AndroidHealthClinic

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.242
hey huggybear1968,

Waar om maak je zo veel herhalingen?
Moet je van leon groter worden om zo strakker in je shirt te zitten?
Of heeft het een andere reden om zo veel herhalingen te maken.

Skull crushers is een hele mooie oefeniging,
ik vind hem persoonlijk beter als tricep press down
want bij skull crushers krijg je minder druk op je polsen en je kan niet sjoemelen met je schouders.
Zeker in je schema houden.

Is leon smeets jou coach?
Hij was zaterdag bij mij in de sportschool heb een goed gesprek met hem kunnen houden over trainingen en techniek. Hij heeft een aantal goede tips gegeven.
Hij kan ook goed banderen Pff dat heb ik wel gevoeld. :)

oja goeie training weer

:roflol: Ik "moet" niet van Leon "groter" worden om strakker in het shirt te zitten. Ik denk dat hij het zelfs liever zou zien indien ik wat lichter zou zijn, omdat bij hem behalve prestaties ook de gezondheid van de atleten voorop staat.

Ik heb zoveel reps gemaakt omdat ik bijna twee weken niet getraind heb, en aangezien het een nieuwe oefening voor me is, wil ik op die manier er effies aan wennen. Volgende keer zal ik b.v. 3 setjes met 10-8-6 reps doen, waarbij het gewicht dan omhoog gaat. Skull crusher is zeker een goede oefening! Het was op advies van Leon dat ik deze uitprobeerde om toch wat sterker in de triceps te worden. Ik geef altijd de voorkeur aan trainen met vrije gewichten dan met machines...maar soms zijn er lichamelijke beperkingen waarbij machines dan weer van pas komen (als je b.v. te zwaar of te zwak bent om pull ups te doen, is de pull down niet verkeerd, toch?)

Leon is inderdaad mijn coach en jij bent Robin Bosch, toch?
Dan had Leon het over jou...hij vertelde dat je 3x210 deed KB en hij vertelde me dat hij jou inderdaad gebandageerd had...hij is daar berucht om ;) Je was NK powerliften 2008 bij de heren sub junioren met 220KB-155BD-212,5DL= TOT:587,5kg :thumbs: Je gaat harstikke goed!

---------- Toegevoegd om 22:51 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:46 ----------

Was het maar waar, dan drukte ik een stuk meer dan ik in werkelijkheid kan... :rolleyes:
Maar het is een leidraad, een begin om mee te werken.

Hummy jij bent de uitzondering wat de regel bevestigd ;)

---------- Toegevoegd om 23:00 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:51 ----------

Het schema voor de komende weken totaan shirted bench zal het volgende zijn:

Flat Bench press: 3-5 x 3 (zware dag tot max. 90%)
3-5 x 5 (medium dag tot max 80%)
Military press: 3-5 x 5-8
Skull crusher: 3-4 x 6-10
Front LPD: 4 x 8-10 of wellicht Barbel row 4 x 8-10.

Dit zijn allemaal werksetjes (de warming up is hierbij niet meegerekend).

Ik hoop op die manier de spiergropen waar het om gaat bij het BD (borst, schouders, triceps & lats) sterker te maken.

Ik denk dat 2 dagen hiervoor genoeg zijn...zodat ik op b.v. maandag en vrijdag me vol kan geven, en er voldoende herstel tussen de trainingen is.
Niet iedereen vind overigens dat je b.v. borst, schouders en triceps in één workout effectief kunt verwerken.

Ja dat heb je goed, ik ben Robin Bosch.
Maar ik ben geen sub junior ik ben een junior.
Ja dat zijn ook mijn presstaties.
Dit jaar ga ik ze weer allemaal verbreken :cool:
Ik ga misschien een poging doen om de Nederlands recor bank te verbeteren.
Of in ieder geval zo dicht mogelijk er bij komen.
Dat staat op D van de Boom met 180kilo

Ja hij had me strak gebandeerd (alleen maar lekker) en de 3x210 KB ging redelijk makelijk er zat meer in maar de sportschool ging dicht. :(

Je schema ziet er goed uit.
Simple maar zeker effectief. Keep it to the basics

• #1.244
Ja dat heb je goed, ik ben Robin Bosch.
Maar ik ben geen sub junior ik ben een junior.
Ja dat zijn ook mijn presstaties.
Dit jaar ga ik ze weer allemaal verbreken :cool:

Ja hij had me strak gebandeerd (alleen maar lekker) en de 3x210 KB ging redelijk makelijk er zat meer in maar de sportschool ging dicht. :(

Heel mooie doelen!
Je zult zeker menig record gaan breken...zucht zou wel willen dat ik nog eens junior was (en dan weten wat ik nu weet ;)). Jij bent in elk geval goed bezig! Je zult zeker vaker met Leon te maken krijgen, hij is immers bondscoach bij de junioren.
Wellicht dat je maar eens bij Leon thuis in Spaubeek moet komen trainen...zal hij (en ik) beslist leuk vinden.

