AndroidHealthClinic

Peiling Coronavaccin

Peiling Peiling Ga jij je nog (verder) laten vaccineren?

• Totaal stemmers
    64
Ha geloven is voor hen die niet weten!

Hoe zit het dan met mensen die geloven in de wetenschap?

Wetenschap is dynamisch, dus je zou kunnen zeggen ik geloof heilig in het feit dat ik op basis van de huidige kennis en feiten, accepteer dat dit morgen weer kan veranderen.
Volgens mij is er niets zo statisch als het geloof in een bepaalde god en / of soort religie. Kijk maar naar die klimaatgekkies.

Wetenschap is dynamisch, dus je zou kunnen zeggen ik geloof heilig in het feit dat ik op basis van de huidige kennis en feiten, accepteer dat dit morgen weer kan veranderen.
Volgens mij is er niets zo statisch als het geloof in een bepaalde god en / of soort religie. Kijk maar naar die klimaatgekkies.
Maar het klimaat verandert nu toch juist in een tempo dat nog nooit eerder is vertoond?

Maar het klimaat verandert nu toch juist in een tempo dat nog nooit eerder is vertoond?

Is dat wel zo @Steks ? Weten we zeker dat er in de historie van de aarde geen opwarming heeft plaatsgevonden die veel sneller ging?
Additioneel: de wetenschap dat de mens dat tij zou kunnen keren is absent (Megalomaan zijn, daar is wel genoeg wetenschap over overigens). Of de wetenschap dat duizenden miljarden pecunia's er tegenaan smijten gaat helpen. De "wetenschap" die men gebruikt beperkt zich tot wensdenkerij en is tevens nog eens gebaseerd op informatie die niet volledig is. Dus tot zover de "wetenschap".

Denk ook niet dat mensen die zeggen dat ze geloven in de wetenschap, ze daar tot hier en niet verder bedoelen, maar dat ze bedoelen dat ze geloven in de evolutie van de wetenschap. In de puurste zin dan, want we hebben het nog niet eens gehad over gekleurde wetenschap, waarbij incentives het uiteindelijk gewenste resultaat kaderen op voorhand.

Geloofsgebruiken en tradities zijn ook ooit ontstaan, dus daarvoor waren ze er niet en daarmee zijn ze per definitie niet statisch en onveranderlijk.

Voor de orthodoxen van het groene geloof is het "oude wijn in nieuwe zakken".

Geloofsgebruiken en tradities zijn ook ooit ontstaan, dus daarvoor waren ze er niet en daarmee zijn ze per definitie niet statisch en onveranderlijk.

Voor de orthodoxen van het groene geloof is het "oude wijn in nieuwe zakken".

Ik bedoelde meer de laatste paar honderden/duizenden jaren. En natuurlijk zijn ze daarin ook enigszins aan verandering onderhavig, maar niet in de mate zoals wetenschap dat veelal is.

Ja elke 5-10 jaar krijgen we een nieuwe crisis voorgeschoteld waar het geld naartoe moet, omdat anders dood, verderf en verdoemenis :emo:

Ik bedoelde meer de laatste paar honderden/duizenden jaren. En natuurlijk zijn ze daarin ook enigszins aan verandering onderhavig, maar niet in de mate zoals wetenschap dat veelal is.

Ja elke 5-10 jaar krijgen we een nieuwe crisis voorgeschoteld waar het geld naartoe moet, omdat anders dood, verderf en verdoemenis :emo:
Maar dat kan je de wetenschap niet kwalijk nemen, dat komt door (bewuste) misinterpretatie van beleidsmakers.

Hoe zit het dan met mensen die geloven in de wetenschap?

Geloven in de wetenschap is zo ongeveer de ultieme discrepantie.
Geloof en wetenschap verdragen elkaar niet samen in één zin.
Beetje vloeken in de kerk, dat ik jou daar nog de les om moet lezen.. :p

Geloof is een innerlijke overtuiging dat iets waar is of bestaat, een gevoelsmatig besef niet gestoeld op rationele argumenten of afweging.
Het is gestoeld is op emoties die een spiritueel baken vormen als vertrouwd houvast binnen de existentiële leegte.
Anders gezegd: Een vorm van geestelijke luiheid en gebrek aan kritisch denken.

Wetenschap en wetenschappelijk denken doet exact het tegenovergestelde:
Het is dynamische proces van zoeken naar waarschijnlijkheden en mogelijk wetmatigheden.
Dit op basis van verificatie en falsificatie conform wetenschappelijke criteria.

Daar waar de gelovige er alles aan doet om zijn geloof en standpunten te "verdedigen", (door bijvoorbeeld bewijzen die het tegendeel laten zien en zijn geloof ondermijnen, steevast te negeren) zal een een wetenschapper juist iedere gelegenheid aangrijpen om zijn geponeerde theorieën op juistheid te testen en indien nodig bij te stellen.

Het klinkt misschien paradoxaal, maar wetenschap wordt eigenlijk het best bedreven, door het niet te vertrouwen en er niet in te "geloven", maar door het proces voortdurend aan de kaak te stellen.

Zo, dat moest ik ff kwijt, gelukkig is het vrijdag.

Laatst bewerkt:
Nu kan ik je hele post onderschrijven, op onderstaande na:
Anders gezegd: Een vorm van geestelijke luiheid en gebrek aan kritisch denken.
Mijn post was in reactie op @Vonk een sneer naar de GroenLinks aanhang die met een master in danstherapie graag in iedere discussie ongenuanceeerd "de wetenschap" erbij halen als een zekerheid en waarheid waarvan ze in de Belt zouden zeggen dat het ietsjes minder kan en onder Katholieken dat Hoogmoed de grootse Zonde is.

Overigens is het gedrag wat jij aan gelovigen toeschrijft niet voorbehouden aan links, je ziet dat zeker in de corona- en klimaatdiscussies zeer selectief gewinkeld wordt in welke wetenschappelijke aannames net even beter uitkomen. Of dat er met nieuwe ontdekkingen vroegere standpunten worden rechtgepraat.

Ook hebben geloof en wetenschap gemeen dat ze beide makkelijk voor allerlei ellende kunnen worden ingezet.

Je kon je deze week bijvoorbeeld afvragen hoe het zit met de scheiding tussen kerk en staat. Wetenschappelijk was het allang duidelijk hoe erg de situatie in Groningen is, maar de Parlementaire Enquête leek wel een soort publiek biechtmoment voor huidige en gewezen bewindspersonen en andere betrokkenen. Of een groot theaterstuk met krokodillentranen, voor zover jij daar een onderscheid in maakt.

Beetje vloeken in de kerk, dat ik jou daar nog de les om moet lezen.. :p
Preek vaker tegen me! :thumb:

Inderdaad.
Als het iets anders was gelopen met die afspraak, had het nu net zo makkelijk maandag kunnen zijn. (nooooooohhhh!)
Volstrekt arbitrair.
Zullen we afspreken dat het voortaan maandag ook vrijdag is? Lijkt mij wel wat.

Terug
Naar boven