XXL Nutrition

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.262
So what?! Je traint toch nog altijd voor je eigen...!

Yep...ik kreeg al de tip om mijn EGO opzij te zetten .
Ik zal als ik zou gaan KB, tegen andere gymleden zeggen dat ik net een knieoperatie achter mijn rug heb en licht moet trainen (zodat ik me niet hoef te schamen ;))

Yep...ik kreeg al de tip om mijn EGO opzij te zetten .
Ik zal als ik zou gaan KB, tegen andere gymleden zeggen dat ik net een knieoperatie achter mijn rug heb en licht moet trainen (zodat ik me niet hoef te schamen ;))
Dat geloven ze toch niet, want jij bent die vent die altijd als een speer die lange trappen op en af loopt! :D

Krijg ook vaak last van me ellebogen tijdens het skullcrushen. Moeilijk is dat om je ellebogen recht te houden ook. :p

Veel succes met je nieuw schema! 225kg moet lukken!!!

• #1.266
Dat geloven ze toch niet, want jij bent die vent die altijd als een speer die lange trappen op en af loopt! :D

Hmm...daar zit wat in, maar dat weet niet iedereen...alleen hen die mijn log lezen :p ;)

---------- Toegevoegd om 01:25 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 01:22 ----------

Krijg ook vaak last van me ellebogen tijdens het skullcrushen. Moeilijk is dat om je ellebogen recht te houden ook. :p

Inderdaad...moeilijk om je ellebogen recht te houden...op zich een onnatuurlijke beweging, maar wel effectief, als je ellebogen het "toelaten" ;) Maar een oefening die pijn veroorzaakt lijkt me niet goed, toch? Dan liever alternatieven zoeken die wel goed aanvoelen, lijkt me :)

---------- Toegevoegd om 01:25 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 01:25 ----------

Veel succes met je nieuw schema! 225kg moet lukken!!!

Thnx, ik zal mijn best doen! :)

Meer singles Hugz. Nu al. Niet dan pas. Je kan nog genoeg winst pakken met zware singles rond de 90%

heb ook wat gedropt bij jou ouwe.

heb ook wat gedropt bij jou ouwe.

Das geen reden om hier ff 2 bladzijdes vol te spammen:D

ff zonder dollen.. Dit wou ik toch even kwijt René:

Je lijkt me een prima kerel, heel sympathiek, je hebt een hele sterke bank, en ik hoop ooit nog op dat niveau te komen. MAARRR..

Ik denk echt dat je veel meer uit jezelf kan halen dan dat je nu doet. Je hebt het alleen maar over dat je natural bent, en langzaam herstelt omdat je 40 bent. So what. Ik denk echt dat jij nog veel en veel meer progressie kan boeken zodra je van dat rare 5x5 principe afstapt.

Je beschreef net al wat de voordelen zijn van singles. Aangezien je 2 keer per week traint kan je toch heus wel het hele jaar door zo trainen? desnoods wissel je een paar keer van max effort oefening om je CZS wat rust te gunnen..

Dus. Dat wou ik even kwijt.

en daar sluit ik me bij aan je heb de nodige spiermassa en spierkracht opgebouwd alleen je centrale zenuwstelsel is nog onderontwikkeld.
wat is de reden dat ik dat denk? denk dat iemand van jouw kaliber in een strak shirt op z,n potentie op 300 ligt en dat is geen geintje.
ook zonder middelen is dat mogelijk

En daar sluit ik me dan weer bij aan:D

Je weegt 150, je bent letterlijk een beer van een kerel, en het is absoluut niet alleen maar vet, dat ziet iedereen. 300kg bank is 2 keer lichaamsgewicht. Dat is niet ongewoon toch?

Zie dit niet als kritiek Hugs, maar een hart onder de riem. Je doet jezelf echt tekort op deze manier.. Zoals ik net al zei: je kan veel meer uit jezelf halen dan dat je nu doet.

En daar sluit ik me dan weer bij aan:D

Je weegt 150, je bent letterlijk een beer van een kerel, en het is absoluut niet alleen maar vet, dat ziet iedereen. 300kg bank is 2 keer lichaamsgewicht. Dat is niet ongewoon toch?

