MuscleMeat

Benchpresslog from lazy huggybear

Laatst bewerkt:
Om een voorbeeld te noemen.
Ik heb zo'n 10 jaar lang (2007-2017) in een homegym in Spaubeek getraind bij de toemmalige bondscoach van de NPB. Echt een leuke tijd met een leuke groep atleten waarvan diversen nu meedoen bij DFPFNL.
Op een bepaald ogenblik kwam er nog iemand bij ons trainen. Hij was uitzonderlijk sterk en gespierd maar hij verzekerde ons dat hij dopingvrij was. We gaven hem het voordeel van de twijfel en kregen een vriendschappelijke band met hem.
Bij het 1e NK waar hij meedeed kreeg hij een dopingcontrole. Het was tevens zijn laatste NK (de test bleek positief), sindsdien hebben we hem nooit meer gezien. Hij had ons belogen en bedrogen en tevens de goede naam van iedereen die in Spaubeek trainde beschadigd en dat neem ik hem tot op heden kwalijk!
haha ik was daar deels ook bij, maar bij R. uit Maastricht lag het er vrij dik bovenop. Ik ga er vanuit dat je die bedoeld? Maar met Y.V. en consorten is hij echt niet de enige juicer geweest die bij Leon trainde. Ik vond dat ook behoorlijk hypocriet. Met zijn alle afgeven op mij dat ik sterkste man ging doen (dopingsport) maar ondertussen zelf vol erop :roflol:

• Topic Starter Topic Starter
  • #12.985
haha ik was daar deels ook bij, maar bij R. uit Maastricht lag het er vrij dik bovenop. Ik ga er vanuit dat je die bedoeld? Maar met Y.V. en consorten is hij echt niet de enige juicer geweest die bij Leon trainde. Ik vond dat ook behoorlijk hypocriet. Met zijn alle afgeven op mij dat ik sterkste man ging doen (dopingsport) maar ondertussen zelf vol erop :roflol:
Kan ik me goed herinneren dat je er ook regelmatig kwam, was een leuke tijd, toch?Je kunt mensen overigens enkel voor de kop en niet in de kop kijken, toch? Klopt dat er diverse atleten bij waren die achteraf helaas niet clean en integer waren. De vaste kern was echter wel clean en integer (durf ik mijn handen wel voor in het vuur te steken) en ook onze antidopingvisie was bekend bij iedereen die wel eens daar getraind heeft.
Krachtsport is helaas nogal dopinggevoelig, ongeacht of het nu powerlifting, strongman, bodybuilding of gewichtheffen betreft. En het is idd hypocriet als dan de ene krachtsporter op de andere afgeeft!

• Like
Waarderingen: GruX
Daarom zeg ik ook altijd, dat wanneer je gebruikt, de krachtstats nergens toe doen. mensen die stoppen, vallen stuk terug, en dat gaat dan ook tussen je oren meespelen. Dus weer gebruik, of meer dan eerder etc etc etc.
nog maar te zwijgen over als je gepakt wordt op wedstrijd, dan ga je pas echte voor lul.

• #12.987
Daarom zeg ik ook altijd, dat wanneer je gebruikt, de krachtstats nergens toe doen. mensen die stoppen, vallen stuk terug, en dat gaat dan ook tussen je oren meespelen. Dus weer gebruik, of meer dan eerder etc etc etc.
Idd, of ze stoppen met de ,(wedstrijd)sport omdat ze dopinggerelateerde lichamelijke/mentale klachten krijgen en zonder doping nooit meer dat niveau weten te bereiken. Toen ik begin jaren 90 begon met competitie daarvan is vrijwel niemand meer over gebleven!

Heb in de dikke 40j zoveel meegemaakt. ineens zijn ze ziek, longontsteking waar ze moeilijk van genezen etc. tot ze weer gaan gebruiken zijn ze weer beter :D
(zie je ze ook half jaar tot 9 maanden niet)

Kan ik me goed herinneren dat je er ook regelmatig kwam, was een leuke tijd, toch?Je kunt mensen overigens enkel voor de kop en niet in de kop kijken, toch? Klopt dat er diverse atleten bij waren die achteraf helaas niet clean en integer waren. De vaste kern was echter wel clean en integer (durf ik mijn handen wel voor in het vuur te steken) en ook onze antidopingvisie was bekend bij iedereen die wel eens daar getraind heeft.
Krachtsport is helaas nogal dopinggevoelig, ongeacht of het nu powerlifting, strongman, bodybuilding of gewichtheffen betreft. En het is idd hypocriet als dan de ene krachtsporter op de andere afgeeft!

