vanaf deze week zal ik weer regelmatig mijn traingen en commentaren daartoe "netjes" posten ;)

Say No ! To Doping

Wellicht nog interessant...als je vakantie hebt gehad hoe dan weer te starten:

Ever Miss Time in the Gym? (how to adjust training when you come back) by Andy Baker.
As a gym owner, strength coach, and personal trainer I simply have to deal with the fact that my clients are going to occasionally miss workouts. Sometimes it’s just a session here or there, but often it may be for several weeks at a time.

People travel for business, take vacations, and become ill. And it’s part of my job to figure out how to get them back up to speed as quickly as possible in a responsible manner.

My responsibility lies beyond just getting people back to previous PRs, it also means I have to assign them workloads upon their comeback that do not injure them or make them so sore they can’t walk for a week.

Over the years I’ve developed a few guidelines that I use to help get people back on track as quickly as possible.

Before I go through these guidelines I need to clarify that these recommendations are not absolute nor are they universal.

My clients are a diverse group of unique individuals ranging in age from 17 to 88. They are men, women, fit, and fat. Some are experienced lifters and athletes, some are experienced exercisers. This means I have to reign some of them in so they don’t kill themselves and others would be quite content to just restart with the empty barbell. Some clients are strong, some are weak. Some pay attention to recovery, some don’t. Over time, I get intimately familiar with each client and their recovery patterns, and I tweak the following protocols to each and every one of my trainees, but these guidelines are a good place to start if you’ve missed significant time in the gym and don’t know how to re-start training.

Rule #1: If you miss a single workout (or even two), don’t worry about it.

Very few people are training on such a razors edge of complexity that a single workout missed is going to affect training. If you are that advanced, you probably rarely miss gym time anyways and if you do you already know how to handle it. But for you guys that stress and freak out over the occasional missed workout – stop.

You aren’t going to detrain with a couple extra days of rest and if you think you are, it’s likely in your head. The workouts may be harder than they otherwise would have been, but I’d suggest to at least attempt your next scheduled workout and see what happens. If you come up a bit short, don’t worry about it, and adjust your subsequent workouts accordingly.

Hell, half the time my clients come back stronger after a few extra days of rest.

Now, there is a difference between missing a session because of a work obligation and getting sick. In the case of something like a 24-hour stomach virus or food poisoning, give yourself one light workout back (about 5-10% reduction in loads across the board) and then attempt to get back to your regularly scheduled program. If you are really really sick it might take you 2-3 workouts to get back to regular work set weights, but this is not as common as people missing for less traumatic reasons.

If you miss 1-8 weeks of training, adhere to the following guidelines……..

Rule #2: Reduce load on work sets by 5% for every week missed.

Pretty self explanatory. For a week out of the gym, reduce loads by 5% across the board. If you miss 4 weeks, reduce loads by 20%. If you miss 8 weeks, reduce loads by 40%. Again, this is not universal, but I have been using this approximation for a number of years at my gym with clients and it’s reasonably accurate. As I stated, individual differences affect this number, as does the reason for the missed time. A prolonged family vacation or business trip is not as traumatic as a major illness.

Rule #3: Cut volume by about 25% for every week missed.

This applies when a trainee misses 1-3 weeks of training. Beyond 3 weeks, it’s all about the same reduction in volume.

So if a trainee misses 1 week of training I’ll usually get him back into the game with about 75% of the volume he had been doing before the break along with the 5% reduction in load.

If a trainee misses 2 weeks, I’ll cut his volume in half with a 10% reduction in loads.

If a trainee misses 3 weeks or more, he should come back into the gym with about 1/4 to 1/3 of his previous levels of volume.

You can cut volume by reducing sets, reducing reps or a combo of both. So a trainee using 3 sets of 5 reps for his work sets might adjust to 2 sets of 5 reps or 3 sets of 3 reps after a week out of the gym. Either is usually fine.

The volume reduction simply mitigates some of the potential for severe DOMS after time off. Remember that conditioning fades faster than does absolute strength. Part of our conditioning involves our ability to recover from the stress of training. We lose that pretty fast and volume is the quickest way to severe DOMS. You’ll build your conditioning back rather quickly so don’t stress about cutting a bit of volume after a lay off.

Rule #4: Attempt to work back to PR weights at a 1:1 ratio of time missed


In other words, if you miss a week, expect 1 week to work back to PR weights. If you miss 2 weeks, expect 2 weeks to work back to PRs, etc.

Ideally you’ll want to train as frequently as possible as part of a short term linear progression. But if prior to the hiatus you were squatting heavy 1x/week, don’t expect to come back and immediately be able to squat heavy 3x/week to get back up to speed.

I generally base my assumptions and progressions off a 2 day per week frequency for each lift.

You have to take into account your soreness and shitty recovery when you first get back under the barbell.

Be patient, but don’t stress, it comes back quicker than the first time around…….

It may have taken you months to go from 275 to 315 the first time you achieved this goal. You had to build new tissues and lay down the neurological hard-wiring to put 40 lbs on your squat. However, getting back up to previous PR weights, doesn’t take nearly as long.

Keep in mind that conditioning dissipates fast, but it comes back fast too. Most times, your ability to get back into the volume (which is partly a conditioning adaptation) will come back faster than the loads on the bar.

Putting it into practice…….

Let’s say you squatted 275 x 5 x 5 (5 sets of 5 reps) before you had a business trip that didn’t allow you to train with barbells during that time.

