AndroidHealthClinic

Benchpresslog from lazy huggybear

Er word gezegd dat je ellebogen tot parallel aan je lichaam worden getrokken...verder zou onwenselijk en een slecht advies zijn.
Dit deed me nog eens nadenken over waarom het slecht zou kunnen zijn, en ik kom terug van mijn idee dat een grotere ROM geen kwaad kan doen. Wanneer je verder dan parallel gaat is er een groter risico op schouderinstabiliteit omdat de lats niet goed kunnen meedoen/stabiliseren en ook de lower traps hun werk niet goed kunnen doen.

• Topic Starter Topic Starter
  • #13.462
Dit deed me nog eens nadenken over waarom het slecht zou kunnen zijn, en ik kom terug van mijn idee dat een grotere ROM geen kwaad kan doen. Wanneer je verder dan parallel gaat is er een groter risico op schouderinstabiliteit omdat de lats niet goed kunnen meedoen/stabiliseren en ook de lower traps hun werk niet goed kunnen doen.
Duidelijk...dan zal ik daar rekening mee houden...ik weet dat ik soms lastige/ingewikkelde vragen stel 🤭...maar ik vraag graag door en wil altijd graag weten waarom iets gedaan of beter niet gedaan kan worden..jij hebt het duidelijk uitgelegd 👍..by the way...doen niet hele volksstammen dan de dumbbellrow eigenlijk verkeerd door de elleboog (te) ver door te trekken, voorbij het lichaam?

Laatst bewerkt:
Duidelijk...dan zal ik daar rekening mee houden...ik weet dat ik soms lastige/ingewikkelde vragen stel 🤭...maar ik vraag graag door en wil altijd graag weten waarom iets gedaan of beter niet gedaan kan worden..jij hebt het duidelijk uitgelegd 👍
Jouw vragen zetten mij aan tot nadenken, en daar houd ik wel van. Daarnaast is het in mijn beleving altijd met wederzijds respect.

by the way...doen niet hele volksstammen dan de dumbbellrow eigenlijk verkeerd door de elleboog (te) ver door te trekken, voorbij het lichaam?
Dat klopt. Het is veel mensen lastig om de rug, en daarmee ook de lats, goed te gebruiken/trainen.
Zelfs de IFBB pro's kwamen bij Meadows en Dave Tate trainen om dat beter te leren doen.
EliteFTS heeft er misschien ook wel interessante filmpjes over voor je.
In onderstaand filmpje kan je mooi zien hoe verschillend de aandachtspunten kunnen zijn:

kijk: https://www.youtube.com/watch?v=qd7jfeWKqPk

• #13.464
Ik zal het filmpje straks eens bekijken! 👍

• #13.465
Wederszijds respect staat a
Het blijft me toch verbazen, daar een extra rom bij bankdrukken (mits men goed opgewarmd is) d.m.v. bijvoorbeeld een buffelobar/camberbar of d.m.v. dumbbells waarbij de ellebogen onder het lichaam komen (dus dieper dan parallel) voor extra spiermassa (vooral je borstspieren) zou zorgen en meer kracht onderin de beweging...bij rows zou ik verwacht hebben dat het ook voordelen zou hebben, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
De voordelen van de dumbbellrow t.o.v. de barbellrow is toch juist de extra rom dacht ik altijd...als extra rom echter ongwenst is, wat is dan nog de meerwaarde van de dumbbellrow t.o.v. de barbellrow behalve dan dat de dumbbellrow unilateral is en wellicht "veiliger" is uit te voeren dan een barbellrow?

Krachtsport is niets voor dummies (ik kreeg altijd te horen dat ik "domme kracht" had) 🤣
Nu is het ook nog eens zo dat als men internet gaat raadplegen er heel veel verschillende meningen zijn en men door de bomen het bos niet meer ziet...is e.e.a. ook niet puur individueel...wat voor de één goed werkt werkt niet automatisch ook goed voor een ander?

