Fitness Seller

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #13.502
Training week 9/2025

Maandag 24/2 Itensity Day Bench Press
3x10x empty bar, 2x5x70, 1x5x100, 1x3x130 & 5x1x160kg (5 singles)...alle reps paused

Vrijdag 28/2 Volume Day Bench Press
3x10x empty bar, 2x5x70, 1x5x100 & 5x5x130, alle reps paused.

Op beide dagen aansluitend seated band rows wide grip gedaan 5 sets x 12 reps, laatste set amrap met 20 reps.

Comment: singles & fives, een ontzettend sterke combo 💪
Dit is hoe ik het liefste train!...i love singles and i love fives. Douglas Hepburn deed op 1 dag 5x1 en daarna 5x5! Hij noemde dat de power and pump methode. Dat is voor mij als 56 jarige wat veel van het goede, derhalve splits ik dat op. Op de intensity day is het letterlijk train like you compete...alles wedstrijdbeurten met (submaximale) singles...Brad Gillingham (voormalig wereldkampioen powerlifting bij de IPF) zei ooit:"nothing comes easy...if you don't lift big weights in the gym, you can't lift big weights on the platform". Op de volume day is het dan series met 5 reps maken. Ik heb van deze trainingsweek een echt voldaan gevoel! 👊

Fijn weekend allen 😊
Voor de carnavalisten onder ons: "Alaaf" 🤭

Training week 9/2025

Maandag 24/2 Itensity Day Bench Press
3x10x empty bar, 2x5x70, 1x5x100, 1x3x130 & 5x1x160kg (5 singles)...alle reps paused

Vrijdag 28/2 Volume Day Bench Press
3x10x empty bar, 2x5x70, 1x5x100 & 5x5x130, alle reps paused.

Op beide dagen aansluitend seated band rows wide grip gedaan 5 sets x 12 reps, laatste set amrap met 20 reps.

Comment: singles & fives, een ontzettend sterke combo 💪
Dit is hoe ik het liefste train!...i love singles and i love fives. Douglas Hepburn deed op 1 dag 5x1 en daarna 5x5! Hij noemde dat de power and pump methode. Dat is voor mij als 56 jarige wat veel van het goede, derhalve splits ik dat op. Op de intensity day is het letterlijk train like you compete...alles wedstrijdbeurten met (submaximale) singles...Brad Gillingham (voormalig wereldkampioen powerlifting bij de IPF) zei ooit:"nothing comes easy...if you don't lift big weights in the gym, you can't lift big weights on the platform". Op de volume day is het dan series met 5 reps maken. Ik heb van deze trainingsweek een echt voldaan gevoel! 👊

Fijn weekend allen 😊
Voor de carnavalisten onder ons: "Alaaf" 🤭
Ik zie jou 180 op de wedstrijd benchen

• #13.504
Ik zie jou 180 op de wedstrijd benchen
We gaan het zien, zou mooi zijn 😊
Ik waag me echter niet aan voorspellingen, elke wedstrijd is immers maar een momentopname waar veel factoren een rol spelen waar je niet altijd invloed op hebt, toch?

• #13.507
Brad Gillingham (voormalig wereldkampioen powerlifting bij de IPF) zei ooit:"nothing comes easy...if you don't lift big weights in the gym, you can't lift big weights on the platform".
Ik heb nog eens nagedacht over deze uitspraak van Brad Gillingham...toen hij dat zei was hij 32(!) jaar oud...inmiddels is hij 58 en zijn laatste wedstrijd is zo'n 5 jaar geleden (volgens powerlifting ranking).
Zou hij nu nog het zelfde zeggen?
Ik citeer in mijn log vaker wel eens uitspraken van bekende krachtsporters...echter dateren hun uitspraken meestal uit een tijd dat ze nog vrij jong waren. Als 50 plusser zijn de meesten daarvan echter niet meer actief in de wedstrijdsport.
En de ene 50 plusser is de andere niet...hoe dan ook het is vooral zelf goed leren luisteren naar wat het lichaam zegt, toch?

