XXL Nutrition

Sticky Films Kritiek & Review Topic

Dit weekend Being John Malkovich voor het eerst gekeken.. Ik vond het een goede film, maar ik hou niet zo van dat sfeertje wat er in zat..

In Bruges. Op zich wel een grappige donkere film over twee hitmen die in het duister waarom ze in Brugge aanwezig zijn. Gaandeweg de film wordt dit meer duidelijk en ontspint het plot zich.

Vind het alleen geen top 250 film, ook al is die IMDB top 250 steeds meer hypegevoelig en geen goede afspiegeling voor de echte topfilms.

7.5/10

The Bank Job

Gebaseerd op een waargebeurd verhaal maar er wordt zoals vaker wel een aardige loop met de werkelijkheid genomen. De film is qua opzet niet beter dan vergelijkbare heistfilms en de casting laat ook wat te wensen over.

7/10.

In Bruges heeft een zeer slechte marketing gehad (vooral in de VS) en kan daarom zeker niet tot hype films gerekend worden. Het heeft slechts een eerder select publiek aangesproken, waarschijnlijk wel mensen die sowieso graag naar deze films kijken. Maar daardoor werd de film volgens mij toch redelijk correct gewaardeerd. Maar misschien was hij nog lager gezakt in de top als meer mensen hem zouden gezien hebben. Hoe dan ook zit het mooi in elkaar en is het niet het typische Hollywood gedoe. Films die origineel uit de hoek komen eindigen gewoonlijk hoger :)

Ik woon in Brugge en ik vond het maar een matige film, zegt genoeg zeker? :)

In Bruges heeft een zeer slechte marketing gehad (vooral in de VS) en kan daarom zeker niet tot hype films gerekend worden. Het heeft slechts een eerder select publiek aangesproken, waarschijnlijk wel mensen die sowieso graag naar deze films kijken. Maar daardoor werd de film volgens mij toch redelijk correct gewaardeerd. Maar misschien was hij nog lager gezakt in de top als meer mensen hem zouden gezien hebben. Hoe dan ook zit het mooi in elkaar en is het niet het typische Hollywood gedoe. Films die origineel uit de hoek komen eindigen gewoonlijk hoger :)

Een film hoeft nog geen hype te zijn om als hype in de IMDB 250 te staan. In Bruges heeft 65.000 stemmen, meer dan een hele berg klassiekers die ook in die top 250 staan. Als een film met zoveel stemmen in korte tijd in de top 250 komt is er meestal sprake van een hype, al dan niet aangejaagd door filmmaatschappijen zelf. Iets wat bij baggerfilm Snakes on a Plane al een keer is aangetoond. Hun systeem is gewoon niet waterdicht, ook niet als ze alleen regular voters gebruiken voor de top 250.

Ik kon "In Bruges" wel smaken, maar omdat het niet bepaald mainstream te noemen is, gaat het zeker geen spek voor ieders bek zijn.

Laatste film die ik écht als topper bestempelde was "Gran Torino" met en van een meesterlijke Clint Eastwood. Ga ik me zeker op dvd aanschaffen!

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Een film hoeft nog geen hype te zijn om als hype in de IMDB 250 te staan. In Bruges heeft 65.000 stemmen, meer dan een hele berg klassiekers die ook in die top 250 staan. Als een film met zoveel stemmen in korte tijd in de top 250 komt is er meestal sprake van een hype, al dan niet aangejaagd door filmmaatschappijen zelf. Iets wat bij baggerfilm Snakes on a Plane al een keer is aangetoond. Hun systeem is gewoon niet waterdicht, ook niet als ze alleen regular voters gebruiken voor de top 250.
Ik vraag me dan af waarom die film een hype zou zijn, want nogmaals, ze konden de marketing bijna niet slechter gedaan hebben. In Europa is het een paar keer vermeld geweest in talkshows, maar meer ook niet. Er staan in die top 250 heel veel films die veel meer reclame hebben gehad in de pers, dus ik vind het juist een knappe prestatie dat In Bruges dan toch hoog eindigd met een handicap. Blijkbaar heeft de film bij velen een goede indruk gemaakt, anders geef je geen hoge score aan een wat obscure film :) Maar alles tussen 7.5 en 7.9 is een vrij correcte score, waarbij ik persoonlijk meer naar de laatste van de twee neig :)

