AndroidHealthClinic

Benchpresslog from lazy huggybear (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Je manier van trainen is in ieder geval ouderwets en om alles boven de 5 reps te verwerpen is wel heel kort door de bocht. Nooit nagedacht om een coach aan te schaffen, iemand met andere ideeën dan jij?
Het zijn niet zozeer mijn ideeën (zie de tabel hieronder), maar methoden die eigenlijk alreeds deccenia lang door duizenden krachtsporters met succes zijn gevolgd zijn.
Het gaat hierbij overigens natuurlijk om de werksets.
De zogenaamde "nieuwe" methoden die een of andere goeroe heeft ontwikkeld om zich zelf een beetje interessanter te maken dan hij is betreft heel vaak oude wijn in nieuwe zakken.
Methoden die gekopieerd zijn methoden uit de jaren 70-80 met vervolgens een nieuw "sausje" eromheen en zich dan veel geld vragen voor een of ander e-book waar hun methode in wordt beschreven.
Onderzoek alreeds in de jaren 70 heeft uitgewezen dan voor mensen die voor kracht trainen de beste rep/set combinbatie bestaat tussen 4-6 sets met 4-6 reps...daaruit heeft Bill Star destijd "zijn" bekende 5x5 gemaakt.
Dan, heeft het het me zonder te willen overdrijven tot nog toe geen windeieren gelegd.

Hieronder staat e.e.a, duidelijk beschreven (gebasseerd op de tabel van Prillepin).
upload_2019-3-15_10-24-53.png
 
En nog een tabel, voor de liefhebbers van "ouderwetse" methoden ;)

upload_2019-3-15_10-31-11.png
 
Het zijn niet zozeer mijn ideeën (zie de tabel hieronder), maar methoden die eigenlijk alreeds deccenia lang door duizenden krachtsporters met succes zijn gevolgd zijn.
Het gaat hierbij overigens natuurlijk om de werksets.
De zogenaamde "nieuwe" methoden die een of andere goeroe heeft ontwikkeld om zich zelf een beetje interessanter te maken dan hij is betreft heel vaak oude wijn in nieuwe zakken.
Methoden die gekopieerd zijn methoden uit de jaren 70-80 met vervolgens een nieuw "sausje" eromheen en zich dan veel geld vragen voor een of ander e-book waar hun methode in wordt beschreven.
Onderzoek alreeds in de jaren 70 heeft uitgewezen dan voor mensen die voor kracht trainen de beste rep/set combinbatie bestaat tussen 4-6 sets met 4-6 reps...daaruit heeft Bill Star destijd "zijn" bekende 5x5 gemaakt.
Dan, heeft het het me zonder te willen overdrijven tot nog toe geen windeieren gelegd.

Hieronder staat e.e.a, duidelijk beschreven (gebasseerd op de tabel van Prillepin).
Bekijk bijlage 442574
Dit zijn inderdaad de oude manieren van denken waarbij alles al in steen staat. Nu wordt er tegenwoordig meer geëxperimenteerd met slimmere methodes waarin ze dus belangrijke dingen als fatigue management, etc. gaan doen. Bill Starr heeft een heel simpel, bijna kinderlijk schema ontwikkelt wat voor beginners nog wel kan werken, voor de gevorderde werkt het gewoonweg niet optimaal.

Je hebt in deze eigenlijk 3 stromingen tegenwoordig, de minimale oude methode, waarin 5x5 (lineare progressie) wordt gehanteerd en aan simpele fatigue management wordt gedaan. De Top down methode van bijvoorbeeld een Sheiko die in blokken denkt van volume, intensiteit en deload/comp met daarin fluctuerende intensiteiten en volume, vaak op basis van relatieve intensiteit aantel reps x intensiteit van reps = gemiddelde intensiteit met daarin low/medium/high dagen. Deze worden dan aangepast aan hoe de lifter zich voelt en hiervan kan herstellen en waarbij er steeds meer volume komt in de lifter zijn leven. En een bottom up approach van bijvoorbeeld RTS waarbij ze wetenschappelijker te werk proberen te gaan en dingen uitproberen, tracken en aan de hand daarvan aanpassen. Emerging strategies is hier een ultiem voorbeeld van.