---------- Toegevoegd om 23:09 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:07 ----------

Je schema ziet er goed uit.
Simple maar zeker effectief. Keep it to the basics

Ik hou van simpel èn effectief ;)...inderdaad back to the basics!!!

---------- Toegevoegd om 23:12 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:09 ----------

Komt zeker weten goed...om in mijn gewichtsklasse/leeftijdsklasse het Nederlands record bank te breken moet ik de 255kg van Simon Wulfse pakken...vrees dat dat nog wel effies op zich laat wachten ;)
In welk shirt druk je...een Inzer of een Titan?

• #1.245
Het is lang geleden...maar het is raak...ik heb last van spierpijn :)

En wel in mijn triceps...ik heb triceps nooit echt geïsoleerd getraind, maar wel uiteraard via compounds zoals benchpress & militarypress.
De skullcrusher - waarmee je de triceps isoleerd, en desondanks toch voor kracht & massa zorgt - is daar debet aan.
Geweldige oefening!...ik heb nu eindelijk een serieuze tricepsoefening die echt alleen de triceps pakt (en daarvoor hoef ik niet echt zwaar te gaan).
Ben wel benieuwd hoe het trainen morgen zal gaan...mja...dat zien we dan wel weer.

Verder kwam ik vandaag deze link over schema's tegen op dit forum:

http://forum.bodybuilding.com/showpo...1&postcount=43

Met dank aan Starter 20 :thumbs:

Het is lang geleden...maar het is raak...ik heb last van spierpijn :)

En wel in mijn triceps...ik heb triceps nooit echt geïsoleerd getraind, maar wel uiteraard via compounds zoals benchpress & militarypress.
De skullcrusher - waarmee je de triceps isoleerd, en desondanks toch voor kracht & massa zorgt - is daar debet aan.
Geweldige oefening!...ik heb nu eindelijk een serieuze tricepsoefening die echt alleen de triceps pakt (en daarvoor hoef ik niet echt zwaar te gaan).
Ben wel benieuwd hoe het trainen morgen zal gaan...mja...dat zien we dan wel weer.

Verder kwam ik vandaag deze link over schema's tegen op dit forum:

http://forum.bodybuilding.com/showpo...1&postcount=43

Met dank aan Starter 20 :thumbs:
Hehe, eindelijk heb je ook eens "echt" getraind Hugz... ;)

Die link werkt niet (bij mij...) :rolleyes:

• #1.247
Hehe, eindelijk heb je ook eens "echt" getraind Hugz... ;)

Die link werkt niet (bij mij...) :rolleyes:

Yep, this zoals ik zei lang geleden dat ik nog es spierpijn had :o...en no pain, no gain zeggen ze, toch? Ik beschouw het in elk geval als een goed teken...ik heb nu de triceps belast op een manier die ik totaal niet gewend ben...en meer power in de triceps zal uiteindelijk ook leiden tot een hogere bench (hoop ik :rolleyes:)...triceps deed ik in het verleden b.v. wel met close grip of floorpress, maar dan isoleer je de triceps veel minder dan met triceps extensions. Je schouders en borst spelen immers met close grip / floor press ook nog altijd rol.

Wat die link betreft Leeman heeft een topic gestart in:

Topics in Forum : Powerlifting, Strongman en Gewichtheffen

tag.png
Nieuwe trainingsmethode/schema
Leeman

Wellicht dat het daar wel lukt?

• #1.248
Vandaag (vrijdag) niet getraind...uitgesteld (niet afgesteld) naar morgen (zaterdag).

Ik had nog een hoop grofvuil naar de RD4 gebracht en was pas vrij laat thuis (de RD4 is bij ons tot 19.00 open).

Ik heb wel nog wat research gedaan op internet en kwam onderstaande tabel tegen uit het boek van Mark Rippetoe (blz. 95)

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

It shows %-1RM and how it corresponds with repetitions and difficulty. When you might only use 70% of your 1-RM, but if you do 4x10 with it, that is going to be HARD, even if it is "low intensity". If you only do 3x8 with that same 70%, that would be a "medium" type workout, and 2-3x5 would be a "light" workout. This is VERY VERY important.
SubjectiveDifficulty.jpg

Deze tabel en het commentaar spreekt voor zich.
Als je met 70 % van je 1 RM 10 reps maakt is er sprake van een heavy workout (ondanks dat de intensiteit z.g. laag is).
Doe je met die 70 % dus 8 reps is er sprake van een medium workout en doe je zo'n 5 reps met 70 % is er sprake van een light workout.