Here are a few examples of how to handle your re-entry back into the gym:

One Week of Missed Training:

  • 95% of 275 is 260. We’ll call it 255 to hedge a bit and give us more even numbers to work with. 75% of the total volume is 18 reps. We’ll call it 15 reps.
  • Workout 1 (Monday) would be 255 for 3 sets of 5 reps or 5 sets of 3 reps.
  • Workout 2 (perhaps done on Thursday) would be 265 for 4 sets of 5 or 5 sets of 4 (20 reps).
  • The following week, you should be good to go for 275 x 5 x 5.
  • This gets you two lighter lower volume sessions under your belt and gets you back into PR territory within 1 week.
Two Weeks of Missed Training:

  • 90% of 275 we’ll call 245. 50% of the volume is about 12 reps.
  • Workout 1 (Monday) would be 245 for perhaps 4 sets of 3 reps. This would be very manageable.
  • Workout 2 (Thursday) would be 255 for 4 sets of 4 reps.
  • Workout 3 (Monday) might be 265 for 5 sets of 4 reps
  • Workout 4 (Thursday) might be 275 for 5 sets of 5 reps.
  • This gets you back into PR weights at the end of the second week back into the gym after a 2-week hiatus.
Four Weeks of Missed Training:

  • 80% of 275 is 220. We’ll call it 225 for ease of plate loading. 25% of the volume is 6 reps. We’ll call it 10.
  • Workout 1 (Monday) would be 225 for 2 sets of 5 reps.
  • Workout 2 (Thursday) would be 235 for 3 sets of 5 reps
  • Workout 3 (Monday) would be 245 for 4 sets of 5 reps
  • Workout 4 (Thursday) would be 255 for 4 sets of 5 reps
  • Workout 5 (Monday) would be 255 for 5 sets of 5 reps
  • Workout 6 (Thursday) would be 260 for 5 sets of 5 reps
  • Workout 7 (Monday) would be 265 for 5 sets of 5
  • Workout 8 (Thursday) would be 270 for 5 sets of 5
  • Workout 9 (Monday) would be 275 for 5 sets of 5
Let me simplify and summarize for you how to work this process, as the examples above are just that. Examples. Each trainee might add load and volume back at a slightly different pace.

  1. Use the 5% and 25% rules for establishing the first workout back into the gym. Get this one right.
  2. Use the 1:1 ratio rule to set your old PR workout up on a day in the near future that is approximately equal to the number of weeks missed (i.e. plan your old PRs 2 weeks from the date of your first workout back if you missed 2 weeks of gym time).
  3. Between the re-introduction workout and the PR workout, increase both volume and intensity in manageable and even increments until you hit your old numbers. I suggest you pre-plan all this out, but also be flexible and adaptable if things start to come back quicker than expected or progress slower than expected. If it takes 1-2 workouts longer than expected to get back to your old numbers, so be it.
  4. Train each lift 2x/week increasing volume and/or intensity a little bit each session.
If you miss really long stretches of time (more than 8 weeks) then these formulas become less reliable. In those instances, I suggest you simply “start where you are at” and work off of a top single your first time back in the gym. You don’t have to perform a 1-rep max, but working up to a quick single can give you an idea of where you are at, and starting back at say 70% for 3 sets of 5 reps might be a good place to restart a short 2-3x/week linear progression to get yourself back in spitting distance of your old PRs.
 
SINGLE?

Een interessant artikel van Bill Starr (auteur van “the strongest shall survive”) over hoe singles in je training te integreren.

http://library.crossfit.com/free/pdf/CFJ_1Rep_Starr_Nov2011.pdf

Alhoewel je singles niet te pas en te onpas moet doen hebben ze wel degelijk hun plaats in een trainings programma van een powerlifter, gewichtheffer of strongman die competitie gericht trainen. Laten we singles in dit opzicht overigens niet verwarren met alleen maar maximaal beurten waarbij je tracht je 1 RM te verbeteren.

Er zijn echter “coaches” die hun atleten ten allen tijden afraden om singles te doen uit angst voor blessures…dit betreft meestal coaches die zelf weinig ervaring hebben als gewichtheffer of powerlifter en zelden of nooit met maximale gewichten getraind hebben. “The majority were more concerned about not getting any of their athletes hurt in the weight room tan they were about getting their charges extremely strong”. Klinkt bekend, toch? In veel sportscholen lopen “gecertificeerde trainers” rond die wellicht op het gebied van fitness allround zijn, maar verder weinig kennis van powerlifting of gewichtheffen hebben waarbij nu eenmaal ook met (sub)maximale gewichten getraind wordt.

Het gevaar om te forceren is juist bij een hoog volume groter daar de techniek en de aandacht na een bepaald aantal reps meestal sterk te wensen overlaat. Hij haalt hier als voorbeeld een AMRAP (as many reps as possible) set aan met b.v. 100kg bankdrukken wat populair is bij veel krachtsportatleten. Voor strenght gains zijn 4-6 sets met 4-6 reps aan te bevelen…en hij gebruikte voor zijn atleten veelal de middenmoot (5x5).

De vele “calculators” (die op internet in omloop zijn) waarbij je via een X-aantal reps met een bepaald gewicht je 1 RM kunt berekenen zijn niet zo heel betrouwbaar. Als iemand de 50 meter in 4.6 seconden loopt wil dit nog lang niet zeggen dat deze persoon ook de 100 meter onder de 10 seconden loopt, aldus Starr. Zo is er bijvoorbeeld ook een formule in omloop waarbij je het gewicht wat je 5x5 kunt uitvoeren kunt vermenigvuldigen met 1.2. Dat zou dan je actuele 1RM zijn. Bij 5x5x120 kom je dan uit op 1x150kg. Als je die 150kg echter nog nooit gedrukt hebt en je alleen maar als referentie die 5x5x120 hanteerd zo je wel eens bedrogen uit kunt komen. Starr haalt diverse voorbeelden van lifters aan die bij hem kwamen trainen en van veel hogere gewichten uitgingen dan wat ze uiteindelijk aan konden. “ If a strenght atlete wants to say that he can bench 150kg, he has to handle that amount of weight and not refer to any chart”.

Starr waarschuwt echter ook duidelijk om singles te pas en te onpas te doen…het totale workload zou er te zeer onder leiden als je ze te vaak toepast. Less is more als je singles toepast. Tevens acht hij ze niet geschikt voor beginners, deze zouden eerst ervaring met “fives and tripples” opdoen voordat ze singles opnemen in hun programma.