Valt me dan ook op dat de oude garde nog maar wat doet, zit totaal geen idee achter of zeer vereenvoudigd op basis van oude onderzoeken, exact wat jij post. Mogelijk verklaart dat ook wel waarom de nieuwe generatie steeds meer en langere gains maken, omdat we steeds bewuster zijn van fatigue management, volume, intensiteit (en daardoor behorende blessurerisicos) en lange termijn planning. Ik zou je in ieder geval adviseren eens een coach te pakken die jouw ideeën, die duidelijk in steen staan, bestrijdt en je waarschijnlijk tot mooie nieuwe inzichten brengt. En dan heb ik het niet over de bro style coaches of je lokale coach. Maar een echte internationale powerliftingcoach die zelf zijn sporen in de sport ook heeft verdiend. Je zou dan kunnen denken aan Sheiko, RTS, The Strength Athletes of andere die hun sporen verdiend hebben. Ik zou in ieder geval niet voor Rippetoe of Bill Starr kiezen met hun methodes.
 
Dit zijn inderdaad de oude manieren van denken waarbij alles al in steen staat. Nu wordt er tegenwoordig meer geëxperimenteerd met slimmere methodes waarin ze dus belangrijke dingen als fatigue management, etc. gaan doen. Bill Starr heeft een heel simpel, bijna kinderlijk schema ontwikkelt wat voor beginners nog wel kan werken, voor de gevorderde werkt het gewoonweg niet optimaal.

Je hebt in deze eigenlijk 3 stromingen tegenwoordig, de minimale oude methode, waarin 5x5 (lineare progressie) wordt gehanteerd en aan simpele fatigue management wordt gedaan. De Top down methode van bijvoorbeeld een Sheiko die in blokken denkt van volume, intensiteit en deload/comp met daarin fluctuerende intensiteiten en volume, vaak op basis van relatieve intensiteit aantel reps x intensiteit van reps = gemiddelde intensiteit met daarin low/medium/high dagen. Deze worden dan aangepast aan hoe de lifter zich voelt en hiervan kan herstellen en waarbij er steeds meer volume komt in de lifter zijn leven. En een bottom up approach van bijvoorbeeld RTS waarbij ze wetenschappelijker te werk proberen te gaan en dingen uitproberen, tracken en aan de hand daarvan aanpassen. Emerging strategies is hier een ultiem voorbeeld van.

Valt me dan ook op dat de oude garde nog maar wat doet, zit totaal geen idee achter of zeer vereenvoudigd op basis van oude onderzoeken, exact wat jij post. Mogelijk verklaart dat ook wel waarom de nieuwe generatie steeds meer en langere gains maken, omdat we steeds bewuster zijn van fatigue management, volume, intensiteit (en daardoor behorende blessurerisicos) en lange termijn planning. Ik zou je in ieder geval adviseren eens een coach te pakken die jouw ideeën, die duidelijk in steen staan, bestrijdt en je waarschijnlijk tot mooie nieuwe inzichten brengt. En dan heb ik het niet over de bro style coaches of je lokale coach. Maar een echte internationale powerliftingcoach die zelf zijn sporen in de sport ook heeft verdiend. Je zou dan kunnen denken aan Sheiko, RTS, The Strength Athletes of andere die hun sporen verdiend hebben. Ik zou in ieder geval niet voor Rippetoe of Bill Starr kiezen met hun methodes.

Klopt dat er tegenwoordig diverse stromingen zijn.
Maar weet je, "nieuw" is niet automatisch "beter"...laten we het erop houden dat het "anders" is!
Uiteindelijk spreken de cijfers voor zich, toch?
Begin jaren 80 toen nog niemand van RTS gehoord had drukte Bill Kazmaier 300kg en Ted Arcidi 302.5kg, Jamers Henderson eind jaren 90 zelfs 322.5kg...zijn ze nu zoveel sterker geworden?
In 1950 drukte Doug Hepburn als eerste man 500lbs (zo'n 227.5kg)...wat tot meer gewicht uiteindelijk geleid heeft zijn niet "betere" methoden dan die van bijvoorbeeld Hepburn uit de jaren 50 (die o.a. bekend stond om zijn 5x1 & 5x5 methode), maar de opkomst van doping!
 
Laatst bewerkt:
Klopt dat er tegenwoordig diverse stromingen zijn.
Maar weet je, "nieuw" is niet automatisch "beter"...laten we het erop houden dat het "anders" is!
Uiteindelijk spreken de cijfers voor zich, toch?
Begin jaren 80 toen nog niemand van RTS gehoord had drukte Bill Kazmaier 300kg en Ted Arcidi 302.5kg, Jamers Henderson eind jaren 90 zelfs 322.5kg...zijn ze nu zoveel sterker geworden?
In 1950 drukte Doug Hepburn als eerste man 500lbs (zo'n 227.5kg)...wat tot meer gewicht uiteindelijk geleid heeft zijn niet betere methoden zoals die van bijvoorbeeld Hepburn uit de jaren 50 (die o.a. bekend stond om zijn 5x1 & 5x5 methode), maar de opkomst van doping!
Ja we liften nu structureel meer, dat was ook jouw argument in je WDFPF topic. Maar volgens jou was het alleen aan anabolen te danken. Enfin, train op je eigen manier en benut waarschijnlijk nooit je volledig potentieel.