Als ik thuis ben eens goed dat youtubefilm wat bigguy84 geplaatst heeft bekijken...

Laatst bewerkt:
  • #13.466
Dat klopt. Het is veel mensen lastig om de rug, en daarmee ook de lats, goed te gebruiken/trainen.
Zelfs de IFBB pro's kwamen bij Meadows en Dave Tate trainen om dat beter te leren doen.
EliteFTS heeft er misschien ook wel interessante filmpjes over voor je.
In onderstaand filmpje kan je mooi zien hoe verschillend de aandachtspunten kunnen zijn:

kijk: https://www.youtube.com/watch?v=qd7jfeWKqPk

OK Bigguy84, ik heb net aandachtig bovenstaande film van elite fts met Dave Tate bekeken 😊...cable rows, lattpulldowns en straightarm puldowns kwamen voorbij. Voor mij het meest interessant waren de eerste 10-12 minuten waar het over rows ging.
Heel interessant was dat hun ook een medium parallel grip hanteren bij de cable row, maar vooral interessant de hoek waarin ze uitvoering deden. Deze was niet recht zoals je vrijwel iedereen ziet doen, maar diagonaal...ze gingen op een verhoging zitten en trokken de stang vervolgens schuin omhoog naar hun buik...als ik het moest omschrijven dan een "low row diagonal parallel grip"...hoe dan ook zoiets maakt me niewschierig en dan wil ik dat altijd "voelen" en aangezien ik een homegym heb meteen de kelder ingedoken om eens toe te passen...wat een verschil met de "rechte" uitvoering...ik voelde de diagonale low row meteen significant meer in de zijkanten van mijn rug (lats)....door de medium grip pak je echter ook de andere rugspieren mee. Om het met jouw woorden te zeggen had ik met deze uitvoering een veel betere "connectie" met mijn rugspieren dan voorheen. Bedankt voor je feedback, ik probeer goed onderbouwde adviezen van anderen mee te nemen en mijn horizon te verbreden om er mijn voordeel mee te doen! 👍

• #13.467
Oja...snowke90, alias Dominique, ik heb me een olympische halter van 120cm besteld om de bicepscurls mee uit te voeren(vind een 220cm halter niet prettig om bicepscurls mee te doen)...niet om dikkere biceps te krijgen (mooi als dat als "bijwerking" erook in zou zitten), maar als mobility exercise 😊

OK Bigguy84, ik heb net aandachtig bovenstaande film van elite fts met Dave Tate bekeken 😊...cable rows, lattpulldowns en straightarm puldowns kwamen voorbij. Voor mij het meest interessant waren de eerste 10-12 minuten waar het over rows ging.
Heel interessant was dat hun ook een medium parallel grip hanteren bij de cable row, maar vooral interessant de hoek waarin ze uitvoering deden. Deze was niet recht zoals je vrijwel iedereen ziet doen, maar diagonaal...ze gingen op een verhoging zitten en trokken de stang vervolgens schuin omhoog naar hun buik...als ik het moest omschrijven dan een "low row diagonal parallel grip"...hoe dan ook zoiets maakt me niewschierig en dan wil ik dat altijd "voelen" en aangezien ik een homegym heb meteen de kelder ingedoken om eens toe te passen...wat een verschil met de "rechte" uitvoering...ik voelde de diagonale low row meteen significant meer in de zijkanten van mijn rug (lats)....door de medium grip pak je echter ook de andere rugspieren mee. Om het met jouw woorden te zeggen had ik met deze uitvoering een veel betere "connectie" met mijn rugspieren dan voorheen. Bedankt voor je feedback, ik probeer goed onderbouwde adviezen van anderen mee te nemen en mijn horizon te verbreden om er mijn voordeel mee te doen! 👍
Het staat je vrij om iets met mijn feedback te doen of niet. Ieder heeft z'n eigen manier, en de jouwe hoeft de mijne niet te zijn.
Natuurlijk vind ik het wel erg leuk om te lezen dat je het filmpje hebt bekeken en het je heeft geholpen.
Eerlijk gezegd heb ik die row nooit geprobeerd, maar dat ga ik binnenkort ook eens doen.
Die row is zoveel mogelijk tegengesteld aan de manier waarop ze, met een arch, bankdrukken.

