Onderstaande had ik op facebook geschreven 🤭
Allen bedankt voor de felicitaties i.v.m. mijn 4e wereldtitel 😊
Nu krijg ik wel eens de opmerking dat de gewichten wat ik druk niet veel lijken en ik zal van mezelf heus niet gaan beweren dat ik sterk ben.
De personen die dat zeggen zijn overigens meestal "leken" die zelf nog nooit gebankdrukt hebben en ook geen enkele wedstrijdervaring hebben. Er zijn zelfs personen die denken dat als men 2x50kg kan drukken men ook 1x100kg kan drukken 🤭. Iemand die nog nooit gebankdrukt heeft zal meestal al de handen vol hebben om de halter in balans te houden en ook het trainen in een sportschool of thuis is in geen enkel opzicht te vergelijken met bankdrukken op een wedstrijd. Tijdens een wedstrijd zijn er liefst 3(!) scheidsrechters die erop letten of je de juiste uitvoering doet. Deze uitvoering is aan veel regels gebonden. Je moet bijvoorbeeld luisteren naar de commando's die je krijgt van de hoofdscheidsrechters (start-press-rack).
Hoofd, schouders en billen moeten in contact blijven met de halterbank, voeten plat op de grond. Niet luisteren naar de commando's, met je hoofd of je billen loskomen van de bank of een voetverplaatsing en je beurt word afgekeurd!
Dan krijg ik wel eens te horen dat er op internet filmen zijn van krachtsporters die 300, 400 of zelfs 500kg drukken. Wat velen niet weten of niet bij stilstaan is dat dit vaak met behulp van 2 dingen gebeurd.
1)Powerlifting equipment/gear.
Bij het bankdrukken is er ook een zogenaamde equipped devisie, hier doet men met een zogenaamd bankdrukshirt bandrukken.
Een bankdrukshirt is simpel gezegd een elastisch shirt wat vrij strak om je lichaam zit en werkt als een soort katapult...bij de neergaande beweging (zakken van de halter) word er energie opgeslagen die vrijkomt bij de opwaarste beweging.
Als men deze speciale techniek goed beheerst (waar overigens veel oefening bij komt kijken) kan men daarmee beduidend meer drukken. Zelf heb ik met behulp van zo'n bankdrukshirt op wedstrijden vaker 250kg gedrukt wat ruim 50kg meer was dan wat ik zonder bankdrukshirt aankon. Er zijn shirts op de markt die uit meerdere lagen bestaan waardoor men 100, 200 en zelfs nog meer kg kan drukken dan zonder! Die zijn overigens niet in elke powerlifting federatie toegestaan. Sinds mijn 50e doe ik overigens alleen nog maar unequipped ofwel raw wedstrijden (zonder benchshirt).
2) Doping.
Het valt niet te ontkennen dat krachtsport (gewichtheffen, powerlifting, bodybuilding en strongman) een dopinggevoelige sport is.
Er zijn powerliftingfederaties die geen dopingbeleid hanteren en er dus ook niet op dopinggebruik gecontroleerd word. De WDFPF hanteerd het strengste dopingbeleid. Bij geconstateerde dopingpraktijken hanteren wij een nul tolerantie beleid, men krijgt dan levenslange schorsing! Zelf heb ik tot nu toe 5 dopingcontroles gehad en als ik op één ding trots ben dan is het dat ik lifetime drugfree ben!
Het moge echter iedereen duidelijk zijn dat men d.m.v. doping beduidend meer kan drukken dan als zonder.
Ik ga dit verhaal wat ik graag een keer kwijt wilde afsluiten met het resultaat waarop ik uitkom als ik de gegevens van het gewicht wat ik kan bankdrukken in combinatie met lichaamsgewicht en leeftijd invul op strenghtlevel.com (gegevens van bijna 40 miljoen bankdrukkers wereldwijd!) Helaas kan men bij deze site overigens niet aangeven of het gewicht wat men drukt al dan niet op eigen kracht is. Hoe dan ook, er is altijd baas boven baas en er zijn wereldwijd zo'n 20% atleten die in mijn gewichts en leeftijdscategorie meer drukken dan mij, maar ook 80% (!) die minder drukken, mijn conclusie in alle bescheidenheid: zo heel slecht doe ik het nog niet, met een "advanced level" 😉