P.S. Brett Gibbs lift op 83kg 200kg+, benieuwd of hij dat zou halen met alleen wat 5x5. ;)
 
Ja we liften nu structureel meer, dat was ook jouw argument in je WDFPF topic. Maar volgens jou was het alleen aan anabolen te danken. Enfin, train op je eigen manier en benut waarschijnlijk nooit je volledig potentieel.

P.S. Brett Gibbs lift op 83kg 200kg+, benieuwd of hij dat zou halen met alleen wat 5x5. ;)


Weet je, zolang mannen als Brad Gillingham op een “simpele” 5x5 nog altijd 390kg kunnen squatten zal de “ouderwetse 5x5” nog niet zo heel verkeerd zijn.

https://youtu.be/qO9Z1EGST9Y

https://marylandpowerlifting.com/lifter-tools/programs/gillingham-squats/

Nou ja, wat mijn potentieel betreft...het kan natuurlijk altijd beter, geef ik meteen toe, maar ik denk dat ik met gewichten tussen 180-200kg bankdrukken vrij aardig mijn potentieel bereikt heb als drugfree lifter…mag ik zo vrij zijn en vragen hoe komt het eigenlijk dat jij nog niet je volledig potentieel bereikt hebt, terwijl je toch al menig jaartje bezig bent? In je stats staat te lezen dat je met circa 90kg BDW 110kg doet bankdrukken…wellicht toch maar eens 5x5 proberen? ;)
 
Laatst bewerkt:
Weet je, zolang mannen als Brad Pit op een “simpele” 5x5 nog altijd 390kg kunnen squatten zal de “ouderwetse 5x5” nog niet zo heel verkeerd zijn.

https://youtu.be/qO9Z1EGST9Y

https://marylandpowerlifting.com/lifter-tools/programs/gillingham-squats/

Nou ja, wat mijn potentieel betreft...het kan natuurlijk altijd beter, geef ik meteen toe, maar ik denk dat ik met gewichten tussen 180-200kg bankdrukken vrij aardig mijn potentieel bereikt heb als drugfree lifter…mag ik zo vrij zijn en vragen hoe komt het eigenlijk dat jij nog niet je volledig potentieel bereikt hebt, terwijl je toch al menig jaartje bezig bent? In je stats staat te lezen dat je met circa 90kg BDW 110kg doet bankdrukken…wellicht toch maar eens 5x5 proberen? ;)
Brad Pit? Doe juiced snoe hard. :roflol: Dat je hem als voorbeeld aandraagt als anti doping persoon....

Ik hoopte al dat je die vraag zou stellen! Mijn bench is slecht doordat mijn techniek flut was, maar ik de 5x5 draaide van mark rippetoe, en daarna texas method. In de tussentijd nog een schouderblessure gehad van 7 maanden. Daarna pas echt gaan powerlfiten en sinds ik sheiko en RTS draai vliegt deze weer vooruit. Je zou dus kunnen stellen, dat sinds ik optimaler en slimmer train ik vooruitgang maak, waar ik als ik 5x5 nog deed nog steeds op dezelfde gewichten zou hangen, zoals jij ook al jaren doet.

Daarbij weeg jij 155kg of zo? dan is een 200kg niet echt indrukwekkend, ondanks je leeftijd. Er zijn weinig mensen die zo zwaar willen wegen en ik ben daar niet een van in ieder geval. Ook doe ik wel squat en deadlift en kost dat natuurlijk ook wel wat meer energie dan alleen wat benchen.

Maar goed ik hou erover op, je bent vol overtuigd dat 5x5 de enige manier is net zoals je in een doping vrije bond lift, puur omdat je het niet kan accepteren dat andere betere resultaten halen en dat afschuift op doping. Dat vind ik dan ook altijd zo mooi van de anti doping boys, dat als iemand sterker is hij sowieso moet kuren.:roflol: Ik ben in ieder geval /out, ik kan dit niet meer aanzien.
 
Brad Pit? Doe juiced snoe hard. :roflol: Dat je hem als voorbeeld aandraagt als anti doping persoon....