Gisteren Star Trek wezen kijken. Een waardige rentree van de eens zo succesvolle franchise! Zeer toegankelijk aangezien de film een (pre-)prequel is die het verhaal vanaf het prille begin aanvat. Enige voorkennis is fijn natuurlijk, zo zie je en weet je welke personages waar elkaar leren kennen enz...je moet ook voor SF zijn, ligt dat genre je niet, dan heb je in deze film ook niets verloren.

Star Trek heeft een fijn en doordacht plot, sterke acteurs (ondanks de relatief onbekende en jonge cast) en knappe Sfx. 2u lang zuigt de film je mee in warpspeed, maar neemt ook regelmatig de tijd om wat meer aan karakterverdieping te doen, dat geeft de film in het algemeen meer diepgang.
Weg is de camp waarin de laatste films wat verzeild waren geraakt, ook mede door de cast die wat bestoft aan het geraken was.

JJ Abrams (Lost, MI:3 o.a.) heeft de rebootknop goed ingeduwd en is met een blanco blad begonnen, zonder hierbij de roots van het origineel te verloochenen. De crew ziet er beter uit dan ooit (uhura :yes:), ze lopen allemaal rond in designerpakjes en de sterrenvloot heeft er nog nooit zo levensecht uitgezien.

Doorgewinterde trekkies gaan natuurlijk in het klingonees her en der wel ferm vloeken over details die niet kloppen, gebaseerd op hun laatste logboeken stardate 2243.04, maar daar valt een doorsnee liefhebber niet over. Ik persoonlijk zou ze ook niet zien, omdat ik een doorsnee liefhebber ben zonder meer. Daar mikt de film trouwens ook op, hij móet toegankelijk zijn voor iedereen.

Le nouveau Star Trek est arriv(é)e. Op naar de volgende!

X-men Wolverine: wel vet, niet geweldig ofzo 7-/10

Gone with the wind: eindelijk deze vier uur durende film/soap gezien: aan de ene kant niet zo goed, een soort soap met een hoofdpersoon waar je je aan kan ergeren. Aan de andere kant geweldig met voor 1939 een aantal briljante dingen (hoogtepunt het camerabeeld op het station). Geweldige oneliner op het eind, die terecht tot beste zin in een film ooit is gekozen. 8/10

The Kid: Chaplin, zoals ik ervan hou. Ook leuk geacteerd van het jongentje. Laatste scene in deze toch wel erg korte film had van mij echter niet gehoeven. 8/10

Debiele film, had er meer van verwacht. Toch nog een 7 voor de acteerprestaties en de gevechten.

Net eindelijk Léon gezien. Wat een meesterwerk is dit weer van Besson :eek: Acteerprestaties van Reno Oldman en Portman om U tegen te zeggen. Gewoon prachtig werk van de hele ploeg. Kijken als je dat nog niet gedaan hebt! -9/10

• Topic Starter Topic Starter
  • #5.655
the-chaser-11.jpg

The Chaser (2008)
IMDB: 8,0 (1,281)
RT: 83% (12)
MM: 3,92 /5 (69)

IJzersterke Koreaanse serial killer/politie film die geen moment verveelt. Gewoon kijken deze film, je zal er geen spijt van krijgen! AANRADER! 8+/10

Inderdaad een zeer sterke politiefilm van Koreaanse bodem, erg van genoten! 7.5/10

[IMDB]
The Spirit[/IMDB]

Comicmovie van Frank Miller als navolging op Sin City. Weinig origineel maar enkele personages weten wel te vermaken, maar de hoofdpersoon is toch niets als Mickey Rourkes glansrol in Sin City. Geen geslaagde film.

