MuscleMeat

enkele vragen cruisen en plezier van training lifestyle

En waar baseer je precies op dat de cardiomyopathie te wijten is aan AAS?

Oh? Hoe komt dat zeker door AAS gebruik? Literatuur wijst nu net op een vergroting van de diameter van de hartkamers, specifiek nu net vaak de linkerventrikel, en vaak nu net ook linkerventrikelhypertrofie. De structurele afwijkingen die dus zijn gevonden bij de persoon die je kent wijken dus sterk af van wat we uit de literatuur weten. Ik durf nu net te stellen dat het dan nu juist niet door AAS kwam.

De wand van de ventrikels verdikt waardoor de inhoud van de ventrikels ( meestal linker ventrikel) kleiner wordt. Hierdoor word je slagvolume kleiner en dus je hartfrequentie hoger. Als je cardiac output niet meer voldoende is voor dat grote lichaam kom je in de problemen. Zijn spiermassa was ver boven gemiddeld, zijn hart ook. Verder waren er ritme problemen door verminderde geleiding, door hypertrofie.
Qua literatuur is er gewoon nog erg weinig onderzoek gedaan naar langdurig gebruik van hoge dosissen AAS. Je kunt bij alle bijwerkingen wel zeggen dat er geen directe link naar AAS is. Mij is duidelijk dat het wel degelijk (soms) grote risico's met zich meebrengt

Er is een cardioloog die hier meer verstand van heeft, vooral bij sporters.

This is gonna be interesting :popcorn:

De wand van de ventrikels verdikt waardoor de inhoud van de ventrikels ( meestal linker ventrikel) kleiner wordt. Hierdoor word je slagvolume kleiner en dus je hartfrequentie hoger. Als je cardiac output niet meer voldoende is voor dat grote lichaam kom je in de problemen. Zijn spiermassa was ver boven gemiddeld, zijn hart ook. Verder waren er ritme problemen door verminderde geleiding, door hypertrofie.
Qua literatuur is er gewoon nog erg weinig onderzoek gedaan naar langdurig gebruik van hoge dosissen AAS. Je kunt bij alle bijwerkingen wel zeggen dat er geen directe link naar AAS is. Mij is duidelijk dat het wel degelijk (soms) grote risico's met zich meebrengt

Er is een cardioloog die hier meer verstand van heeft, vooral bij sporters.
Linkerventrikelhypertrofie is een reactie van het lichaam nu net om slagvolume te kunnen handhaven. Je ziet het bij tal van cardiale afwijkingen die het slagvolume bedreigen; van aorta regurgitatie waarbij het bloed terug de ventrikel instroomt, tot aortastenose waarbij de aortaklep vernauwt. Het zorgt nu net NIET dat je slagvolume kleiner wordt met bijgevolg tachycardia. LVH is nu net ook iets wat volledig asymptomatisch optreedt bij duursporters in combinatie met een stijging in de diameter van de LV, en wat is nu net ook een kenmerk van duursporters? Bradycardia.

Voel er een beetje weinig voor om hier verder op in te gaan als je nu net het cardiale systeem verkeerd om lijkt te hebben begrepen.

Edit: ter verduidelijking, iedereen weet dat er geen enkel prospectief onderzoek is uitgevoerd naar de lange termijn effecten van AAS in suprafysiologische doseringen op het CVS. En doch weet iedereen dat er risico's aankleven wat betreft het CVS. Punt is dat je ze schaamteloos overdrijft; het is namelijk een rariteit. En of je nu gelijk hebt of niet (want ik ben niet specifiek ingegaan op AAS en risico's, maar wel op wat jij aanhaalt), op basis van wat jij noemt hoeft inderdaad niemand het aan te nemen, want wat je tot nu toe hebt vermeld is irrelevant tot de kwestie. Als je een punt wilt maken zul je toch echt met echte bewijsvoering moeten komen en niet met wat medisch jargon sputteren en een kennis van een vriend die z'n hond die ooit bij een knul in de tuin heeft gepist die zogenaamd is overleden door AAS.

