Fitness Seller

Forumgame 21: Rise or fall of the Roman empire

Dioe maar

Of zullen we toch...om wauter te stressen?

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.103
Dag 8:

Na de periodes van de koningen en de republiek was Rome in de fase aanbeland van het principaat of de keizers. Het principaat was de staatsvorm die Augustus heeft geënt op de overblijfselen van de oudere Romeinse Republiek. Hij deed dit door de oud-republikeinse titel van princeps te bekleden met de verschillende bevoegdheden die aan zijn persoon waren toegekend door de senaat. Het principaat was de eerste fase van het Romeinse Keizerrijk. In tegenstelling tot zijn adoptievader Julius Caesar belemmerde Augustus de republikeinse instellingen niet, maar hij beheerste ze wel. De princeps was door zijn bevoegdheden in staat in te grijpen tegen de republikeinse magistraten. Zo verloor de senaat ook zijn laatste restje aan macht. Na zijn dood in 14 neemt zijn adoptiefzoon Tiberius, aan wiens persoon ook al verschillende bevoegdheden waren toegekend, op aandringen van de senaat en zijn moeder aarzelend de positie van princeps in. Hierdoor wordt het instituut van het principaat officieel een feit. Vanaf nu zal bij de dood van een princeps een nieuwe princeps worden aangesteld die dezelfde bevoegdheden zal krijgen als zijn voorgangers. Deze bevoegdheden, die aan de persoon van de princeps verbonden waren, werden meestal al op voorhand verleend aan de beoogde opvolger(s).

Met al deze vergaande bevoegdheden aan een persoon toegekend was deze feitelijk een alleenheerser die acties van de senaat en andere personen of lichamen in het Romeinse staatsapparaat die hem niet aanstonden effectief kon blokkeren. In de praktijk had Augustus (en zijn opvolgers) de absolute macht van de vroegere Romeinse dictator. Dit was een tijdelijke functie (voor 6 maanden) echter met vergaande bevoegdheden die oorspronkelijk in crisistijd door de senaat aan een magistraat werd toegekend om, ongehinderd door het staatsapparaat, de crisis te lijf te gaan. De republikeinse façade werd door de opvolgers van Augustus nog lang opgehouden. Allengs etaleerden de opvolgende keizers hun macht echter steeds ongegeneerder en lieten zich uiteindelijk openlijk heer en god (dominus et deus) over alle Romeinen noemen tijdens het Dominaat.

Na de dood van Theodosius werd het Rijk weer in tweeën gesplitst. Het West-Romeinse Rijk werd bestuurd door zijn jongere zoon Honorius en het Oost-Romeinse Rijk werd geregeerd door zijn oudste zoon Arcadius. Het Romeinse rijk zal nooit meer worden zoals het vroeger was voor de splitsing en brokkelt dan ook stilaan af door allerlei invallen van wilde volkeren en interne conflicten. Rome verliest heel wat van zijn grandeur. Het West- Romeinse rijk zou nog bestaan tot 476 en het Oost-Romeinse rijk tot 1453. Het einde van een groot tijdperk is aangebroken.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Stefanovich is dood:

Hij was de laatste overgebleven senator en alleenheerser van het Rijk.

Het spel is dus afgelopen! Dank u wel aan iedereen die heeft meegedaan. Ik hoop dat iedereen er een beetje plezier aan heeft beleefd. Voor mij was het mijn eerste keer dat ik een spel leidde en ik hoop dat ik het een beetje goed heb gedaan :) Behalve het foutje met Subgenius zijn uitschrijving natuurlijk. Tips of opmerkingen zijn altijd welkom.

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.105
De hintverklaring komt er straks aan en morgen ook een nabeschouwing van me.

Ahoeeeee
Ahoeeeeee
ahoeeeeeee

hij was vet wauter

karmarondje

Bedankt Wauter echt een super spel..

Ahoeeeee
Ahoeeeeee
ahoeeeeeee

hij was vet wauter

karmarondje

260zwad.gif

• Like
Waarderingen: Guts
Nou mag Z1000 uitleggen waarom hij mij gespaard heeft :)

• Like
Waarderingen: Guts
Ik denk elke keer dat mijn post niet door komt, maar later staat het er toch tussen.

Damn...ik was goed he?!

Ja tremendes jij hebt het goed afgemaakt..

Ik had trouwens niet gelijk qua denken, via mijn öplossingen" kwam ik bij stevanovich uit.
Maar was dus een cult

Hoera!!

Toch best bijzonder als de goede winnen. En zeker omdat er echt een hoop slechten waren.

Tremendes, je bent absoluut een aanwinst voor de game. Ik ga je er nooit meer uitstemmen in de eerste ronde als ik daar geen goede reden voor heb.

lol nice hoor whami

Wooo wat een vet spel was dit wauter!

Terug
Naar boven