MuscleMeat

de Paljas log

Bezoekers in dit topic

Hee gespierde Boschenaar... nog steeds trouble dus? Klote man. :(
Beterschap gappie ;)
 
Hee gespierde Boschenaar... nog steeds trouble dus? Klote man. :(
Beterschap gappie ;)

Dankje Kwark, een paar tijdelijke beschadigingen, maar ik kan gelukkig doortrainen.
 
Polsen en rug herstellen langzaam maar zeker. Vanmorgen naar de huisarts geweest, nadat de behandeling van de heup/bovenbeen bij de fysio niet aansloeg. Besloten om een kijkje te laten nemen door een sportarts aan het ziekenhuis, binnenkort even een afspraak maken. Gister weer een fatsoenlijke training neer kunnen zetten, heb quartersquats geprobeerd, dat ging probleemloos. Wel even beperkt tot lichte setjes om even af te tasten.
 
Niks overhaasten kerel. Gewoon op gevoel trainen. Beterschap! Ik hoop dat het wat oplevert bij de Sportarts.
 
Doe eens een updateje beescht ;) Hoe is het met je?
 
He Kwark. Gaat goed. Rug is redelijk hersteld van de klap, voel er weinig meer van. Polsen komen langzaam maar zeker bij, maar die voel ik nog wel. Heup blijft een probleem. Ben bij sportarts geweest, die heeft mij een afspraak laten maken voor een MRI. Ik ben benieuwd.

Trainen gaat goed. Laatste tijd geen PRs neergezet (behalve dan rackpulls met 196kg), maar de benen krijgen langzaam maar zeker wat meer massa. Binnenkort weer eens aan mijn schema sleutelen. Vanavond weer de kuiten, rug en schouders slopen. Misschien een beetje biceps to top it off.
 
Klote van je heup man. Maar wel blij dat je van de rest niet veel last meer hebt.
Keep on pumping gozert ;)
 
nog steeds een goeie rug paljas
mooi om tezien welke spieren er aan het werk zijn in de rug
om en om gepakt
netjes
en hoe gaat het met de vooruitgang?
 
Je mag bij die rackpulls wat meer hip thrust inzetten. De neukstoot beweging zeg maar :cool:.
Nu strek je je rug wel maar je heupen moet je meer naar voren werpen zodat je de lock ook beter kunt inzetten en je benen ook meer gestrekt zijn.

Nice om weer wat activiteiten in je log te zien.
 
nog steeds een goeie rug paljas
mooi om tezien welke spieren er aan het werk zijn in de rug
om en om gepakt
netjes
en hoe gaat het met de vooruitgang?
Vooruitgang is momenteel beperkt. Ik ben een beetje aan het zoeken geweest met trainingsopbouw, en spelen met nieuwe oefeningen (waar dit er een van is). Ik moet er binnenkort weer even de tijd voor nemen om een progressief schema op te stellen om weer wat lijn te brengen in (meetbare) progressie.
Je mag bij die rackpulls wat meer hip thrust inzetten. De neukstoot beweging zeg maar :cool:.
Nu strek je je rug wel maar je heupen moet je meer naar voren werpen zodat je de lock ook beter kunt inzetten en je benen ook meer gestrekt zijn.

Nice om weer wat activiteiten in je log te zien.
Ik zit niet stil hoor ;). Beetje domme vraag misschien, maar waar is die lock goed voor? Verlies je dan niet juist bepaalde spanning?
 
locken is voor powerlifters :p
 
Ziet er netjes uit man! Maar waarom mixed grip met straps?
 
Juist niet, een lock zet meer spanning in bepaalde delen van je lichaam. Meer spanning in midden rug en boven rug (traps). En meer spanning in billen en hamstrings.

Hahaha alsof het alleen voor pl-ers is. :lol:
 
Ziet er netjes uit man! Maar waarom mixed grip met straps?
Omdat mijn grip erg slecht is. Ik ben laatst ook hard gevallen waardoor ik last van mijn polsen heb, maar zonder dat geval had ik hetzelfde gedaan.
Juist niet, een lock zet meer spanning in bepaalde delen van je lichaam. Meer spanning in midden rug en boven rug (traps). En meer spanning in billen en hamstrings.

Hahaha alsof het alleen voor pl-ers is. :lol:
Nou ja, ik vraag het natuurlijk ook niet voor niets. Rob zal waarschijnlijk, net als ik, het niet in hebben gezien dat je bij de lock meer spanning in de spieren hebt dan vlak voor de lock. De naam 'locked' suggereert dat ook niet: als ik aan een lock denk, denk ik aan een positie waarbij je spanning van de spieren overdraagt naar een statische normaalkracht op het skelet. Net als bij bankdrukken; wanneer je je armen volledig strekt zou je theoretisch gezien geen kracht meer hoeven zetten met de armen, omdat de armen op slot, ofwel locked, zitten.

Ik heb altijd gedacht dat zo'n lock meer was om voor een wedstrijd een meetbare prestatie te kunnen neerzetten, anders is het lastig te constateren of je pull volledig is. Ik heb me er niet erg in verdiept, maar als je rechtop staat, locked, staat heel je lichaam op één lijn waabij het gewicht vanaf je schouders eigenlijk vnl. zou kunnen steunen op je skelet. In werkelijkheid staan alle botten uiteraard niet precies in één lijn, dus je zult altijd spieren moeten aanspannen om in die positie te kunnen blijven, maar ik vermoed dat vanaf de middenrug naar beneden, je in principe minder spierspanning nodig hebt om rechtop te kunnen blijven staan dan wanneer tot vlak voor locked blijft staan.