Ik wil vanaf volgende week een dag een zware workout doen.
Low Volume & High Intensity 5-3 sets x 3 reps (max. 90%)
160kg 5x3 heb ik alreeds voor de vakantie gedaan, dus lijkt me tripple's met 162,5 de volgende stap. Sprongen met 5 kg lijkt me wat teveel van het goede.

Vervolgens (op de 2e dag in de week) een lichte workout doen (maar ook weer niet te licht, want anders heb ik het gevoel dat ik niks gedaan heb ;)).
High Volume & Low Intensity 5-6 sets x 5-6 reps (max. 70%)
Ik denk hierbij aan een gewicht van 130kg en dat dus b.v. 5x5.
130kg is circa 70% en het is ook het laatste gewicht in mijn warming up: 20x20, 2x10x70, 5x100 en 5x130 is namelijk mijn warming up voordat de werksets komen.

• #1.249
Training 29/9

Flat Bench Press (light 70%) 5x5x130kg (paused bench), pink op de merklijnen.
Door de pink i.p.v. de wijsvinger op de merklijnen te plaatsen heb ik toch weer een andere (smallere greep). De afstand tussen mijn pink en wijsvinger is zo'n 11 cm, dus wordt de gehele afstand ruim 20cm smaller dan normaal. Daarbij is de paused versie (21,22 en dan bij 23 explosief uitstoten) best wel pittig.

Staande Militarypress (strikt!) pinken op de merklijn: 10x50, 10x70, 5x90kg

Toen kwam er een vreselijke teleurstelling...wilde skull crushers doen, maar kreeg steken in mijn rechter elleboog...het deed echt pijn...het gewicht was echt niet zwaar...ben er maar meteen mee gestopt :(...nog eens effies wat BD gedaan om te kijken of ik daar ook dat probleem had...maar daar had ik nergens last van ???

Vervolgens nog wat Pendlay Barbel Row gedaan met een z.g. duimvrije greep, pinken op de merklijn: 6x6x80kg.

Ben tot de volgende conclusie (al weer eens) gekomen ;)
Keep it simpel & less = more...ik zal naar aanloop van het EK nog maar 3 exercises doen: BP -MP - BOR.
BP dan zoals gezegd met een zware en een lichte dag, waarbij ik op de zware dag de ringvingers op de merklijnen zet en bij de lichte dag de pinken op de merklijnen.

Tevens géén machineoefeningen meer!!!
Dat lazy gedoe, slap geouwhoer en het verzinnen van allerlei uitvluchten en smoesjes is vanaf nu afgelopen :mad:
Machines maken het makkelijker...en makkelijk is niet beter!
No pain no gain, but with brain!

• #1.250
Net terug van het "traplopen" van de langste trap van NL...aan de Wilhelminaberg van Landgraaf (ruim 500 treden). Het is voor mij cardiotraining en tevens benentraining.

19 September is overigens het NK traplopen...dus voor de liefhebbers...er kunnen maar 250 deelnemers meedoen, vol = vol! Ik had ook al willen meedoen maar er is een limiet...je moet die trap binnen 3 minuten boven zijn...dat lukt me nog net niet ;)

Personen die vrij snel die trap oplopen hebben meestal zulk een taille

http://images.google.nl/imgres?imgu...ages?q=anorexia+mannen&hl=nl&rls=ig&sa=G&um=1

En niet zo (waartussen ik niet echt zou opvallen) :o

http://knipoog.files.wordpress.com/2008/06/fat_people.jpg

Foto's van de trap.

trap.groot.jpg

Rechts van de trap ligt overigens het bekende Snowworld.

snowworld.jpg

Ik dacht, effies wat reclame maken voor Landgraaf, als inwoner ervan ;).

Je bent een echte surf dude, Hugz! ;)
Ik heb je vorige teksten trouwens nog niet gelezen...

Sterke MP man :)

Pfff wat een trap is me dat zeg :eek:

• #1.253
Je bent een echte surf dude, Hugz! ;)
Ik heb je vorige teksten trouwens nog niet gelezen...