5x1 & 5x5

Starr laat vervolgens enkele mogelijkheden de revue passeren en een wat voor mij eruit sprong was dat wat hij voor zeer ervaren lifters gebruikte en gebasseerd was op een schema van Doug Hepburn. Hij ontmoette Hepburn in 1969 in Vancouver en kreeg toen het schema van hem waarbij je achtereenvolgens eerst 5 singles doet en dan 5x5. Starr had alreeds de indruk dat dit voor de meesten echter teveel van het goede was (hetgeen Hepburn later ook inzag) en maakte er een variant op: 3 singles met vervolgens 3x5 (sets x reps). Dit schema zou je een maand tot maximaal 6 weken volgen.

Go Big, but go Smart.
 
Bill Starr was een columnist bij Crossfit Journal.

http://journal.crossfit.com/2015/04/overhead-is-rising-1.tpl

Onderstaande onderwerpen heeft hij artikels over geschreven…je moet dan eventjes op de bestanden klikken (op de site)…van harte aanbevolen!


upload_2018-8-30_7-40-8.png


Ik zou graag nog onderstaande twee boeken van hem willen kopen...maar in Europa nauwelijks verkrijgbaar (behalve tegen absurde bedragen) en vanuit de VS (Aasgaardcompany) zijn de verzendkosten alleen al 30 euro.

upload_2018-8-30_7-41-45.png

upload_2018-8-30_7-42-33.png
 
ja bekend mee , ik heb zijn boekje the strongest shall survive
 
ja bekend mee , ik heb zijn boekje the strongest shall survive
Wauw...echt? Durf het haast niet te vragen...is het niet mogelijk om er op een of andere manier een kopie van te maken? Zou het je uiteraard ook vergoeden. Maar vrees dat "even" een kopie maken met ruim 200 bladzijden een hels karwei is...denk dat ik het toch maar een keer gewoon via de VS moet bestellen. Waar heb jij het boek gekocht als ik vragen mag?
 
Laatst bewerkt:
Wauw...echt? Durf het haast niet te vragen...is het niet mogelijk om er op een of andere manier een kopie van te maken? Zou het je uiteraard ook vergoeden. Maar vrees dat "even" een kopie maken met ruim 200 bladzijden een hels karwei is...denk dat ik het toch maar een keer gewoon via de VS moet bestellen. Waar heb jij het boek gekocht als ik vragen mag?
ooit gekregen van een amerikaanse soldaat die op een navo basis zit in nederland ,de beste man zag mij wekelijks strugglen met een bro split .ik zal kijken of ik de boel can scannen .ben de laatste tijd veel goede info aan het verzamelen om een digitaal archief te maken. lijkt mij een leuke toevoeging
 
ooit gekregen van een amerikaanse soldaat die op een navo basis zit in nederland ,de beste man zag mij wekelijks strugglen met een bro split .ik zal kijken of ik de boel can scannen .ben de laatste tijd veel goede info aan het verzamelen om een digitaal archief te maken. lijkt mij een leuke toevoeging
Leuke anekdote :)...goede info is overigens altijd welkom. Bill Starr was toch wel een begrip in de krachtsportwereld...jammer dat ik bepaalde informatie niet alreeds zo'n 25 jaar eerder had...er is echt weinig nuttigs in het Nederlands beschikbaar als je het vergelijkt met de Engelstalige markt wat ook begrijpelijk is daar je in het Engels meer oplagen zult verkopen dan in het Nederlands.
 
upload_2018-8-30_16-43-59.png



DOPING DE NUCHTERE FEITEN, A SECOND OPINION

Het boek is al sinds 2014 op de markt en stond alreeds langer op mijn “verlanglijstje”.
Toegegeven, ik ben niet objectief en heb bovenstaand boek gelezen met mijn “anti-doping-bril”…degene die daar moeite mee hebben kunnen beter maar niet verder lezen
Maar zolang je nog mensen hebt die over doping de volgende 3 tips geven:
1) Neem AAS (Anabole Androgene Steroïden);

2) Verhoog de Dosis;

3) Herhaal 2!
lijkt het mij niet verkeerd om ook een ander geluid te laten horen.

Daar waar internet vaak als startpunt gebruikt wordt en schimmige websites, undergrounddopinglabs, dealers en allerhande dopinggoeroes als wegwijzers dienen – wil het boek de lezer helpen een weg te vinden in het “dopingdoolhof”.
Zo is er in het boek een overzicht van middelen die op dat moment (anno 2014) op de markt zijn, maar wordt er ook aandacht besteed aan wat er allemaal nog in de pijplijn zit. Over de (bij)werkingen heeft men zoveel mogelijk relevante wetenschappelijk informatie verzameld en dat aangevuld met kennis en praktijkervaring van gebruikers en artsen, en het geheel in begrijpelijk Nederlands opgeschreven. Daar het een uitgave is van de dopingautoriteit is het accent gelegd op het hetgeen in dopingmilieu zelf nog te vaak onder het tapijt wordt geveegd. Samengevat wil het boek niet betuttelen of afschrikken, het biedt praktische informatie voor sporters over de werkingen én bijwerkingen van middelen om hun prestaties te verbeteren. Uiteraard beslis je zelf of je dopingmiddelen gaat gebruiken of niet.

(Overigens zijn de volgende alinea’s niet alleen gebasseerd op het boek maar hier en daar aangevuld met anekdotes en illustraties van bepaalde websites, de bronnen zijn vermeld).



upload_2018-8-30_16-44-29.png




Bron Illustratie: https://bodybuildingblog.nl/anabolen-steroiden/

EEN KWESTIE VAN MENTALITEIT?
In Nederland doen ruim 2.000.000 (!) mensen aan fitness en daarmee is het de populairste sportactiviteit in ons land. Naast gezondheid worden vooral slanker of gespierder willen worden als reden vermeld. De druk om te presteren is groot en bij velen komt op een bepaald ogenblik de vraag of ze niet “hulp’ moeten inroepen van spierversterkende – en/of stimulerende middelen. De verleiding om grenzen op te zoeken is groot…er heerst vaak een “quickfix mentaliteit” - in kortere tijd zichtbare verbeteringen in prestatie en/of uiterlijk zonder langdurig te investeren in een intensieve training: “ Ik wil alles en ik wil het nu”. Uit een onderzoek van TNO in 2009 bleek dat ruim 8% van de mensen die aan fitness doen doping gebruiken…dat zijn 160.000 personen…net zoveel inwoners als de stad Apeldoorn heeft. Dit zijn overigens cijfers van bijna 10 jaar geleden en daarnaast vrees ik dat wellicht niet iedereen destijds de vragen van TNO integer beantwoordt heeft en dat die 8% weleens het “topje van de ijsberg” zouden kunnen zijn.

