Fitness Seller

Contest Log Contestlog Coolbuilder, from flabs to abs

• Topic Starter Topic Starter
Als je dit terugberekend dan moet je wel heel consequent zijn in je registratie van kcal. Maar volgens mij doe je dat ook, of niet? Ook als je buiten je planning eet?

Ergens vind ik het ook wel grappig dat ik in dit (vind ik dan) meest interessante topic met feitjes over voeding/cutten en wetenschappelijke onderbouwingen, deze comment er doorheen komt (7700kcal ipv 9000), iedereen leert blijkbaar constant haha!
Ja dat bedoel ik. Ik hou het altijd bij dus dan kan ik het met terugwerkende kracht uitrekenen. Maar de betrouwbaarheid van de vetclipmeter in het meten van progressie moet dan ook hoog zijn..

Ik heb me 2 jaar terug een keer in verdiept en toen beweerde de één 9.000, de andere weer 9.200-9.300 en toen heb ik het maar als waarheid aangenomen.
Toen had ik een discussie van iemand die stellig 7.700 kcal beweerde. Heb me er eigenlijk niet meer in verdiept sindsdien en neig nog zelf meer naar die 9.000 kcal...

Ja dat bedoel ik. Ik hou het altijd bij dus dan kan ik het met terugwerkende kracht uitrekenen. Maar de betrouwbaarheid van de vetclipmeter in het meten van progressie moet dan ook hoog zijn..

Ik heb me 2 jaar terug een keer in verdiept en toen beweerde de één 9.000, de andere weer 9.200-9.300 en toen heb ik het maar als waarheid aangenomen.
Toen had ik een discussie van iemand die stellig 7.700 kcal beweerde. Heb me er eigenlijk niet meer in verdiept sindsdien en neig nog zelf meer naar die 9.000 kcal...
De volgende cijfers gelden als je 1 kilogram zou verliezen puur uit glycogeen, eiwit of vet (er gelden lagere cijfers voor vet wanneer het kortere vetzuurketens betreft, maar voor lichaamsvet is dit niet het geval):
1 kilogram gehydrateerd glycogeen = 1132 kcal
1 kilogram gehydrateerd eiwit = 1808 kcal
1 kilogram vet = 9440 kcal

Mijn artikel over gewichtsverlies is zo'n beetje het meest omvattende wat je in de Nederlandse taal kunt vinden, en voor zover ik weet ook de meest accurate.

In de Engelse literatuur kan ik wel wat publicaties van Kevin Hall aanraden, die heeft er echt godenartikelen over geschreven.

En zie ook: De wetenschap achter gewichtsverlies - PeterBond.nl
Daar komen een hele hoop praktische aspecten aan bod die ook een rol spelen bij het energieverbruik dat wijzigt tijdens het diëten.
Volgens mij had ik dat idee van 9.000 kcal plus een beetje van jou 1-2 jaar terug. Kon alleen niet terug halen waarom maar interessant om dit allemaal te lezen:

'Let op: er zijn flinke interindividuele verschillen hierin die een genetische grondslag hebben. Jan heeft kutgenen en verliest bijvoorbeeld bij een gegeven vetmassa een stuk meer magere lichaamsmassa dan Kees met goede genen bij eenzelfde energietekort. Aanleg (je genen) is belangrijk. Ook is de P-ratio afhankelijk van beïnvloedbare factoren, waaronder de hoeveelheid eiwit in de voeding en de fysieke inspanning van een persoon. Iemand die geregeld in de sportschool te vinden is om met gewichten te spelen en daarbij een hoogeiwitdieet volgt zal, gegeven overige gelijke omstandigheden, een lagere P-ratio hebben dan iemand die dat niet doet. Een hoogeiwitdieet en krachttraining sparen de spiermassa.' :roflol::roflol::roflol:

Volgens mij had ik dat idee van 9.000 kcal plus een beetje van jou 1-2 jaar terug. Kon alleen niet terug halen waarom maar interessant om dit allemaal te lezen:

