AndroidHealthClinic

Peiling Coronavaccin

Peiling Peiling Ga jij je nog (verder) laten vaccineren?

• Totaal stemmers
    64
“De resultaten zouden kunnen wijzen op een meer gematigde mate van bescherming van 15 tot 20 procent.”

"Zouden kunnen wijzen" klinkt niet heel wetenschappelijk.
Die terughoudendheid vind ik juist wel passend bij het vertalen van wetenschap naar gewone mensen taal.

valt het aandeel Covid reuze mee
10 procent meer mensen overleden dan verwacht, met name in het voorjaar tijdens eerste golf en ook tijdens tweede golf meer dan verwacht. Ook daalde de levensverwachting.

Na een jaar met ondersterfte kwam in 2015 een zware griepgolf met uiteindelijk een oversterfte van ruim 5 duizend in dat jaar. Tijdens de griepepidemie van 2018 waren er 9 duizend extra sterfgevallen. Over heel 2018 kwam de oversterfte uit op minder dan 3 duizend, omdat in de maanden na de griepgolf gemiddeld minder mensen overleden dan verwacht. Met ruim 15 duizend meer sterfgevallen dan verwacht, is de oversterfte in 2020 een stuk hoger dan in de jaren met zware griepgolven.
En dan zijn veel van die kwetsbaren, anders dan tijdens griepgolven, veel meer in isolatie geweest en dergelijke.

Ik kom nou nooit iemand tegen die, laten we zeggen een groot voorstander van de maatregelen is maar nog wel op enige punten kritisch kan zijn.

Bijv dragen van mondkapjes, de waarschijnlijkheid dat het buiten en tijdens vluchtig contact zo ongevaarlijk lijkt dat we daar wat minder panisch om moeten doen, de doodzieke personen overleden met corona als coronadoden mee te tellen. De paniekberichten na een wachtrij bij de Primark dat het helemasl mis zal gaan.

Ik heb er nog nooit een kritiek horen uiten op het beleid, het is altijd goed. Toch wel frappant. Ze denken ook meteen zodra jij wel kritiek uit dat je meteen helemaal wappie bent en automatisch van mening bent dat alles helemaal open moet zonder enige maatregel.

Komt toch aardig in de buurt van het blm gebeuren, een opmerking over het beleid en je bent meteen een corona wappie, zoals anderen racisten zijn zodra je een beetje kritisch bent over de instroom van migranten. Je moet een kamp kiezen, geen middenweg mogelijk. Is hier ook erg duidelijk te zien.

Het juiste percentage staat gelukkig genoemd in het artikel, dat is 'iets' hoger dan 0,3.

Ook in het artikel:
Mensen hielden wel afstand;
Geen reden om het niet te dragen;
Het kan wel anderen beschermen tegen de drager.

Dan is er geen enkele reden om zelf maar te beslissen dat je dat niet hoeft te dragen in de Jumbo, om maar iets min of meer willekeurigs te noemen.
Ja en nee. Wat mij vooral steekt, is dat de mondkapjesplicht kwam toen mensen de mondkapjes in de supermarkt gingen dragen.

Dat er nu - maanden later- niets te vinden is over het nut is allerminst vreemd te noemen. Vooral omdat er wel onderzoek gedaan is.
Voor het milieu en voor verschillende dieren is het in ieder geval wel schadelijk.

Wel grappig, hier was toen ook discussie erover. Volgens mij was het @inVorm die waarschuwde dat we er niet meer vanaf zouden komen als het ingevoerd zou worden. Heeft hij verdorie nog gelijk gekregen ook!

Reken met percentages is vaak lastig, in dit geval (als 1,8 en 2,1 kloppen) dan verlaagd het gebruik van een mondkapje de kans op besmetting met 14%.
Dat van die 14% begrijp ik niet, kan je dat uitleggen? Graag op niveau blondjes 😬

Wel is het zo dat het onderzoek nogal wat haken en ogen heeft. Het kan zo zijn dat de groep met mondkapjes sowieso wat voorzichtiger is mbt covid en maatregelen. Andersom kan evengoed: dat de groep zonder mondkapjes meer afstand houdt ed omdat ze geen mondkapje dragen.

Ik weet dat Fieldlab meerdere onderzoeken heeft gedaan mbt tot gedrag en mondkapjes. Mensen droegen daar een tracker die de contactpunten en afstanden meet. Ik kan het alleen nergens vinden. En tno heeft het directe effect onderzocht, vreemdgenoeg kan ik die ook niet vinden.

Meest relevante is deze denk ik. Vanaf de 5e minuut wordt onderstreept waarom ventileren zo belangrijk is, denk ik

Schrijnend dat die van de overheid het slechtste is.

@Mentat KN95 komt als beste uit de test

Die terughoudendheid vind ik juist wel passend bij het vertalen van wetenschap naar gewone mensen taal.
Ja, maar niet als conclusie van je onderzoek. Het maakt je onderzoekt niet valide omdat je eigenlijk geen idee hebt.