Zie dit niet als kritiek Hugs, maar een hart onder de riem. Je doet jezelf echt tekort op deze manier.. Zoals ik net al zei: je kan veel meer uit jezelf halen dan dat je nu doet.

alleen je moet wel een keuze maken want je had af en toe last van pijntjes toch? ga je voor zo'n ziek doel als bijvoorbeeld 300kg dan kan je pijn in botten en gewrichten verwachten maar dan moet je je altijd afvragen is het de moeite waard?
ik kan je wel een ding zeggen doe jij het niet dan doet een ander het wel :D

Oh my God, Hugz!!!
De "singles squad" is opgedoken in je log, berg je nu maar! :D
Voor je het weet druk je 300! ;)

En wat betreft die skullcrushers, en alle andere oefeningen die problemen geven.
Als je ziet hoe "losjes" de grote en sterke jongens in he powerliften trainen, dan kunnen we daar misschien een les uit leren.
Er is ons natuurlijk altijd verteld dat je de beweging met een perfecte techniek, en zonder "cheating" moet doen, en het blijkt dat iedereen die wat voorsteld, lekker er op los loopt te cheaten!
Misschien overdrijf ik een beetje, maar het is me wel al opgevallen in filmpjes van powerlifters de laatste tijd.
Jeremy Hoornstra is een mooi voorbeeld, en daar heb ik de DVD van.
In 242 RAW zie je hoe losjes hij vaak traind qua techniek.
Ik denk dat je door op deze manier te trainen, meer gewicht kan pakken, en zo beter zal ontwikkelen.
Als je de skullcrushers gewoon zwaar doet, en lekker losjes, dus door beweging te hebben in de schouders zowel als de ellebogen, je misschien minder last hebt van de ellebogen.
Dan wrd zo'n skullcrusher trouwens ineens een echte compound doordat je meerdere gewrichten aanspreekt.
Bij Jeremy komt de halter tijdens de skullcrushers trouwens recht in z'n gezicht terecht, terwijl ik bijvoorbeeld de halter altijd net achter m'n hoofd liet komen.
Jeremy combineert 'm dan een beetje met een "liggende front raise" en ik met een "pull over"...
Maar ik had dan ook zelden of nooit een spotter bij de hand... :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Harpep, de enige man waar je het altijd mee eens kan zijn. :thumb:
Ik heb de JM Presses even opgezocht, maar die lijken wel een beetje op wat ik bedoelde met mijn skullcrushers.
Ik laat het gewicht alleen net achter mijn hoofd zakken, ivm het ontberen van een spotter.
Ik til m'n hoofd dan wel zo ver mogelijk naar voren, en m'n armen wijzen meer naar achter, zodat het eigenlijk waarschijnlijk het meest lijkt op die decline triceps pull over waar Harpep het over heeft, maar dan niet decline! ;)
Doe er je voordeel mee Hugz! :thumb:

• #1.277
Das geen reden om hier ff 2 bladzijdes vol te spammen:D

ff zonder dollen.. Dit wou ik toch even kwijt René:

Je lijkt me een prima kerel, heel sympathiek, je hebt een hele sterke bank, en ik hoop ooit nog op dat niveau te komen. MAARRR..

Ik denk echt dat je veel meer uit jezelf kan halen dan dat je nu doet. Je hebt het alleen maar over dat je natural bent, en langzaam herstelt omdat je 40 bent. So what. Ik denk echt dat jij nog veel en veel meer progressie kan boeken zodra je van dat rare 5x5 principe afstapt.

Je beschreef net al wat de voordelen zijn van singles. Aangezien je 2 keer per week traint kan je toch heus wel het hele jaar door zo trainen? desnoods wissel je een paar keer van max effort oefening om je CZS wat rust te gunnen..

Dus. Dat wou ik even kwijt.

Marrkos & Luc, thnx voor jullie adviezen!

De reden dat ik niet het hele jaar zo doortrain is dat ik gèèn aanhanger ben van het Westside of Militia gebeuren waarbij er iedere week één training in de 90%+ zone getraind word en dus de nadruk ligt op trainen in de Maximum Effort zone. Ik ben meer een aanhanger van de conventionele trainingsmethode waarin men traint met Submaximale gewichten tot circa 80% en volgens mij voldoende basiskracht mee opbouwd om incidenteel je 1 RM te testen in de 90%+ zone.