Ik hoopte al dat je die vraag zou stellen! Mijn bench is slecht doordat mijn techniek flut was, maar ik de 5x5 draaide van mark rippetoe, en daarna texas method. In de tussentijd nog een schouderblessure gehad van 7 maanden. Daarna pas echt gaan powerlfiten en sinds ik sheiko en RTS draai vliegt deze weer vooruit. Je zou dus kunnen stellen, dat sinds ik optimaler en slimmer train ik vooruitgang maak, waar ik als ik 5x5 nog deed nog steeds op dezelfde gewichten zou hangen, zoals jij ook al jaren doet.

Daarbij weeg jij 155kg of zo? dan is een 200kg niet echt indrukwekkend, ondanks je leeftijd. Er zijn weinig mensen die zo zwaar willen wegen en ik ben daar niet een van in ieder geval. Ook doe ik wel squat en deadlift en kost dat natuurlijk ook wel wat meer energie dan alleen wat benchen.

Maar goed ik hou erover op, je bent vol overtuigd dat 5x5 de enige manier is net zoals je in een doping vrije bond lift, puur omdat je het niet kan accepteren dat andere betere resultaten halen en dat afschuift op doping. Dat vind ik dan ook altijd zo mooi van de anti doping boys, dat als iemand sterker is hij sowieso moet kuren.:roflol: Ik ben in ieder geval /out, ik kan dit niet meer aanzien.

Heb het eventjes gecorrigeerd, bedoelde uiteraard Brad Gillingham (van de IPF), mag ik uit je reactie afleiden dat hij niet drugfree is ondanks dat hij in jouw federatie zit die toch een dopingbeleid heeft? Als leden van de IPF twijfelen aan het drugfree gehalte van hun federatie spreekt dat voor zich, toch?

Je traind al "jaren"..respect...eerst "verkeerd" en nu "goed".
Ik weet 200kg bankdrukken met een lichaamsgewicht van bijna 160kg is niet indrukwekkend, geef ik eerlijk toe!
Maar weet je, laten we het spelletje "eerlijk" spelen...ik heb eens wilskpunten genomen.
Als ik met een bdw van 155kg in staat ben om 185 te drukken is dat goed voor 102 Wilskpunten...jij met bdw van 90kg en 110kg drukken goed voor 70 wilkspunten...en dan ben ik toch ook nog menig jaartje ouder dan jou. 30 punten verschil is in mijn ogen niet onaanzienlijk. En een schouderblessure heb ik ook gehad!
Ik ben niet overtuigd dat 5x5 de enige manier is, het is een goede manier die velen heeft geholpen en dan zijn er talloze versies en varianten van *5x5" van beginners tot gevorderden niveau.

Wat een onzin om overigens te beweren dat als er iemand meer drukt dan mij dat hij dan aan de doping moet zitten, waar heb ik dat ooit beweerd?
Dan ben ik niet bij de WDFPF gegaan omdat lifters in de IPF overwegend meer tillen, maar vanwege hun visie en doelstelling, een instelling die ik al jaren hier op het forum ook niet onder stoelen of banken heb gestoken. Er zijn veel personen die ondanks minder bdw dan mij gelijkwaardig of meer drukken en daarbij drugfree zijn!

Last but not least...ik drukte voordat ik begon met "5x5" "slechts" 1x160...door 5x5 toe te passen ben ik uiteindelijk uitgekomen op 1x5x175kg en als 1RM 1x200kg...niets wereldschokkends, maar desondanks hoor je mij niet klagen.

Geen probleem dat je "out" bent...suc6 met je verdere doelstellingen! :)

Last but not least...ik ben niet zo zwaar omdat ik graag 200kg wilde drukken...ik woog al 150kg voordat ik met krachtsport begon en ben altijd al (te) zwaar geweest.
 
Laatst bewerkt:
Dat iemand in verhouding slapper is betekend niet direct dat zijn inbreng niet klopt.
In de 'old school' tijden is de basis gelegd, die basis is d.m.v. wetenschappelijke progressie verfijnd, aangepast en aangescherpt.

Als je drug free meedoet aan competities ligt de lat hoger om het uiterste uit je zelf te halen, er zijn namelijk geen short cuts. Dan kan je jezelf dus ook niet vergelijken met anderen die een soortgelijk programma volgen maar wel juicen als een gek.
Dan lijkt het me dat je elke kans om meer uit jezelf te halen d.m.v. training/voeding wilt pakken.

Vind dat je het nogal snel afkapt en in de 'mijn manier is de beste manier' houding springt.
Ik zou ook eens met een (inter)nationale powerlift coach in gesprek gaan waar duidelijk van is dat hij weet hoe hij te werk moet gaan. Desnoods alleen een consult om te bespreken hoe jij meer vooruitgang kan boeken.