Laatst bewerkt:
Linkerventrikelhypertrofie is een reactie van het lichaam nu net om slagvolume te kunnen handhaven. Je ziet het bij tal van cardiale afwijkingen die het slagvolume bedreigen; van aorta regurgitatie waarbij het bloed terug de ventrikel instroomt, tot aortastenose waarbij de aortaklep vernauwt. Het zorgt nu net NIET dat je slagvolume kleiner wordt met bijgevolg tachycardia. LVH is nu net ook iets wat volledig asymptomatisch optreedt bij duursporters in combinatie met een stijging in de diameter van de LV, en wat is nu net ook een kenmerk van duursporters? Bradycardia.

Voel er een beetje weinig voor om hier verder op in te gaan als je nu net het cardiale systeem verkeerd om lijkt te hebben begrepen.

Edit: ter verduidelijking, iedereen weet dat er geen enkel prospectief onderzoek is uitgevoerd naar de lange termijn effecten van AAS in suprafysiologische doseringen op het CVS. En doch weet iedereen dat er risico's aankleven wat betreft het CVS. Punt is dat je ze schaamteloos overdrijft; het is namelijk een rariteit. En of je nu gelijk hebt of niet (want ik ben niet specifiek ingegaan op AAS en risico's, maar wel op wat jij aanhaalt), op basis van wat jij noemt hoeft inderdaad niemand het aan te nemen, want wat je tot nu toe hebt vermeld is irrelevant tot de kwestie. Als je een punt wilt maken zul je toch echt met echte bewijsvoering moeten komen en niet met wat medisch jargon sputteren en een kennis van een vriend die z'n hond die ooit bij een knul in de tuin heeft gepist die zogenaamd is overleden door AAS.

Het eerste deel klopt, je hebt het dan over LVH bij sporters waar deze LVH functioneel is. Wat gebeurt er als deze hypertrofie verder groeit en je myocard zo dik wordt dat je ventrikel te klein wordt om te pompen. Cardiomyopathie met verminderde pompfunctie. Maar goed, jij bent zogenaamd de geleerde..en kunt duidelijk niet tegen kritiek of mensen die een andere visie hebben.
Vind het dan ook een beetje zielig dat je doet alsof jij de enige bent met kennis.
Vooral dat laatste stuk lijkt mij onnodig en zegt eerder iets over jou dan over mij.

---------- Toegevoegd om 01:35 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 01:12 ----------

Om maar even wat onderbouwing te geven:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/22047750/?i=2&from=cardiomyopathies and aas

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/17036188/?i=8&from=cardiomyopathies and aas

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/20816133/?i=6&from=/17036188/related

Wat ik wil aangeven is dat we onze kop niet in het zand moeten steken. Vind zowieso dat je niemand hoeft af te zeiken als je denk dat je meer verstand van zaken hebt dan een gemiddeld persoon. Dat 'b**chen' van jou kun je achterwege laten, kunnen ook gewoon communiceren

Het eerste deel klopt, je hebt het dan over LVH bij sporters waar deze LVH functioneel is. Wat gebeurt er als deze hypertrofie verder groeit en je myocard zo dik wordt dat je ventrikel te klein wordt om te pompen.
Waar jij geen enkel bewijs voor hebt, anders had je dat inmiddels al gepost. Ik heb zo'n beetje alle literatuur over cardiale afwijkingen bij AAS gebruikers wel de revue zien passeren. Genoeg studies die een vergrote of onveranderde diameter van de LV laten zien, 0 die iets anders laten zien. Tevens zei je:
De wand van de ventrikels verdikt waardoor de inhoud van de ventrikels ( meestal linker ventrikel) kleiner wordt.
Terwijl je nu dus zegt dat LVH bij sporters functioneel is (en dan gebeurt het blijkbaar dus niet?), maar met AAS is het niet-functioneel en wordt de kamer wel kleiner..? Ofzo? Waar haal je dat toch vandaan? Het volgt gewoon niet uit jouw post.

