Toen ik vandaag ging trainen was het ongeveer 12u en dus waren er enkel een paar oude mannen in de gym. Had niet veel vertrouwen in men kracht en vroeg bij de eerste werkset van men BP maar ineens een spotter. Big mistake. Vroeg het aan een kerel van 67 jaar, die er toch nog vrij sterk uit zag. Hij gaat akkoord om me te spotten en hij neemt plaats achter de bench. Ik wil me klaar leggen voor men set, vraagt hij ineens: "Zet jij je voeten op de grond?" Ik antwoord positief en hij jaagt me van de bank af en neemt er zelf plaats op en zegt: "Je mag je voeten niet op de grond zetten, je moet doen zoals ik." Waarna hij zijn benen in een hoek van 90° plooit en zijn voeten in de lucht laat hangen. Zo dus. Hij komt overeind en begint een uitleg tegen me, waarvan ik nachtmerries ga krijgen denk ik.
Het ging als volgt en ik probeer zo goed mogelijk zijn woorden te reformuleren:
1)
"Telkens wanneer je gaat benchen en je zet kracht op je lichaam wanneer je voeten op de grond staan, zegt je rug steeds een beetje 'krak'. Steeds komt er spanning op die ruggengraat die hiervoor niet gemaakt is. Wist je dat alle medicijnen in de wereld gemaakt worden voor personen van 1m 75 en 75kg, met een ruggegraat van 10cm doorsnede? Terwijl wij maar een ruggegraat hebben van een cm of 2-3 ... Dat komt omdat de mens tijdens de ijstijden te snel vlees zijn beginnen eten waardoor we te snel recht zijn beginnen lopen en onze ruggegraat is niet gevolgd. Daarom."
2)
"Ik heb een paar maanden in de VS gezeten en getraind in een gym, zo groot als half Antwerpen (bij wijze van spreken). Dat was een paar weken voor de Olympische Spelen en toen trainden al die Olympische atleten daar, met al hun kinesisten en dokters en therapeuten en heel den hoop. En die zeiden allemaal dat je geen sit-ups mocht doen. Hanging knee raises, dat zijn de beste oefeningen voor de buikspieren! Kijk, kom mee. *trekt mij mee naar dip-chin-station* Kijk, als je gaat hangen, dan strekt je ruggegraat uit waardoor er geen spanning meer op staat. Al die atleten deden deze oefeningen en alleen de deze en die hadden allemaal een sixpack. De rest werd niet gedaan, deze is de beste!"
3)
"Altijd als je traint, moet je vanonder naar boven trainen, maw, eerst je benen, dan je buik, dan je bovenlichaam. Dat moet je doen omdat het bloed met de zuurstof voor je spieren, tijd nodig heeft om zich te verplaatsen. Als je eerst bvb je borst traint en je gaat dan je benen trainen, duurt dit 35 min voor het bloed beneden is. 35 min! En andersom maar 3 min.. Pas op, ik heb 4 jaar in een laboratorium gewerkt, dus ik weet hoe het lichaam werkt he. Als er 100% te kennen valt, ken ik 500%."
4)
"Je moet babyvoeding gaan halen bij de apotheker. Dat is het zuiverste van het zuiverste en dus het beste! Daarvan ga je pas echt groeien!"
5)
"De wereld staat stil bij 10. Ken je dat? Vroeger, toen je klein was, moest je toch altijd eerst 10 stapjes zetten? Nadien in de zwemles, 10 slagen doen. In de klas, 10 rekensommetjes. In de gymklas, 10 keer optrekken, 10 keer springen, 10 keer pompen.. Tijdens de voetbaltraining, 10 pasjes geven. Alles 10 10 10 ... en dus is je brein er zo op gefocust om dingen 10x te doen en is lichaam hier zo aan aangepast. En dus zeiden de Russen dat je er 12 moest proberen en die extra 2 maken het verschil. Dan ga je pas echt door je grens!"
En dit waren niet eens al zijn quote's ... damn ... mind = blown