Je hebt niks te verliezen toch?
 
Dat iemand in verhouding slapper is betekend niet direct dat zijn inbreng niet klopt.
In de 'old school' tijden is de basis gelegd, die basis is d.m.v. wetenschappelijke progressie verfijnd, aangepast en aangescherpt.

Als je drug free meedoet aan competities ligt de lat hoger om het uiterste uit je zelf te halen, er zijn namelijk geen short cuts. Dan kan je jezelf dus ook niet vergelijken met anderen die een soortgelijk programma volgen maar wel juicen als een gek.
Dan lijkt het me dat je elke kans om meer uit jezelf te halen d.m.v. training/voeding wilt pakken.

Vind dat je het nogal snel afkapt en in de 'mijn manier is de beste manier' houding springt.
Ik zou ook eens met een (inter)nationale powerlift coach in gesprek gaan waar duidelijk van is dat hij weet hoe hij te werk moet gaan. Desnoods alleen een consult om te bespreken hoe jij meer vooruitgang kan boeken.

Je hebt niks te verliezen toch?

Het is niet "mijn manier" en zeker niet de enige manier. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. "5×5" is daar één van die inmiddels al zo'n 7 decennia door duizenden met succes is gevolgd. Dan hoeven we er toch niet minderwaardig over te doen, toch? Ik heb respect voor bijvoorbeeld Boris Sheiko, maar denk je werkelijk dat ik als ik hem ga consulteren en elke maand minimaal €150 betaal als "student" opeens 10% progressie zal boeken en op mijn "oude dag" nog 220kg ga drukken?
Mijn doelstelling is heel blijven en een keer 200kg raw op een wedstrijd nog te drukken.
 
Het is niet "mijn manier" en zeker niet de enige manier. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. "5×5" is daar één van die inmiddels al zo'n 7 decennia door duizenden met succes is gevolgd. Dan hoeven we er toch niet minderwaardig over te doen, toch? Ik heb respect voor bijvoorbeeld Boris Sheiko, maar denk je werkelijk dat ik als ik hem ga consulteren en elke maand minimaal €150 betaal als "student" opeens 10% progressie zal boeken en op mijn "oude dag" nog 220kg ga drukken?
Mijn doelstelling is heel blijven en een keer 200kg raw op een wedstrijd nog te drukken.

Tuurlijk, ik vind 5x5 zelf ook geweldig.
Alleen is het niet alleen voor kracht het beste om buiten de x3-5 rep range te leven, ook voor je algehele fitheid en gezondheid van je gewrichten, zenuwen etc.
Wat lichtere load en ~8-12 reps heeft op zijn beurt ook weer voordelen, zie ook;
https://www.researchgate.net/public...phy_Similar_to_High-Load_Bench_Press_Training
https://www.researchgate.net/public...on_Neuromuscular_Adaptations_in_Untrained_Men
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23999311
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12436270
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24714538

Er valt inderdaad van alles te zeggen, je hebt zat powerlifters die in de jaren 70 t/m jaren 90 een 4x BW squat konden d.m.v. 3-4 keer per week te squatten, 4-5 keer per week te benchen en 2x per week te DL'en en dan alles 5x5 of soortgelijk.
Dat het werkt is duidelijk, vraag is meer of dat long term én drug free de beste approach is.
 
Laatst bewerkt:
Tuurlijk, ik vind 5x5 zelf ook geweldig.
Alleen is het niet alleen voor kracht het beste om buiten de x3-5 rep range te leven, ook voor je algehele fitheid en gezondheid van je gewrichten, zenuwen etc.
Wat lichtere load en ~8-12 reps heeft op zijn beurt ook weer voordelen, zie ook;
https://www.researchgate.net/public...phy_Similar_to_High-Load_Bench_Press_Training
https://www.researchgate.net/public...on_Neuromuscular_Adaptations_in_Untrained_Men
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23999311
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12436270
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24714538

Er valt inderdaad van alles te zeggen, je hebt zat powerlifters (Bulgaarse/Noorse) die in de jaren 70 t/m jaren 90 een 4x BW squat konden d.m.v. 3-4 keer per week te squatten, 4-5 keer per week te benchen en 2x per week te DL'en.
Dat het werkt is duidelijk, vraag is meer of dat long term én drug free de beste approach is.
"5x5" is in elk geval longterm en geschikt voor drugfree. Niets mis mee om op een lichtere dag met een hoger volume op een lagere intensiteit te trainen, maar op een zware dag zou het niet mijn voorkeur hebben.
 
