XXL Nutrition

creatine monohydraat, de ideale dosering

Toon maar aan?

Dus een ecto van 60kg moet net als Jay Cutler van 140kg + 3 gram p/d nemen?

Toon maar aan?

Toon maar aan?

En trouwens dit heb ik niet beweerd.
Wie de f*ck onderbouwt hier nou niet! ???

Kerel, wil je echt weer deze kant op? ;)

Je bent de burden of proof aan het verdraaien naar mij, JIJ bent diegene die statements maakt en dus ook als eerste bewijs moet aanhalen om je standpunt te onderbouwen. Als je dat hebt gedaan zal ik je onderbouwen waarom ik het er niet mee eens ben.
De bal ligt op de eerste plaats bij jou ;)

ik ga binnenkort beginnen met creatine monohydraat te gebruiken en ik vroeg me af wat de beste hoeveelheden en tijdstippen zijn om creatine in te nemen. ik ben van plan een oplaadfase te doen aangezien ik voor 20 euro per 500gram niet moeilijk ga doen. mijn vraag is dus hoe en wanneer en hoeveel kan ik dit het beste innemen?

Even op de initiele post reageren:

Tijdstip van inname creatine maakt niet zoveel uit. Het is aangetoond dat creatine niet na 30 minuten in een vloeistof al nutteloos is geworden, zou me hier ook niet echt te druk om maken.

Verder is het gewoon een kwestie van dat je spieren na paar weken vollgeladen zijn met creatine, ongeacht je innametijd. Het enige wat je zal bereiken met een laadfase is dat dit sneller is gebeurd.

5gr p.dag is voldoende om je spieren na een tijd "vol" te krijgen en dit te onderhouden. Tijdstip is niet zo belangerijk.

Dat maakt wel degelijk een **** uit.

3 gram vind ik weinig, en daarbij maakt het wel uit of je het ervoor of erna neemt.

Direct na je training is de vraag naar creatine in je lichaam het hoogst. Als je enkel na je training creatine neemt zal het zijn piekwaarde te laat bereiken om efficiënt te zijn. Als je het zowel voor als na je training neemt heb je voor een langere periode een hogere creatine bloedwaarde.

Zelf neem ik voor de training 4gr creatine, en erna 4gr in combinatie met snelle suikers (dextrose) voor een snellere opname van de creatine. Als je het in combinatie neemt met dextrose zal je insulinepiek ook samenvallen met een hogere creatine waarde waardoor het beter word opgenomen.
+1

lol @ Area1990

Ik neem 3 gram voor m'n training en 3 gram na m'n training, op rustdagen neem ik gewoon 5 gram wanneer het me uitkomt, of dit ideaal is of niet boeit me geen ****, ik ga er goed op :).

Verder ben ik year-round on en doe ik niet aan stoppen. :) Ben nu al 200+ dagen on.

Ik zou Area1990 niet uitdagen, aangezien hij heel actief is in het wetenschap gedeelte weet hij volgens mij behoorlijk veel over deze materie ... :angstig:

Het gaat mij er niet zozeer om dat iemand verkeerde informatie geeft. Het probleem dat ik heb is dat er nogal veel uit de duim wordt gezogen zonder dat men bronnen kan overleggen. Als je om een bron vraagt, zie je dat ze niet meer reageren, dit zegt imo al genoeg.
En de bronnen die men heeft hebben vaak geen referenties en komen nogal vaak van obscure websites (van fabrikanten, charlatans etc.).

Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat iemand een studie/bron verkeerd intrepeteerd (is mijzelf ook zo vaak overkomen, we zijn immers geen medici). Maar dat is hier duidelijk niet het geval:)

Ik zou Area1990 niet uitdagen, aangezien hij heel actief is in het wetenschap gedeelte weet hij volgens mij behoorlijk veel denkt hij veel te weten over deze materie ... :angstig:

Even zonder dollen, en terug naar het onderwerp. Met 3 grap creatine p/d spreek je iedere producent van creatine tegen. BSN bijvoorbeeld adviseert de dosering per gewichtsklasse, en geeft niet zomaar een standaard hoeveelheid. Natuurlijk mag je hier aan twijfelen, goed zelfs.. want door twijfel leer je, maar mijn gevoel zegt dat een producent als BSN er toch wel enige research naar gedaan heeft.

