XXL Nutrition

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.761
Het is inderdaad vervelend...en het probleem begint al met een lege halter van 20kg. Het probleem word denk ik mede veroorzaakt door mijn scheefstand. Daarbij - en dat heb ik van jong af aan - liggen bepaalde bewegingen me gewoon niet. Ik kan me herinneren dat ik op een bepaald ogenblik vrijstelling kreeg van de gymles omdat de gymleraar zijn geduld met me begon te verliezen. Als we trefbal deden bleek ik niet in staat om een bal te ontwijken (ik was als kind al vrij traag). Als we moesten bokspringen, sprong ik de bok om. De gymleraar zei altijd: je bent zo sterk als een os, maar zo stijf als een plank.
Toen ik 14 jaar was zocht ik mijn heil bij gewichthefvereniging Helios van Piet Strolenberg. Technisch bleek ik een nul te zijn...ik was het stereotype van de domme kracht :o. Ik had één favoriete oefening...het bankdrukken...daarbij kon ik liggen op een bank en gewoon domweg een halter op mijn borst laten zakken en mijn armen weer strekken. Piet zag het met lede ogen aan...we zijn dan ook vrij snel gescheiden wegen gegaan ;).

Wat Ruud betreft...hij is uitzonderlijk sterk in het BD...(daarbij doet hij nooit KB of DL)...ik vrees dat hij toch wel een maat te groot is...hij is 15 jaar jonger en drukt raw zo'n 40kg meer dan mij. Als hij een beetje fit is drukt hij namelijk zonder al te veel moeite 220kg.

Wat Impo schrijft over het feit dat je ook met "brain" moet trainen, spreekt me wel aan...ik krijg vaak kritiek, en dat is niet erg, anders moet je niet op een forum gaan, waarmee je je immers toch ten dele bloot geeft en dus ook open steld voor kritiek. En dat is ook prima. Aan alleen maar "lofzang" heb je immers niets.
Ik ben ruim twee jaar geleden met het 5x5 gebeuren begonnen (geïnspireerd door www.stronglifts.com) Ik begon destijds met 5x5x130. Ik drukte destijds 160kg op de bank.
Momenteel zit ik op 5x5x155. Een toename van 25kg...en heb een top van ruim 180kg raw...niet spectaculair...maar ik ben er blij mee en besef tegelijkertijd dat er nog een lange weg te gaan is. Ik train niet bepaald gevarieerd, maar wel consequent en gedisciplineerd. Daarbij ben ik ook realistisch...als 40 plusser en natural gaat alles niet zo snel als je dat zou willen, maar dat is niet erg, want uiteindelijk kom ik er wel :)!

---------- Toegevoegd om 14:23 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:20 ----------

Trasher;4381018 Volgens mij heb je gewoon even die spreekwoordelijke schop onder je berehol nodig om op gang te komen.[/QUOTE zei:
Als ik een wedstrijd heb, mag je me die schop onder mijn hol komen geven...op zo'n momenten heb ik daar wat aan...want ik heb er als huggybear moeite mee om me kwaad te maken ;)

Ik vind dat je groot gelijk hebt dat je lekker doet wat je leuk vind, en waar je goed in bent.
En je was wel gek als je dingen ging doen die je pijn deden.
Alhoewel ik het wel zou begrijpen als je eens ging uitzoeken waar die pijn in je lies vandaan komt...
Aan de andere kant, als je er nooit last van hebt, behalve als je gaat kniebuigen, waar zou je je dan druk om maken..? ;)
Blijf lekker banken Lazy Bear! :D

• #1.763
Ik vind dat je groot gelijk hebt dat je lekker doet wat je leuk vind, en waar je goed in bent.
En je was wel gek als je dingen ging doen die je pijn deden.
Alhoewel ik het wel zou begrijpen als je eens ging uitzoeken waar die pijn in je lies vandaan komt...
Aan de andere kant, als je er nooit last van hebt, behalve als je gaat kniebuigen, waar zou je je dan druk om maken..? ;)
Blijf lekker banken Lazy Bear! :D

E.e.a. zijn waarschijnlijk gewoon oude blessures opgelopen tijdens SM-trainingen/wedstrijden in combinatie met een scheefstand.
Zolang ik geen KB of DL bewegingen maak heb ik inderdaad geen problemen.