Tevens heb ik nog drie ijzersterke redenen om niet iedere week in de ME zone te trainen:

1. Blessuregevaar: er is een oud gezegde ‘de kruik gaat zo lang te water tot hij barst’. Gaat voor training (lees: belasting) ook op. Hoe vaker er met maximale gewichten wordt getraind, hoe groter het risico op blessures. Blessures kunnen een heel complexe achtergrond hebben, maar twee belangrijke elementen op korte termijn zijn slordige uitvoering en overreaching (zie onder). Blessures zetten je vooruitgang op achterstand.

2. Gebruik van maximale gewichten kan incorrect uitvoeren van oefeningen bevorderen. Hierdoor neemt het gevaar van verrekking of scheuring van spieren, banden en pezen toe. Minder ernstig, maar belangrijk genoeg om rekening mee te houden, is het feit dat een slordige uitvoering de spieren minder effectief prikkelt. Met andere woorden, je gaat zwaarder en het effect is minder.

3. Overreaching of kortdurende overtraining. In het algemeen onderscheidt de trainingsleer twee basisvormen van overtraining, die ‘overreiking’ of overreaching, en overtraining worden genoemd. De eerste is een kortdurende overtraining, de tweede een langdurige. Het gaat ons hier om de eerste. Een week of twee, drie met te zware gewichten trainen kan uitlopen op een verminderde trainingscapaciteit, een afname in concentratie en motivatie. De Amerikanen zeggen You bit off more than you can chew en in Nederland zeggen we Je hebt teveel hooi op je vork genomen.

Bron: www.eigenkracht.nl

Lat but not least:
Het blijkt dat trainen in de ME-zone maximaal een week of 4 goed gaat, daarna schijnt het zelfs voor achteruitgang te zorgen.

Maaaaar...richting het EK zal ik eerder beginnen met Heavy Singles dan voorheen...we zullen zien waartoe het zal leiden :).

---------- Toegevoegd om 13:04 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:02 ----------

alleen je moet wel een keuze maken want je had af en toe last van pijntjes toch? ga je voor zo'n ziek doel als bijvoorbeeld 300kg dan kan je pijn in botten en gewrichten verwachten maar dan moet je je altijd afvragen is het de moeite waard?
ik kan je wel een ding zeggen doe jij het niet dan doet een ander het wel :D

Op naar de 300kg!...225 is voor watjes ;)...ik zal in elk geval mijn best doen!

Maar als je dat stukje van Harpep leest over belasting, volume en intensiteit dan zie je wat ik bedoel. 4 singles op 90% kunnen even belastend zijn als 5x5 op 80%.

Je doet toch wel je eigen ding, maar ik denk dat je veel meer kan spelen met reps, sets, percentages, oefeningen, assistance etc. Natuurlijk is het moeilijk om van iets af te stappen wat je al jaren goed doet..

Maar goed..

• #1.280
Gewoon niet meer doen man, die elbow-crushers, daar kunnen jou teergebouwde gewrichtjes niet tegen.
Bovendien zijn er VEEL betere oefeningen met de nadruk op triceps en meer overdracht naar je bank. Floor press (daar was je onlangs toch nog verliefd op?) JM-press e.d.
Als je dan toch perse een boddiebilt-achtige triceps oefening wilt doen, doe dan de (decline) triceps pullover. Dit is a la de liggende triceps extensie alleen laat je bij het zakken ook je bovenarmen naar achter/beneden zakken.
Dit geeft een extra stretch op de triceps en geeft de oefening meer een multi-joint karakter, wat doorgaans minder eenzijdig belastend is voor de gewrichten.
En dan een beetjes losvaste sT zoals Hummer ook al suggereert te doen.
Juichende laterale triceps-hoofdjes verzekerd!

Thnx Harpep voor je reactie's! :bow:
Het is inderdaad zo dat niet volume & intensiteit opzich bepalen of een training zwaar valt, maar welke "stress" de combinatie van beiden bewerkstelligt. Je omschrijft dat vervolgens heel duidelijk :)

Dat is het mooie van dit forum...ondanks veel slap gelul en geouwhoer (wat op zich ook wel vermakelijk is) zijn er mensen die serieus kennis van zaken hebben. Mijn kennis is in vergelijking met die van jou nogal beperkt...ik heb het geluk dat ik van nature vrij goed kan pressen...mijn body met jouw brain zou de ideale combinatie zijn om inderdaad die 300kg te kunnen bankdrukken ;)

En, nee ik wil geen "boddiebilt-achtige" oefeningen gaan doen ;)

Terug
Naar boven