Van de week niet alleen discussies gevoerd, maar ook getraind ;)

Maandag de zware training overgeslagen i.v.m. de wedstrijd van afgelopen zaterdag.
Woensdag een lichte training gedaan met "ouderwetse" 5x5x120 en vrijdag dan met "ouderwetse" 5x5x132,5kg
A.s. maandag begin ik met een zware training...op de planning staat 5x3x145 en de week daarna 3x5x145.
Ik doe graag 5x5, maar met een intensiteit vanaf 80% is het minder goed te doen...vandaar 5x3 en 3x5 op zware dagen.

Dan heb ik besloten om beduidend minder de discussie aan te gaan met personen hier op het forum.
We hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn...maar te vaak wordt de bal direct op de persoon gespeelt.
Ik zou "jaloers" zijn op iedereen die meer dan mij drukt en beweren dat iedereen die sterker dan mij is doping gebruikt.
Ik herken me hierin absoluut niet...ik ben niet een persoon wat jaloers is, integendeel ik gun het iedereen dat men zijn doelstellingen bereikt en er is altijd baas boven baas en dat zal ook altijd zo zijn.
En natuurlijk zijn er genoeg mensen die - ook zonder doping - beslist sterker dan mij zijn en ook daar heb ik geen enkel probleem mee.

Ik heb mijn doelstellingen - op eigen kracht - bereikt...200kg unequipped en 255kg equipped en daar ben ik blij mee...ik hoop blessurevrij te blijven en mijn piek tussen 180-200kg nog zolang als mogelijk vast te kunnen houden en doe dat met methoden waarvan ik heb ervaren dat ze goed voor me werken. Ik hoef me niet te verantwoorden naar anderen of te rechtvaardigen waarom ik doe wat ik doe.
Dan krijg ik regelmatig te horen dat mijn prestaties niet indrukwekkend zijn...180-200kg drukken met een bdw van 150kg stelt immers niets voor.
En inderdaad het is niets wereldschokkends...maar vaak krijg ik het van personen te horen die beduidend minder drukken en dan wil ik altijd beleefd blijven maar vraag me oprecht af dat als ze mijn prestatie niet bepaald indrukwekkend vinden wat is hun prestatie dan? Niet vermeldenswaardig? Wellicht zijn zij juist op mij jaloers, omdat ik ondanks 50+ nog altijd in staat ben om op eigen kracht gewichten van 180-200kg te drukken, iets wat hun ondanks dat ze beduidend jonger zijn en vaak ook nog doping nemen niet toe in staat zijn.

Ik mis ook vaak respect, ik ben maar "een ouwe lul die krampachtig vasthoudt aan methoden die reeds allang achterhaald zijn",
Het zijn meestal personen die beduidend jonger zijn waarvan ik bijna de vader zou kunnen zijn die nogal vrij kritisch zijn en altijd van denk...druk eerst maar nog eens ueberhaupt als je 50+ bent...dat is niet vanzelfsprekend! Ik zie helaas steeds meer leefttijdsgenoten van me die door blessures of gezondheidsproblemen stoppen met wedstrijdgericht sporten. Als je jong(er) bent voel je je alsof je het eeuwige leven hebt en herstel je snel en groei je snel...maar er komt ook een tijd dat dat allemaal niet meer vanzelfsprekend is. Ik wilde dat toch even kwijt.

Last but not least...niemand is verplicht mijn log te lezen en niemand is verplicht om te reageren...als je niet bevalt wat ik doe of schrijf is dat je goed recht en lig ik er verder niet wakker van, maar lees het dan gewoon niet en reageer niet. Even goede vrienden! :)
 
Laatst bewerkt:
Op de facebookpagina van Alex Moonen (4- voudig Sterkste Man van Nederland) gelezen dat hij traind aan de hand van o.a. het “5x5” schema (10 sets in totaal, waarvan 4 warming up, dan 5x5 met worksets en 1 naset met 15 reps). Zou hij weten dat het een “ouderwetse” methode betreft die alreeds lang is “achterhaald” en alleen nog maar door de “oude garde” word gedaan ;)?

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=626700747776047&id=100013083819779

Alle gekheid op een stokje...zoals ik alreeds zei bestaat er geen "beste" methode die voor iedereen goed werkt, maar het is een feit dat "5x5" (met al zijn varianten) door velen met succes in de krachtsportwereld word toegepast...en dan hoeft men er verder niet minderwaardig over te doen in mijn ogen.
 
