Vandaag was het seminar van Max Aita @ crossfit nultien - Rotterdam
Werd gisterochtend wakker met stijve onderug en/of spierpijn daar. Erg vreemde DOMS van woensdag denk ik. Vanochtend nog steeds erg stijf en pijnlijk. Ik dacht dat word niks dat liften vandaag want air squats deden al pijn. Tantum warm er op en lacrosse ball tegen de muur en veel rekken op de hammies en maar met zwager de auto in naar R'dam en de stoel/rugverwarming op max stand. Toen daar aangekomen, voorstel rondje etc. Tijdens opwarmen met sq voelde eea gelukkig beter.
Seminar begon met theorie over Powerlifting/strength training, daarna werd de squat behandeld en moesten we gaan liften. Daarna lunch en weer wat theorie over scientific principles of strength training en toen bench en deadlift en afsluitend Q&A
Squat
High bar: opwerken naar dubbels tot 70~80%. Had nog licht last van lies, dus niet zwaarder dan 120 kg gegaan. Op geg m'n gangsta wrap om m'n dijbeen vast gemaakt waardoor de pijn bijna geheel verdween. Gewicht toch zo gelaten. Conclusie Max over m'n form, solid form...aandachtspuntje: meer druk grote teen richting de grond. Verdeling moet zijn hak, grote teen, kleine teen integenstelling wat je vaak hoort 'vanuit de hakken' . Side note, 120 kg voelde totaal niet zwaar dus ik denk dat het qua kracht nog wel goed zit als ik weer blessurevrij ben.
Low bar: Totaal niet gewend dus voelde akward, gewicht iets lager gestart en weer opgewerkt naar 120kg voor dubbels. Ging wel aardig maar low bar is not for me.
Bench
Ook weer opwerken tot dubbels in 70~80%. Conclusie form: solid maar wel thighter zijn bij lichtere gewichten en grip iets wijder (pinky op ringen). Heb dubbels tot 110kg gedaan, was misload door m'n zwager, grootste gedeelte gewicht op 95kg gehouden.
Deadlift:
Conventional: Zelfde principe met de dubbels, tot 2x180kg. Conclusie form: Solid form, mischien iets smallere stance maar verder goede techniek.
Sumo: conclusie -> Is voor vrouwen.
Veel vragen gesteld en nuttig seminar en op sommige vlakken bevestiging van hetgeen je al wist en doet qua lifting techniek en theorie.
@Rik76 , speciaal voor jou ook gevraag omtrent het Bulgaarse systeem en reden waarom en of het een survival of the fittest was etc. Max gaf er geen eenduidig antwoord op. Hij zei het was een ander tijdperk en men deed het omdat het gewoon omdat het success opleverde zonder af te vragen waarom. Hij zei dat het ook een politieke invloed had ten opzichte van de methodes van de Russen etc het juicen kwam ook nog te sprake.Ik vroeg em letterlijk "heeft Ivan Abejiev nooit verteld waarom?" Hij zei ja het was een gekke vent maar ik heb nooit begrepen waarom. Hij had een lijstje met scientific principles of strength training. De Bulgaarse methode voldoet wel aan de 2 belangrijkste namelijk specificity en overload maar verder voldoet het nergens aan. Maar hij zei ja met deze 2 kun je ondanks alles wel goede resultaten halen met een 'slecht' schema/systeem. Verder had ie weinig goede woorden voor Westside barbell/conjugate maar wel vol lof over Sheiko. Sheiko voldoet volgens hem aan alle scientific principles of strength training.