Zoals bij velen bekend worden spierversterkende middelen (zoals anabole steroïden) gebruikt om de spiermassa en kracht van het lichaam te vergroten en stimulerende middelen (zoals amfetamines) gebruikt om lichaamsvet kwijt te raken. De winst die deze middelen opleveren is echter NIET DUURZAAM. Als een kuur (duur van een periode dat je doping gebruikt) is afgelopen verdwijnt een groot deel van de gewonnen spiermassa weer of komt een deel van de verloren vetmassa weer terug. Soms verdwijnt zelfs na verloop van tijd het volledige resultaat als sneeuw voor de zon! Hans Kroon (natural bodybuilder) heeft ooit gezegd dat een lichaam opbouwen met hulp van doping een “geleend lichaam” is. Tegenover de gewenste effecten (sterker en gespierder worden en/of slanker worden) staan overigens een heel bataljon aan ongewenste bijwerkingen…sommige relatief onschuldig….anderen daarentegen zeer ernstig. Voordat ik hierop dieper zal ingaan eerst nog wat “geschiedenisles”.


ZOEKTOCHT NAAR DE BRON VAN MANNELIJKE KRACHT
Aan het einde van de 19e eeuw begonnen wetenschappers met hun zoektocht naar middelen die mensen sterker en gezonder moesten maken. Die zoektocht kwam niet uit de lucht valllen. Men maakte zich zorgen over de “verzwakking” van het menselijke ras. Machines zorgden ervoor dat het lichamelijke werk verdween en steeds meer mensen woonden niet meer op het platteland maar in steden, ver weg van de gezonde natuur. Mannen en vrouwen moesten weer gezond worden, luidde het credo. Overheden lieten gezondere woonwijken bouwen met meer licht en groen en niet te vergeten: riolering. Voedingsonderzoekers probeerden te achterhalen hoe mensen het beste konden eten, scholen stimuleerden lichamelijke oefening en in vrijwel alle moderne landen ontstonden sportscholen waar mannen trainden met gewichten om hun lichaam weer in vorm te krijgen. En als dat alles niet hielp dan moesten ze maar medicijnen gaan gebruiken. Alreeds in 1889 experimenteerde de Franse wetenschapper Charles Brown-Séguard en had zichzelf geïnjecteerd met zelfgemaakte extracten van testikels van dieren (honden, knaagdieren en apen). In 1935 kwam de echte doorbraak waarin de Kroatische scheikundige en nobelprijswinnaar Leopold Ruzicka die in Zwitserland woonde een grote rol speelde.

upload_2018-8-30_16-45-11.png


Foto Leopold Ruzicka (Wikipedia)

Deze ontdekte toen namelijk het mannelijke geslachtshormoon dat men Testosteron noemde, de stof die van mannen mannen maakt! (Testosteron is overigens een samensmelting van het woord testis - Latijn voor testikel of teelbaal - en het woord steroïd). Ruzicka werkte voor CIBA (Chemical Industries BAsel) in Zwitersland en slaagde erin de chemische structuur (de scheikundige manier hoe iets in elkaar zit) van testosteron te ontrafelen en te synthetiseren (kunstmatig te bereiden). In 1936, maakte Ruzicka de eerste anabole steroïde, afgeleid van testosteron. Anabole steroïden kun je dus zien als de chemische variant van testosteron wiens werking de anabolen nabootsen. Een jaar later, in 1937, produceerden Duitse fabrieken de eerste ampullen met testosteron preparaten. Men ging enthousiast experimenteren met ouderen en zieken en alhoewel dat in eerste instantie veel belovend leek, bleek het effect zeer tijdelijk te zijn en veel ongewenste bijwerkingen te hebben. Door chemische aanpassingen creeërde men middelen met een grotere anabole werking (gewenste effecten zoals toename van spiermassa en spierkracht) en tegelijkertijd probeerde men de androgene bijwerkingen (ongewenste effecten zoals bijvoorbeeld vermannelijking van vrouwen) en gezondheidsschade zoveel als mogelijk te beperken. De zoektocht naar het perfecte anabool was daarmee begonnen.

ZOEKTOCHT NAAR HET PERFECTE ANABOOL
Omstreeks 1960 kwam zo Dianabol, algemeen beschouwd als “stamvader der anabole steroïden” op de markt.
Er wordt vaak ten onrechte beweerd dat Dr. John Ziegler dit ontwikkeld zou hebben . Ziegler was echter een arts en geen scheikundige. Dr. Ziegler werkte ook samen met CIBA die hem voorzag van literatuur en testosteronpreparaten voor experimenten. Dr.Ziegler, zelf een fanatiek gewichtheffer vergezelde in 1954 als teamarts het Amerikaanse gewichthefteam naar de wereldkampioenschappen in Wenen. Daar vertelde een Russische collega hem (in beschonken toestand) dat de Russen testosteron kregen. Bij terugkomst testte hij de invloed van testosteron op gewichtheffen en bodybuilding door het te verstrekken aan meerdere competitieve bodybuilders en gewichtsheffers (waaronder zichzelf). Dit leverde meer spierkracht en massa op dan normale training, maar zorgde ook voor veel nare bijwerkingen. Die experimenten waren dan ook geen succes, en Dr. Ziegler stopte ermee. Hij pakte de draad weer op, toen hij wederom van CIBA een nieuw middel had gekregen om uit te testen dat werd geproduceerd onder de naam Dianabol. Tot Zieglers eerste proefkonijnen behoorden krachtsporters die destijds tot de Amerikaanse top behoorden zoals o.a. Bill March (5-voudig Amerikaans kampioen Olympisch gewichtheffen en 3e op het WK in 1962) en John Grimek (winnaar van diverse Mr. America, Mr. USA en Mr. Universe verkiezingen). Hij voorzag het gehele Amerikaanse gewichthefteam van Dianabol voor de Olympische spelen in 1960 in Rome. Dit klinkt in de huidige Olympische geest natuurlijk heel vreemd maar doping werd pas in 1976 door het Internationaal Olympisch Comité verboden! De Koude Oorlog was destijds in volle gang en beide landen wilden hun suprioriteit aantonen, ook tijdens de Olympische Spelen. Ondanks de Dianabol verloren ze overigens van de Russen.


