Gisteren events @RPB. Vandaag naar de sterkste man van Nederland kijken met z'n alle!
Log clean & push press (per clean 2x push press):
6x55 kg
6x73 kg
6x80 kg
6x90 kg
6x90 kg
In Tom's schema deed ik maar 2x per week presses, dat was te weinig merkte ik. Op mijn manier deed ik 6-7 presses, dat was teveel. Nu gekozen om 3x per week een serieuze press te doen met misschien nog wat push ups. Afhankelijk van m'n fase doe ik of hogere reps en lichter (<80%) of lagere reps en zwaarder
Speed deadlift:
3x120 kg
3x120 kg +chains
3x140 kg +chains
3x140 kg +chains
3x140 kg +chains
3x140 kg +chains
3x140 kg +chains
3x140 kg +chains
3x160 kg +chains
3x170 kg +chains
Vond alleen maar speed deadlifts op zaterdag net te weinig stimulus voor mijn deadlift. Besloten om 1-3 werk setjes toe te voegen na m'n speed setjes. Wil op deze sets niet all out gaan, maar wel redelijk zwaar. Denk dat de 170 kg zo'n 210 kg bovenin was met chains
Car circle:
160 kg 2 rondjes
200 kg 2 rondjes
240 kg 2 rondjes
270 kg 2 rondjes
Stones:
3x85 kg @1.40m
3x85 kg @1.40m
3x85 kg @1.40m (one motion)
3x85 kg @1.40m (one motion)
6x110 kg @1.40m
6x110 kg @1.40m
Zo dat was 'm weer. Deze week bewust nog alles wat lichter gehouden met lager volume. Volgende week en de week erop wat verzwaren en daarna 2 weken intensiteit fase. Komt goed uit met Giethoorn. Zal echter niet gaan deloaden om te pieken voor Giethoorn.
Mijn periode met Tom Hibbert als online coach is ten einde. Na twee maanden getraind te hebben op zijn manier ben ik blij weer m'n eigen ding te mogen doen. Tom is een intelligente gast met een bak kennis. Alleen zo vaak je lifts filmen tijdens trainen haalde mij echt uit m'n training flow. Verder vond ik z'n schema's wel erg veel variatie hebben met vrijwel elke lift moest met een tempo worden gedaan.
Maar na een hoop vragen heb ik even m'n lessons learned hier opgesomd:
- Je kan niet én vermoeidheid opbouwen, volume draaien en proberen een PR te pakken. Zeker als je al zo lang traint (18 jaar nu), kan dat niet meer en moet je zorgvuldiger plannen
- Ik hoef niet elke keer 2-2,5 uur te trainen in de gym en 3-4 uur voor events. Met minder volume en minder oefeningen merkte dat het trainingseffect net zo groot, danwel beter werd en met minder pijntjes!
- Tempo lifts zijn een hele goede variatie / toevoeging aan je schema. Door je lifts vertraagd te laten zakken kun je je controle op de beweging verbeteren. Door op een bepaald punt te pauzeren kun je je spieren op dat specifiek punt extra trainen. Daarnaast is het ook leuk om te doen en verhoogt het ook je (functionele) spiermassa
- Een shake met melk, fruit, havermout, brinta heb ik vervangen door vlees en noten. Dit was even wennen maar vind het nu lekker om s morgens een biefstukje te eten met cashewnoten. Ik ben fitter, scherper en heb minder snel last van irritante honger. Daarnaast viel ik de eerste 3 weken ruim 2,5 kg af en werd ik zichtbaar droger. Lees hier meer details
- Water met citroen en zout zodra je opstaat. Ook dit merkte ik vrijwel direct en voel me nu fitter en lekkerder. Lees hier meer details
- Lineair opbouwen werkt goed als beginner / intermediate. Wie is er niet sterk geworden met 5x5x? Maar na een tijdje is de stimulus niet meer voldoende. Ik heb nog geen mega progressie doorgemaakt, maar denk / wil dat nu wel gaan proberen met mijn huidige plan. Schijnbaar ook wetenschappelijk bewezen dat het werkt. Maar ik lees geen artikelen dus ik kan het niet onderbouwen. Lees hier meer details
- Een push jerk is lastiger te verbeteren en ik kan beter werken aan m'n push press, ook als ik m'n push jerk wil verbeteren.
- Front squats niet met gekruiste armen doen maar straps gebruiken. Op die manier heb je dezelfde armpositie als met een log press en ik voelde dat m'n bovenrug ook beter werd geactiveerd tijdens de lift
- Meer LB lifts en minder UB lifts doen. Ik was (mede vanwege Gijs) vaak m'n trainingen aan het aanvullen met pompoefeningen en voornamelijk de UB zaken voor bijv. bovenrug. Ik zie nu in dat je LB met grotere spieren veel meer kan (moet) belast worden en dat je UB ook al wordt belast tijdens de LB oefeningen (en andersom vrijwel niet). 5-6 setjes bovenrug pompen naast al het geweld op de compounds voegt weinig toe. Al helemaal niet als je al 1,5 uur training achter de rug hebt. Als je toch wilt pompen kun je beter na je zware compounds 4-6 uur rusten en eten om dan vervolgens nog wat te pompen. Maar dit heeft weinig tot geen functionele toevoeging voor je kracht en massa.
- Meer trainen op functionele spiermassa voor kracht en minder de spier oppompen. 10-15 reps leg press zal zeker hypertrophy opleveren, maar ik wist niet dat je ook (andere) hypertrophy kon krijgen van zware 1-4 rep tempo lifts op compounds zoals frontsquat superset met back squat en leg curl (4-6x). De laatste vorm van spiergroei zal ook daadwerkelijk je kracht vergroten, terwijl de eerste alleen je spier (onnodig) voller zal maken. Daarnaast heeft teveel vet ook een nadeel voor de werking van je spieren. Lees hier meer details