'Let op: er zijn flinke interindividuele verschillen hierin die een genetische grondslag hebben. Jan heeft kutgenen en verliest bijvoorbeeld bij een gegeven vetmassa een stuk meer magere lichaamsmassa dan Kees met goede genen bij eenzelfde energietekort. Aanleg (je genen) is belangrijk. Ook is de P-ratio afhankelijk van beïnvloedbare factoren, waaronder de hoeveelheid eiwit in de voeding en de fysieke inspanning van een persoon. Iemand die geregeld in de sportschool te vinden is om met gewichten te spelen en daarbij een hoogeiwitdieet volgt zal, gegeven overige gelijke omstandigheden, een lagere P-ratio hebben dan iemand die dat niet doet. Een hoogeiwitdieet en krachttraining sparen de spiermassa.' :roflol::roflol::roflol:
Jan is mijn pseudoniem :(

Deze hele contest is gewoon om te kijken wie de beste genen heeft om daarmee de ultieme bodybuilder te fokken.

Laatst bewerkt:
Samenvatting? Ik heb de aandachtsspanne van een fruitvlieg.
In het filmpje eet hij 10k calorieën met een geschatte TDEE van 3k.
Nu wil hij berekenen hoeveel kilo daarvan opgeslagen wordt als vet.
Hij neemt factoren als mee en komt uit op 2.150 calorieën wat opgeslagen wordt als vet.
Factoren die hij meeneemt is het thermic effect (ratio 20p/40c/40f)
19% tef schat hij. = -1.300 (0,19*7.000)
jeff nip.jpg

Dus 5.700 calorieën op dit punt.
Dan komt hij bij een punt "spontaneous physical activity", neat
jeff nip2.jpg

Per 1.000 kcal schat hij 200 kcal. Wat dus op 1.400 kcal neer komt.
5.700 - 1.400 = 4.300

En dan haalt hij er een studie bij van dat bij een overschot van hoofdzakelijk vetten 60% opgeslagen wordt als vet en bij carbs 10%.
Gebaseerd op z'n macro's schat hij het in op 50%.
0.5*x4.300 = 2.150

Nu ben ik wel benieuwd in welke mate je het hier mee eens bent.. :D

Die TEF-percentages kloppen weinig van, uit mijn artikel:
De TEF bedraagt 5-10% van de energie-inhoud van gegeten koolhydraten, 0-3% van lipiden en 20-30% van eiwitten
Die 15% voor koolhydraten en vetten heeft hij uit zijn anus getrokken (?). Die 35% van eiwitten is ook een ferme overschatting.

Als je 10.000 kcal eet met 20% eiwit, 40% koolhydraten en 40% vetten, dan komt de TEF maximaal uit op 0.03 * 4000 + 0.10 * 4000 + 0.30 * 2000 = 120 + 400 + 600 = 1120 kcal.
Trek daar dus nog zo'n 30% vanaf (gezien zijn TDEE op 3000 kcal), en dan is de stijging in TEF van 3000 kcal naar 10000 kcal dus goed voor 784 kcal. En dus niet 1300 zoals hij beweert. Dan zit je er 65% naast.

NEAT varieert inderdaad vrij erg per individu en ik geloof niet echt dat dat lineair doorwerkt met een dergelijk groot surplus. De hoogste NEAT-stijging die ik ooit in een studie gerapporteerd heb gezien was minder dan 1000 kcal. Dus ik denk dat je met 1000 kcal al aardig aan de hoge kant zit.

Van dat 7000 kcal overschot gaat er dus maximaal 1000 af voor NEAT, en 784 voor TEF.
Houd je nog 5216 over voor vet/glycogeen. Er wordt dus sowieso minstens 5216 kcal aan energie opgeslagen.

Er zal wat glycogeenopslag plaatsvinden; ik zie supercompensatie nog wel gebeuren. Als je glycogeenvoorraad vol zat zul je misschien maximaal een stijging van 30% nog krijgen. Uitgaande van een halve kilogram glycogeen dus een stijging van zo'n 150 gram.

150 * 4.19 = 629 kcal.

Dus 5216 - 629 = 4587 kcal als vet. Dat is een halve kg, en scheelt het dubbele met zijn berekening. En dat is nog uitgaande van een dergelijk hoge NEAT. Er zijn ook mensen waarbij NEAT nagenoeg niet toeneemt door meer te eten. Dan moet je daar dus nog 1000 kcal bij optellen. En die extra glycogeenopslag kan ook maar eenmalig; flik je het een volgende dag sla je dat dus ook op als vet.