Het idee dat twee doseringen creatine beter zijn voor je bloedwaarde heb ik 3XL hier op het forum zien zeggen. Aangezien hij zich ontzettend verdiept heeft in deze 'materie' (meer dan wie dan ook) neem ik aan dat hij geen onzin verspreid.

Verders vind ik de discussie over bronnen en onderbouwde posts erg interessant, maar wat ik nog interessanter zou vinden zijn nu, zwart op wit bewijzen dat BSN en 3XL onzin lullen.

Verders vind ik de discussie over bronnen en onderbouwde posts erg interessant, maar wat ik nog interessanter zou vinden zijn nu, zwart op wit bewijzen dat BSN en 3XL onzin lullen.

Geen probleem, haal de bronnen maar aan waaruit jij je post opmaakt (graag bronnen van al je punten, niet alleen de 3gr), dan zal ik er wel op reageren:)

Als je spieren verzadigd zijn is een aanvulling van 3-4gr/dag voor de gemiddelde trainee voldoende. Iemand met een spiermassa die ver boven dit gemiddelde gaat verbruikt per training meer en zal dus ook meer aan moeten vullen.

Reden dat ik aangeef de dosering te splitsen in twee halve doseringen is om voor voldoende hoge bloedwaarden te zorgen aan het eind van de training en om deze over langere tijd verhoogd te houden. Voor de gemiddelde trainee zou dat dan op 1.5-2gr/keer.

Laten we het verders hier "normaal" houden.

Even zonder dollen, en terug naar het onderwerp. Met 3 grap creatine p/d spreek je iedere producent van creatine tegen. BSN bijvoorbeeld adviseert de dosering per gewichtsklasse, en geeft niet zomaar een standaard hoeveelheid. Natuurlijk mag je hier aan twijfelen, goed zelfs.. want door twijfel leer je, maar mijn gevoel zegt dat een producent als BSN er toch wel enige research naar gedaan heeft.

Het idee dat twee doseringen creatine beter zijn voor je bloedwaarde heb ik 3XL hier op het forum zien zeggen. Aangezien hij zich ontzettend verdiept heeft in deze 'materie' (meer dan wie dan ook) neem ik aan dat hij geen onzin verspreid.

1: Iedere producent van een bepaald product is geen goede bron van informatie gezien het feit deze niet objectief zijn en hun omzet als prio 1 hebben.

2: Ben benieuwd naar die specifieke reactie van 3XL, volgens mij namelijk bouw je je creatine spiegel geleidelijk op na enkele weken, ongeacht tijdstip van inname

2: Ben benieuwd naar die specifieke reactie van 3XL, volgens mij namelijk bouw je je creatine spiegel geleidelijk op na enkele weken, ongeacht tijdstip van inname

Als je spieren verzadigd zijn is een aanvulling van 3-4gr/dag voor de gemiddelde trainee voldoende. Iemand met een spiermassa die ver boven dit gemiddelde gaat verbruikt per training meer en zal dus ook meer aan moeten vullen.

Reden dat ik aangeef de dosering te splitsen in twee halve doseringen is om voor voldoende hoge bloedwaarden te zorgen aan het eind van de training en om deze over langere tijd verhoogd te houden. Voor de gemiddelde trainee zou dat dan op 1.5-2gr/keer.

Voila, like i said :thumbs:

Eens. 3 gram is voldoende gebleken[1-3]. Volgens mij zijn er geen studies waar 'zwaargewichten' als Jay Cutler worden gebruikt, dus naar hun benodigheden blijft gissen. Al ligt het natuurlijk wel in de lijn der verwachtingen dat ze meer nodig hebben dan gemiddeld.

