AndroidHealthClinic

Peiling Coronavaccin

Peiling Peiling Ga jij je nog (verder) laten vaccineren?

• Totaal stemmers
    64
Prima, ik probeer het ook te begrijpen, maar uiteindelijk heb je toch vaak niet de kennis om zelf iets vast te stellen of om het juiste gewicht toe te kennen.

Zoals je het nu zegt heeft het namelijk een nogal hoog gehalte van: de gemiddelde temperatuur over een langere periode stijgt niet, want het sneeuwde dit jaar in februari nog. Die meteorologen weten er ook helemaal niets van. (Dit is een voorbeeld, ga nu niet het voorbeeld aanvallen dat die temperaturen makkelijk te controleren zijn, of dat het vroeger nog warmer en kouder is geweest, beter dan dit heb ik ff niet en geen zin in)
Ik kan je voorbeeld helaas niet helemaal volgen. Maar een arts is makkelijk te controleren door bewijs te zoeken in wetenschappelijk onderzoek. Publicaties waarin appeals to authority ook niet als onderbouwing tellen.

Als je hoestend en proestend naar de arts gaat en hij een covid test op je doet en die is positief en hij zegt dat je covid hebt dan kun je bijvoorbeeld opzoeken of die test betrouwbaar is en dus of het bewijs voor zijn stelling klopt, daarin is zijn status als arts geen argument.

Dat is appeal to false authority.

Je kunt je voor informatie op een autoriteit beroepen, maar die moet het dan met feiten en bewijzen onderbouwen. Zijn status als autoriteit is geen argument op zich.
Welke een onderdeel is van appeal to authority.

Je moet helemaal niet inductief iets met feiten en bewijzen onderbouwen. Als er een wetenschappelijke consensus heerst over een argument, is dat argument waarschijnlijk goed.

• Like
Waarderingen: BB_
Welke een onderdeel is van appeal to authority.

Je moet helemaal niet inductief iets met feiten en bewijzen onderbouwen. Als er een wetenschappelijke consensus heerst over een argument, is dat argument waarschijnlijk goed.
Om geen drogreden te gebruiken zul je het moeten onderbouwen, maar ook met drogreden kan de bewering wel kloppen.

Probleem met wetenschappelijke consensus is dat het (vaak?) niet kan bepalen wat men aan overeengekomen feiten moet doen.

Ik kan je voorbeeld helaas niet helemaal volgen. Maar een arts is makkelijk te controleren door bewijs te zoeken in wetenschappelijk onderzoek. Publicaties waarin appeals to authority ook niet als onderbouwing tellen.

Als je hoestend en proestend naar de arts gaat en hij een covid test op je doet en die is positief en hij zegt dat je covid hebt dan kun je bijvoorbeeld opzoeken of die test betrouwbaar is en dus of het bewijs voor zijn stelling klopt, daarin is zijn status als arts geen argument.
Laat ik dan afsluitend dit erover zeggen, al was het maar om iets meer on-topic te komen en dan zijn we weer waar we begonnen.

De meeste mensen kunnen die wetenschappelijke studies helemaal niet goed lezen, interpreteren of wegen, ze doen hoogstens aan cherry picking, en veel mensen die het wel kunnen vinden het prima dat aan experts over te laten. (denk ook aan de ene deskundige, zich beroepend op iemand die uit z'n medische/wetenschappelijke functie is gezet, die op allerlei vage YT-kanalen mocht komen opdraven om te vertellen wat voor onzin dat vaccineren wel niet is, dat wordt grif gedeeld en dan vinden mensen dat ze hun angsten "wetenschappelijk" hebben onderbouwd)

Bovendien is het vaak een slecht idee om je eigen behandelaar of advocaat te willen zijn, de klinische distantie wordt lastig.

Terug naar redenen waarom vrijwel iedereen zich zou moeten laten prikken!

Laatst bewerkt:
Screenshot_20210501-184510_Instagram.jpg

Factcheck iemand?

Om geen drogreden te gebruiken zul je het moeten onderbouwen, maar ook met drogreden kan de bewering wel kloppen.

Probleem met wetenschappelijke consensus is dat het (vaak?) niet kan bepalen wat men aan overeengekomen feiten moet doen.
Moet men dan eerst uitleggen wat een virus is en hoe het menselijk afweersysteem daarop reageert en pas als de politiek dat tot in detail begrijpt kunnen ze eventueel over het begrip pandemie beginnen, of kunnen die stappen overgeslagen worden?

Werkt goed, dat vaccineren. Beste toename onder 70-79 :roflol:

Screenshot_20210501_193107_com.android.chrome_edit_27297414917187.jpg

Laat ik dan afsluitend dit erover zeggen, al was het maar om iets meer on-topic te komen en dan zijn we weer waar we begonnen.