Laatst bewerkt:
Die TEF-percentages kloppen weinig van, uit mijn artikel:

Die 15% voor koolhydraten en vetten heeft hij uit zijn anus getrokken (?). Die 35% van eiwitten is ook een ferme overschatting.

Als je 10.000 kcal eet met 20% eiwit, 40% koolhydraten en 40% vetten, dan komt de TEF maximaal uit op 0.03 * 4000 + 0.10 * 4000 + 0.30 * 2000 = 120 + 400 + 600 = 1120 kcal.
Trek daar dus nog zo'n 30% vanaf (gezien zijn TDEE op 3000 kcal), en dan is de stijging in TEF van 3000 kcal naar 10000 kcal dus goed voor 784 kcal. En dus niet 1300 zoals hij beweert. Dan zit je er 65% naast.

NEAT varieert inderdaad vrij erg per individu en ik geloof niet echt dat dat lineair doorwerkt met een dergelijk groot surplus. De hoogste NEAT-stijging die ik ooit in een studie gerapporteerd heb gezien was minder dan 1000 kcal. Dus ik denk dat je met 1000 kcal al aardig aan de hoge kant zit.

Van dat 7000 kcal overschot gaat er dus maximaal 1000 af voor NEAT, en 784 voor TEF.
Houd je nog 5216 over voor vet/glycogeen. Er wordt dus sowieso minstens 5216 kcal aan energie opgeslagen.

Er zal wat glycogeenopslag plaatsvinden; ik zie supercompensatie nog wel gebeuren. Als je glycogeenvoorraad vol zat zul je misschien maximaal een stijging van 30% nog krijgen. Uitgaande van een halve kilogram glycogeen dus een stijging van zo'n 150 gram.

150 * 4.19 = 629 kcal.

Dus 5216 - 629 = 4587 kcal als vet. Dat is een halve kg, en scheelt het dubbele met zijn berekening. En dat is nog uitgaande van een dergelijk hoge NEAT. Er zijn ook mensen waarbij NEAT nagenoeg niet toeneemt door meer te eten. Dan moet je daar dus nog 1000 kcal bij optellen. En die extra glycogeenopslag kan ook maar eenmalig; flik je het een volgende dag sla je dat dus ook op als vet.

Bedankt voor je reactie en heel interessant. Dat is inderdaad een flink verschil vergeleken met jouw beredenering.
Dat met die NEAT, kan tot wel 692 kcal gaan per 1.000 kcal als ik het goed begrijp?
carb.jpg

En acute koolhydraat "overfeeding"? Volgens dat onderzoek is dat bij carbs maar 10% bij een overschot van 50% boven het TDEE.
Bij vet 60% bij een overschot van 50% bovenop het TDEE. Hoe denk jij daar over?

Even een update:
Gisteren avond dus uiteten geweest. All you can eat tapa's. 4 uur lang tapa's gegeten en naar schatting max 2.400 kcal gegeten.
Samen met de 1.850 kcal die ik daarvoor al gegeten had maakt dat dus 4.250 kcal.
Sochtends dus weinig gegeten en gedronken..
Nou verwachtte ik bloated te zijn, maar toen ik voor de spiegel stond was het juist het tegenovergestelde. (let niet op me kop , kakhoofd:p)
IMG_20170628_153914_997.jpg

Chest split begint langzaam zichtbaar te worden en lower belly vet is ook niet meer zichtbaar. Zit al dichter bij m'n doel van ik verwacht had. Zo'n nijging om nu weer een high dag te doen:D maar misschien heb ik nu in minder mate een "peak-week" look.

Zo maar even back, biceps killen:).. Maar daarvoor moet ik langs de Albert Heyn fietsen. Waar ze al die lekkere bakken Ben en Jerry's verkopen:(:(:(

Goede shape, klein beetje vocht achter tepels door cheatdag? Of bedriegt de foto :)

Veel interessante posts hier, ga ik allemaal eens rustig doornemen. Misschien ook nog maar eens boek aanschaffen.

De vraag is ook maar het nauw het komt, aangezien je verbruik toch een grove schatting is. Ik zie mensen die op basis van een running app denken tot op de kcal nauwkeurig hun verbruik te hebben gemeten. Met een VO2-max test en hartslagmeter zal je je verbruik wel redelijk kunnen monitoren, met name bij cardio. Krachttraining wordt toch al lastig, omdat hartslag niet alles zegt (vrij weinig misschien zelfs) en het 'naverbrandingseffect' lastig te bepalen is.

