https://stronglifts.com/stronglifts-5x5/top-back-off-sets/#:~:text=5%C3%975%20straight%20sets%20is%20lifting%20the%20same%20weight,recommended%20once%20you're%20stronger
TOPSET & BACK OFF SETS.
Duidelijk en uitvoerig artikel van “STRONGLIFTS”…er word dieper ingegaan op “5x5” straight sets en waarom 5x5 niet voor altijd werkt. Het probleem zit hem vooral in het feit dat een workout met 5x5 straight sets meer rust tussen de worksets nodig zal zijn om alle 5 de sets te kunnen volbrengen. Een ander nadeel is dat men 5x5 meestal “slechts” met gewichten tot circa-80% maximaal van je 1RM mogelijk is. Wat als je ook zwaarder wilt trainen? 1 Topset & diverse Backoff sets kan dan een oplossing bieden.
Het eerste nadeel is voor mij
géén nadeel, daar ik tijd zat heb en enkel bankdrukken en rows doe 😉 8 minuten rust tussen worksets voor optimaal herstel? Ik vind het prima…op een wedstrijd wacht ik vaak tussen 10-15 minuten als ik een beurt gedaan heb. Dat je niet zwaarder gaat dan maximaal zo’n 80% ervaar ik ook niet als een probleem…als je traind tussen 70-80% word je ook sterker, geen noodzaak om elke trainingen near maxout te gaan! Uiteraard zal je richting een test of wedstrijd ook bijvoorbeeld triples of singles implementeren in je trainingen, maar te lang op een hoge intensiteit (>90% 1RM) leidt mijns inziens tot stagneren, overbelasting en blessures. Dat kun je op diverse manieren voorkomen…sommigen geven de voorkeur aan de conjugate methode (elke week een andere hoofdoefening) anderen roteren wat reps/sets betreft in intensiteit en volume (“5-3-1” methode in al zijn varianten). Of je zou ook kunnen kiezen om een topset met diverse backoff sets te doen (talloze varianten mogelijk). Zelf ben ik altijd heel goed gevaren op “5x5” alhoewel de laatste tijd het na het 4e en 5e set moeizamer gaat. Geen man over boord…top set & back off sets is een methode die me ook goed bevalt, waardoor ik toch met mijn geliefde 5x5 kan blijven trainen. Verwar back off sets overigens a.u.b. NIET met dropsets(!)…dropsets zijn net als back off sets ook NA sets, maar bij back off sets blijft het gewicht en volume gelijk, bij dropsets word het gewicht per set verlaagd en gaat het volume vaak omhoog.
Hieronder enkele delen van het artkel van Stronglifts uitgelicht:
Five reps at RPE 10 is 86.3% of your one rep max (1RM). So if you can lift 200lb for one rep, you can do 200 x 0.863 = 172.6lb for one hard set of five. Some people can do more or less reps at the same percentage (
11). You cannot lift your five rep max for five sets of five reps (
24). You can lift it for one hard set of five at RPE 10. If you try to lift the same weight for four more sets after that, you’ll find that it’s too heavy. You’ll either miss reps, or you’ll have to lower the weight to keep getting five reps per set.
What if you can do 5×5 with your five rep max? Then the weight you lifted wasn’t your five rep max. By definition, your five reps max is the heaviest weight you can lift for one set of five. The weight you can lift for five sets of five will always be lower because each set creates fatigue (
12). That fatigue makes it harder to lift your five rep max again and so you miss reps (
24). For 5×5 straight sets, most lifters need to use a weight that’s around 70-80% of their max. If we look at the RPE chart, that’s between 6 and 8 RPE.
The problem with longer rest periods
One simple and intuitive solution to force more progress out of
Stronglifts 5×5 is to take longer rest periods between the 5×5 straight sets. A study by Hernandez et al had 15 men Bench Press four sets with 85% of their max – about 92kg or 202lb (
22). They were told to do as many reps as possible (AMRAP). One group rested 2min between sets. Another 5min. The last one 8min. Here’s how many reps each group completed…
Longer rest times resulted in more reps done per set. Everyone who has been lifting for a while knows that. The group that rested 8min between sets Bench Pressed 52% more reps. Their total workout volume was higher. The problem is that longer rest periods make your workouts too long. In this study, the group that rested 2min between sets would have spent about 10min to Bench Press four sets. The group that rested 8min would have trained for more than three times longer to do the same workout.
The 5min group barely needed to decrease the weight to keep completing five reps. That’s because they restored +20% more PCr between sets compared to the 30sec group. The researchers therefore recommended 3-5min rest for getting stronger on 5×5. But again, resting 5min between every set results in too long workouts. And so it’s unrealistic for most people. That’s why we’re switching to top/back-off sets once 5×5 straight sets become too hard. And as it turns out, they’re just as effective for making gains.
Top/back-off sets explained
What are top/back-off sets
Top/back-off sets consist of one heavy set followed by several lighter sets. The heavy set is your top set. The lighter sets are your back-off sets. Between sets you take regular rest periods of two to three minutes. Let’s say you Squat 5×5 240lb. If you switch to top/back-off sets, you start with one set of five reps with 240lb. After that decrease the weight by about 10% to 215lb. Now do four sets of five reps with that weight. Like this…
Top/back-off sets are not drop sets. You don’t do your top set of five, drop the weight, and then quickly do your back-off set without resting. You take regular rest periods between every set like when you do 5×5 straight sets (gewichten hieronder vermeld zijn geen kilo's, maar pounds)
Het zijn slechts allemaal voorbeelden...topsets & back-off sets zijn er in talloze varianten.
Zoals bijvoorbeeld deze versie van "5-3-1", cycli van 3 weken waar je elke week roteerd bij het topset en na 3 weken pas het gewicht gaat verhogen.
Week 1)1x5x80% + 3x5x75%
Week 2)1x3x85% + 4x5x75%
Week 3)1x1x90% + 5x5x75%