Zou hij nu nog het zelfde zeggen?
Dat lijkt me wel. Het deed me denken aan een andere uitspraak. Ik weet niet zeker weet of ik 'm helemaal goed citeer, en kan het fragment niet meer vinden, maar de strekking is ongeveer hetzelfde;

"The one who lifts very heavy the most often is the strongest" (Louie Simmons)

• #13.509
Dat lijkt me wel. Het deed me denken aan een andere uitspraak. Ik weet niet zeker weet of ik 'm helemaal goed citeer, en kan het fragment niet meer vinden, maar de strekking is ongeveer hetzelfde;

"The one who lifts very heavy the most often is the strongest" (Louie Simmons)
Is het echter geen teken aan de wand dat Gillingham geen wedstrijden meer doet?
Bij de masterlifters zou hij met zijn stats zeker nog goed mee kunnen lijkt me.

Onderstaand artikel geeft goede argumenten om juist niet zo vaak zo zwaar te gaan.

Is het echter geen teken aan de wand dat Gillingham geen wedstrijden meer doet?
Zou kunnen. Tegelijkertijd is Coan gewoon gestopt met wedstrijden op z'n hoogtepunt. Hij traint alleen nog steeds.

Onderstaand artikel geeft goede argumenten om juist niet zo vaak zo zwaar te gaan.
Misschien is het ook de vraag wat zwaar is? En of het in isolatie gezien kan worden?
Trainen rond het competitiemaximum is in ieder geval niet (altijd) handig.
Een mooi trainingsmaximum voor neurale adaptatie is een 90% hiervan denk ik.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat er ook andere adaptaties nodig zijn.

Voor de vaardigheid kan het handig zijn om herhalingen te maken op de genoemde 70% - 85% 1rm.
Tegelijkertijd ben en blijf ik persoonlijk van mening dat speedwork hiervoor geschikter is.
Of reps draaien op 70% - 85% van 1rm voor spieropbouw altijd de beste keuze is betwijfel ik.
Het nut van de keuzes die gemaakt worden hangen natuurlijk ook af van de sport/het doel.

• #13.511
Duidelijk verhaal 👍, ik kom hier nog later dezer dagen uitgebreider op terug 👊

• #13.512
Net terug van de orthopeed i.v.m. elleboogklachten. Ik kan deze niet meer strekken.
Tja...de rechterelleboog zit vol met artrose en botuitstulpingen. Oorzaak? Decennia overbelasting, aldus de orrhopeed. Ze vergeleek de toestand mijn ellebooggewricht met een 80 jarige.
Hieraan was verder niets te doen en moest ik mee leren leven. De pijn valt reuze mee.
Als ik met ellbowsleeves train merk ik er verder niets van. Ik kreeg het advies om de intensiteit waarmee ik train drastisch te verlagen.
Maar de orthopeed begreep ook dat ik de krachtsport niet wil opgeven, derhalve ook haar advies om te trainen met ellbowsleeves.
Ik moet eens goed gaan nadenken hoe nu precies verder...de handdoek in de ring gooien ben ik niet van plan!

Positief is dat ik nu een medisch attest heb waarin word aangegeven dat ik mijn elleboog niet meer kan strekken.

Bijlagen

• Screenshot_20250305_091539_Gallery.jpg
    Screenshot_20250305_091539_Gallery.jpg
    69,1 KB · Weergaven: 16
  • Screenshot_20250305_091553_Gallery.jpg
    Screenshot_20250305_091553_Gallery.jpg
    64,3 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Klote allemaal René!, maar geheel onverwacht nieuws is het niet lijkt mij.....
Zal reverse grip benchpressen geen oplossing kunnen zijn ? Misschien dat je dan net het accent op een ander deel (minder aangedaan deel) van het ellebooggewricht legt... Zomaar een gedachte