Ben nog altijd op zoek naar "the ultimate fountain of increase of bench" press...maar ben hem nog niet tegen gekomen ;)

Als je aan het eind van je Latijn bent ga je je toevlucht en heil vaak zoeken op the incredible World Wide Web...waar je echter door de bomen vaak het bos niet meer ziet en iedere krachtsportgoeroe je wil doen geloven dat je door het volgen van zijn methode je superkrachten als een of andere Kryptoniaan (in navolging van de bekendste Kryptoniaan: Superman) zult ontwikkelen.

Ik kom er steeds meer achter dat de meeste methoden voor een gewone aardse sterveling zoals ik helaas niet altijd het gewenste resultaat hebben, of dat de beloofde resultaten ver achter blijven. Wellicht worden de z.g. resultaten door de goeroe's wat lichtelijk overdreven, of wellicht ben ik gewoon te oud en te zwak...wie zal het zeggen? ;)

Ik denk dat ik als 40 (plusser) realistisch moet zijn...ik word steeds gevoeliger voor blessure's en heb veel langer herstel nodig dan toen ik 20 was. Er is weliswaar sprake van progressie maar die is verre van spectaculair en gaat in een slakkentempo. Ik heb nooit "wat" gebruikt en zal dat ook nu niet gaan doen (waarom ook?)
We zullen zien waar het schip strand...tot daaraan toe roei ik met de riemen die ik heb :)

---------- Toegevoegd om 13:37 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:32 ----------

Sterke MP man :)

Pfff wat een trap is me dat zeg :eek:

Het is inderdaad een behoorlijke trap!
Ik heb een collega gevonden die net zo gek is als mij en met me na werktijd altijd effies de trap op en af loopt.
Als het droog weer is gaan we altijd...je ziet vaker wel verbaasde gezichten dat een dikkerd zoals ik die trap oploopt ;).
Ik vind het in elk geval een geweldige cardiooefening, en het is ook heel erg pittig voor de beentjes.

Press/Push oefeningen (waaronder MP) zijn mijn sterke kant...helaas kan ik dat niet van andere oefeningen zeggen :o
Ik ben overigens van plan om net als met BP een zware en een lichte MP te doen. Op de zware BP dag zal ik lichte MP doen (setjes met 8-10 reps) en op de lichte BP dag zal ik zware MP doen (met setjes van zo'n 5 reps)

Wedden dat als je gaat squaten en deadliften dat je bank ook omhoog vliegt?

ff onder ons. Wat zou je squaten en deadliften? In het verleden heb je ze wel gedaan toch?

• #1.255
Wedden dat als je gaat squaten en deadliften dat je bank ook omhoog vliegt?

ff onder ons. Wat zou je squaten en deadliften? In het verleden heb je ze wel gedaan toch?

Wedden dat ik binnen de korste keren in de lappenmand zou liggen?
Ik ben dan wel een "oudje" maar als ik ga DL & SQ dan wil ik dat ook met respectabele gewichten doen...mijn spieren kunnen dat aan, maar mijn gewrichten helaas niet meer :).

Daarbij heb ik al eens aangetoond dat andere bankdrukkers in NL en van mijn leeftijdscategorie die powerliften minder of gelijkwaardig bankdrukken.

Daarbij heb ik in het verleden inderdaad DL en SQ gedaan, maar drukte ik minder op de bank dan nu.

Mijn beste resultaat met DL op een wedstrijd was (raw / conventioneel) 250kg. SQ heb ik nooit op een wedstrijd gedaan...maar ik heb ooit eens toen ik nog aan SM deed ooit eens 3x180kg KB (raw) gedaan.
Niet echt indrukwekkend voor een superzwaargewicht als ik...maar ik heb het nooit graag gedaan en daarom ook slechts incidenteel gedaan.
Ongetraind heb ik me een tijdje geleden laten verleiden om bij Leon Smeets te SQ en kwam ik uit op 3x160kg...ik kreeg echter last van mijn lies/heup/onderrug...en ben toen niet verder gegaan :o.

Waarom dan niet op de woensdag licht squatten? Met 100-120kg ofzo? Misschien wel goed voor het herstel en de doorbloeding, maar zo krijg je niet ergens last van lijkt me? Ook voor het sneller herstel van je borst/ armen denk ik wel.

Of vind je het zo vervelend om dan wat met een laag gewicht te moeten doen?

• #1.257
Waarom dan niet op de woensdag licht squatten? Met 100-120kg ofzo? Misschien wel goed voor het herstel en de doorbloeding, maar zo krijg je niet ergens last van lijkt me? Ook voor het sneller herstel van je borst/ armen denk ik wel.