BEROUW
Dr. Ziegler schreef kuren voor van maximaal 15-20 miligram Dianabol per dag die nooit langer dan 8 weken duurden. Hij stopte met experimenteren toen hij erachter kwam dat sommigen 20 maal de voorgeschreven hoeveelheid innamen en lichamelijk klachten kregen. “Wat is er toch mis met hen?” verzuchtte hij later. “Ze zijn kerngezond, maar in plaats van zuinig te zijn op hun gezondheid stoppen ze zoveel rommel in het lichaam dat ze er ziek van worden. En ik heb hen daarbij geholpen” En later: “Ik zou willen dat ik er nooit aan begonnen was en dat ik dat hoofdstuk uit mijn leven zou kunnen wissen” …“Ik zou willen dat ik nooit had gehoord van steroïden…al deze jonge mannen…ze beseffen niet welke vreselijke prijs ze zullen gaan betalen” Dit latere berouw is helemaal begrijpelijk als je weet dat toen Dr. Ziegler zelf met hartproblemen in het ziekenhuis voor zijn leven vocht, sommige van zijn vrienden al overleden waren aan o.a. prostaatkanker, en lever- en hartklachten en uiteindelijk zelf stierf aan hartfalen op 63 jarige leeftijd. Het zou overigens slechts een kwestie van tijd zijn voordat er weer andere varianten werden ontwikkeld. Inmiddels kunnen we met zekerheid zeggen dat de zoektocht naar het perfecte anabool is mislukt…er bestaan geen anabolen zonder bijwerkingen! Hoe krachtiger overigens het anabool, hoe langer en ernstiger de lijst met bijwerkingen.


SLIKKEN OF PRIKKEN?
Er zijn diverse manieren hoe anabolen worden toegediend…de meest voorkomende zijn via de maag (enteraal / oraal) in de vorm van pillen en via een intramusculaire injectie (parenteraal) in de vorm van een injectie via een spuit in een spier.
Daar pillen door de lever worden afgebroken hebben ze er middelen aan toegevoegd waardoor deze de afbraak kunnen doorstaan maar wel uiterst giftig zijn geworden voor de lever met alle gevolgen van dien. Het “betere werk” is volgens gebruikers in het dopingmilieu injecties. Maar ook aan injecties kleven de nodige risico’s één van de gevaren is dat je prikt in een bloedvat, waardoor de dopinggeduide stof direct in de bloedcirculatie terechtkomt. Dit kan in ernstige gevallen leiden tot een longemboli, coma en zelfs de dood.
Een tweede gevaar is dat je prikt in een zenuw waardoor er (blijvende) verlamming kan optreden. Een derde gevaar is dat als men niet zorgvuldig te werk gaat een vervuilde vloeistof (doordat er een nieuwe naald op een ampul gezet wordt waarin nog restanten van een andere stof zitten) in je lichaam terecht komt of een vervuilde naald gebruikt of de spuitplek niet goed gedesïnfecteerd is waardoor je een flinke spuitabses met infectie kunt oplopen en in ernstige gevallen zelfs hepatitus B / C en HIV. Het is niet voor niets dat in Nederland alleen medisch geschoold personeel injecties mag zetten (artsen en verpleegkundigen)!

Dan maar pleisters of gel met anabolen gebruiken (werken hetzelfde als nicotinepleisters)? Deze blijken lang niet de effectiviteit te hebben als pillen en injecties en daarnaast mag je dan ook géén lichamelijk contact met anderen hebben omdat anabolen via de huid en kleding overgedragen worden aan anderen (denk hierbij aan de ernstige gevolgen als je contact met kinderen zou hebben).

Is dopinggebruik onder begeleiding van een arts dan wellicht de oplossing? In Nederland zal geen enkele (gecertificeerde) arts dopinggebruik willen begeleiden! Zie hieronder de richtlijnen waaraan artsen zich hebben te houden:
Richtlijn 9*
De arts die benaderd wordt door een gezonde sporter met het verzoek dopinggeduide middelen voor te schrijven, dient op dit verzoek afwijzend te reageren.
Richtlijn 11*
Indien een arts bij de begeleiding van sporters geconfronteerd wordt met het gebruik van dopinggeduide middelen die de sporters(s), zonder dat er sprake is van een medische indicatie, gebruikt (gebruiken) in het kader van het streven naar prestatieverbetering, heeft de arts de plicht de desbetreffende sporter(s) het gebruik van deze middelen te ontraden.
* (Vereniging voor Sportgeneeskunde. Richtlijnen voor artsen omtrent het sportmedisch handelen; 1995
Koninklijke Maatschappij tot bevordering van de Geneeskunst (KNMG).
Gedragsregels voor artsen, 1996).
Onderzoek heeft trouwens uitgewezen dat artsen nauwelijks kennis over doping hebben. Ruim 85% van de huisartsen was niet of nauwelijks op de hoogte van de dopinglijst van het IOC. Van de ondervraagde huisartsen gaf verder meer dan 90% aan weinig kennis te bezitten over middelen, doseringen en combinaties.



upload_2018-8-30_16-45-50.png




Foto Hulk (Wikipedia)