• #13.514
Klote allemaal René!, maar geheel onverwacht nieuws is het niet lijkt mij.....
Zal reverse grip benchpressen geen oplossing kunnen zijn ? Misschien dat je dan net het accent op een ander deel (minder aangedaan deel) van het ellebooggewricht legt... Zomaar een gedachte
Inderdaad geen onverwacht nieuws...het is wat het is...ik wilde enkel een bevestiging hebben wat de oorzaak is waarom ik mijn rechterelleboog niet meer volledig kan strekken en die heb ik nu 🤭
Eens goed gaan nadenken over hoe ik in de toekomst verder zal trainen..."geef alles...alleen niet op!" 👊

• #13.516
Mogelijk helpt goed opwarmen ook..?
Uiteraard, ik doe wel alleen maar "specifiek" opwarmen d.w.z. dat als ik ga bankdrukken dan doe ik bijvoorbeeld eerst altijd 3x10 met de lege halter om de spieren te doorbloeden en doe dan nog paar warmingup sets met stijgend gewicht alvorens ik begin met de worksets.
Ik ga niet van tevoren 10 minuten fietsen of lopen of whatever om mijn lichaamstemperatuur te verhogen.

Uiteraard, ik doe wel alleen maar "specifiek" opwarmen d.w.z. dat als ik ga bankdrukken dan doe ik bijvoorbeeld eerst altijd 3x10 met de lege halter om de spieren te doorbloeden en doe dan nog paar warmingup sets met stijgend gewicht alvorens ik begin met de worksets.
Ik ga niet van tevoren 10 minuten fietsen of lopen of whatever om mijn lichaamstemperatuur te verhogen.
En als je nou specifiek de ellebogen op zou warmen?
Zelf heb ik een elleboogblessure, en ik moet echt zo'n 150 rolling dumbbel extensions doen voordat ze fatsoenlijk werken.

• #13.518
Sounds like a good plan! 👍
Hopelijk heb je er wat aan (ik denk het wel). Geef het ook even de tijd, en bouw het rustig op. Voor mij geldt in ieder geval dat ik de oefening uit heb moeten leren voeren. Mogelijk moeten je ellenbogen eraan wennen. Voor zover ik kan zien zijn je ellenbogen het niet gewend om direct getraind te worden.

Onlangs las ik dat je moet gaan afvallen. Dit gaat ten koste van de stabiliteit van de bench. Ook ben je onlangs (meer) bezig gegaan met rugtraining. De rug goed gebruiken kan de stabiliteit van je bench erg verbeteren. Zonet kwam ik een filmpje tegen waarin aardig goed wordt uitgelegd hoe dat werkt. Mogelijk ben je er nog niet aan toe om dat toe te passen, of heeft het je interesse niet, maar voor de zekerheid wil ik het filmpje even met je delen:

kijk: https://m.youtube.com/watch?v=zEGDEQZWOek

• #13.520
Hopelijk heb je er wat aan (ik denk het wel). Geef het ook even de tijd, en bouw het rustig op. Voor mij geldt in ieder geval dat ik de oefening uit heb moeten leren voeren. Mogelijk moeten je ellenbogen eraan wennen. Voor zover ik kan zien zijn je ellenbogen het niet gewend om direct getraind te worden.

Onlangs las ik dat je moet gaan afvallen. Dit gaat ten koste van de stabiliteit van de bench. Ook ben je onlangs (meer) bezig gegaan met rugtraining. De rug goed gebruiken kan de stabiliteit van je bench erg verbeteren. Zonet kwam ik een filmpje tegen waarin aardig goed wordt uitgelegd hoe dat werkt. Mogelijk ben je er nog niet aan toe om dat toe te passen, of heeft het je interesse niet, maar voor de zekerheid wil ik het filmpje even met je delen:

kijk: https://m.youtube.com/watch?v=zEGDEQZWOek

Wederom bedankt voor je input! 👍
Ja, afvallen kost vooral bij bankdrukken kracht...daar weet ik alles van 🤭...ik was op zijn sterkst toen ik ruim 160kg woog.
Ik zal het filmpje zeker nog gaan bekijken 👊

Terug
Naar boven