XXL Nutrition

Benchpresslog from lazy huggybear

Goed die 180 ging nog vrij makkelijk.

Merk jij ook veel verschil tussen bankjes onderling?

Lig je nu wat schuin of lijkt dat voor de positie van de camera ?
Lijkt of je rechts beter strekt dan links

• Topic Starter Topic Starter
  • #12.183
Goed die 180 ging nog vrij makkelijk.

Merk jij ook veel verschil tussen bankjes onderling?
Ik train altijd thuis met dezelfde bank, belangrijk voor mij is dat een bank verstelbare haltersteunen en safetybars heeft en uiteraard zwaar belastbaar is.
In een powerrack trainen is ook een optie, maar mijn kelder is daarvoor niet hoog genoeg.

• #12.184
  • #12.185
Jimmy Kolb is wel degelijk een hele sterke raw bencher maar doet het gewoon nooit voor een 1RM op een meet, waarschijnlijk omdat ie weet dat ie alsnog niet in de buurt komt van Maddox c.s.

Als je ~185 reverse grip bencht voor 20 reps denk ik dat je max op de raw bench wel hoger ligt dan 205.

Dat multiply liften slaat verder nergens op

Ik heb me er eens wat meer in verdiept...en je hebt gelijk Tymbo...hij is ook raw uitzonderlijk sterk...9x227,5kg reverse grip en een single met 265kg...dat doen hem niet heel veel na.
In het filmpje is ook te zien hoe hij met een gewoon slingshot 475kg drukt...hij weet dus uit een slingshot alreeds zo'n 200kg te halen!

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een potsierlijk gebeuren, en niet alleen vanwege het equipped liften. Dit figuur is op andere vlakken ook op geen enkele manier een reclame voor de sport imo, heeft zich overduidelijk helemaal volgevreten en -gespoten in korte tijd (in 2019 was hij nog -110) en hard op weg naar een massief hartfalen. Maar mede daardoor wel degelijk een sterke raw bench presser ook.

• #12.187
Kwestie van keuzes maken en prioriteiten stellen 🤭...heaviest bench press in human historie op je naam hebben staan dan daalt nu eenmaal de kans dat je ook nog lang zult genieten van je pensioen 😉. Ik denk dat die mannen daar echter niet mee bezig zijn. Het moment teld en het doel heiligt dan alle middelen, hetgeen we overigens niet alleen in de krachtsportwereld zien, toch?

• #12.188
Gisteren mijn inmiddels 21e nationale titel gehaalt 😊

1e beurt overtuigend 172,5kg en 2e beurt 180kg...tijdens deze beurt kreeg ik last van kramp in mijn heup waardoor ik nog de nodige moeite moest doen om deze uit te drukken 🤭...besloten om geen 3e beurt te doen en te luisteren naar mijn lichaam en niet naar mijn ego. 145kg was de minima voor WK kwalificatie en daar zat ik met 180kg ruim boven. Ik had 180+ willen drukken, maar 180 is niets om zich voor hoeven te schamen als 54 jarige...dus niet klagen en tevreden zijn, toch?

Veel bekende en ook enkele nieuwe gezichten gezien...sommigen wisten (inter)nationale records te drukken, voor anderen liep de wedstrijd helaas niet als verwacht...een wedstrijd is altijd een momentopname...met een lach en een traan...soms zit het mee en soms zit het tegen.

Ik hoor altijd heel veel verschillende reden van krachtsporters waarom ze niet meedoen...als de wedstrijd voorbij is en de resultaten bekend krijg ik vaak te horen: "dat had ik ook gebogen, gedrukt of getild"...oudste deelnemer gisteren was liefst 85 jaar...hij doet al een levenlang aan krachtsport...Billy van Doorne...dus geen excuus om niet mee te doen....wat let je om mee te doen bij de volgende keer en op een sportieve en faire manier de competitie aan te gaan? 😊

Laatst bewerkt:
Heyyy, goed gedaan René 🏋️‍♂️

1e beurt overtuigend 172,5kg en 2e beurt 180kg...tijdens deze beurt kreeg ik last van kramp in mijn heup waardoor ik nog de nodige moeite moest doen om deze uit te drukken 🤭...besloten om geen 3e beurt te doen en te luisteren naar mijn lichaam en niet naar mijn ego. 145kg was de minima voor WK kwalificatie en daar zat ik met 180kg ruim boven.

Veel bekende en ook enkele nieuwe gezichten gezien...sommigen wisten (inter)nationale records te drukken, voor anderen liep de wedstrijd helaas niet als verwacht...een wedstrijd is altijd een momentopname...met een lach en een traan...soms zit het mee en soms zit het tegen.