BIJWERKINGEN
In een Amerikaans onderzoek onder 500 anabolengebruikers bleken er slechts 4 te zijn die geen last van bijwerkingen hadden, de overige 496 (!) hadden dat wel. Uit een Zweeds onderzoek bleek dat anabolen liefst 400(!) keer meer bijwerkingen veroorzaken dan alle medicijnen bij elkaar. Spierversterkende middelen zijn NIET ontwikkeld voor het gebruik van de doseringen die sporters hanteren. En dan hebben we het nog niet over het gecombineerde gebruik van spierversterkende middelen van diverse anabole steroïden (ook wel stacken genoemd), groei- en schildklierhormonen en insuline. Laten we als voorbeeld een medische dosering testosteron nemen die artsen hanteren bij mannen met een geringe testosteron aanmaak. Zo’n dosering bedraagt maximaal 100-200 miligram per week en zelfs daarvan is niet zeker of het geen kwaad kan op langere termijn daar de mannelijke teelballen nog geen 10 miligram testosteron per dag aanmaken (gemiddeld zo’n 7 miligram per dag)…in het dopingmilieu blijkt een wekelijkse dosis van 500-1000 miligram als aanbevolen hoeveelheid niet ongewoon! Tijdens een kuur neemt men naast de spierversterkende middelen meestal ook nog middelen die de ongewenste bijwerkingen zoveel als mogelijk moeten bestrijden en na een kuur moet er vaak een zogenaamde nakuur gevolgd worden (Post Cycle Therapy genoemd) in de hoop de schade zoveel als mogelijk te kunnen beperken. Sommige bijwerkingen zijn echter onomkeerbaar!



Hieronder een uitgebreide lijst met diverse negatieve effecten, waaruit blijkt dat anabolen op vrijwel elke cel van je lichaam effect hebben.

Acne (puisten):
Anabolen laten de talgklieren in de huid harder werken, waardoor de huid vetter wordt. Talgklieren worden daardoor een goede voedingsbodem voor bacteriën die acne veroorzaken. De acne zal vooral aanwezig zijn op de plaaten waar ook de meeste talgklieren zitten, zoals het gezicht, de nek, de borst, de bovenrug en armen.

Strimae (huidstriemen):
Het bekendste voorbeeld is waarschijnlijk de zogenaamde zwangerschapstriemen die ontstaan bij vrouwen tijdens de zwangerschap door de door snelle groei van het ongeboren kind in de baarmoeder. Deze huidstriemen ontstaan echter ook door snel groeiende spiermassa!

Haar:
Anabolen kunnen haarverlies en kaalheid bij mannen veroozaken, bij vrouwen kan het hoofdhaar boven de slapen verdwijnen. Op andere plekken van het lichaam stimuleren anabolen daarentegen de groei van lichaamshaar waardoor onopvallende lichaamsbeharing dikker en donker kan worden, vooral voor vrouwen een onaangename bijwerking als ze last krijgen van bijvoorbeeld zichtbare beharing van de bovenlip (snor) en onderarmen.

Stem:
Bij vrouwen kan er door anabolengebruik een verlaging van de stem optreden.

Vocht:
het lichaam gaat door anabolen meer vocht vasthouden waardoor er een “opgeblazen” gezicht en uiterlijk kan ontstaan…personen die daar last van krijgen worden in het dopingmilieu ook wel eens “vochtbakken” genoemd.

Borsten:

Bij mannen:
Anabolen kunnen de ontwikkeling van vrouwelijke borsten (gynaecomastie) bij mannen, ook wel manboobs genoemd veroorzaken. Door het gebruik van anabolen heeft het lichaam namelijk de neiging om de relatieve tekorten aan oestrogeen (vrouwelijk geslachtshormoon) te willen compenseren.

Bij vrouwen:
Door anabolen lopen vrouwen het risico om te maken te krijgen met de androgene (vermannelijkende) effecten waardoor borstklierweefsel afneemt (atrofie) en borsten kleiner kunnen worden en tepels kunnen verschrompelen.

Testikels (zaadballen):
Anabolen ondrukken de natuurlijke testosteron- en zaadproductie in de zaadballen of testikels. Het volledig stopzetten van die natuurlijke aanmaak is niet ongewoon, daardoor krimpen de zaadballen.

Clitoris:
Door het androgene effect van anabolen kan bij vrouwen de clitoris gaan groeien.

Vruchtbaarheid:
Bij mannen:

Doordat door anabolen de natuurlijke testosteronproductie wordt stil gelegd kan dit de kwaliteit van zaadcellen permanent verminderen en verhoogt het de kans op onvruchtbaarheid en impotentie (erectiestoornissen) aanzienlijk. Het libido (verlangen naar seks kan door anabolen toenemen) maar erecties kunnen dus uitblijven of pijnlijk zijn.
Bij vrouwen:
Anabolengebruik kunnen leiden tot menstruatiestoornissen en is er een aanzienlijk risico op ontwikkelijkingsstoornissen van het ongeboren kind.


Pezen:
Doordat spieren bij anabolengebruik snel groeien is er een verhoogde kans op spierscheuringen. De anabolen versterken weliswaar de groei en kracht van spieren maar niet bij de pezen waardoor de kans op spierscheuringen of problemen met aanhechtingen toenemen.

Prostaat:
Anabolen kunnen invloed hebben op de celgroei van de prostaat en ervoor zorgen dat deze groeit. Hoe groter de prostaat, hoe moeizamer en pijnlijker urineren wordt. De plasbuis kan in extreme gevallen helemaal dicht gedrukt worden waardoor urineren op de natuurlijke weg niet meer mogelijk is en dit m.b.v. een katheder (smalle plastic buis) moet gebeuren en een operatie op den duur onvermijdelijk is. In sommige gevallen kan het zelfs leiden tot prostaatkanker of deze ziekte versnellen.