• #13.469
Het staat je vrij om iets met mijn feedback te doen of niet. Ieder heeft z'n eigen manier, en de jouwe hoeft de mijne niet te zijn.
Natuurlijk vind ik het wel erg leuk om te lezen dat je het filmpje hebt bekeken en het je heeft geholpen.
Eerlijk gezegd heb ik die row nooit geprobeerd, maar dat ga ik binnenkort ook eens doen.
Die row is zoveel mogelijk tegengesteld aan de manier waarop ze, met een arch, bankdrukken.
Wat die row betreft, ik heb enkel steeds maar gewisseld met gripbreedte of trekstang, nooit eerder de hoek waarin ik de trekstang naar me toetrek. Daar had ik eigenlijk ook wel zelf op kunnen komen daar men in bankdrukken immers ook het drukken in diverse hoeken kent via bijvoorbeeld incline en decline.
Soms moet men een hint krijgen omdat men "vastgeroest" is, bedankt voor je hints! 👍
En ook alle anderen die hier regelmatig constructieve feeeback geven! 👊

• #13.470
Training 10/2/2025
Benchpress: 3x10x empty bar, 8x70, 5x100, 2x130 & 3x5x140 en 2x4x140kg
Seated band rows: 4x10-15 heavy.

Comment: ik merk toch dat vanaf zo'n 140kg meer worksets dan 3 moeizaam gaan. Set 4 en 5 vond ik dan ook moeizaam en derhalve ook "slechts" 4 reps gedaan. Als ik twijfel of een 5e rep lukt laat ik hem achterwege.
De komende weken richting het NK zal ik hoofdzakelijk de competition style doen, daar ik geloof in: train like you compete.
Als ik met de buffelobar zal trainen dan "slechts" als "accessoire" oefening.

• #13.471
Net ook bij de orthopeed geweest...met mijn linkerknie ziet het helaas niet zo goed uit.
Kraakbeen is volledig verdwenen en bot schuurt op bot. Op niet al te lange termijn zal ik een "kunstknie" nodig hebben.
Er zijn ergere dingen in het leven.
Orthopeed stelt nog Hyaluron injecties voor...echter hoef ik daar geen wonderen van te verwachten en zal ik uiteindelijk niet om een operatie heen komen.
Bij wandelen zou ik een brace moeten dragen, aldus de othopeed.
Kniebuigen is uit den boze...vanuit "hurkstand" omhoog komen is teveel belasting voor de knie. "Geleide" bewegingen als een legpress zouden wel mogen.
En dan last but not least het advies om 30kg af te vallen daar ook een kunstknie niet berekend zou zijn op een lichaamsgewicht van 150kg en deze een beduidend kortere levensduur zou hebben dan bij iemand van 80kg.
Weinig nieuws onder de zon
Begin maart terug en dan word ook gekeken naar mijn rechterelleboog.
Tja...de tand des tijds knaagt steeds maar door 🤭

