- Waardering
- 3.152
- Lengte
- 1m85
- Massa
- 150kg
Een puntje. het is maar net hoe je er naar kijkt, je handen bij de halter.
Mijn gedachte hier over is dat je altijd zelf het halter er uit moet kunnen halen omdat je daar alleen mentaal en fysiek sterker van word en je de spanning beter op het halter kunt zetten en houden. Zeker in een training extra moeilijke omstandigheden en lichtere gewichten. pr's en wedstrijdbeurten is een ander verhaal.
Of je nu wel of niet ongewild helpt dat maakt niet uit als je er maar niet te veel helpt en de bankdrukker het werk laat doen. Het kan de bankdrukker rust en veiligheid geven in de beweging(reps). Het zelfvertrouwen groeit niet echt als je het gewicht niet kunt drukken en je de ander nodig hebt om het gewicht van je borst te halen. Daar krijg je last van in je volgende set. Ik doe liever een 4tje met hulp van de laaste 2 reps, dan 2 reps en dat je niet kunt uitdrukken. in deze sport gaat het alleen maar om gevoel. het gevoel dat je de volgende set aan kunt. Veel halter sporters pakken altijd te veel gewicht, als het dan niet goed gegaan is geven ze alles de schuld maar ze vergeten dat ze zelf te zwaare gewichten gebruiken.
dit is een onderschat onderdeel van de trainingen"mentaale gesteldheid en gevoel"
Alle respect voor jouw mening!
Ik ben het volledig met je eens dat je in staat moet zijn om het halter zelf uit te tillen, wat niet zegt dat dat ook nodig is, omdat dat dat extra kracht kost. Daarbij vind ik het zelf prettig als de haltersteunen vrij hoog staan, en dan is het prettiger als iemand met uitpakken en terugleggen effies meehelpt.
Ik ben van mening dat als een spotter ervoor moet zorgen dat je met rust kunt bankdrukken je met te zware gewichten bezig bent.
Je moet als je setjes maakt ten alle tijde de controle over het halter hebben.
Want hoeveel heeft Wim nu gedrukt en hoeveel heeft Riri nu geholpen?
Uiteraard is e.e.a een gevoelskwestie, maar hou je je niet zelf voor de gek als je schrijft als je b.v. 5x160kg drukt waarbij rep 4 en 5 met hulp? Hoe kan ik "meten" of ik progressie boek, als iemand meetild

Op die manier druk ik wel 10x170kg.
Op een wedstrijd helpt ook niemand mee en ik probeer zo wedstrijdrealistisch mogelijk te trainen.
P.S. ik doe alle reps zonder hulp, en als het niet zou lukken geef ik overigens niemand de schuld