De meeste mensen kunnen die wetenschappelijke studies helemaal niet goed lezen, interpreteren of wegen, ze doen hoogstens aan cherry picking, en veel mensen die het wel kunnen vinden het prima dat aan experts over te laten.

Bovendien is het vaak een slecht idee om je eigen behandelaar of advocaat te willen zijn, de klinische distantie wordt lastig.

Terug naar redenen waarom vrijwel iedereen zich zou moeten laten prikken!
Als je gelijk hebt en het zo belangrijk is kun je die mensen vast op een andere manier overtuigen. Als men bij bosjes dood neerviel zou dat makkelijk lukken. Dat mensen niet overtuigd zijn geeft misschien aan dat het belang van een hoge vaccinatiegraad niet duidelijk is. Misschien is die er ook niet voldoende om zonder drogredenen over te kunnen spreken.

Probleem met wetenschap en experts is dat ze nooit alle individuele belangen kunnen afwegen. Zeker geen subjectieve. Daarom moet ieder voor zich vrije keuzes maken.

Vaccinatiegraad onder ouderen is toch prima? Snappen zij de wetenschap beter of is dat belang gewoon duidelijker?

Moet men dan eerst uitleggen wat een virus is en hoe het menselijk afweersysteem daarop reageert en pas als de politiek dat tot in detail begrijpt kunnen ze eventueel over het begrip pandemie beginnen, of kunnen die stappen overgeslagen worden?
Gaat mij er om het niet aan te nemen omdat experts of autoriteiten het zeggen maar om wat zij zeggen. Van mij mogen ze ook zonder uitleg overtuigen, bijvoorbeeld door mensen geld te geven voor vaccinaties.

De eerste besmetting in Nederland werd op 27 februari 2020 vastgesteld. Het eerste sterftegeval was pas op 6 maart (week 10). Week 12 kwam het pas 'op gang', en de eerste dag van week 13 kwam er een lockdown in ons land. Het beginjaar 2018 is ook netjes gecherrypickt; dat was het hevigste griepseizoen (2017/2018) qua aantal doden sinds 2010: https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/influenza/cijfers-context/sterfte

In week 13 t/m 15 vielen er respectievelijk 9125, 8813 (-3,5%), 14525 (+59%), 9391(+2,9%) doden in 2018, 2019, 2020, en 2021. Deze laatste twee getallen waren mét lockdown en andere maatregelen (die natuurlijk tijd nodig heeft om door te druppelen in de sterftecijfers), die eerste twee zónder, en ik druk hier het verschil uit als percentage t.o.v. het hevigste griepseizoen sinds 2010 (oftewel: 2018). Er wordt hier ook alleen naar weken van het griepseizoen gekeken; griepsterfte buiten het griepseizoen om is nihil te noemen, terwijl dit voor corona niet het geval is als je geen maatregelen treft.

Dit soort gecherrypickte data van die tabel is misleidend.

Ik vergelijk hier overigens ook de totale sterftes. Een nóg eerlijkere vergelijking is door het procentuele verschil in oversterfte te geven. Als je uitgaat van een gemiddelde van 2900 per week, kom je dus uit op de volgende oversterfte voor deze vier jaren in week 13 t/m 15:
+425, +113 (-74%), 5825 (+1370%), 691 (+37%)

Laatst bewerkt:
Gaat mij er om het niet aan te nemen omdat experts of autoriteiten het zeggen maar om wat zij zeggen. Van mij mogen ze ook zonder uitleg overtuigen, bijvoorbeeld door mensen geld te geven voor vaccinaties.
Maar als ze willen/moeten overtuigen met uitleg, waar begin je dan in dit specifieke geval?

Wat ik merk is dat sommigen nogal de neiging hebben om anderen de wil op te leggen.

Wat ik niet begrijp is waarom de gevaccineerden zich zo druk maken om mensen die dat liever (nog) niet willen. Je bent zelf beschermd en die 80% wordt echt wel gehaald. Probleem opgelost zou je denken...

Past echt mooi in deze cancel cultuur, kun je zien hoe goed het kuddevolk in de pas loopt als de media hebben afgesproken één lijn te volgen zonder kritisch te kijken naar het Corona beleid. Dus ik begrijp het wel degelijk.

Hier zou zelfs een moderator van een bodybuilding forum moeten verdwijnen omdat hij zich liever nog niet laat vaccineren. :roflol:

Wat ik niet begrijp is waarom de gevaccineerden zich zo druk maken om mensen die dat liever (nog) niet willen. Je bent zelf beschermd en die 80% wordt echt wel gehaald. Probleem opgelost zou je denken...
Als dat al zo is zou dat kunnen zijn omdat velen zich niet (alleen) voor hun zelf, maar ook voor de zwakkeren in de samenleving laten vaccineren. En doe dit niet af als onzin, want voor corona was dit een veel gehoorde reden om je (kind) te laten vaccineren.

Terug
Naar boven