Of vind je het zo vervelend om dan wat met een laag gewicht te moeten doen?

Het is inderdaad vervelend om met een laag gewicht te moeten SQ...als een dikkerd als ik onder een halter kruip, schept dat verwachtingen ;)...mja...es kijken...komt wel goed!

Skull crushers is een zeer fijne triceps oefening. Maar ook de oefening waardoor bijna iedereen last van zijn ellebogen krijgt. Ook met een ligt gewicht. Je kan als variant het zelfde doen maar dan met 2 dumbels.

Training 29/9

Toen kwam er een vreselijke teleurstelling...wilde skull crushers doen, maar kreeg steken in mijn rechter elleboog...het deed echt pijn...het gewicht was echt niet zwaar...ben er maar meteen mee gestopt :(...nog eens effies wat BD gedaan om te kijken of ik daar ook dat probleem had...maar daar had ik nergens last van ???

No pain no gain, but with brain!

• #1.259
Skull crushers is een zeer fijne triceps oefening. Maar ook de oefening waardoor bijna iedereen last van zijn ellebogen krijgt. Ook met een ligt gewicht. Je kan als variant het zelfde doen maar dan met 2 dumbels.

Ik had dat inderdaad gisteren ook van andere krachtsporters in de sportschool gehoord...thnx voor je tip!

Maar ik denk dat ik bij de 3 blijf die ik reeds vermeld heb (BP, MP & BOR).
Met BP & MP train ik uiteraard ook mijn triceps en vooral door wat te variëren in de gripwijdte bij de BP (wijsvinger op de merklijn versus pink op de merklijn).

• #1.260
Bench Press Program

(Het opstellen van een specifiek krachttrainingsschema begint met het vaststellen van een doel: verbetering P.R op het EK Bench Press Masters, streven is 225kg shirted.
Na het vaststellen van het doel komt de behoeftenanalyse: keuze en volgorde bepalen van de oefeningen & vaststellen volume, intensiteit en frequentie.
Core exercises: Flat Bench Press wide grip (indexfinger on ring) & close grip (pinkyfinger on ring), Touch & Go Style & Pause Bench Press.
Assistance exercises: Standing Military Press & Bent-Over Barbell Row (Pendlay Style).
Volume/Intensity: High Intensity- Low Volume & Low/Moderate Intensity - High Volume.
Frequency: 2 x per week).

Day 1) Heavy Bench Press (90% 1 RM) (Submaximum Effort)
Index finger on ring, High Intensity - Low Volume, Touch & Go Style.

Core exercise:

Raw Wide Grip Flat Bench Press.
Sets 3-5 / Reps 3.

Assistance exercise:

Standing Military Press (Light).
Sets 3-4 / Reps 8-10.

Bent - Over Barbell Row (Pendlay Style).
Sets 6 / Reps 6.

Day 2) Light/Medium Bench Press (70% 1 RM)
Pinky finger on ring, Moderate/Low Intensity - High Volume, Pause Bench Press.

Core exercise:

Raw Close Grip Flat Bench Press.
Sets 3-5 / Reps 5-6.

Assistance exercise:

Standing Military Press (Heavy)
Sets 3-5 / Reps 5

Bent - Over Barbell Row (Pendlay Style).
Sets 6 / Reps 6.

Competition Phase / Shirted Bench Press / Maximum Effort (90%+)

Doelstelling is simpel : 3 tot 4 heavy Singles en gèèn Doubles of Triples!

Reden:
1) Omdat dit in overeenstemming is met the principle of specifity.
Het doel is namelijk het verhogen van de Single Repetition Maximum en daarom is het niet meer dan logisch dat je regelmatig heavy singles in de ME zone doet.

2) Omdat als je een Triple gaat doen, verdeel je de aandacht dus over 3 reps.
Het woord verdeeldheid zegt het eigenlijk al, 1 rep in een aaneengesloten set van 3 krijgt nooit zoveel focus als 3 x 1 aparte Single!

3) Omdat je in de ME zone technisch vaak een verslechtering ziet bij de de 2e en 3e rep binnen een set van 3. De concentratie wordt na de eerste rep snel minder en door de enorme intensiteit komt er gauw technisch de klad in. Hier uit volgt gevaar voor blessures en de kans op aanleren van technisch slechte gewoonten.
Kortom: Heavy Singles All The Way!
(Bron: “Bench press piek cyclus methode” van “Harpep”).

Na de Shirted Bench volgen dan eventueel nog enkele (raw) nasets met beduidend lichtere gewichten (denk hierbij aan 3 setjes met 3-5 reps).

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven