AndroidHealthClinic

Peiling Coronavaccin

Peiling Peiling Ga jij je nog (verder) laten vaccineren?

• Totaal stemmers
    64
Dat is voorlopig slechts wat Hugo hoopt.

Los van wat Hugo hoopt en het hele corona gedoe..

Wat een goed vaccin hoort te doen is zorgen dat mensen ten eerste zelf niet ziek worden en ten tweede niet besmettelijk voor anderen zijn.
Dat laatste is met name ook belangrijk om besmetting via asymptomatische gevallen te voorkomen. (mocht daar tenminste sprake van zijn)

Laatst bewerkt:
"Alle virussen zijn homo" roepen en alles opgelost!

Niet besmettelijk worden voor anderen.
Weten we spijtig genoeg nog niet. Er blijft nog altijd de tijd tussen de (her)infectie en de immuunreactie dat je waarschijnlijk op zijn minst nog licht besmettelijk bent, eventueel met vertraging. Mogelijk zelf nog langer.

Laatst bewerkt:
Weten we spijtig genoeg nog niet. Er blijft nog altijd de tijd tussen de (her)infectie en de immuunreactie dat je waarschijnlijk op zijn minst nog licht besmettelijk bent, eventueel met vertraging. Mogelijk zelf nog langer.

Klopt, dat blijft ook lastig om te bepalen.

Klopt, dat blijft ook lastig om te bepalen.

Zelfs quasi niet te bepalen met grote nauwkeurigheid. En het irritante is dat een mutatie adhv een nieuw basisaminozuur heel de brol besmettelijker kan maken, alvorens die immuunreactie kan opstarten.

En dit is 'maar' een coronavirusje, ikzelf heb de boel ferm onderschat en dacht dat dit een leuke test was voor het echte werk, hetgeen we toch een paar keer per eeuw mogen verwachten.

Zelfs quasi niet te bepalen met grote nauwkeurigheid. En het irritante is dat een mutatie adhv een nieuw basisaminozuur heel de brol besmettelijker kan maken, alvorens die immuunreactie kan opstarten.

En dit is 'maar' een coronavirusje, ikzelf heb de boel ferm onderschat en dacht dat dit een leuke test was voor het echte werk, hetgeen we toch een paar keer per eeuw mogen verwachten.

En aangezien dit coronavirus ook nogal mutatiegevoelig lijkt te zijn, zal het de gemoederen voorlopig nog wel bezig houden...
Ik denk dat het gezegde "een wolf in schaapskleren" wel enigszins van toepassing is op het 'virusje'.

Aan de andere kant vind ik het huidige -bekende- mortaliteitspercentage nog niet zo heel spannend. (los bekeken van individueel leed uiteraard)
Wat dat betreft misschien toch een goede test en 'wake-up call'?

En aangezien dit coronavirus ook nogal mutatiegevoelig lijkt te zijn, zal het de gemoederen voorlopig nog wel bezig houden...
Ik denk dat het gezegde "een wolf in schaapskleren" wel enigszins van toepassing is op het 'virusje'.

Aan de andere kant vind ik het huidige -bekende- mortaliteitspercentage nog niet zo heel spannend. (los bekeken van individueel leed uiteraard)
Hoe zou jij dan hebben gewild dat ze deze crisis hadden aangepakt?

Ik denk dat we blij mogen zijn dat het meevalt. Maar met miljoenen besmettingen krijg je natuurlijk wel mutaties. De meesten niet ‘functioneel’. Van de Britse variant moeten we zien hoeveel besmettelijker die is.

Hoe zou jij dan hebben gewild dat ze deze crisis hadden aangepakt?

Vind ik een hele moeilijk vraag om te beantwoorden Steks, ik heb daar natuurlijk wel ideeën over maar beslist niet de wijsheid in pacht.

Als ik zo eens kijk naar de verschillende manieren van reguleren en het effect daarvan in diverse landen,
dan vermoed ik dat er überhaupt geen beste of ideale aanpak bestaat.
Veel gis en gokwerk en daarbij hopend dat je goede beslissingen neemt.
Eigenlijk kun je het nooit helemaal goed doen in een nieuwe en relatief onbekende situatie met een virus waar we aanvankelijk nauwelijks iets van wisten.

Debet aan wat je verder ook probeert (als land zijnde), is per definitie het menselijk gedrag.
Specifiek bedoel ik daarmee subversief gedrag, dat in veel gevallen de ondermijnende factor is.
In plaats van dit te veroordelen is het misschien beter om te kijken naar de onderliggend redenen van dit subversieve gedrag.

Als ik Nederland als voorbeeld neem, dan vind ik de overheid namelijk nogal tegenstrijdig, halfslachtig en betuttelend in z'n beleid is.
Er wordt met verschillende maten gemeten en de maatregelen zijn niet altijd logisch en soms ook disproportioneel.
Dat wekt dan weer weerstand op bij mensen, waardoor maatregelen dus een averechts effect kunnen hebben.

Kijkend naar het grotere plaatje met daarin ook sociaal-economische overwegingen, dan prefereer ik toch wel de lossere en vrijere aanpak van de scandinavische landen.
Ook daar is al veel over geschreven en ik ben het daar voor een groot deel ook mee eens:
Als je mensen te veel restricties oplegt en daarmee hun fysiek, psychisch en sociaal welzijn te veel ontwricht, dan is maak je ze ook zwakker als groep. Dat heeft ook een fysiologische oorzakelijke basis, immers de stress, depressies die daar uit voortkomen, hebben een negatief effect op ons immuun-systeem en weerbaarheid in het algemeen.

Kijkend naar het grotere plaatje met daarin ook sociaal-economische overwegingen, dan prefereer ik toch wel de lossere en vrijere aanpak van de scandinavische landen.
Zou dat hebben gewerkt in ons land? Nederlanders hebben toch een andere mentaliteit.

Verder kan ik me wel vinden in je verhaal.

Terug
Naar boven