Ik hoor altijd heel veel verschillende reden van krachtsporters waarom ze niet meedoen...als de wedstrijd voorbij is en de resultaten bekend krijg ik vaak te horen: "dat had ik ook gebogen, gedrukt of getild"...oudste deelnemer gisteren was liefst 85 jaar...hij doet al een levenlang aan krachtsport...Billy van Doorne...dus geen excuus om niet mee te doen....wat let je om mee te doen bij de volgende keer en op een sportieve en faire manier de competitie aan te gaan? 😊
Makkelijk praten voor iemand die niet mee doet ja. Of ze gebruiken stiekem of ze praten maar wat. Resultaten thuis is nog geen Good Lift in wedstrijd.

• #12.193
Update maart 2023

20.03 nog eens 5x5x150 gedrukt...dat is een volume pr als 54 jarige waar ik erg blij mee ben 😊👊💪laatste keer was alweer ruim een half jaar geleden.
Ik moet echter toegeven dat het steeds meer moeite en tijd kost om het voor elkaar te krijgen. Middels repprogressie bouw ik op (5x3, 5x4 en tenslotte 5x5).

1e, 2e en 3e set ging gisteren nogal vrij easy...4e set laatste rep een tandje bijzetten en 5e set laatste rep kwam vanuit de tenen 🤭
Hier het filmpje van het 1e set, vrij easy

Tevens 5e set...laatste rep vanuit de tenen 😉

Laatst bewerkt:
Hey René, was vandaag nog in Limboland, Brunssum. Werd weer gastvrij onthaald, altijd aardig die mensen in het zuiden.

• #12.195
Hey René, was vandaag nog in Limboland, Brunssum. Werd weer gastvrij onthaald, altijd aardig die mensen in het zuiden.
Ja, zo zijn de meeste limburgers wel...gastvrij, vaak met een stuk lekkere limburgse vlaai. Mijn favoriet is rijstevlaai met chocolade en slagroom en smurfenvlaai (abrikozenvlaai met witte schocolade en slagroom) 🤭

1e beurt overtuigend 172,5kg en 2e beurt 180kg...tijdens deze beurt kreeg ik last van kramp in mijn heup waardoor ik nog de nodige moeite moest doen om deze uit te drukken 🤭...besloten om geen 3e beurt te doen en te luisteren naar mijn lichaam en niet naar mijn ego. 145kg was de minima voor WK kwalificatie en daar zat ik met 180kg ruim boven. Ik had 180+ willen drukken, maar 180 is niets om zich voor hoeven te schamen als 54 jarige...dus niet klagen en tevreden zijn, toch?

Gefeliciteerd! Je bent en blijft een beest

• #12.198
Ik ben van plan om mee te doen aan het WK Single Lift Bench Press (3 juni)...ik heb nu nog 10 weken als voorbereiding.
Opbouwfase met 5x5 met 150kg heb ik succesvol afgesloten.

En vooral repprogressie methoden werken goed voor me, waar je niet elke training het gewicht aan de halter verhoogt, maar eerst het volume en vervolgens pas het gewicht ook wel double progression method genoemd.
Voorbeeld:
Week 1) 5x3x150
Week 2) 5x4x150
Week 3) 5x5x150
Week 4) 5x3x152,5 enz.
Elke week een set meer...waarbij het aantal sets groter of gelijk is aan het aantal reps.
Soms doe ik het ook als volgt:
5x3, 4x4, 3x5...totaal volume van 15 reps blijft gelijk, maar reps per set stijgen.

Low reps blijft mijns inziens DE methode als het om maximaalkracht gaat.
Aangezien ik repprogressie fijn vind werken wilde ik het als volgt gaan doen.

Week 1) 5x2x160
Week 2) 5x3x160
Week 3) 5x2x162,5
Week 4) 5x3x162,5 enz,

Kan echter ook 6x2, 4x3 en 3x4 worden...3 weken met hetzelfde gewicht bezig blijven met een totaal volume van 12 reps waarbij dan ook weer het volume per set stijgt alvorens het gewicht aan de halter te verhogen.

Ik heb ook vaker een versie van 531 gedaan (5x5, 5x3 en 5x1) echter het voordeel van repprogressie is dat het gewicht aan de halter niet wordt verlaagt, maar gelijk blijft en na diverse workouts verder stijgt.

in!

Leuk om te lezen en kan er zelf nog wat van op steken.
Wil volgend jaar ook voorzichtig oriënteren om af en toe een wedstrijd mee te pakken, al is het maar om de ervaring.

Terug
Naar boven