Er komt wel meer spanning op de traps te staan wanneer je rechterop komt, maar dat zal ook niet zo heel veel meer zijn dan vlak voor lock.

Wat ik me wel kan voorstellen is, dat door je te concentreren op de hipdrive, al ver vóór de lock, met de lock als einddoel, je automatisch meer glutes aanspreekt, als een soort mentaal hulpmiddel om ze zo aan te spreken.
 
Vooruitgang is momenteel beperkt. Ik ben een beetje aan het zoeken geweest met trainingsopbouw, en spelen met nieuwe oefeningen (waar dit er een van is). Ik moet er binnenkort weer even de tijd voor nemen om een progressief schema op te stellen om weer wat lijn te brengen in (meetbare) progressie.

misschien heb ik wat voor je
ik volg tegenwoordig het schema van harpep
tenminste het belangrijkste gedeelte ervan
als je wat info wil dan hoor ik het wel
 
Het is imo totaal anders dan een lock bij de squat of bench press waarbij je inderdaad de belasting grotendeels op je gewrichten kunt overdragen. Je armen bevinden zich al tijdens de hele lift in een volledig gestrekte toestand (dus lock) maar omdat het gewicht nog steeds voor je hangt zal zelfs tijdens de lock je lichaam moeten werken om deze positie te behouden, het zwaartepunt is namelijk niet zo gunstig als bij een bench press waarbij je armen en gewicht in een lijn afgedragen kunnen worden. Alles moet juist extra aangespannen worden om die positie te bereiken. Je trekt je schouders wat meer naar achteren en je heupen wat meer naar voren waardoor je als het ware het gewicht in die positie knijpt. Zie het meer als het vergroten van je rom. Door niet tot een lock te gaan heb je een klein deel van de beweging die je niet traint en dus minder belast.

Het is ook niet voor niets dat je bij zware lifts ziet hoeveel moeite het kost om de beweging/lock af te maken. Soms zit er nog een buiging in de benen omdat ze net niet de kracht hebben deze te strekken. Net dat kleine deel van de ROM kunnen ze niet afmaken en dus telt de lift niet. Ook bij de schouders/rug is dit het geval. Door je schouders niet ver genoeg naar achteren te trekken komt je borst niet op spanning te staan en sta je dus nog met een gebogen bovenlichaam. Je rug moet dus die schouders naar achteren trekken en je borst omhoog krijgen zodat je mooi op spanning in de lock staat. Doe je dit niet dan beperk je weer een deel van de ROM.
 
Het is imo totaal anders dan een lock bij de squat of bench press waarbij je inderdaad de belasting grotendeels op je gewrichten kunt overdragen. Je armen bevinden zich al tijdens de hele lift in een volledig gestrekte toestand (dus lock) maar omdat het gewicht nog steeds voor je hangt zal zelfs tijdens de lock je lichaam moeten werken om deze positie te behouden, het zwaartepunt is namelijk niet zo gunstig als bij een bench press waarbij je armen en gewicht in een lijn afgedragen kunnen worden. Alles moet juist extra aangespannen worden om die positie te bereiken. Je trekt je schouders wat meer naar achteren en je heupen wat meer naar voren waardoor je als het ware het gewicht in die positie knijpt. Zie het meer als het vergroten van je rom. Door niet tot een lock te gaan heb je een klein deel van de beweging die je niet traint en dus minder belast.

Het is ook niet voor niets dat je bij zware lifts ziet hoeveel moeite het kost om de beweging/lock af te maken. Soms zit er nog een buiging in de benen omdat ze net niet de kracht hebben deze te strekken. Net dat kleine deel van de ROM kunnen ze niet afmaken en dus telt de lift niet. Ook bij de schouders/rug is dit het geval. Door je schouders niet ver genoeg naar achteren te trekken komt je borst niet op spanning te staan en sta je dus nog met een gebogen bovenlichaam. Je rug moet dus die schouders naar achteren trekken en je borst omhoog krijgen zodat je mooi op spanning in de lock staat. Doe je dit niet dan beperk je weer een deel van de ROM.

Bedankt voor de uitleg. Ik kan voor een groot deel met je meekomen. Ik heb zelf alleen geen enkele moeite met de lockout, dat laatste stukkie trek ik er zo uit. Toen ik begon met DL kreeg ik als commentaar dat ik zelfs te overdreven lockte. Ik zie wel eens PL-ers worstelen met dat laatste stukje, vnl. bij zware lifts. Vaak is de rug dan nog niet recht wanneer ze de halter al op de bovenbenen hebben liggen, dan is het lastig om je rug nog recht te trekken. Ik ben wat (te) voorzichtig met mijn onderrug en trek de baar alleen weg als mijn rug daarbij ook recht blijft. Dus ik hoef het laatste stukje nooit te worstelen, altijd het eerste stuk. Maar als je rug nog niet (helemaal) recht is, dan ben ik helemaal met je eens, zonder lock laat je wat liggen qua ROM.

PS: maar die hipdrive pik ik op, thx!
 
Yoooo Palleke"n ;) Hebbie een updateje? Hoe issut nou?
 
Back
Naar boven