En "pain" boeit me eigenlijk niet...zolang het b.v. om spierpijn gaat...maar als je last van een gewricht of pees of whatever hebt is het een ander verhaal.
Dan kun je het verstand op nul zetten en gewoon doorgaan, maar dan kom je je vroeg of laat tegen...er zijn dan twee opties: onderzoeken wat de oorzaak is waardoor de pijn onstaat en daar wat aan proberen te doen of die oefeningen die pijn veroorzaken vervangen of achterwege laten en gewoon lekker doen waar je goed in bent en wat je leuk vind...de laatste optie is de manier die mij het meeste aanspreekt ondanks dat dat de weg van de minste weerstand is.

Ik denk dat ik voor de eerste optie zou kiezen als ik b.v. door pijn in gewrichten niet meer zou kunnen bankdrukken, waar mijn passie ligt...daar zou ik van wakker liggen...dat ik niet kan KB of DL lig ik niet wakker van...het boeit me niet zo. Daarbij kom ik er goed mee weg dat ik niet buig en lift en draai ik desondanks redelijk goed mee.

Lekker blijven banken doe ik hoe dan ook sowieso :)

• #1.764
Bankdrukrecords

Ik kwam op internet de volgende lijst tegen...het is een recordlijst met gewichten die in een bepaald jaar gebankdrukt werden.
Helaas in lbs...maar als je wilt omrekenen kan dan eenvoudig via:
www.weethet.nl

Opvallend is dat in 1950 het wereldrecord 400lbs was, ofwel: 180kg...niet verkeerd, maar er zijn tegenwoordig wel meer sterke jongens die dat drukken.
We zien vanaf de jaren '80 sinds de introductie van benchshirts een enorme toename. In 2008 drukte Kennely 1075lbs ofwel: 485kg :eek:
In ruim 50 jaar een verschil van 300kg :eek::eek::eek:
Ik weet niet wat Dough Hepburn gedrukt zou hebben in shirt, maar beslist niet 300kg meer. Ik haal maximaal op dit moment 50kg uit een shirt, maar of die records van tegenwoordig alleen maar te danken zijn aan het gebruiken van een benchshirt waag ik te betwijfelen.;)

YEAR WEIGHT RECORD HOLDER
2008 1075 Ryan Kennelly
2007 1050 Ryan Kennelly
2006 1010 Gene Rychlak
2004 1004 Gene Rychlak
2003 900 Gene Rychlak
1999 802 Tim Isaac
1995 740 Jamie Harris
1993 735 Anthony Clark
1985 705 Ted Arcidi
1983 *** Bench Press Shirt Invented by John Inzer
1972 675 Jim Williams
1971 661 Jim Williams
1967 615 Pat Casey
1953 500 Doug Hepburn
1951 450 Doug Hepburn
1950 400 Doug Hepburn

Huggy, ik zeg er nog één ding over en dan hou ik op met zeuren....;)

Als ik dit zo lees, dan heb je eigenlijk een mobiliteitsprobleem. Wat ik jou dus zie doen is dit probleem negeren en ervoor weglopen. So what als je moet squatten met een lege stang of "maar" 40kg?

Krachttrainen is grenzen verleggen en dat maakt niet uit met welk gewicht dit gebeurd. Als jij grensverleggend bezig bent, dan verdien je respect. Wat verlang je van jezelf? Dat je direkt kunt squatten met 200kg?
Als ik als PT'er, vrouwen op hoge leeftijd kan laten squatten, dan toch zeker een beer van een limburger die een partijtje power in huis heeft, waar je U tegen zegt....:eek:

Kom op niet opgeven, goede begeleiding zoeken, die je goed de techniek kan aanleren en ervoor gaan zou ik zeggen. Al is het alleen maar om jezelf een stukje leniger, flexibeler en mobieler te maken. Ok, toch?

En als er meer dan dat in zit, is het mooi meegenomen.....

Doen gewoon, zou ik zeggen. :cool:

:lifter: :wl: :hitit: :exactly:

• #1.766
Huggy, ik zeg er nog één ding over en dan hou ik op met zeuren....;)

Als ik dit zo lees, dan heb je eigenlijk een mobiliteitsprobleem. Wat ik jou dus zie doen is dit probleem negeren en ervoor weglopen. So what als je moet squatten met een lege stang of "maar" 40kg?

