XXL Nutrition

Peiling Coronavaccin

Peiling Peiling Ga jij je nog (verder) laten vaccineren?

• Totaal stemmers
    64
Appeal to authority fallacy. Vrijheid is erop gebouwd dat als men iets van je wilt ze je met reden moeten kunnen overtuigen.
Als jij ziek bent dan luister je toch ook gewoon naar een arts en neem je eventueel een second opinion bij een andere arts en niet bij wat je buurvrouw in d'r timeline of facebook heeft gelezen?

Zou kunnen, ik zie jou ook nogal druk bezig daarmee. Argumentatie in de vorm van 'als je het niet met me eens bent ben je een fascist'.
Ik zie vooral leden die elkaar vliegen afvangen. Het is hier al 82 pagina's lang dezelfde discussie en niemand komt er verder mee.
Prima verder natuurlijk, als je dat leuk vindt.
Iemand fascist noemen is geen wil opleggen, though.

Er bestaat geen "appeal to authority fallacy".
An argument from authority (argumentum ab auctoritate), also called an appeal to authority, or argumentum ad verecundiam, is a form of argument in which the opinion of an authority on a topic is used as evidence to support an argument

Het is niet dat ik dat vind, het was een voorbeeld van hoe het gebruik van hetzelfde woord verschillende dingen kan betekenen voor de wetenschapper/professional en de leek.
Een wetenschappelijk theorie is dus niet “ook maar een theorie, dus je weet het gewoon niet”. En in ben er nog niet achter hoe dubbelzinnig of niet ik je post moet lezen. Mijn hoofd doet pijn als ik er over nadenk. :loony:

Heerlijk dit. Dit gun je toch alle ‘ik laat me niet vaccineren’ wappies.
Ik gun het ze niet. Maar hopelijk dringt het zo langzaam tot een aantal van ze door.

An argument from authority (argumentum ab auctoritate), also called an appeal to authority, or argumentum ad verecundiam, is a form of argument in which the opinion of an authority on a topic is used as evidence to support an argument
Nergens staat dat het noodzakelijk een drogredenering is...

Laatst bewerkt:
Als jij ziek bent dan luister je toch ook gewoon naar een arts en neem je eventueel een second opinion bij een andere arts en niet bij wat je buurvrouw in d'r timeline of facebook heeft gelezen?
Als ik ziek ben denk ik inderdaad zelf na of wat de arts zegt logisch is. Bijvoorbeeld om te controleren of alle subjectieve verschijnselen en andere punten ook correct mee overwogen zijn. En inderdaad kun je dan naar eigen inzicht een second opinion bij een andere arts nemen. Dat sluit dus al uit dat je het van die eerste aanneemt puur omdat het een autoriteit is. Ik heb geen facebook maar de buurvrouw kan ook gelijk hebben.

Een wetenschappelijk theorie is dus niet “ook maar een theorie, dus je weet het gewoon niet”. En in ben er nog niet achter hoe dubbelzinnig of niet ik je post moet lezen. Mijn hoofd doet pijn als ik er over nadenk. :loony:
Prachtig dat het verduidelijken van iets dat ik als voorbeeld ter verduidelijking gebruikte tot grotere verwarring leidt.

Ik begrijp min of meer wat een wetenschappelijke theorie is en accepteer dat tot er een betere komt en verwerp dat niet als een "maar een theorie" als het me ongelegen komt.

Dat staat er in die regel inderdaad niet bij maar dat is het wel.
Je kan wel degelijk een echte autoriteit inroepen als argument. Dat is letterlijk wat de politiek doet als ze een beslissing doen op basis van virologie die ze niet begrijpen.
Ik denk dat je de core van deze drogredenering mist... Het is geen inductie op basis van autoriteit, maar deductie op basis van iets wat geen autoriteit is.

Als ik ziek ben denk ik inderdaad zelf na of wat de arts zegt logisch is. Bijvoorbeeld om te controleren of alle subjectieve verschijnselen en andere punten ook correct mee overwogen zijn.
Prima, ik probeer het ook te begrijpen, maar uiteindelijk heb je toch vaak niet de kennis om zelf iets vast te stellen of om het juiste gewicht toe te kennen.

Zoals je het nu zegt heeft het namelijk een nogal hoog gehalte van: de gemiddelde temperatuur over een langere periode stijgt niet, want het sneeuwde dit jaar in februari nog. Die meteorologen weten er ook helemaal niets van. (Dit is een voorbeeld, ga nu niet het voorbeeld aanvallen dat die temperaturen makkelijk te controleren zijn, of dat het vroeger nog warmer en kouder is geweest, beter dan dit heb ik ff niet en geen zin in)

Je kan wel degelijk een echte autoriteit inroepen als argument.
Ik denk dat je de core van deze drogredenering mist... Het is geen inductie op basis van autoriteit, maar deductie op basis van iets wat geen autoriteit is.
Dat is appeal to false authority.

Je kunt je voor informatie op een autoriteit beroepen, maar die moet het dan met feiten en bewijzen onderbouwen. Zijn status als autoriteit is geen argument op zich.

Terug
Naar boven