MuscleMeat

Peiling Coronavaccin

Peiling Peiling Ga jij je nog (verder) laten vaccineren?

• Totaal stemmers
    64

Op 00:18 zegt hij het gewoon.

Inderdaad, maakt weer eens pijnlijk duidelijk hoe weinig zo'n bestuurder eigenlijk weet van zijn eigen bedrijf. Hij is namelijk "Member of the Board of Management of Bayer AG and President Pharmaceuticals at Bayer". Als bestuurder heeft hij economie gestudeerd en kennelijk nooit een celbiologieboek open geslagen. Je leert letterlijk al op de middelbare school bij biologie wat genen zijn, en dat is mRNA natuurlijk niet. Je genen zijn gelegen op het DNA, dat ligt opgeslagen in de celkern(en) van een cel en in de mitochondria. Dat zijn organellen die gescheiden zijn door een membraan van de rest van de cel (of eigenlijk, twee membranen). Veruit de meeste genen zijn gelegen op het nucleaire DNA (het DNA gelegen in de celkern). Genen worden uitgelezen en vertaald naar RNA (of pre-mRNA) door een moleculaire machine genaamd RNA-polymerase, waarna het bewerkt wordt tot messenger RNA (mRNA). Dit proces heet gentranscriptie. Het mRNA wordt vervolgens uit de celkern getransporteerd - langs de kernmembraan - naar het cytosol. Het mRNA vormt de blauwdruk voor een eiwit dat vervolgens in het cytosol, door ribosomen, wordt geproduceerd in een proces genaamd eiwittranslatie. Zoals je nu begrijpt is een mRNA-vaccin dus geen 'gentherapie'. Genen zijn gelegen op het DNA; mRNA is daar slechts een product van, net zoals eiwit. Eiwitten die je toedient, bijv. insuline, vallen toch ook niet onder de noemer 'gentherapie'? Jij en ik begrijpen dat, een topbestuurder van een farmaceutisch bedrijf zoals Bayer, niet. :(

Dit proces samengevat in een plaatje uit het beste boek ter wereld:
1636119405156.png

Laatst bewerkt:
Inderdaad, maakt weer eens pijnlijk duidelijk hoe weinig zo'n bestuurder eigenlijk weet van zijn eigen bedrijf. Hij is namelijk "Member of the Board of Management of Bayer AG and President Pharmaceuticals at Bayer". Als bestuurder heeft hij economie gestudeerd en kennelijk nooit een celbiologie boek open geslagen. Je leert letterlijk al op de middelbare school bij biologie wat genen zijn, en dat is mRNA natuurlijk niet. Je genen zijn gelegen op het DNA, dat ligt opgeslagen in de celkern(en) van een cel en in de mitochondria. Dat zijn organellen die gescheiden zijn door een membraan van de rest van de cel (of eigenlijk, twee membranen). Veruit de meeste genen zijn gelegen op het nucleaire DNA (het DNA gelegen in de celkern). Genen worden uitgelezen en vertaald naar RNA (of pre-mRNA) door een moleculaire machine genaamd RNA-polymerase, waarna het bewerkt wordt tot messenger RNA (mRNA). Dit proces heet gentranscriptie. Het mRNA wordt vervolgens uit de celkern getransporteerd - langs de kernmembraan - naar het cytosol. Het mRNA vormt de blauwdruk voor een eiwit dat vervolgens in het cytosol, door ribosomen, wordt geproduceerd in een proces genaamd eiwittranslatie. Zoals je nu begrijpt is een mRNA-vaccin dus geen 'gentherapie'. Genen zijn gelegen op het DNA; mRNA is daar slechts een product van, net zoals eiwit. Eiwitten die je toedient, bijv. insuline, vallen toch ook niet onder de noemer 'gentherapie'? Jij en ik begrijpen dat, een topbestuurder van een farmaceutisch bedrijf zoals Bayer, niet. :(

1636119405156.png
Ah gelukkig niets aan de hand dus. Ik dacht heel even dat we naar een social credit systeem gaan maar als dalijk 100% gevaccineerd is (haha een ' vaccin' dat uitwerkt slim slim slim) wordt alles weer normaal.