Bijvoorbeeld:
De resultaten uit het onderzoek naar carcinogene stoffen in babyvoeding zouden kunnen wijzen op een vervuiling in 15 tot 20 procent van de geteste monsters.
Aan dit onderzoek heb je dus helemaal niks.

Laatst bewerkt:
10 procent meer mensen iets eerder overleden dan verwacht, met name in het voorjaar tijdens eerste golf en ook tijdens tweede golf meer dan verwacht. Ook daalde de levensverwachting.

Ik vind dat nog wel meevallen ja.

Ik kom nou nooit iemand tegen die, laten we zeggen een groot voorstander van de maatregelen is maar nog wel op enige punten kritisch kan zijn.
Kom eens uit die bubbel dan. Of kijk rond in dit topic, ik lees toch her en der wel kritische geluiden.
Ik vind dat nog wel meevallen ja.
Waarom zit je mijn post in jouw quote te veranderen. Dat jij iets eerder ervan maakt prima, maar hoeveel eerder dan. Wat is iets. En wat betekent dat voor jou?

Ook als je naar het totaal aantal doden kijkt valt het aandeel Covid reuze mee. En je zal de aankomende jaren ook zien dat het totaal iets minder zal zijn per jaar, aangezien mensen nu iets eerder overleden dan normaal.

1620971210034.png
Om hier nog even op in te haken mbt aan/met covid overleden. Er was toch ook een oversterfte dubbel zo hoog als het aantal doden met bevestigde covid? Waarvan we moesten aannemen dat het voornamelijk door covid kwam en we dat 50% onderschatten.

Wat is daarmee gebeurd, zit dat nu ook in het aantal overledenen meegerekend, of kan op basis van oversterfte het werkelijke aantal overledenen inmiddels dus nog 2x die 18000 zijn?

1620977512570.png

1620977605484.png

Deze 2 grafieken komen wel heel erg overeen, ik trek daar de conclusie uit dat de meeste mensen eerder zijn overleden, ipv dat er nu door een ziekte plotseling veel mensen veel te vroeg overlijden.
Volgens mij waren er ook ergens berekeningen gemaakt over het verles in levensjaren tegenover het verlies in geluksjaren door de maatregelen, maar die kan ik zo niet vinden.

PS. ik zal jouw quotes niet meer aanpassen, maar hier vond ik het wel handig om het direct in de quote te zetten.

Bijv dragen van mondkapjes, de waarschijnlijkheid dat het buiten en tijdens vluchtig contact zo ongevaarlijk lijkt dat we daar wat minder panisch om moeten doen, de doodzieke personen overleden met corona als coronadoden mee te tellen. De paniekberichten na een wachtrij bij de Primark dat het helemasl mis zal gaan.

Ik heb er nog nooit een kritiek horen uiten op het beleid, het is altijd goed. Toch wel frappant. Ze denken ook meteen zodra jij wel kritiek uit dat je meteen helemaal wappie bent en automatisch van mening bent dat alles helemaal open moet zonder enige maatregel.

Komt toch aardig in de buurt van het blm gebeuren, een opmerking over het beleid en je bent meteen een corona wappie, zoals anderen racisten zijn zodra je een beetje kritisch bent over de instroom van migranten. Je moet een kamp kiezen, geen middenweg mogelijk. Is hier ook erg duidelijk te zien.
Mijn kritiek vanaf dag één is altijd geweest dat de levensjaren die we redden ongeveer 10 keer meer kosten dan we tot nu toe altijd geaccepteerd hebben.
Maar ja, die weg zijn we ingeslagen, dan kan je maar beter proberen er het beste van te maken en dat houd imo in dat we het aantal besmettingen zo laag mogelijk moeten zien te houden. En doen we ook weer niet, want de druk op de zorg is de bepalende factor.

Het geldt dus ook andersom, want blijkbaar ben ik het in de ogen van velen overal mee eens.

1620977512570.png

1620977605484.png

Deze 2 grafieken komen wel heel erg overeen, ik trek daar de conclusie uit dat de meeste mensen eerder zijn overleden, ipv dat er nu door een ziekte plotseling veel mensen veel te vroeg overlijden.
Ik denk ook niet dat de meeste 80 plussers nog 20 jaar hadden nee. Zal ook in grote mate onderliggend lijden aan ten grondslag hebben gelegen. Maar covid heeft daarmee te maken. Als je de discussie wil voeren over hoeveel eerder dan acceptabel is?
Je samenleving overhoop gooien om overwegend bejaarden te redden.
Uiteindelijk ook mensen van jouw leeftijd, als iemand een zwaar ongeluk heeft en niet op de IC terecht kan als gevolg van te volle bezetting of als operaties en dergelijke niet kunnen worden uitgevoerd. Waardoor er een keuze gemaakt moet worden. Zijn ook veel 60 plussers die in de ziekenhuizen kwamen. Dat noem ik nog geen bejaarden.

Terug
Naar boven