Net ook bij de orthopeed geweest...met mijn linkerknie ziet het helaas niet zo goed uit.
Kraakbeen is volledig verdwenen en bot schuurt op bot. Op niet al te lange termijn zal ik een "kunstknie" nodig hebben.
Er zijn ergere dingen in het leven.
Orthopeed stelt nog Hyaluron injecties voor...echter hoef ik daar geen wonderen van te verwachten en zal ik uiteindelijk niet om een operatie heen komen.
Bij wandelen zou ik een brace moeten dragen, aldus de othopeed.
Kniebuigen is uit den boze...vanuit "hurkstand" omhoog komen is teveel belasting voor de knie. "Geleide" bewegingen als een legpress zouden wel mogen.
En dan last but not least het advies om 30kg af te vallen daar ook een kunstknie niet berekend zou zijn op een lichaamsgewicht van 150kg en deze een beduidend kortere levensduur zou hebben dan bij iemand van 80kg.
Weinig nieuws onder de zon
Begin maart terug en dan word ook gekeken naar mijn rechterelleboog.
Tja...de tand des tijds knaagt steeds maar door 🤭
Das minder. Hoop dat je er nog geen pijn aan hebt. Bot op bot kan enorm pijnlijk zijn. Heb zelf al vanaf mijn 40ste aan 1 zijde geen kraakbeen in mijn knie meer. Domme pech was t hier.
Kniebuigen beperken en misschien mogelijk reversed leg press in de smith. Liggend op de grond. Dan is de belasting op de knie minder. Misschien t proberen waard.
Ik kreeg wel de tip te blijven bewegen. Dus als t kan wat wandelen. Fietsen met weinig weerstand is nog minste belasting maar smeert nog wel het gewricht enigzins.
Sterkte in ieder geval.

• #13.473
Bedankt Marina 😊, de pijn valt eigenlijk reuze mee. De orthopeed veronderstelde dat ik meer last zou hebben en pijnstillers nam 🤭
We gaan zien wat het gaat worden...hoe lang was je uit de roulatie na je knieoperatie als ik vragen mag?

Bedankt Marina 😊, de pijn valt eigenlijk reuze mee. De orthopeed veronderstelde dat ik meer last zou hebben en pijnstillers nam 🤭
We gaan zien wat het gaat worden...hoe lang was je uit de roulatie na je knieoperatie als ik vragen mag?
Goed te horen dat de pijn meevalt. Maar je leert ook je pijngrens verhogen als je veel pijn gewend bent is mijn ervaring.

Ik ben niet geopereerd. Ivm gezondheidsredenen willen ze er niet aan beginnen. Dus moet er maar mee leren leven.
Hoop dat er bij jou, indien nodig, wel mogelijkheden zijn.

• #13.475
Mee leren leven is niet zo geweldig, maar soms heb je geen keuze en als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat, toch? We zullen zien wat de toekomst brengt, ik lig er niet wakker van er zijn ergere dingen in het leven dan last van je knie hebben alhoewel pijn je levenskwaliteit niet ten goede komt. Maar zoals gezegd pijn valt nog wel mee en is ook niet constant in mijn geval. Voor jou heel veel sterkte! 😊

Ik (bijna 65) heb versleten knieën van jarenlang mountainbiken met een te zwaar verzet, in een poging om met de wedstrijdgroep mee te kunnen komen ondanks mijn COPD. Bij mij helpen leg extensions. Toen ik in de showroom van Helisports in A'dam de machines uittestte, kon ik de 2 dagen erna veel makkelijker lopen. Moet het ding thuis nog steeds in elkaar zetten, daar ben ik altijd heel langzaam mee.

• #13.477
Ik kan me je verhaal hierover herinneren 👍
Ik zal binnenkort eerst eens in een sportschool gaan uitproberen wat wel en niet goed aanvoelt...als het goed aanvoelt is de aanschaf van een bijvoorbeeld een legpress of legextension het overwegen zeker waard (ik wil namelijk het liefste gewoon thuis blijven trainen) bedankt voor het delen van je ervaring in deze! 👍

Ik kan me je verhaal hierover herinneren 👍
Ik zal binnenkort eerst eens in een sportschool gaan uitproberen wat wel en niet goed aanvoelt...als het goed aanvoelt is de aanschaf van een bijvoorbeeld een legpress of legextension het overwegen zeker waard (ik wil namelijk het liefste gewoon thuis blijven trainen) bedankt voor het delen van je ervaring in deze! 👍
Omdat ik bijna 65 ben was ik het zelf weer vergeten (grapje, heb altijd al een slecht geheugen gehad).

Terug
Naar boven