Prima tijd idd. Weet dat Ruudje gekke shit deed toen. 80kg EZ skullcrushers, bicep curls met de 50kg dumbells, etc. Leon liet hem ook een beetje zijn gang gaan. Ik was een jonge snuiter en moest luisteren, dus gewoon setjes op hoofdoefeningen en veel techniek. Heb toen wel een keer het bench suit van Frank aangehad. Haalde er ongetraind 30kg uit, maar erna nooit meer gedaan. Niet mijn ding.

• #12.990
Prima tijd idd. Weet dat Ruudje gekke shit deed toen. 80kg EZ skullcrushers, bicep curls met de 50kg dumbells, etc. Leon liet hem ook een beetje zijn gang gaan. Ik was een jonge snuiter en moest luisteren, dus gewoon setjes op hoofdoefeningen en veel techniek. Heb toen wel een keer het bench suit van Frank aangehad. Haalde er ongetraind 30kg uit, maar erna nooit meer gedaan. Niet mijn ding.
Goed luisteren is niks mis mee 😉
Equipped powerlifting was destijds "in"...er waren nauwelijks unequipped wedstrijden. Nu ligt de focus op unequipped, een goede ontwikkeling daar powerlifting zo ook bedoeld was als pure krachtsport.
Zelf wist ik ruim 60kg eruit te halen ( top 255kg), sinds mijn 50e gestopt met equipped en enkel nog unequipped.

Haha nou, ik kan me niet meer voorstellen dat ik nu zo zou trainen als we toen deden. Weet niet of ik dat zou trekken. Wat we toen deden was ongeveer:

maandag: squat (5x5), bench (5x5)
woensdag: deadlift, rug accessoires
vrijdag: squat (3x3), bench (3x3)

Wat ik vooral aan positieve dingen heb meegenomen uit die tijd:
- de sfeer, er was echt een top sfeer, Rammstein op de radio en gaan
- techniek
- trainen echt zien als "oefenen"... we waren niet bezig met "trainen" voor onze spieren, we waren onze "sport" aan het "oefenen"
- elke set focus, ook in de warming up

Er waren ook wel wat minder punten, maar die heeft iedereen. Wat ik vooral, achteraf, niet handig vond, was dat Leon vond dat iedereen (ongeacht lichaamsbouw, pijntjes, etc.) op de zelfde manier moest liften. Bench press was wide grip (want, kortere ROM), deadlift sumo en all leg drive, squat zo low bar mogelijk. Ongetwijfeld dingen die werken, maar niet voor iedereen ideaal.

• #12.992
Haha nou, ik kan me niet meer voorstellen dat ik nu zo zou trainen als we toen deden. Weet niet of ik dat zou trekken. Wat we toen deden was ongeveer:

maandag: squat (5x5), bench (5x5)
woensdag: deadlift, rug accessoires
vrijdag: squat (3x3), bench (3x3)

Wat ik vooral aan positieve dingen heb meegenomen uit die tijd:
- de sfeer, er was echt een top sfeer, Rammstein op de radio en gaan
- techniek
- trainen echt zien als "oefenen"... we waren niet bezig met "trainen" voor onze spieren, we waren onze "sport" aan het "oefenen"
- elke set focus, ook in de warming up

Er waren ook wel wat minder punten, maar die heeft iedereen. Wat ik vooral, achteraf, niet handig vond, was dat Leon vond dat iedereen (ongeacht lichaamsbouw, pijntjes, etc.) op de zelfde manier moest liften. Bench press was wide grip (want, kortere ROM), deadlift sumo en all leg drive, squat zo low bar mogelijk. Ongetwijfeld dingen die werken, maar niet voor iedereen ideaal.
Mooi samengevat, voor mij was het ideaal 😊
5x5 en wide grip niets mis mee 🤭

• Bicep
Waarderingen: K82
  • #12.993
https://stronglifts.com/stronglifts-5x5/top-back-off-sets/#:~:text=5%C3%975%20straight%20sets%20is%20lifting%20the%20same%20weight,recommended%20once%20you're%20stronger

TOPSET & BACK OFF SETS.

Duidelijk en uitvoerig artikel van “STRONGLIFTS”…er word dieper ingegaan op “5x5” straight sets en waarom 5x5 niet voor altijd werkt. Het probleem zit hem vooral in het feit dat een workout met 5x5 straight sets meer rust tussen de worksets nodig zal zijn om alle 5 de sets te kunnen volbrengen. Een ander nadeel is dat men 5x5 meestal “slechts” met gewichten tot circa-80% maximaal van je 1RM mogelijk is. Wat als je ook zwaarder wilt trainen? 1 Topset & diverse Backoff sets kan dan een oplossing bieden.

