- Waardering
- 21.437
Waarmee ik bedoel dat dit m.i. ook samenhangt met o.a. de eerder aangehaalde controlerende infra. Onderwijs, zorg, veel mensen een baan, een huis, voldoende middelen om van rond te komen en kinderen te krijgen enz.zou je kunnen zeggen- een gevolg van een bevoorrechte positie.
Lieden die elke dag moeten hosselen om de eindjes aan elkaar te knopen, waar een orkaan een half dorp onder water kan laten lopen waardoor er geen elektra, geen dak meer is, enzovoorts, die maken zich logischerwijs drukker over andere zaken. Zaken die mensen in het deel van de wereld waar ik leef, vrijwel geen zorgen over hoeven te hebben en dus over andere zaken kunnen nadenken. Niet goed of fout, maar een gevolg. Je kunt ook pas je aandacht besteden aan bepaalde zaken als je over de meest primaire levensbehoeften geen zorgen hebt.
Een goed voorbeeld hiervan, vind ik, zijn de extremen binnen een groep als blm. Misschien gaat die ontwikkeling wel ten koste van individuele en collectieve vrijheden, er is in een land met veel minder voorzieningen en structuur wellicht een stukje meer vrijheid. Foodstands of zgn. winkeltjes voor mensen hun "huis" in vietnam of elders, kennen misschien geen voedsel- en warenautoriteit of dergelijke instituten.