Lever:
De lever breekt anabolen af en daarom zijn de meeste orale (pillen) anabolen gemaakt om afbraak door de lever te doorstaan, maar zijn als gevolg daarvan giftig voor de lever geworden. Meestal zwellen de levercellen daardoor op, en raken de kanalen afgekneld waarlangs de lever gal en andere afbraakproducten afvoert naar de darm. Het gevolg is geelzucht (icterus). Verder is ook een verhoogd risico op levercirrose (littekenweefsel, onstaan door levercellen die afsterven). Nog serieuzer is het afknellen van bloedvaten in de lever, waardoor met bloed gevulde cysten (holtes) in de lever kunnen ontstaan (peliosis hepatis). Hierdoor onstaat er een risico op een potentieel dodelijke inwendige bloeding. In zeldzame en extreme gevallen kunnen anabolen leverkanker laten ontstaan. Het gebruik van anabolen bevordert tevens de ontwikkeling van (reeds aanwezige) tumoren en kankergezwellen in de lever.

Hart en bloedvaten:

1)Bloeddruk:
Anabolen laten het bloedvolume toenemen, ze verhogen de aanmaak van rode bloedcellen en maken het bloed stroperiger. Het hart moet daarom harder werker met als gevolg dat de bloeddruk toeneemt.

2)Hartspier:
Als de hartspier door een chronisch verhoogde bloeddruk harder moet werken, kan deze vergroeien en op kritieke plaatsen dikker worden. Deze verdikking vermindert het vermogen van de hartspier om het lichaam op een efficiënte manier van bloed te voorzien.

3)Cholesterolhuishouding:
Anabole steroïden verlagen de concentratie van het goede HDL-cholesterol en laten de concentratie van het slechte LDL-cholesterol stijgen. Op de langere termijn kunnen bloedvaten daardoor vernauwen, en kan de toevoer van zuurstof en voedingsstoffen naar organen verminderen. De kans op hart- en vaatziekten neemt daardoor toe

Nieren:
Zoals gezegd, kan gebruik van anabolen leiden tot een verhoogde bloeddruk en dit kan weer nierschade veroorzaken. Omdat soms ook stevige pijnstillers worden gebruikt tegen allerlei spier-, pees- en gewrichtspijntjes kan dit de situatie verergeren. Pijnstillers kunnen tot nierfunctiestoornissen leiden.

Blindheid:
Anabolen kunnen grijze staar (cataract) veroorzaken waardoor de ooglens vertroebelt en in extreme gevallen de lens geheel ondoorzichtig wordt waardoor er blindheid optreedt.

Gedrag:

De psychologische effecten van anabolen zijn onvoorspelbaar. Anabolengebruik kan leiden tot prikkelbaarheid en agressiviteit. In Amerika heeft spontane agressie door het gebruik van anabolen zelfs een naam gekregen: “roid rage”. Dat dit niet zelden tot relationale problemen kan leiden zal niemand verbazen.

Verslaving?
Berucht is de dip na het staken van een kuur. Je hebt immers niet meer de energie en het hestelvermogen als tijdens een kuur en spiermassa en kracht nemen af. De lichaamseigen productie van testosteron is stil komen te liggen. Lusteloosheid en depressieve gevoelens kunnen onstaan. Dit kan weer leiden tot ernstige psychische- en relationale problemen. Logisch dat je dan graag in die flow wilt blijven die je had tijdens de kuur dus neem je nog maar een kuur en blijft het niet bij één keer. Het wordt van kwaad tot erger…anabolen kunnen uiteindelijk net als drugs je leven gaan overnemen!

Last but not least…minstens de helft van alle dopingmiddelen is vervalst!
Dit betekend in de meeste vallen dat er minder of andere actieve stoffen in ziten dan er op het etiket vermeld staat. Je weet niet of je pillen, ampullen of flesjes zijn geproduceerd in een hygiënische werkplek of fabriek. Je weet niet of de houdbaarheidsdatum op het etiket wel klopt en de houdbaarheid dus inmiddels niet overschreden is…kortom je weet niet welke risicco’s je loopt! Nu zullen velen argumenteren dat wel meer zaken slecht voor de gezondheid zijn zoals bijvoorbeeld roken, alcoholmisbruik, overgewicht en stress…en daar hebben ze volledig gelijk in! De vraag is echter of die toegenomen spiermassa en kracht de risico’s waard zijn. Hans Kroon (natural bodybuilder) zei in een intervieuw : “ Je lichaam is je kostbaarste bezit en daar moet je zuinig op zijn. Gezondheid is voor mij de basis voor succes. Dat streven naar een gezonde leefwijze zorgde er voor dat sport mijn passie werd. Op een gegeven moment kun je gefascineerd raken van gespierd zijn. Daar is op zich niks tegen. Maar het ten koste van alles, van je gezondheid en je relatie, spiermassa vergroten, dat kan en wil ik niet begrijpen. Verder vind ik dat je niet echt trots kunt zijn op het resultaat van je training als je anabole steroïden en andere dopinggeduide middelen gebruikt. Het is dan toch allemaal niet op eigen kracht gebouwd. Daarbij komt dat het ook helemaal niet hoeft. Geef mij iemand met een gemiddelde aanleg en ik zet er met gedegen trainen en goede voeding in vier jaar 15 kilogram spiermassa op!” https://www.eigenkracht.nl/eigen-kracht/cleane-kneiters/kern-kneiters/hans-kroon

CONCLUSIE?
Natuurlijk zijn er anabolengebruikers die zeggen dat ze nergens last van hebben.
Hoewel je je zou kunnen afvragen hoeveel van die “happy users” nog steeds zo “happy” zouden zijn na een grondige medische screening.
Er natuurlijk zijn er anabolengebruikers die geen blijvende medische schade hebben opgelopen aan hun anabolengebruik. Er zijn echter ook veel gebruikers die helaas minder geluk hebben gehad. It’s up to you…look before you leap (bezint eer ge begint).

Say NO to Doping!