Krachttrainen is grenzen verleggen en dat maakt niet uit met welk gewicht dit gebeurd. Als jij grensverleggend bezig bent, dan verdien je respect. Wat verlang je van jezelf? Dat je direkt kunt squatten met 200kg?
Als ik als PT'er, vrouwen op hoge leeftijd kan laten squatten, dan toch zeker een beer van een limburger die een partijtje power in huis heeft, waar je U tegen zegt....:eek:

Kom op niet opgeven, goede begeleiding zoeken, die je goed de techniek kan aanleren en ervoor gaan zou ik zeggen. Al is het alleen maar om jezelf een stukje leniger, flexibeler en mobieler te maken. Ok, toch?

En als er meer dan dat in zit, is het mooi meegenomen.....

Doen gewoon, zou ik zeggen. :cool:

:lifter: :wl: :hitit: :exactly:

Ik heb inderdaad een mobiliteitsprobleem en een coördinatieprobleem.
Een voorbeeld: als iemand naar mij een bal gooit is de kans dat ik die bal vang vrij klein...ik reageer te laat en mijn reflexen zijn verkeerd. Dus heb ik nooit aan balsporten gedaan omdat probleem te ontlopen...

Toen ik een tijdje aan zelfverdedingssporten heb gedaan, werden mijn reflexen overigens wel beter...alleen merkte ik dat ook daar de complexe technieken niet aan mij besteed waren. Dat ik mijn "tegenstanders" desondanks met brute kracht wist te vloeren wist niet echt indruk op examinatoren te wachten...ze wilde mooie technieken zien, geen brute kracht...dus ook daar mee gestopt.

Ik heb me ooit eens laten verleiden tot een danscursus...hmja...ik bleek geen tweede Fred Astaire te zijn...de cursusleider verloor op een bepaald ogenblik ook zijn geduld met me, waarna ik daar de brui ook maar eraan gaf.

Bankdrukken is veilig voor me, het voelt prettig en ik ben er vrij goed in...geen enkel probleem met mobiliteit. Het is een sport als "gemaakt" voor mij...met bankdrukken kan ik scoren. Niemand die ziet dat ik een mobiliteits of coördinatieprobleem heb. En dat voelt goed! Laat me overigens geen dumbelbankdrukken doen, want dan heb ik een geweldig probleem met coördinatie...dat krijg ik dus niet geregeld.

Het gewicht waarmee ik een bepaalde oefening doe, maakt me niets uit...ik schaam me niet om met een lege halter te buigen. Maar het veroorzaakt een groot ongemak. Ik ben me niet zeker of het allemaal wel zo'n meerwaarde voor me zou hebben als ik KB zou gaan doen. Ik heb eigenlijk niet echt de intentie om powerlifter te worden, alhoewel ik wel graag wat leniger, flexibeler en mobieler zou willen zijn.

• #1.767
Dit soort van KB gaat wel goed :)(= pijnloos)...op de tenen (blijven) staan, en de voeten vrij kort naast elkaar.
Denk dat ik deze oefening een tijdje ga doen.

Ontspannen staan, armen hangen langs het lichaam (1).

IN: ga hoog op de tenen staan, hef de armen voorwaarts tot schouderhoogte (2).

EX: langzaam door de knieën zakken, blijf echter wel op de tenen staan, ook
de armen blijven geheven. Je komt uit in hurkzit (3).

IN: knieën strekken, weer omhoog komen (4).

EX: armen laten zakken en kom tegelijkertijd terug op de voetzolen (5).

Opmerkingen: houd de rug recht tijdens de oefeningen. Doe de oefening
in een rustig tempo. Laat de bewegingen en de ademhaling synchroon
verlopen.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Werking: de oefening versterkt de benen. Daarnaast is het ook een dynamische evenwichtsoefening,
zodoende draagt het bij tot concentratie en een effectieve beheersing van de spieren. Doordat de beweging synchroon verloopt met de ademhaling, maakt de oefening je meer bewust van de ademhaling

Lekker macho, Hugz... :D
Of je doet het met een flinke halter, of je doet het niet éh Huggy. ;)
Wat je hier laat zien is meer iets voor "Max" op de tv, of hoe heet dat..?
Doe nou maar lekker fietsen naar je werk, trappen lopen bij de skibaan, en af en toe even je pr op de BP verbeteren! :thumbs:

• #1.769
Lekker macho, Hugz... :D
Of je doet het met een flinke halter, of je doet het niet éh Huggy. ;)
Wat je hier laat zien is meer iets voor "Max" op de tv, of hoe heet dat..?
Doe nou maar lekker fietsen naar je werk, trappen lopen bij de skibaan, en af en toe even je pr op de BP verbeteren! :thumbs:

Hè, toe nou...was ik al superenthousiast thuis flink aan het "kniebuigen" in het kader van: "iets" = beter dan "niets"...;)

Dit soort van KB gaat wel goed :)(= pijnloos)...op de tenen (blijven) staan, en de voeten vrij kort naast elkaar.
Denk dat ik deze oefening een tijdje ga doen.

