Ja dat snapte ik al maar waar het voor mij onduidelijk word is of je dit kan toepassen voor zowel bulken als cutten. Als die 2000 kcals bij mij onder mijn onderhoud uitkomen, dan zal ik CBL niet kunnen gebruiken om te bulken toch?
Of is die insuline-piek van het backloaden juist waar het om draait en is dat de "bulking-factor"?
Want dat zou betkeken dat je dus massa kan gainen terwijl je onder onderhoud eet, wat volgens mij tegen alle principes in gaat die ik tot nu toe heb geleerd. Voor gainen is een calorie overschot nodig dacht ik.
*nog steeds puzzled*
Ik neem aan dat je meer dan 4 dagen in de week traint. Stel dat je 4 dagen in de week traint, dat zou betekenen dat je 3 dagen onder je onderhoud eet en 4 dagen boven je onderhoud. Als je dit goed meet kom je aan het eind van de week aan een calorie overschot waardoor je dus zult groeien.
Je kunt met CBL zowel cutten als bulken, Kiefer beweert zelfs dat je met CBL droger wordt terwijl je spiermassa aankomt. Dit gaat inderdaad tegen alle wetten in. Maar toch wil ik het proberen. Wie weet..
Edit:
Die insuline piek is inderdaad waar het om draait. Het hele verhaal in het kort is:
Je staat op, skipt je ontbijt (of niet). Maar eet tot aan je avondtraining (Tussen 16:00 en 18:00) alleen keto (max 30 carbs). Als je wakker wordt is je insuline gevoeligheid zeer hoog en hoe verder de dag hoe minder deze gevoeligheid wordt. Als je aan het begin van de dag dus carbs gaat eten krijg je een insuline piek wat ervoor zorgt dat de toevoer naar vet cellen en spier cellen vergroot. Dit wil je dus vermijden. Daardoor eet je tot na je avond training keto. In dit deel van de dag zul je dus vet verbranden. Maar dmv de goede supps en de juiste voeding zul je geen tot minimaal spier verbranden.
Eind van de middag is je insuline gevoeligheid gedaald. Zowel de gevoeligheid voor de vettoevoer en spiertoevoer. Deze lage insuline gevoeligheid ga je verhogen dmv een zware avondtraining. Deze zou ervoor moeten zorgen dat de insuline gevoeligheid voor alleen de spiertoevoer drastisch verhoogt. En aangezien krachttraining katabool is heeft Kiefer ook de pre, tijdens en post workout supps goed beschreven waardoor je geen tot minimaal spierverlies hebt op een keto training. Keto trainen zorgt er overigens niet voor dat je niet voluit kan gaan. Carbs innemen voor je training heeft totaal geen zin en zet alleen de vetverbranding stop.
Een uur na je avondtraining begin je met het laden van hoge GI carbs. Dit doe je omdat je door de zware krachttraining een insuline gevoeligheid hebt gecreeerd. Spiertoevoer insuline om het zo maar even te noemen. Door de hoge GI carbs creeer je een insuline piek. Die alleen de spieren aanspreekt.
Je blijft de hele avond hoge GI carbs eten, verdeeld over de avond. Tot een uur of 2 voordat je gaat slapen.
Je neemt zeker geen lage GI carbs zoals sommige hier beweren omdat dat totaal niet het doel van CBL is. Door lage GI carbs verneuk je de essentie van je nachtrust die komen gaat.
Door dit alles goed uit te voeren zou je kracht en massa kunnen gainen terwijl je je vet% hetzelfde houd of omlaag brengt, volgens Kiefer.
Edit #2
Dit backloading hoeft trouwens niet met junk zoals koekjes, suiker, patat, pizza, ijs, etc. Het mag wel. Maar het mag ook met zeer kleffe witte snelkook rijst, of een zeer gare zoete aardappel, of een zeer rijpe banaan of mango. Let wel op dat niet alle fruit goed is, omdat fructose je geen insuline piek geeft.
Let trouwens voor het trainen op dat je geen overdosis eieren gaat eten, (1 of 2 is oke) Omdat eieren je insuline niet zozeer laten pieken maar wel verhogen. En als je 1 of 2 eieren eet, eet er dan iets vettigs bij of bak ze in een vettige vet

Dit zorgt ervoor dat er minder insuline stijging plaats vind.