Bronvermelding:


https://bodybuildingblog.nl/anabolen-steroiden/


https://www.fitsociety.nl/bodybuilding/dianabol/


http://www.ergogenics.org/john-ziegler-was-niet-de-uitvinder-van-dianabol.html


https://www.eigenkracht.nl/eigen-kracht/publicaties/sport-fitness/2004/risicosinjectie


https://www.eigenkracht.nl/doping/anabole-steroiden/effecten-bijwerkingen


https://www.wikipedia.org/
 
Laatst bewerkt:
Training week 35 (sets x reps x weight)

Monday 27.03.2018.2018 Heavy Day
Band Pull Aparts: 4x25
Bench Press with WIDE GRIP*: 2x10x20, 10x70, 5x100, 5x130 & 3x3x160kg
Seated Band Rows: 10x10 (with 70mm band)


Wednesday 29.03.2018.2018 Light Day
Band Pull Aparts: 4x25
Bench Press with CLOSE GRIP*: 2x10x20, 10x50, 8x70 & 5x8x90kg
Seated Band Rows: 6x10 (with 70mm band)

Friday 31.08.2018 Medium Day

Band Pull Aparts: 4x25
Bench Press MEDIUM GRIP*: 2x10x20, 10x70, 5x100 & 5x5x130kg Seated Band Rows: 8x10 (with 70mm band)


Comment: Afgelopen maandag tijdnes de heavy training voelde ik me niet fit (bleek een verkoudheid te zijn) en derhalve “slechts” 3x3x160 gedaan…wilde niets forceren en geluisterd naar mijn lichaam. Woensdag en vrijdag dan respectievelijk een light en medium training gedaan. Ik vind dit een prima methode en heb er een variatie voor mezelf in gebracht door op de heavy day met een wide grip (wat ook mijn competition grip is) te trainen en op de light day met een close grip en tenslotte op de medium day met een medium grip. Hieronder is te zien wat ik met wide, medium en close grip bedoel.


upload_2018-9-3_11-49-54.png


Wide grip = wijsvinger op de markering (81cm)

Medium grip = pink op de markering (81cm)


Close grip = wijsvinger op overgang van glad naar geribbeld gedeelte (42cm)

Bij een wide grip valt het accent meer op de borstpieren en bij een close grip meer op de triceps.

Say No ! To Doping
 
Even een beetje bij gelezen Kompel!
Mijn operatie morgen gaat niet door trouwens.
Ik ga proberen weer regelmatig op het forum te kijken.
En dan zeker bij jou natuurlijk.
 
Even een beetje bij gelezen Kompel!
Mijn operatie morgen gaat niet door trouwens.
Ik ga proberen weer regelmatig op het forum te kijken.
En dan zeker bij jou natuurlijk.
Wat de operatie betreft...uitstel of afstel?...ik hoop in elk geval dat het goed nieuws is!
Hartstikke leuk dat je ook op het forum weer wat van je laat horen...en je bent hier ook zeer populair ( net zoals in het echte leven)...nog leuker zou zijn als je weer ging loggen...kunnen we allen wat van opsteken :)
 
Het is afstel.
De chirurg zag het niet zitten ivm “te moeilijk en geen duidelijke grenzen waar hij zou moeten stoppen met snijden”...
Beetje vaag maar ik accepteer het voorlopig even.

Ik ga ook weer een log beginnen na mijn eerste training volgende week.
Hier is de respons toch duidelijk waardevoller als in een FB log vind ik.
 
Het is afstel.
De chirurg zag het niet zitten ivm “te moeilijk en geen duidelijke grenzen waar hij zou moeten stoppen met snijden”...
Beetje vaag maar ik accepteer het voorlopig even.

Ik ga ook weer een log beginnen na mijn eerste training volgende week.
Hier is de respons toch duidelijk waardevoller als in een FB log vind ik.

Hoop dat het in elk geval weer helemaal goed komt!
Super dat je ook weer een log gaat beginnen :thumbs:
 
Training week 36 (sets x reps x weight)

HEAVY DAY Monday 03.09.2018 (3x1 + 3x5).
Band Pull Apart: 4x25
Bench Press WIDE GRIP: 20x20, 10x70, 5x100, 3x130, 1x150, 1x170, 1x172.5, 1x175, 5x140, 5x142.5 & 5x145kg
Seated Band Rows: 5x12 (with 70mm band)


LIGHT DAY Wednesday 05.09.2018.
Band Pull Apart: 4x25
Bench Press CLOSE GRIP: 20x20, 10x60, 5x80 & 5x5x100kg
Seated Band Rows: 5x8 (with 70mm band)



MEDIUM DAY Friday 07.09.2018
Band Pull Apart: 4x25
Bench Press MEDIUM GRIP: 2x10x20, 10x70, 5x100 & 5x5x130kg
Seated Band Rows: 5x10 (with 70mm band)



upload_2018-9-7_11-29-57.png



Comment: Zaterdag 20.10.2018 is het NK Bankdrukken van DFPFNL en ik heb nu zo’n 6 weken als voorbereiding…de laatste (7e) week doe ik een deload.
Gekozen om ook singles te doen in de voorbereiding…hiermee zijn overigens geen maximale beurten bedoelt.
Maar ik vind dat in de voorbereiding singles hun plek hebben daar je uiteindelijk ook singles moet doen op de wedstrijd zelf.
De singles maandag waren allen overtuigende wedstrijdbeurten. Van de single met 175kg is een filmpje gemaakt…het laat zien dat er nog wel paar kg meer inzit. De variant (3x1 + 3x5) van het advanced programma van Dough Hepburn (5x1 + 5x5) ga ik mee aan de slag, daarnaast hou ik 3x per week trainen via HLM met wide/close/medium grip aan, dat bevalt ook goed.

https://youtu.be/3TaRro9RWEk single met 175kg.


Say No ! To Doping
 
geen verkeerde bench ^^
ben je van plan voor bench titel te gaan ?
 
geen verkeerde bench ^^
ben je van plan voor bench titel te gaan ?
Bedankt :)
Ja, ik wil wederom voor de titel gaan...maar ik heb ook een Europees Record van 185kg RAW bij de Master 2 klasse (45-50 jarigen) in de 145+ class bij de WDFPF staan.
Dat zou ik graag willen verbeteren.
We zullen het zien, ik loop niet graag vooruit op de zaken, maar heb uiteraard wel die doelstelling.
 
Back
Naar boven