Sprak gisteren mijn buurman, die heeft een old timer verzameling en rijdt in een Jaguar XJ uit 1980.
Ik vroeg hem waarom zou je dat nou doen, worden tegenwoordig toch veel betere, schonere en betrouwbaardere auto's gemaakt. Hij schudde zijn hoofd en zei: Jongeman, het gevoel wat heb ik heb bij deze auto kan geen enkele nieuwe auto mij geven. Stapte in zijn jaguar en reed weg, een dikke roetpluim achterlatend... No offense deed me een beetje denken aan jou Huggie ;)
Gewoon doen waar je prettig bij voelt, hoeft niet altijd de meest optimale keuze te zijn voor mens en milieu.
 
Laatst bewerkt:
Sprak gisteren mijn buurman, die heeft een old timer verzameling en rijdt in een Jaguar XJ uit 1980.
Ik vroeg hem waarom zou je dat nou doen, worden tegenwoordig toch veel betere, schonere en betrouwbaardere auto's gemaakt. Hij schudde zijn hoofd en zei: Jongeman, het gevoel wat heb ik heb bij deze auto kan geen enkele nieuwe auto mij geven. Stapte in zijn jaguar en reed weg, een dikke roetpluim achterlatend... No offense deed me een beetje denken aan jou Huggie ;)
Gewoon doen waar je prettig bij voelt, hoeft niet altijd de meest optimale keuze te zijn voor mens en milieu.
ps.
Alle respect voor Alex Moonen maar met zijn kuurschema deed ik jou max nu voor reps ongeacht welk schema. Als DFPFNL ambasadeur zou ik zelf een ander voorbeeld gebruiken dat zijn mijn 2 centen voor vandaag!!
Ik denk dat je het niet goed begrijpt waar het hier om gaat...het gaat er niet over of iemand wel of niet kuurt...het gaat erover dat heel veel krachtsporters dit "5×5" schema nog altijd met succes hanteren, ongeacht hun niveau. En wellicht hebben velen een te letterlijke voorstelling van 5x5...er zijn talloze varianten van in omloop. Overigens niets mis met een oldtimer...die zijn vaak degelijker en betrouwbaarder dan nieuwe auto's die constant naar de fabriek worden terug geroepen omdat ze van alles en nog wat mankeren ;) Mijn jongste zoon is toevallig automonteur en er staan heel wat oldtimers bij hem in de garage...ik krijg altijd van hem te horen "pap, zo maken ze ze tegenwoordig niet meer dat was nog kwaliteit...nieuwe auto's zijn erg storingsgevoelig door allerlei toeters en bellen".
 
Oldtimers zijn verre van ideaal staan niet voor niets zoveel in de garage zoals je zelf zegt... en ik zie mijn buurman elk weekend sleutelen aan die gekke olditmers.
Dan maar liever de moderne technieken zoals airco, abs, airbag, electrische ramen ect en ik hoef nooit te sleutelen aan mijn mercedes amg c63 uit 2015.
Kben voor een ouwe lul best modern al zeg ik het zelf haha...
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp het heel goed, maar onze beste Alex zou zelfs met het hink stap sprong schema van mijn grootmoeder meer gains maken dan jij en ik. Maar ik kan je haar schema echt niet aanraden. Er gaat zoveel zooi in bij hem dat zelfs een racepaard jaloers zou zijn. Ik weet niet of je hier wel bewust van bent, vandaar dat ik het even aankaart. Daarover gesproken, waarom is er in de paardenracerij geen dopingvrije versie van de sport? of is die er wel? geen idee namelijk.

Oldtimers zijn verre van ideaal staan niet voor niets zoveel in de garage zoals je zelf zegt... en ik zie mijn buurman elk weekend sleutelen aan die gekke olditmers.
Dan maar liever de moderne technieken zoals airco, abs, airbag, electrische ramen ect en ik hoef nooit te sleutelen aan mijn mercedes amg c63 uit 2015.
Kben voor een ouwe lul best modern al zeg ik het zelf haha...

Je weet volgens mij zelf niet goed waar je het over hebt... Ken jij Alex persoonlijk? Ik wel namelijk en weet dat hij al een beest was RUIM voordat er enige vorm van doping inging. Zal niet beweren dat ie clean is (al ben ik ook niet de persoon om het tegendeel te beweren, we weten allebei wat in de sport gaande is) maar ik ken heel veel mensen die evenveel of zelfs veel meer kuren en toch bij lange na geen sterkste man van Nederland zijn.