[1] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8828669?dopt=Abstract&holding=f1000,f1000m,isrctn
[2]
. However, if time is not an issue, a dose of 2-4 grams daily should be sufficient to fully saturate skeletal muscle within a month
Preen D, Dawson B, Goodman C, Beilby J, Ching S. Creatine supplementation: a comparison of loading and maintenance protocols on creatine uptake by human skeletal muscle. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism. 13:97-111, 2003.
[3] http://www.jissn.com/content/4/1/6#B24

Waar baseer jij op dat hoge bloedwaarden over langere tijd nodig zijn/ voordelig is? Komt creatine slechter bij de spier als de bloedwaarden langere tijd verhoogd zijn t.o.v. 1 dosis?
Uit welke onderzoeken blijkt dat creatine na de training effectiever/beter is dan op een andere tijdstip van de dag?

Ik ben niet van op de hoogte van een enkel onderzoek dat deze vragen beantwoord.

Laten we het verders hier "normaal" houden.

Maar natuurlijk :thumbs:

---------- Toegevoegd om 21:17 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:16 ----------

Waar zie jij een onderbouwing die dit bevestigd? Daarnaast wacht ik nog steeds op jouw bronnen!

Opbouw kan idd op verschillende manieren en is niet afhankelijk van het tijdstip. (denk aan laden)

Adviezen die gegeven worden gelden voor onderhouds doseringen die (meestal) wel in pre/post verband aanbevolen zijn.

Waar zie jij een onderbouwing die dit bevestigd? Daarnaast wacht ik nog steeds op jouw bronnen!

Ik zie 3XL als een goede bron van informatie op dit gebied.

Verders..

When to take creatine

Creatine is transported into skeletal muscle by specific “transported molecules” on the muscle surface. The ability of these transporters to load the muscle with creatine is enhanced by insulin. Therefore, in theory, any maneuver that increases the release of insulin should likewise increase the absorption of creatine by muscle. For this reason creatine is often taken with carbohydrates that greatly enhance insulin release, such as glucose and dextrose. Such carbohydrates are described as being highly glycemic.

Hier staat echter ook iets wat 3XL tegen spreekt
Before and after your workout?

Don’t supplement too frequently. Supplementing both before and after exercise may be counterproductive because of the inhibition of creatine transporter activity that may still persist from the previous feeding.

The short answer:
The best time to take creatine is immediately after your workout when the metabolic state of skeletal muscle is most receptive to insulin-mediated uptake of creatine. Further capitalize on this situation by taking creatine with fruit juices (at least 16 ounces) that contain simple sugars such as glucose or dextrose.

Nog een interessant stuk hierover.

When is the best time to take creatine for maximal muscle growth?

Er staan op die site veel meer onderzoeken mbt creatine, kijk zelf maar even.

ik ga binnenkort beginnen met creatine monohydraat te gebruiken en ik vroeg me af wat de beste hoeveelheden en tijdstippen zijn om creatine in te nemen. ik ben van plan een oplaadfase te doen aangezien ik voor 20 euro per 500gram niet moeilijk ga doen. mijn vraag is dus hoe en wanneer en hoeveel kan ik dit het beste innemen?
OP xxl nutrition staat het volgende :
1 afgestreken maatschep (5 gram) met vruchtensap of water mengen en opdrinken.
De eerste 5 dagen dienen als oplaadfase, neem 2 maal daags een maatschep creatine (10 gram / dag). Daarna 1 maal dagelijks een maatschep per dag (5 gram / dag), ook innemen op rustdagen.

Opbouw kan idd op verschillende manieren en is niet afhankelijk van het tijdstip. (denk aan laden)

Adviezen die gegeven worden gelden voor onderhouds doseringen die (meestal) wel in pre/post verband aanbevolen zijn.

Zou je me kunnen linken naar een onderzoek van die aanbevelingen?:)Zonder referenties is het namelijk op zijn best nogal hypothetisch.

Maar laten we er voor het gemak vanuit gaan dat het klopt wat je zegt; Dan zou het optimaal kunnen zijn om pre/post creatine te nemen. Maar is dit dan ook relevant in the real world? Ik denk het niet, omdat er genoeg onderzoeken zijn waarin creatine het uitstekend doet achteloos van de timing.
Helaas is dit zonder (links naar) onderzoek allemaal 'mentale masturbatie':P

Ik zie 3XL als een goede bron van informatie op dit gebied.
Eens, 3XL is denk ik een van de weinige members die echt weet waarover hij praat. Maar dit neemt niet weg dat er in dit onderwerp nog geen bewijs is langsgekomen.