Ontspannen staan, armen hangen langs het lichaam (1).

IN: ga hoog op de tenen staan, hef de armen voorwaarts tot schouderhoogte (2).

EX: langzaam door de knieën zakken, blijf echter wel op de tenen staan, ook
de armen blijven geheven. Je komt uit in hurkzit (3).

IN: knieën strekken, weer omhoog komen (4).

EX: armen laten zakken en kom tegelijkertijd terug op de voetzolen (5).

Opmerkingen: houd de rug recht tijdens de oefeningen. Doe de oefening
in een rustig tempo. Laat de bewegingen en de ademhaling synchroon
verlopen.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Werking: de oefening versterkt de benen. Daarnaast is het ook een dynamische evenwichtsoefening, zodoende draagt het bij tot concentratie en een effectieve beheersing van de spieren. Doordat de beweging synchroon verloopt met de ademhaling, maakt de oefening je meer bewust van de ademhaling

Ok, we spreken het volgende af.
Dat doe je de komende drie weken 3x per week 4 setjes van 20 herhalingen.
In de 2e helft van de 2e week leg je een bezemsteel in de nek, die moet dan de positie van de barbell simuleren.

Na de derde week, stop je ermee en ga je 2x in de week in de sportschool 4 setjes van 20 reps met de lege halterstang squatten.
Dit doe je twee weken...

Vervolgens ga je in de derde week 5kg aan elke kant (dus 10kg totaal ) verhogen, dit doe je nog eens twee weken.

Dan ga je naar twee x per week squatten met 4 setjes van 15 reps met 50kg totaal.

Weer twee weken verder, ga je 1 training verhogen en ga je in reps naar beneden. Denk dan wel aan een goede warming up, omdat de belasting nu ook wat hoger wordt.

Verhoog nu na elke week 1 training de belasting met 2,5kg, de andere moet je je training op volume houden, dus veel sets en veel reps met relatief korte rustpauze's.
De andere training ga je naar power toe trainen, dus steeds heel iets zwaarder en meer rust.

Ik denk dat je versteld zult staan van jezelf René. Doe maar een tijdje en kijk eens wat eruit komt. En log ook hè? ;)

Ben benieuwd.....:cool:

• #1.771
Ok, we spreken het volgende af.
Dat doe je de komende drie weken 3x per week 4 setjes van 20 herhalingen.
In de 2e helft van de 2e week leg je een bezemsteel in de nek, die moet dan de positie van de barbell simuleren.

Na de derde week, stop je ermee en ga je 2x in de week in de sportschool 4 setjes van 20 reps met de lege halterstang squatten.
Dit doe je twee weken...

Vervolgens ga je in de derde week 5kg aan elke kant (dus 10kg totaal ) verhogen, dit doe je nog eens twee weken.

Dan ga je naar twee x per week squatten met 4 setjes van 15 reps met 50kg totaal.

Weer twee weken verder, ga je 1 training verhogen en ga je in reps naar beneden. Denk dan wel aan een goede warming up, omdat de belasting nu ook wat hoger wordt.

Verhoog nu na elke week 1 training de belasting met 2,5kg, de andere moet je je training op volume houden, dus veel sets en veel reps met relatief korte rustpauze's.
De andere training ga je naar power toe trainen, dus steeds heel iets zwaarder en meer rust.

Ik denk dat je versteld zult staan van jezelf René. Doe maar een tijdje en kijk eens wat eruit komt. En log ook hè? ;)

Ben benieuwd.....:cool:

Hahaha...jij geeft het ook niet snel op, hé ;)
Komt wel goed...ik heb vandaag al 4x25 reps gedaan...maaaaaaaaaar ...KB zoals powerlifters of gewichtheffers het doen, gebeurt met de voeten plat op de grond, en meestal met een bredere stand.
Als ik ga KB in de sportschool dan doe ik dat wel met halterschijven onder mijn hielen. E.e.a. moet langzaamaan opgerekt worden ;)

• #1.772
5x5x160!

Training 23/11 Haefland.

25x20, 2x10x70, 5x100, 5x130 & 5x5x160!!!
En dat is een vet volume pr :banana:
Max (bekend van dit forum als maxiation) was de spotter en heeft me goed weten te motiveren! Thnx Max!

