Ok, je hebt er zelf om gevraagd
Het heeft allemaal te maken met de zgn. 'neural drive' (neurologische aansturing) en welke factor daarbinnen het meest prominent is.
Neurologische aansturing bestaat uit 3 componenten:
1. 'rate'=tempo, ofwel hoe snel en efficient motorische eenheden (ME of MU's )kunnen worden in cq. uitgeschakeld.
2. 'duration'=de duur, ofwel hoe lang bepaalde ME ingeschakeld blijven
3. 'magnitude' =het belang, de grootte van de puls en het totaal aantal ME dat wordt ingeschakeld.
Met name het doen van singles en doubles op en boven de pakweg 85% 1RM, zijn rate-dominant in combinatie met een grote motorische zenuw-puls. (magnitude)
Simpelgezegd wil 'rate' in dit voorbeeld zeggen, de snelheid waarmee er zoveel mogelijk motorisch eenheden tegelijkertijd worden geactiveerd om dus een zo snel mogelijk, een zo groot mogelijke puls te genereren.
Dit type drive duurt meestal maximaal 5 seconden.
Lifters die van nature dit type drive bezitten of vooral hier op trainen, zijn bij 1RM pogingen meestal het type 'alles of niets'. Het is of een smoke-show OF lights out game over. Het is het type lifter waarbij bijv. 100kg nog omhoog vliegt zogezegd, maar 101 loopt halverwege vast en is verder niet meer in beweging te krijgen.
sets van 5 in dit voorbeeld zijn meer duur-georienteerd, maar nog steeds in combinatie met een grote puls. Immers, de krachtige bewegingen moeten relatief gezien veel langer worden aangehouden.
Dit type drive duurt meestal tussen de 5 en 12 seconden.
Lifters die van nature dit type drive bezitten of vooral hier op trainen, zijn bij 1RM pogingen meestal het type 'grinder'. Ze doen erg lang over de lift en het lijkt steeds of ze het niet gaan redden, maar toch persen ze die baar dan toch omhoog. Dit komt omdat ze als het ware meer 'neurologisch uithoudingsvermogen-bij-grote-motorische-pulsen' hebben.
Het is hierbij belangrijk te beseffen, dat deze theorie voor het overgrote gedeelte verklaard waarom mensen die alleen higher rep-set training doen (>5) bij lagere intensiteitspercentages meestal genadeloos falen bij ME werk.
Ze zijn - neuromotorisch gezien - veel te lang aleen maar duur-dominant-met-relatief-lage-puls georienteerd bezig geweest.
Zelfs bij alleen 5x5 trainingen, waar toch ook een sterke rate en puls factor aanwezig moet zijn, zie je vaak dat je toch opnieuw moet wennen aan 1-3 reps boven de 85% 1RM en als je dat niet doet voordat je de competitie instapt, dan wordt het hillegaar noppes tijdens de wedstrijd.
Dit laatste is trouwens de belangrijkste reden waarom ik trainingen altijd begin met de primaire lift en een paar singles rond de 85-90%, al is het alleen maar om op te warmen en 'in the groove te blijven' .
Wat ik daarna allemaal aan secundaire assistance doe met een bepaald doel (high rep hypertrofie pompwerk, 5x5, 10x3, 1000 singles, bands, chains, automobiles, aeroplanes etc.) staat daar verder los van.