Creatine is transported into skeletal muscle by specific “transported molecules” on the muscle surface. The ability of these transporters to load the muscle with creatine is enhanced by insulin. Therefore, in theory, any maneuver that increases the release of insulin should likewise increase the absorption of creatine by muscle. For this reason creatine is often taken with carbohydrates that greatly enhance insulin release, such as glucose and dextrose. Such carbohydrates are described as being highly glycemic.

Ondanks dat deze bron geen referenties bevat, wil ik er toch wel even op ingaan.
Insuline kan inderdaad het laden versnellen, maarrrrrr de insuline 'piek' die hiervoor nodig is wordt door vrijwel niemand hier gehaald.
Laten we eens kijken hoeveel koolhydraten/eiwitten hiervoor nodig zijn:

The addition of certain macronutrients appears to significantly augment muscle retention of creatine. Green et al. reported that adding 93 g of carbohydrate to 5 g of CM increased total muscle creatine by 60%. Likewise, Steenge et al. reported that adding 47 g of carbohydrate and 50 g of protein to CM was as effective at promoting muscle retention of creatine as adding 96 g of carbohydrate.[1-3]
These findings demonstrate that insulin can enhance muscle creatine accumulation in humans but only when present at physiologically high or supraphysiological concentrations [4]

Zeg eens eerlijk, ken jij iemand die deze hoeveelheden CHO/PRO inneemt bij zijn creatine?
Behalve dat dit alleen van toepassing is in de laadfase, zijn CHO/PRO helemaal niet nodig om je spieren te verzadigen met creatine.

Helaas komt het erg vaak voor dat websites studies compleet uit hun verband rukken en daardoor geen complete informatie geven. Ergogenics heeft hier ook een handje aan.
Before and after your workout?

Don’t supplement too frequently. Supplementing both before and after exercise may be counterproductive because of the inhibition of creatine transporter activity that may still persist from the previous feeding.

The short answer:
The best time to take creatine is immediately after your workout when the metabolic state of skeletal muscle is most receptive to insulin-mediated uptake of creatine. Further capitalize on this situation by taking creatine with fruit juices (at least 16 ounces) that contain simple sugars such as glucose or dextrose.
Net als 3XL zie ik hier geen referenties en mag je dus ook niet concluderen dat dit stukje 3XL tegenspreekt.
Er staan op die site veel meer onderzoeken mbt creatine, kijk zelf maar even.
Op het eerste gezicht een leuke site, maar ik zie geen onderzoeken. Dus helaas heb je er niet veel aan.
(als ik de onderzoeken over het hoofd heb gezien, wijs me er dan even op) :)

[1] http://www.jissn.com/content/4/1/6
[2] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...ed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum&ordinalpos=64
[3] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...ed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum&ordinalpos=13
[4] http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/275/6/E974

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Worf
stel dat ik smorgens bij het opstaan 3g creatine door mn whey shake gooi en voor het trainen 3g door mijn whey shake gooi. zou dit goed zijn?

Je moet je whey shakes niet met melk bereiden, want melk gaat NIET in combinatie met creatine.

Ik neem 5 gram voor het avond eten, dan eten, laten zakken en dan trainen. Vriend van me doet 3 gr voor het trainen en 3 gr na het trainen. Ook op rustdagen 5 gram pakken.

Zelf zou ik ook aanraden niks te nemen op niet-KT-dagen, zoals 3XL ook al eens aangaf in een ander topic.

Ik neem nu al enkele maanden non-stop creatine. 3g voor en 3g na training, NIKS op niet-KT-dagen.
Vroeger veel "geëxperimenteerd" en ik merk helemaal niks van verschil tussen laden/niet laden of iedere dag/enkel op KT-dagen.

Is het niet zo dat wanneer je op rustdagen niets neemt, dat het vocht wat je dan hebt opgenomen weer verdwijnt in die tijd (aangezien je creatine wordt opgebruikt door je lichaam en dus verdwijnt, SAMEN met het vocht wat erin is opgeslagen)?

Terug
Naar boven