200.gif

Inderdaad, maakt weer eens pijnlijk duidelijk hoe weinig zo'n bestuurder eigenlijk weet van zijn eigen bedrijf. Hij is namelijk "Member of the Board of Management of Bayer AG and President Pharmaceuticals at Bayer". Als bestuurder heeft hij economie gestudeerd en kennelijk nooit een celbiologie boek open geslagen. Je leert letterlijk al op de middelbare school bij biologie wat genen zijn, en dat is mRNA natuurlijk niet. Je genen zijn gelegen op het DNA, dat ligt opgeslagen in de celkern(en) van een cel en in de mitochondria. Dat zijn organellen die gescheiden zijn door een membraan van de rest van de cel (of eigenlijk, twee membranen). Veruit de meeste genen zijn gelegen op het nucleaire DNA (het DNA gelegen in de celkern). Genen worden uitgelezen en vertaald naar RNA (of pre-mRNA) door een moleculaire machine genaamd RNA-polymerase, waarna het bewerkt wordt tot messenger RNA (mRNA). Dit proces heet gentranscriptie. Het mRNA wordt vervolgens uit de celkern getransporteerd - langs de kernmembraan - naar het cytosol. Het mRNA vormt de blauwdruk voor een eiwit dat vervolgens in het cytosol, door ribosomen, wordt geproduceerd in een proces genaamd eiwittranslatie. Zoals je nu begrijpt is een mRNA-vaccin dus geen 'gentherapie'. Genen zijn gelegen op het DNA; mRNA is daar slechts een product van, net zoals eiwit. Eiwitten die je toedient, bijv. insuline, vallen toch ook niet onder de noemer 'gentherapie'? Jij en ik begrijpen dat, een topbestuurder van een farmaceutisch bedrijf zoals Bayer, niet. :(

1636119405156.png
Als de 'Member of the Board of Management of Bayer AG and President Pharmaceuticals at Bayer' zijn shit al niet weet dan heb ik toch echt weinig vertrouwen in het product.

Als de 'Member of the Board of Management of Bayer AG and President Pharmaceuticals at Bayer' zijn shit al niet weet dan heb ik toch echt weinig vertrouwen in het product.
Dat soort mensen weten doorgaans echt niets van wat hun bedrijven produceren. Jij kan dus amper vertrouwen hebben in hedendaagse producten.

Laatst bewerkt:
En de CEO van Schiphol weet wel hoe een vliegtuig te besturen, van Heineken hoe bier te brouwen en CEO van mijn bedrijf weet hoe die flessen moet maken? :zzz:
Ik zou er geen vertrouwen meer in hebben.

Gelukkig zijn de in Nederland gebruikte mRNA-vaccins van Pfizer en Moderna, en niet van Bayer.

Ah gelukkig niets aan de hand dus. Ik dacht heel even dat we naar een social credit systeem gaan maar als dalijk 100% gevaccineerd is (haha een ' vaccin' dat uitwerkt slim slim slim) wordt alles weer normaal.

200.gif
Ik begrijp uit je reacties dat je het allemaal heel eng vindt. Het is normaal dat je dat vindt, dingen die je niet begrijpt en ongrijpbaar zijn voor je, kunnen al snel eng overkomen. Maar wees gerust, het komt allemaal wel goed hoor. :heart:

Genen zijn gelegen op het DNA; mRNA is daar slechts een product van, net zoals eiwit. Eiwitten die je toedient, bijv. insuline, vallen toch ook niet onder de noemer 'gentherapie'?
Is toch een false equivalence. Het mRNA komt natuurlijk nog heel veel overeen met DNA, veel meer dan het uiteindelijke product dat a.h.v. die blueprint wordt gebouwd wat bovendien ook nog in een ander deel van de cel gebeurt. mRNA is niet de originele vorm van genen maar nog steeds genetische informatie, wat een proteïne natuurlijk niet is.

Als je een formele definitie van 'gentherapie' weet welke het absoluut uitsluit dan hoor ik het graag, maar ik vind deze mechanistische basis geen ontkrachting van het argument.

Ik zie het nergens staan. Kan ook niks op google vinden. Heb je linkje naar FDA website waar dat staat?
"Currently, mRNA is considered a gene therapy product by the FDA."

Valt toch echt onder meteen die eerste regel van hun definitie.

Human gene therapy seeks to modify or manipulate the expression of a gene or to alter the biological properties of living cells for therapeutic use 1.

Wat betreft die viral en bacterial vectors die er genoemd worden; gaat dan direct naar DNA of gaat dat (mogelijk) ook over het inbrengen van mRNA? Een transgen zou opgenomen zijn in het DNA toch?

Geen idee waarom het niet op die lijst staat. Toen we het er eerder over hadden was het nog niet approved.. maar neem aan dat dat inmiddels is geupdate.

Ik zal even kijken waar ik zag dat het in de EU ook zo geld...