Cardiomyopathie met verminderde pompfunctie.
Wat enigszins een rode draad lijkt in de literatuur is diastolische dysfunctie; wat dus geen f**k te maken heeft met een 'kleinere' linker ventrikel, maar inderdaad des te meer met een verdikking van de wand.

Maar goed, jij bent zogenaamd de geleerde..en kunt duidelijk niet tegen kritiek of mensen die een andere visie hebben.
Vind het dan ook een beetje zielig dat je doet alsof jij de enige bent met kennis.
Vooral dat laatste stuk lijkt mij onnodig en zegt eerder iets over jou dan over mij.
Ik kan prima tegen kritiek of mensen met een andere visie. Als ze die degelijk onderbouwen.

Om maar even wat onderbouwing te geven:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/22047750/?i=2&from=cardiomyopathies and aas

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/17036188/?i=8&from=cardiomyopathies and aas

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/20816133/?i=6&from=/17036188/related

Wat ik wil aangeven is dat we onze kop niet in het zand moeten steken. Vind zowieso dat je niemand hoeft af te zeiken als je denk dat je meer verstand van zaken hebt dan een gemiddeld persoon. Dat 'b**chen' van jou kun je achterwege laten, kunnen ook gewoon communiceren
Eerste zijn vier casussen, ik ken hem; waar vind ik precies de kleinere diameter van de LV?
Tweede is in het Duits; ik kan geen Duits lezen. Kun jij het stukje voor me vertalen waar een kleinere diameter van de LV wordt vermeld?
Derde ken ik, is een review. Die doet o.a. een vermelding van een vergrootte diameter van de LV; waar precies wordt er vermelding gedaan van een kleinere diameter van de LV?

Edit:
Wat ik wil aangeven is dat we onze kop niet in het zand moeten steken.
Begrijp me niet verkeerd. Ik ageer tegen de n=1 die je aanhaalt en dan notabene met een verkleinde diameter van de LV die ik nog nergens heb gezien in de literatuur. Het verhoogde risico op cardiovasculaire aandoeningen is zo echt als maar kan, daar moeten we zeker niet onze koppen voor in het zand steken.

En nog ter verduidelijking op:
"Vind het dan ook een beetje zielig dat je doet alsof jij de enige bent met kennis.
Vooral dat laatste stuk lijkt mij onnodig en zegt eerder iets over jou dan over mij."
Ik ben niet de enige met kennis, ik heb ook m'n 'idolen' (ook op AAS gebied en daarnaast weet ik van mezelf dat ik vooral een heleboel niet weet). En als ik reageer met meer dan een paar regels, en dan ook nog serieus, dan is dat vaak al een teken dat ik de discussie de moeite waard vind. Dat ik dat niet helemaal netjes doe komt omdat ik gewoon een a**hole ben wat betreft discussiëren :roflol: Mijn tekortkoming. Zou me natuurlijk sieren om wat sympathieker te reageren en niet zo arrogant te doen. Maar ach, het is DBB.

Laatst bewerkt:
Ja het is idd DBB.

Wat betreft jou punt over kleinere diameter bij hypertrofe cardiomyopathie, kan dit idd niet duidelijk vinden :p

Heb hier wel iets over echo's waarin duidelijk beschreven DIASTOLISCHE DYSFUNCTIE met lichte vermindering van ejectie fractie. Hier had je dus zeker gelijk. Zie hier de link:
http://www.echocardiografie.nl/CMP.html

Er staat overigens wel:
Klein linker ventrikel lumen wat kan wijzen op kleinere diameter.
we zijn het in ieder geval eens over verdikte en stijver myocard.
no offence taken :D

Klopt, alhoewel je natuurlijk wel veel meer massa vasthoud als je permanent aan de AAS gaat. Plus natuurlijk geen dips en perioden met low tot geen test. En geen SERMS zoals nolvadex etc. Dat zijn dan wel weer voordelen.

Zou het geen idee zijn om ipv prikken die androgel test 50 mg creme elke dag te smeren?
Lijkt me veel makkelijker en gezonder toch?

Terug
Naar boven