Onlangs kwam ik er trouwens achter dat naast eiwitten, kh en vet (en alcohol natuurlijk), vezels ook nog eens energie leveren; 2 kcal per gram volgens mij. De impact hiervan is natuurlijk beperkt, aangezien je geen honderden grammen vezels eet op een dag (mag ik aannemen).

Daarnaast blijf ik me verbazen over de genen en het metabolisme van sommige mensen. Ik heb 2 neven die echt alles eten en drinken wat los en vast zit en vaak uit eten gaan, altijd meerdere borden opscheppen en dagelijks alcohol drinken. Beide sporten niet of nauwelijks en hebben een zittend beroep. Toch zijn ze megadroog en hebben zelfs ingevallen wangen.

Veel interessante posts hier, ga ik allemaal eens rustig doornemen. Misschien ook nog maar eens boek aanschaffen.

De vraag is ook maar het nauw het komt, aangezien je verbruik toch een grove schatting is. Ik zie mensen die op basis van een running app denken tot op de kcal nauwkeurig hun verbruik te hebben gemeten. Met een VO2-max test en hartslagmeter zal je je verbruik wel redelijk kunnen monitoren, met name bij cardio. Krachttraining wordt toch al lastig, omdat hartslag niet alles zegt (vrij weinig misschien zelfs) en het 'naverbrandingseffect' lastig te bepalen is.

Onlangs kwam ik er trouwens achter dat naast eiwitten, kh en vet (en alcohol natuurlijk), vezels ook nog eens energie leveren; 2 kcal per gram volgens mij. De impact hiervan is natuurlijk beperkt, aangezien je geen honderden grammen vezels eet op een dag (mag ik aannemen).

Daarnaast blijf ik me verbazen over de genen en het metabolisme van sommige mensen. Ik heb 2 neven die echt alles eten en drinken wat los en vast zit en vaak uit eten gaan, altijd meerdere borden opscheppen en dagelijks alcohol drinken. Beide sporten niet of nauwelijks en hebben een zittend beroep. Toch zijn ze megadroog en hebben zelfs ingevallen wangen.

Of je hoopt erop om minimaal in de top 3 te komen ;) In het topic van JW kan je veel vinden over metabolisme. Ik meen dat een professor van hem een keer beweerde dat de verschillen qua metabolisme veel kleiner zijn dan mensen denken. Wie weet vindt je je antwoord daar wel.

Ik kan het niet geheel onderbouwen maar ik probeer zelf altijd relatief veel van mijn dag inname in kcal te timen vlak voor het trainen en na het trainen. Dit is mijn theorie::D
Er zijn dus studies over het feit dat 10% van het overschot in kcal uit koolhydraten opgeslagen wordt als vetten tegenover 60% van de vetten(bij een overschot van 50%)
Nu gaat dit over een dag. Probeer nu eens de gedachte van een dag( 24 uur) los te laten en maak er 4 uur van. In die 4 uur ga je relatief veel eten en de 20 uur relatief weinig.
Buiten dat je potentieel profiteert van het thermic effect van het voedsel, creeër je ook een anabolen omgeving voor je spieren voor 4 uur, zet je amper vet aan als je relatief veel carbs eet en cut je de rest van je dag lekker verder.. Misschien 50% van je kcal inname eten in 4 uur en 50% van je kcal inname eten in 20 uur. En dan in een iets minder hoog tekort zitten. Stel je zit onderhoud is 3.500, en je wil op 3.000 gaan zitten, je eet 1.500 kcal tussen het uur voor het trainen en in de 3 uur erna en de andere 1.500 de rest van de tijd. Ik denk echt dat je zo een veel groter kcal tekort creeërt (met andere factoren buiten beschouwing). Maar dit is nog steeds een theorie, al geloof ik er wel heilig in..:D

Ik plan het inderdaad maar soms vreet ik toch wel 3.700-4k kcal terwijl ik 2.800 als doel had.. maar dankje man! Bb is echt een "sport" waarin ik mn autistische trekjes kwijt kan:roflol: Ik ben ook het type dat vroeger 8-12 uur per dag zat de grinden op van die mmo games. (Maplestory, silkroad etc)

Maplestory, Silkroad... good old times.

Terug
Naar boven