En de CEO van Schiphol weet wel hoe een vliegtuig te besturen, van Heineken hoe bier te brouwen en CEO van mijn bedrijf weet hoe die flessen moet maken? :zzz:
Ik zou er geen vertrouwen meer in hebben.
Schiphol is geen luchtvaartmaatschappij maar leuk bedacht natuurlijk. Het gaat er ook niet om wat hij weet maar wat hij presenteert.

Stel de CEO van KLM zou tijdens een presentatie beweren dat zijn vliegtuigen vliegen op appelsap.. tja.

Is toch een false equivalence. Het mRNA komt natuurlijk nog heel veel overeen met DNA, veel meer dan het uiteindelijke product dat a.h.v. die blueprint wordt gebouwd wat bovendien ook nog in een ander deel van de cel gebeurt. mRNA is niet de originele vorm van genen maar nog steeds genetische informatie, wat een proteïne natuurlijk niet is.

Als je een formele definitie van 'gentherapie' weet welke het absoluut uitsluit dan hoor ik het graag, maar ik vind deze mechanistische basis geen ontkrachting van het argument.
Als mRNA genetische informatie bevat, dan bevat eiwit dat ook, alleen in mindere mate. Het punt is toch dat mRNA géén gen is? Het is géén onderdeel van het genoom, het is een product van het genoom, net zoals eiwit dat is. Alleen staat eiwit één stap verder in de keten. Wat misschien nog ironisch is: exogeen toegediend mRNA komt niet in de celkern terecht, terwijl andere middelen, zoals anabole steroïden die een aantal leden hier toedienen, daar wél terechtkomen :D Hetzelfde geldt voor bijv. mensen met hypothyreoïdie die schildklierhormoon slikken, dat komt ook in de celkern terecht. Sterker nog, genoeg dingen uit je voeding komen ook in de celkern terecht om gentranscriptie te reguleren, denk bijv. aan vetzuren die aan peroxisoomproliferatorgeactiveerde receptoren binden.
Valt toch echt onder meteen die eerste regel van hun definitie.

Wat betreft die viral en bacterial vectors die er genoemd worden; gaat dan direct naar DNA of gaat dat (mogelijk) ook over het inbrengen van mRNA? Een transgen zou opgenomen zijn in het DNA toch?

Geen idee waarom het niet op die lijst staat. Toen we het er eerder over hadden was het nog niet approved.. maar neem aan dat dat inmiddels is geupdate.

Ik zal even kijken waar ik zag dat het in de EU ook zo geld...
Hoezo valt het onder die eerste regel? Kun je dat toelichten?

Virale en bacteriële vectoren kunnen de celkern binnendringen en DNA dat zij met zich meedragen in het DNA dat ligt opgeslagen in de celkern invoegen.

Bron 1 bij die FDA definitie website:
Human gene therapy product: FDA generally considers human gene therapy products to
include all products that mediate their effects by transcription or translation of transferred genetic
material or by specifically altering host (human) genetic sequences. Some examples of gene
therapy products include nucleic acids (e.g., plasmids, in vitro transcribed ribonucleic acid
(RNA)), genetically modified microorganisms (e.g., viruses, bacteria, fungi), engineered site-
specific nucleases used for human genome editing,10 and ex vivo genetically modified human
cells. Gene therapy products meet the definition of “biological product” in section 351(i) of the
Public Health Service (PHS) Act (42 U.S.C. 262(i)) when such products are applicable to the
prevention, treatment, or cure of a disease or condition of human beings.11
"all products that mediate their effects by transcription or translation"
"transferred genetic material" kan het mRNA denk ik wel onder vallen? En RNA telt volgens deze definitie ook mee, mag mRNA daar dan weer onder vallen zondere expliciet specifiek benoemt te worden?

Vector sequences: Refers to specific sequences of nucleotides, either DNA or RNA, that have
been introduced into a gene therapy product and includes the vector backbone, transgene(s), and
regulatory elements.

Vector: A vehicle consisting of, or derived from, biological material that is designed to deliver
genetic material. Examples include plasmids, viruses, and bacteria that have been modified to
transfer genetic material.

DNA of RNA dus. Ik neem aan dat mRNA onder RNA mag meetellen en niet specifiek genoemd hoeft te worden?

1636125095433.png

Als ik deze tabel goed begrijp zijn er dus allerlei gene-therapy products die niet het DNA aanpassen.

ps.

For GT products that carry transcriptional regulatory elements (e.g.,
microRNA) or immune-modulatory proteins (e.g., cytokines) there is also
the risk of unknown pleotropic effects, including altered expression of
host (human) genes that could result in unpredictable and undesirable
outcomes.

Zelfs proteines kunnen dus ook gene-therapy products zijn.

Terug
Naar boven