De laatste trainingen geen assist gedaan...alleen maar BD en als tegengestelde oefening LPD.
Less = more...ondanks dat ik volgens velen te weinig en te eenzijdig train, boek ik nog altijd progressie met deze methode :p!
I do it my way.

Tjonge, die 4x25 KB heeft echt geholpen ;)

Laatst bewerkt:
Training 23/11 Haefland.

25x20, 2x10x70, 5x100, 5x130 & 5x5x160!!!
En dat is een vet volume pr :banana:
Max (bekend van dit forum als maxiation) was de spotter en heeft me goed weten te motiveren! Thnx Max!

De laatste trainingen geen assist gedaan...alleen maar BD en als tegengestelde oefening LPD.
Less = more...ondanks dat ik volgens velen te weinig en te eenzijdig train, boek ik nog altijd progressie met deze methode :p!
I do it my way.

Tjonge, die 4x25 KB heeft echt geholpen ;)

Nice rené !

• #1.775
Training 27/11

Bankdrukken: 20x20, 2x10x70, 5x100, 5x130, 3x3x160.
Smal bankdrukken: effies testen 6x130...ik ben geen held in veel reps (mja...daar train ik ook niet op en is ook niet mijn doelstelling) en daarna nog 4x6x120kg...daar zit een volgende keer wel meer in...voelde lekker aan...ga ik dus weer vaker doen.

En als afsluiting nog wat LPD.

Ruud Gransier was flink aan het experimenteren met "mijn" Titan shirt...met gewichten tot 270kg :eek:

Lang niet hier gepost.. maarre.. wat MikeDiesel zegt klinkt wel goed. Ik zou het gewoon doen. Squaten om je bank te versterken..

En ik denk dat je lichaam ook gewoon beter in balans is.

• #1.777
Lang niet hier gepost.. maarre.. wat MikeDiesel zegt klinkt wel goed. Ik zou het gewoon doen. Squaten om je bank te versterken..

En ik denk dat je lichaam ook gewoon beter in balans is.

Het zal best wel zo zijn dat SQ helpt om je BP te verbeteren...maar zoals ik al vaker heb vermeld...ik heb er nooit enige carry-over van gemerkt.
Ik heb laatst nog 5x5x160 gedrukt (zonder SQ in mijn trainingsprogramma) en nu wil ik niet opscheppen...maar ik ken slechts een handjevol krachtsporters die dat voor elkaar krijgen...
Eén van de sterkste bankdrukkers van NL (als je 230 raw drukt...denk ik dat je je daartoe wel mag rekenen) die ik persoonlijk ken - Ruud Gransier -doet nooit SQ :p

Last but not least...ik krijg vaak kritiek - en dat vind ik niet erg, anders moet je niet gaan loggen op een forum - en ik sta ook open voor kritiek. Maar ik zou tot iedereen die kritiek heeft het volgende willen zeggen: Ik ben nu 41 jaar (paar jaartjes ouder dan de gemiddelde atleet op dit forum)...train (nog) blessurevrij..(kan ook niet iedereen beweren) maak nog altijd progressie (druk zelfs eerst maar eens die 5x5x160kg :p)...dus zal ik ergens wel iets goed doen lijkt me ;)

Gaat lekker hier,bent u al meer met cardio bezig?

• #1.779
Gaat lekker hier,bent u al meer met cardio bezig?

Ik fiets 5 dagen in de week één uur...ik loop regelmatig ruim 1000 treden bij de trappen van Snowworld in Landgraaf...ik ga regelmatig met mijn kids zwemmen...ik doe alleen niet graag cardio in een sportgym. Je bent een uur op een loopband of fiets aan het zwoegen en komt geen meter vooruit ;)

toch vind ik, eerlijk gezegd, dat een krachtsporter ook moet deadliften en squatten. Anders ben je in mijn opinie niet volledig bezig jezelf te ontwikkelen in kracht.

Ik weet zeker dat een wekelijkse squatsessie, afgewisseld met deadlifts jou zeker goed zal doen Rene. Alleen al om het feit dat je je verhoudingen recht trekt. Sterkere benen, onderrug, core etc. Derhalve denk ik dat het jouw benchkracht ook zeker zal stimuleren, denk ook aan de hormonale invloed van squats en deadlifts. Compound exercises make you stronger pound for pound!

Misschien dat je ooit nog het licht ziet Rene en zien we hier binnen een paar maanden tijd +200kg squats! ;)

Terug
Naar boven