Het eerste nadeel is voor mij géén nadeel, daar ik tijd zat heb en enkel bankdrukken en rows doe 😉 8 minuten rust tussen worksets voor optimaal herstel? Ik vind het prima…op een wedstrijd wacht ik vaak tussen 10-15 minuten als ik een beurt gedaan heb. Dat je niet zwaarder gaat dan maximaal zo’n 80% ervaar ik ook niet als een probleem…als je traind tussen 70-80% word je ook sterker, geen noodzaak om elke trainingen near maxout te gaan! Uiteraard zal je richting een test of wedstrijd ook bijvoorbeeld triples of singles implementeren in je trainingen, maar te lang op een hoge intensiteit (>90% 1RM) leidt mijns inziens tot stagneren, overbelasting en blessures. Dat kun je op diverse manieren voorkomen…sommigen geven de voorkeur aan de conjugate methode (elke week een andere hoofdoefening) anderen roteren wat reps/sets betreft in intensiteit en volume (“5-3-1” methode in al zijn varianten). Of je zou ook kunnen kiezen om een topset met diverse backoff sets te doen (talloze varianten mogelijk). Zelf ben ik altijd heel goed gevaren op “5x5” alhoewel de laatste tijd het na het 4e en 5e set moeizamer gaat. Geen man over boord…top set & back off sets is een methode die me ook goed bevalt, waardoor ik toch met mijn geliefde 5x5 kan blijven trainen. Verwar back off sets overigens a.u.b. NIET met dropsets(!)…dropsets zijn net als back off sets ook NA sets, maar bij back off sets blijft het gewicht en volume gelijk, bij dropsets word het gewicht per set verlaagd en gaat het volume vaak omhoog.

Hieronder enkele delen van het artkel van Stronglifts uitgelicht:

1718978970742.png

Five reps at RPE 10 is 86.3% of your one rep max (1RM). So if you can lift 200lb for one rep, you can do 200 x 0.863 = 172.6lb for one hard set of five. Some people can do more or less reps at the same percentage (11). You cannot lift your five rep max for five sets of five reps (24). You can lift it for one hard set of five at RPE 10. If you try to lift the same weight for four more sets after that, you’ll find that it’s too heavy. You’ll either miss reps, or you’ll have to lower the weight to keep getting five reps per set.

1718979011716.png

What if you can do 5×5 with your five rep max? Then the weight you lifted wasn’t your five rep max. By definition, your five reps max is the heaviest weight you can lift for one set of five. The weight you can lift for five sets of five will always be lower because each set creates fatigue (12). That fatigue makes it harder to lift your five rep max again and so you miss reps (24). For 5×5 straight sets, most lifters need to use a weight that’s around 70-80% of their max. If we look at the RPE chart, that’s between 6 and 8 RPE.

The problem with longer rest periods

One simple and intuitive solution to force more progress out of Stronglifts 5×5 is to take longer rest periods between the 5×5 straight sets. A study by Hernandez et al had 15 men Bench Press four sets with 85% of their max – about 92kg or 202lb (22). They were told to do as many reps as possible (AMRAP). One group rested 2min between sets. Another 5min. The last one 8min. Here’s how many reps each group completed…

1718979054442.png

Longer rest times resulted in more reps done per set. Everyone who has been lifting for a while knows that. The group that rested 8min between sets Bench Pressed 52% more reps. Their total workout volume was higher. The problem is that longer rest periods make your workouts too long. In this study, the group that rested 2min between sets would have spent about 10min to Bench Press four sets. The group that rested 8min would have trained for more than three times longer to do the same workout.

1718979082118.png

The 5min group barely needed to decrease the weight to keep completing five reps. That’s because they restored +20% more PCr between sets compared to the 30sec group. The researchers therefore recommended 3-5min rest for getting stronger on 5×5. But again, resting 5min between every set results in too long workouts. And so it’s unrealistic for most people. That’s why we’re switching to top/back-off sets once 5×5 straight sets become too hard. And as it turns out, they’re just as effective for making gains.