5/10

Miracle-StAnna-poster-big.jpg

[IMDB]Miracle at St. Anna[/IMDB]

WOII film van Spike Lee over een zwarte legereenheid vechtend in Italië. Niet alleen een overtuigende oorlogsfilm maar ook een knap drama. 160min!

8-/10

indigenes.jpg

[IMDB]Indigenes[/IMDB]

Een Franse oorlogsfilm met grote gelijkenissen aan bovengenoemde film. Een Algerijnse soldaten vechtend voor Frankrijk. De film weet minder te overtuigen met een scherpere lijn tegen het aanwezige racisme en kolonialisme, maar is toch zeker de moeite waard.

6.5/10

[IMDB]Transformers[/IMDB]

Hele explosieve sf-actiefilm met vette effects. Nuff said.

7/10

y_tu_mama_tambien.jpg

[IMDB]Y tu Mama Tambien[/IMDB]

Spaanse film over twee welgestelde tieners in Mexico. Ietwat vulgair en provocerend als Kids bijvoorbeeld, maar tevens een mooie Spaanstalige prent.

7.5/10

[IMDB]Boy A[/IMDB]

Eerder gemist op een filmfestival, maar nu dan toch gezien. Een zeer aangrijpend drama over het terugkeren in de maatschappij van een jeugddelinquent. Een sterke en kritische film los gebasseerd op een waargebeurd Britse zaak.

8/10

[IMDB]Find me guilty[/IMDB]

Vin Diesel in een opvallend sterke en grappige rol in deze rechtbankdrama over een maffiazaak in New York. Vermakelijke film van topregisseur Sidney Lumet.

7-/10

122.jpg

[IMDB]
Hell Ride[/IMDB]

Over-the-top bikerfilm in de sT van Tarantino met bekende gezichten. Expliciete actie, veel nudes en harde grappen moeten de verder vrij manke film redden en doen dat aardig.

6/10

[IMDB]
Glengarry Glen Ross[/IMDB]

Een topcast in een briljant geacteerd meesterwerk. Een relatief eenvoudig plot van verkopers onder zware druk gezet door hun werkgevers. 184 maal '****' levert geweldig acteerwerk op en een oscarnominatie voor Al Pacino.
Misschien is het de vreemde titel die me eerder weerhield van het zien van deze film maar ik was zwaar onder de indruk.

8.5/10

[IMDB]Do the right thing[/IMDB]

Goed regiedebuut en aardige rol van Spike Lee en tevens de favoriete film van Obama las ik ergens. Humoristische en originele film over enkele warme dagen in Brooklyn, NY. De spanningen tussen rassen in de wijk lopen in deze dagen hoog op. Goede film!

7.5/10

[IMDB]Crank high voltage[/IMDB]

Een vervolg op een verassend eerste deel dat voldoet aan de verwachtingen! Zwaar over the top met inmiddels actionhero Jason Statham. Als je deel 1 goed vond dan zal deze je ook wel vermaken.

6.5/10

[IMDB]
King of Kong[/IMDB]

Documentaire over de oldschool arcadegame wereld. Verassende film met een humor die tenenkrommend zowel als hilarisch weet te zijn.

7.5/10

• Topic Starter Topic Starter
  • #5.657
In ruim 3 weken vakantie? Best goed te doen. Zit nu met een kapotte knieband grotendeels binnenskamers (terwijl het hier lekker weer is gvd)

The Wrestler gisterenavond gekeken. Heerlijke Aronofsky weer met een opvallend geloofwaardige Rourke. De film is een beetje een biografie meets live docu meets filmdrama. De stijl van Darren is te herkennen aan het dramatische gecombineerd met een eigenzinnig spelen met de camera en een lage grain filter zoals hij in andere films al gebruikte. Het resultaat is een boeiend verhaal dat ons de persoonlijkheid en leefwereld van een wrestler op retour leert kennen. Beetje jammer dat hier geen oscars voor gegeven werden, hij is namelijk beter dan Milk, die er notabene 2 kreeg. 8.5/10

Die ga ik vanavond eens kijken, Big T.

Terug
Naar boven