Verder ben ik het wel eens met je punt dat 5x5 niet heilig is en dat de combinatie van geweldige genen (zijn broers waren, zonder kuurtjes, ook absolute beesten), jaaaaaren intensieve training (voor zijn sterkste man tijd was hij 3e op het WK judo voor junioren) EN de nodige middelen ervoor zorgen dat hij zelfs op een middelmatig schema een beest zou zijn. Dus ik heb geen moeite met je punt, maar wel met het feit dat je Alex Moonen afschildert als een groeihormonen monster die 0 verstand heeft van hoe hij mensen moet helpen. Alex is JUIST iemand die herstel, zorgen voor je lichaam en rustig opbouwen centraal zet, wat er voor heeft gezorgd dat ie in 10 (!) jaar sterkste man van Nederland 9x het einde heeft gehaald, waarvan 4 titels en meerdere podiumplaatsen.

Sorry voor de topickaap, maar als je één Limburger "aanvalt", val je ons allemaal aan.
Groetjes Dominique
 
Ik weet niet of Alex wel of niet kuurd, dat zou je hem zelf moeten vragen, het was slechts een voorbeeld van een bekende krachtsporter die dit schema o.a. ook gebruikt.
En zelfs als het zo zijn, is dat zijn keuze en heb ik er verder geen problemen mee.
Ik veroordeel niet iemand die kuurt...ieder maakt immers zijn eigen keuzes. Leven en laten leven!
Ik veroordeel het alleen als zo'n persoon mee zou gaan doen bij een sportbond met een dopingbeleid, daar hebben zulke personen helemaal niets verloren.

Ik weet verder dat 5x5 heel goed werkt voor mensen die niet kuren.
Ik heb nog nooit gekuurd en ben destijds door 5x5 van 1x160 naar 5x175 en 1x200 uiteindelijk gegaan...liefst 40kg...en toen was ik al de 40 gepasseerd.

Ik heb overigens ooit een topic over "5x5" geopend...wellicht interessant voor sommigen om eens diverse varianten eens te bekijken
https://forum.bodybuilding.nl/topics/5-ways-to-5x5.409050/

P.S. wat paardensport betreft...zowel ruiter als paard kunnen gecontroleerd worden.
https://www.horsefitshop.nl/over-ons/blog/34/doping-in-de-paardensport.html
 
Je weet volgens mij zelf niet goed waar je het over hebt... Ken jij Alex persoonlijk? Ik wel namelijk en weet dat hij al een beest was RUIM voordat er enige vorm van doping inging. Zal niet beweren dat ie clean is (al ben ik ook niet de persoon om het tegendeel te beweren, we weten allebei wat in de sport gaande is) maar ik ken heel veel mensen die evenveel of zelfs veel meer kuren en toch bij lange na geen sterkste man van Nederland zijn.

Verder ben ik het wel eens met je punt dat 5x5 niet heilig is en dat de combinatie van geweldige genen (zijn broers waren, zonder kuurtjes, ook absolute beesten), jaaaaaren intensieve training (voor zijn sterkste man tijd was hij 3e op het WK judo voor junioren) EN de nodige middelen ervoor zorgen dat hij zelfs op een middelmatig schema een beest zou zijn. Dus ik heb geen moeite met je punt, maar wel met het feit dat je Alex Moonen afschildert als een groeihormonen monster die 0 verstand heeft van hoe hij mensen moet helpen. Alex is JUIST iemand die herstel, zorgen voor je lichaam en rustig opbouwen centraal zet, wat er voor heeft gezorgd dat ie in 10 (!) jaar sterkste man van Nederland 9x het einde heeft gehaald, waarvan 4 titels en meerdere podiumplaatsen.

Sorry voor de topickaap, maar als je één Limburger "aanvalt", val je ons allemaal aan.
Groetjes Dominique
Helemaal mee eens Dominique! :thumbs:
Ik ken Alex ook alreeds van kindsbeen af aan, en kan je verhaal alleen maar bevestigen, ook van zijn broers die ik allen persoonlijk ken.

P.S. "5x5" is zeker niet heilig, het is een van de vele manieren om sterker te worden, dat is alles...ik vind het alleen jammer dat er zo negatief door bepaalde personen over wordt gedaan.
En als ik dan bekende sporters zoals Brad Gillingham of Alex Moonen aanhaal als voorbeeld van hen die dit schema ook o.a. gebruiken er spottend over gedaan wordt.
Ik vind sowieso dat hier te vaak de bal op de persoon direct wordt gespeeld...laten we wat meer respect tonen voor elkaar.
Ieder maakt zijn eigen keuzes, en zolang je de boel niet besodemieterd heb ik er geen problemen mee!
 
Back
Naar boven