Top/back-off sets explained

What are top/back-off sets

Top/back-off sets consist of one heavy set followed by several lighter sets. The heavy set is your top set. The lighter sets are your back-off sets. Between sets you take regular rest periods of two to three minutes. Let’s say you Squat 5×5 240lb. If you switch to top/back-off sets, you start with one set of five reps with 240lb. After that decrease the weight by about 10% to 215lb. Now do four sets of five reps with that weight. Like this…

1718979124812.png

Top/back-off sets are not drop sets. You don’t do your top set of five, drop the weight, and then quickly do your back-off set without resting. You take regular rest periods between every set like when you do 5×5 straight sets (gewichten hieronder vermeld zijn geen kilo's, maar pounds)

1718979151561.png

Het zijn slechts allemaal voorbeelden...topsets & back-off sets zijn er in talloze varianten.
Zoals bijvoorbeeld deze versie van "5-3-1", cycli van 3 weken waar je elke week roteerd bij het topset en na 3 weken pas het gewicht gaat verhogen.

Week 1)1x5x80% + 3x5x75%
Week 2)1x3x85% + 4x5x75%
Week 3)1x1x90% + 5x5x75%

Laatst bewerkt:
  • #12.994
Sinds het weekend helaas weer last van BPPD (positieduizeligheid). Als je het hoofd draaid of bij gaan liggen of opstaan word het draaierig voor je ogen. Oorzaak ligt bij het evenwichtsorgaan in de oren. Totaal niet pijnlijk en ook ongevaarlijk echter heel erg vervelend. Bij het bankdrukken bij het op de bank gaan liggen en overeind komen heb ik er veel last van. Gaat meestal na paar dagen weer over...diverse oefeningen en medicatie kunnen helpen.

Toch dinsdag en vandaag (vrijdag) getraind en beide dagen 5x5x130kg gedaan. Zit er altijd wel in, ook als ik kotsmisselijk ben 🤭

Sinds het weekend helaas weer last van BPPD (positieduizeligheid). Als je het hoofd draaid of bij gaan liggen of opstaan word het draaierig voor je ogen. Oorzaak ligt bij het evenwichtsorgaan in de oren. Totaal niet pijnlijk en ook ongevaarlijk echter heel erg vervelend. Bij het bankdrukken bij het op de bank gaan liggen en overeind komen heb ik er veel last van. Gaat meestal na paar dagen weer over...diverse oefeningen en medicatie kunnen helpen.

Toch dinsdag en vandaag (vrijdag) getraind en beide dagen 5x5x130kg gedaan. Zit er altijd wel in, ook als ik kotsmisselijk ben 🤭
Probeer eens een watje(prop) in je oor of oordopje

• #12.996
Week 27/2024
Maandag
3x5x135kg benchpress
5x10 seated rows rode band ATX
5x5 COC (captain of crush)Trainer.

Vrijdag
Zelfde training als maandag, 1 set meer met benchpress, echter alle sets met shouldersaver pad (kortere rom, vergelijkbaar met 2 board).
Doelstelling is om volgende week 4x5x135kg te doen en de week daarna 5x5.
I.p.v. repprogressie probeer ik nu setprogressie...dus i.p.v. 5x3, 5x4 en 5x5 (sets x reps) nu 3x5, 4x5 en 5x5, cycli van 3 weken...daarna gewicht met 2,5k verhogen.

Vind het ook fijn om weer wat aan gripkracht te doen...flink nagelaten...kreeg nog niet zo gek lang geleden de no. 2 dicht...weer regelmatiger doen. Echter gevoelig voor de ellebogen, dus niet overdrijven.

Laatst bewerkt:
  • #12.998
Week 28/2024
Maandag:
3x5x135kg Bench press
5x10 seated row met rode atxband.

Donderdag;
6x5x120kg bench press
5x10 seated row met rode atxband.

Comment: maandag was helaas na 3 sets de koek op. Ik merk dat ik beter reageer als ik een heavy/light split doe...dus 1x per week zwaarder en de 2e training lichter.
Ik vond het heerlijk om donderdag wat meer volume te doen...ik doe graag veel sets maken (niet te verwarren met veel volume per set). Ik train liever iets lichter en doe dan meer sets (totaal volume is dan meer).

Ik zie dat je ook met captains of crush traint, ik raad aan om op te warmen met de expand your hand bandjes, dat blijkt goed te zijn

• #13.000
Ik zie dat je ook met captains of crush traint, ik raad aan om op te warmen met de expand your hand bandjes, dat blijkt goed te zijn
Klopt, daarmee train je je flexoren en is eigenlijk de tegengestelde oefening...die hoort er zeker bij...ik doe die ook...ik "verzuim" het om alles te vermelden wat ik doe 🤭
Ik heb deze:

Bijlagen

• Screenshot_20240713_141803_Chrome.jpg
    Screenshot_20240713_141803_Chrome.jpg
    73 KB · Weergaven: 14
Terug
Naar boven