Ramping up things...
Training week 18/2025
Maandag, Woensdag & Vrijdag ramping up sets tot 5x145kg gedaan.
Maandag nog een 2e set met 4x145 en 3e set met 3x145kg...het laat zien dat na 1 topset het snel begint na te laten.
Woensdag en vrijdag ramping up tot 1x5x145 en klaar.
Ik ben altijd een enorme liefhebber van sets across geweest...5x5 met hetzelfde gewicht was lang mijn heilige graal...hoewel de gewichten van weleer (5x5x150 en zelfs 5x5x150) zat ik met 5x5x140 ver onder.
Tevens merk ik dat na het 3e set het steeds moeizamer gaat en ik steeds langere pauzes tot wel 10 minuten nodig heb om tussen de sets door te herstellen.
ik belemmer mezelf door me krampachtig vast te houden aan een volume van 5x5 sets across...voor de jongere lifters onder ons een uitstekende methode...maar als 55 plusser?
Het experimenteren met de buffelobar en de larsenpress (ook 2 uitstekende methoden) bleken ook niet zo verstandig te zijn gezien de signalen die mijn schouders me gaven.
Iemand op het forum die in mijn leeftijdscategorie is en ik erg respecteer (net als alle anderen die me hier adviseren en hun ervaringen met me delen) en zelf ook nog traind adviseerde me het volume drastisch te verlagen, de frequentie te verhogen en de intensiteit vrij hoog te houden d.m.v. ramping sets. En dat bijvoorbeeld 3x per week...maandag, woensdag en vrijdag zijn voor mij het meest geschikt en dinsdag, donderdag, zaterdag en zondag is voor herstel gedacht. Hij had me dit overigens reeds jaren eerder geadviseerd, toen ik de 50 gepasseerd was, maar ik was ietsiepietsie eigenwijs 🤭
5 reps met meer dan140kg is lang geleden...maar deze week lukte me middels deze methode op 3 dagen tot 5x145kg te komen. Ik heb de laatste dagen e.e.a. gelezen over ramping sets...en voor maximaal kracht zou het zelfs beter zijn dan sets across...
Tevens wat gelezen over de intervallen tussen de sets door...(sprongen die je maakt met het verhogen van het gewicht).
Korte trainingen van maximaal 45 minuten daar waar ik anders ruim 2 uur bezig was...en ik ben nog redelijk fris na het trainen 🤭
Hoe dan ook...in het kader van..."onderzoek alles en behoudt het goede"...gaan we hiermee verder.
Filmpje met topset 5x145 van vandaag.
kijk: https://youtu.be/n95kZGIIHFI?si=bCSRD5RvclBwpvsi
Wat over volume, intervals en intensiteit.
Fijn weekend! 😊